Określenie standardowych atrybutów w celu redukcji wydatków materiałowych

Do listopada 2004 r. International Truck and Engine Corp., z Warrenville, spodziewał się zaoszczędzić 6.10% wydatków na blachy stalowe i aluminiowe, a to dzięki oprogramowaniu firmy Newview Technologies.

– Elementy wytłaczane z płyt kupujemy obecnie od dziewięciu firm, które z kolei pozyskują blachy od dostawców stali i aluminium. Począwszy od listopada – mówi John Fullager, menedżer do spraw zakupów stali, wytłoczeń i konstrukcji w International Truck and Engine Corp.,  zaczęliśmy renegocjować warunki współpracy, aby zredukować liczbę dostawców materiałów, w oparciu o ograniczone specyfikacje materiałowe i grubości.

 

Paul Strzelec wiceprezes do spraw strategii Newview Technologies

– Technologia Newview – wyjaśnia wiceprezes do spraw strategii, Paul Strzelec, ma dwa zasadnicze cele. Narzędzie do Zarządzania Specyfikacjami Materiałowymi (Material Specification  Manager)  pomaga  firmom w zredukowaniu liczby różnych specyfikacji, klas, rodzajów stopów i wielkości. Zazwyczaj przedsiębiorstwa i systemy projektowania nie posiadają wystarczających informacji o specyfikacjach materiałowych. Często tylko rysunek zawiera informacje dotyczące zakresów tolerancji.

Jednak  po  umieszczeniu informacji w programie do zarządzania specyfikacjami materiałowymi można segregować informacje np. według powtarzających się w specyfikacjach elementów. Inżynierowie często przygotowują specyfikacje materiałowe tyko pod kątem wymagań technicznych, co prowadzi do mnożenia bardzo podobnych, ale nie do końca identycznych materiałów. Weźmy na przykład blachy o grubości 15, 17, i 19 tysięcznych cala, z których każda posiada zakres tolerancji 4 tysięczne cala (cal = 25,4 mm). Blachy o grubości 7 tysięcznych cala mogłyby spełniać trzy wymagania, nie mówiąc już o szczegółach takich jak twardość, klasa i rodzaje stopów. – Sztuka – mówi Strzelec – polega na tym, żeby podejmować decyzje o zakupach materiałów w taki sposób, by uniknąć zwiększania ciężaru rozważanego pojazdu czy samolotu.

Druga możliwość oferowana przez produkt firmy Newview – to rozwiązanie służące do Koordynacji Sieci Zaopatrzenia, które pomaga firmom wybrać najlepsze źródła, w których można kupić mniej rodzajów materiałów. W skład wybranych dostawców wchodzą firmy podzielone na trzy lub cztery kategorie, według takich kryteriów, jak przedziały rabatów cenowych i minimalne ilości w zamówieniach.  – International Truck pozyskała właśnie tę licencję, wykonawszy uprzednio zdecydowane cięcia kosztów materiałów we własnym zakresie – mówi Strzelec.

–  Naprawdę  rozważaliśmy  możliwości  oprogramowania  Newview bardzo  starannie i  wydają  się  one unikatowe – mówi Fullager.  –  Ładowaliśmy dane do systemu od czerwca 2004 r. – wielkości, ceny i specyfikacje. Jesienią  wykonaliśmy “ćwiczenie  wstępne” i osiągnęliśmy  6-procentową  redukcję kosztów. Szacujemy, że dzięki zastosowaniu programu będziemy mogli zaoszczędzić aż do 10%.