Na rynek VoIP wkracza platforma FreecoNet, która umożliwia prowadzenie darmowych rozmów ze zwykłego telefonu stacjonarnego (od dowolnego operatora). Należy mieć tylko stały dostęp do Internetu, terminal VoIP oraz zarejestrować numer telefonu we FreecoNet.
18 września 2006 r. FreecoNet zaczęła działać w Polsce. Planowana jest ekspansja na inne kraje Europy i Ameryki Północnej, a w roku 2008 również Ameryki Łacińskiej i Azji. Plany rozwoju FreecoNet nie ograniczają się do ekspansji terytorialnej. Twórcy platformy zapowiadają, że oferowane obecnie funkcje są początkiem rewolucji, której chcą dokonać na rynku telekomunikacyjnym.
– W najbliższych miesiącach planujemy uruchomienie kolejnego pionierskiego projektu – pierwszej na świecie telareny, nad którą pracujemy wspólnie z największymi operatorami i NASK. Będzie to pierwsze rozwiązanie gwarantujące pełną przenoszalność numerów do operatorów VoIP.
Naszym zdaniem telareny będą finalnym etapem ewolucji VoIP – zapowiada Krzysztof Malicki, prezes zarządu firmy Datera, twórcy FreecoNet.
FreecoNet to rozwiązanie zarówno dla klientów korzystających z tradycyjnej usługi telefonicznej, jak i dla użytkowników VoIP. Nie wymaga od użytkownika zmiany posiadanego przez niego numeru telefonicznego. W chwili wybrania numeru FreecoNet sprawdza, czy ten numer jest zarejestrowany w jego bazie danych lub w innych światowych bazach danych numerów telefonicznych. Jeżeli wynik jest pozytywny, połączenie jest zestawiane przez Internet, z pominięciem operatora – na zasadach analogicznych do wykorzystywanych np. w popularnym komunikatorze Skype, ale przy wykorzystaniu tradycyjnego telefonu. Jeżeli numer nie zostanie dnaleziony, połączenie jest realizowane za pośrednictwem operatora telekomunikacyjnego (PSTN lub VoIP), który świadczy usługę użytkownikowi.