TELEKOMUNIKACJA: Darmowe połączenia globalne dla firm poprzez VoIP

Darmowe rozmowy telefoniczne dzięki przesyłaniu głosu przez Internet z wykorzystaniem protokółu VoIP (Voice over Internet Protocol), firma z Luksemburga o dziwacznej nazwie, stworzona przez dwie tęgie skandynawskie głowy – to wszystko brzmi trochę dziwnie, jakby żywcem przeniesione z epoki radosnego rozkwitu dotcomów, gdy wystarczał biznesplan naskrobany odręcznie w kilku linijkach w notatniku.

Według badań In-Stat/MDR procent firm korzystających z VoIP wzrósł w 2004 r. czterokrotnie, z 3% do 12%

Jednakże Skype Technologies jest poważną firmą, współdziałającą z poważnymi partnerami tej rangi, co Level 3 Communications czy Motorola, i z rosnącą bazą klientów. W półtora roku od uruchomienia Skype znalazł niemal 27 mln użytkowników na całym świecie przy 2,6 mln zarejestrowanych w USA.

Cały ten biznes opiera się na części dostępnej bezpłatnie – modelu i protokole VoIP. Użytkownicy bezpłatnie kopiują ze strony internetowej Skype program narzędziowy, który zapewnia bezpłatne połączenia telefoniczne przez Internet z innymi komputerami wyposażonymi w program Skype.

Firma Ruhrpumpen, producent pomp przemysłowych z Tulsy w stanie Oklahoma, odkrył niedawno korzyści dla siebie w wykorzystaniu VoIP. Ruhrpumpen to część międzynarodowej korporacji Corporación EG z Monterrey w Meksyku i ma siostrzane zakłady w Niemczech. Od sierpnia 2004 r. firma wykorzystuje Skype w swojej sieci globalnej (WAN), do obsługi połączeń konferencyjnych i przesyłania komunikatów. Ruhrpumpen zarejestrował się również jako użytkownik serwisu SkypeOut, co pozwala mu dzwonić do zewnętrznych sieci kablowych i komórkowych za jedyne 2 centy za minutę.

Połączenia telefoniczne VoIP są tańsze, ponieważ przechodzą przez Internet zamiast przez zwykłe, obciążone opłatami (i podatkami) sieci telekomunikacyjne. Firma analityczna In-Stat/MDR z Arizony stwierdziła, że w 2004 r. liczba firm wykorzystujących VoIP wzrosła czterokrotnie, z 3% do 12% i jeśli tempo to zostanie zachowane, do 2008 roku wzrośnie w USA do 41%.

Tom Wallbank, menedżer IT w firmie Ruhrpumpen, sceptycznie odnosił się do usług przesyłania głosu, ale, jak przyznaje, poza sporadycznymi przypadkami, nigdy nie było kłopotów z połączeniami. Wydaje się, że to przydatny i skuteczny program. Mimo to Ruhrpumpen nie zrezygnował z normalnej komunikacji telefonicznej. Lokalne połączenia mimo wszystko wygodniej wykonywać, podnosząc słuchawkę telefonu.

Vonage, AT&T oraz Verizon już oferują usługi VoIP, a inne sieci kablowe zaczynają wprowadzać je do oferty. Skype prowadzi agresywną kampanię wśród użytkowników instytucjonalnych. Rzecznik Skype, Kelly Larabee twierdzi, że 40% użytkowników prowadzi głównie rozmowy związane z pracą, co skłania Skype do przygotowania i zaoferowania jeszcze w tym roku pakietu Skype for Business.

Na ile popularny jest VoIP?

Ostatnie badania In-Stat w ponad 300 średnich i dużych firmach zaowocowały zebraniem następujących opinii o VoIP:

  • 23% respondentów wykorzystywało bezprzewodowy VoIP
  • 30% eksperymentowało z VoIP lub choćby planowało jego zastosowanie (lub wdrożenie próbne) w ciągu najbliższych 6-12 miesięcy