Transsystem to polski producent i dostawca systemów transportu technologicznego oraz konstrukcji stalowych. W 2001 roku przekształcony został w przedsiębiorstwo zorientowane projektowo, dzięki czemu jest w stanie świadczyć usługi kompleksowe (od projektu przez produkcję po dostawy i montaż u klienta) w kilkudziesięciu równolegle realizowanych projektach. W ostatnich latach Transsystem dostarczył i zmontował tysiące ton konstrukcji oraz urządzeń systemów transportowych w fabrykach samochodów na całym świecie: Audi, BMW, Daewoo, Daimler- Chrysler, Fiat, Ford, Mercedes, Opel, Seat, Volkswagen, Volvo, Porsche, Man, Jeep, Saab itd., a także w polskich fabrykach Opla w Gliwicach i Volkswagena w Poznaniu.
Linia transportowa zaprojektowana i wyprodukowana w Transsystemie
Urządzenia Transsystemu znajdują też zastosowanie w innych branżach, np.: cementowniach, hutach, przemyśle chemicznym, meblarskim, oponiarskim, elektronicznym i elektrotechnicznym, urzędach pocztowych.
Projektowanie w firmie Transsystem
Elementy projektu wykonanego w Autodesk Inventor Series |
Firma dysponuje własnymi biurami projektowymi i dobrze wyposażoną bazą warsztatową oraz oddziałami w Niemczech, USA, Anglii, Czechach, Ukrainie, Rosji i przedstawicielstwami w wielu innych krajach świata.
Biuro konstrukcyjne obejmuje trzy działy projektowania: konstrukcji stalowych, mechanicznego oraz elektrycznego. Zatrudniająca 20 osób pracownia mechaniczna od dwóch lat w codziennej pracy wykorzystuje oprogramowanie Autodesk Inventor, które dostarczyła i zainstalowała krakowska firma MAT, autoryzowany partner handlowy Autodesk. Obecnie blisko 60% wszystkich projektów mechanicznych Transsystemu wykonywanych jest w tym programie.
Wyboru oprogramowania dokonano, biorąc pod uwagę łatwość przejścia na oprogramowanie typu 3D oraz czas potrzebny na wdrożenie, a także łatwą komunikację z oprogramowaniem AutoCAD – w Transsystemie funkcjonuje blisko 30 stanowisk w dziale konstrukcji stalowych.
– Autodesk Inventor Series już w wersji 6 udowodnił, że przejście z AutoCAD do projektowania trójwymiarowego nie stwarza żadnych problemów – wyjaśnia Grzegorz Mach, kierownik Pracowni Konstrukcji Mechanicznych w TS. – Ponadto jest intuicyjny w użytkowaniu, szybko osiąga się pełną wydajność pracy.
Symulacja działania linii montażowej
Wyzwania dla projektantów
Transsystem tworzy projekty o znacznym stopniu złożoności.
– Przykładem złożoności wykonywanych prac jest system logistyczno-transportowy dla jednej z firm oponiarskich. Zawiera kilkaset urządzeń, w tym transportery rolkowe napędzane i grawitacyjne, taśmowe, blokady, dozowniki, bramki, kopacze i wiele innych zaprojektowanych do tej instalacji. Cała linia po rozłożeniu ma ok. 4 km, mieści się w hali 80×200 m. Dzięki automatyzacji procesu uzyskuje się wydajność do 45 tys. opon na dobę, co w tej branży jest imponującym wynikiem – wyjaśnia G. Mach.
Prace projektowe trwały ponad dwa lata. Za całe przedsięwzięcie Transsystem został nagrodzony w czerwcu 2004 r. na Światowym Kongresie Project Manangement w Budapeszcie nagrodą Prize-Winner. Projektowanie 3D przynosi wiele korzyści. Projekt tworzony w komputerze przekłada się na rzeczywisty wyrób, poprzez symulacje łatwo sprawdzić różnorodne koncepcje.
– Nie ponosimy kosztów przygotowywania prototypów, by zweryfikować koncepcje i nowe pomysły. Ich trafność możemy ocenić na podstawie symulacji komputerowej – wyjaśnia G. Mach. – W ten sposób możemy także sprawdzić więcej wariantów, czyli znaleźć lepsze rozwiązanie i, co ważniejsze, wyeliminować potencjalne błędy jeszcze na etapie projektowania. To ważne z punktu widzenia naszej konkurencyjności.
Linie transportowe są projektowane i wykonywane przez Transsystem na indywidualne zamówienie. – Cechą naszych produktów jest ich unikalność. Nawet dwa identyczne urządzenia pracujące w różnych warunkach środowiskowych wymagają innego podejścia. Musimy uwzględnić wymogi klienta, miejsce instalacji czy też konkretny sposób obsługi – mówi G. Mach.
Przy takiej specyfice szczególne znaczenie ma łatwość i szybkość wprowadzania zmian.
Ułatwienie kontaktów z klientami
Linie technologiczne, zawierające dziesiątki urządzeń, tylko w postaci rysunków technicznych są zrozumiałe jedynie dla wąskiej grupy fachowców. Model trójwymiarowy, możliwość pokazania proponowanych rozwiązań, współpracy całego systemu poprzez animacje przyspiesza ustalenia z klientem.
– Autodesk Inventor ułatwia prezentację zastosowanych rozwiązań – mówi G. Mach. – Jedna animacja i kwadrans rozmowy dają o wiele więcej niż przeglądanie rysunków dwuwymiarowych. Niewiele osób potrafi na podstawie rysunku dwuwymiarowego wyobrazić sobie cały mechanizm czy urządzenie.
Jednocześnie trójwymiarowy projekt daje możliwość szybszego udoskonalenia projektu, by w pełni odzwierciedlał wymagania klienta.
Mniej telefonów z montażu
Autodesk Inventor umożliwił zmianę sposobu przekazywania instrukcji montażowych. Zamiast dwuwymiarowych rysunków przygotowywane są rysunki rozstrzelone.
– Po zastosowaniu rysunków rozstrzelonych wykonanych w Autodesk Inventor liczba telefonów od naszych pracowników z montażu u klienta znacznie się zmniejszyła – wyjaśnia G. Mach. – Przekazywana w ten sposób instrukcja jest czytelniejsza i łatwiejsza do wykonania.
Można skutecznie rozplanować rozłożenie materiału, kolejność montowanych elementów oraz ich transportu, co znacznie usprawnia proces i gwarantuje utrzymanie żądanej jakości wyrobów.