Systemy IT coraz sprytniejsze, coraz bardziej wyrafinowane

Dzięki inteligentnym technikom można dostrzec biznesową wartość systemów informatycznych

Dostawcy systemów i oprogramowania do zarządzania sieciami komputerowymi są przekonani, że odkryli niezawodny sposób na weryfikację biznesowej wartości techniki informatycznej. Rozwiązanie polega na wykorzystaniu niektórych możliwości analitycznych, które dostawcy oprogramowania BI (Business Intelligence) stosują do mierzenia

wydajności procesów biznesowych. Systemy oraz programy do zarządzania sieciami zapewniają ciągłość pracy komputerów, systemów przechowywania danych oraz innych komponentów infrastruktury IT. Jednak w erze, kiedy wszystkie wydatki – szczególnie te związane z technikami informatycznymi – muszą mieć swoje uzasadnienie, to już nie wystarcza. Stąd dążenie do wyposażania systemów i aplikacji do zarządzania sieciami w możliwości analityczne.

Przegląd rozwiązań zarządzania wydajnością IT

Rozwiązania

Możliwości

Hewlett-Packard OpenView Performance Manager, Performance Insight, Route Analytics

  • Pomiar wydajności poszczególnych systemów IT; przewidywanie zapotrzebowania na zasoby
  • Tworzenie raportów o wydajności IT
  • Monitorowanie routingu IP w czasie rzeczywistym

IBM Tivoli Business Systems Manager, Service Level Advisor, Tivoli Monitoring for Transaction Performance, Enterprise Console

  • Monitorowanie wydajności IT i rozwiązywanie problemów według kryterium ich wpływu na realizację celów biznesowych
  • Przewidywanie potrzeb dodatkowych zasobów IT w procesach biznesowych
  • Wykrywanie przyczyn powtarzających się alarmów w systemach IT

Computer Associates Unicenter Network and System Management

  • Historyczna i prognostyczna analiza wpływu systemów IT na działalność biznesową
  • Automatyczne tworzenie i aktualizowanie przeglądu elementów infrastruktury IT do zarządzania defi niowalnymi procesami biznesowymi
  • Konstruowanie widoków dotyczących konkretnych aplikacji, procesów biznesowych, serwerów lub lokalizacji

BMC Software PATROL Analytics

  • Analizowanie działania systemów IT w celu określenia progów alarmowych, wymagających podjęcia kroków naprawczych

Firma Hewlett-Packard rozważa dodanie narzędzi analitycznych do swoich systemów OpenView oraz pakietu do zarządzania sieciami, co stanowi rozwinięcie „adaptacyjnej strategii dla przedsiębiorstw” wdrożonej kilka lat temu, jak twierdzi Bill Emmett, menedżer działu oprogramowania do zarządzania biznesowego HP.

– Adaptacyjna strategia dla przedsiębiorstw – wyjaśnia Emmett – to metoda sprawdzania, czy dana firma posiada właściwą infrastrukturę informatyczną do obsługi procesów biznesowych i czy infrastruktura ta może być szybko zaadaptowana, kiedy procesy się zmienią.

Jak przekonuje Emmett, oprogramowanie OpenView Performance Manager odpowiada tej koncepcji dzięki udostępnianiu menedżerom zestawu narzędzi graficznych do mierzenia efektywności wykorzystywania zasobów IT w konkretnych sferach działalności biznesowej oraz do planowania gospodarowania tymi zasobami w przyszłości.

OpenView Performance Insight to narzędzie do tworzenia raportów na temat efektywności systemów informatycznych, a OpenView Route Analytics Manager na bieżąco monitoruje routing IP, oceniając stan sieci oraz czy zmiany w ruchu są wynikiem awarii sieci, czy zostały wywołane innymi czynnikami.

Prawdziwa wartość

George Hamilton, starszy analityk w firmie Yankee Group z Bostonu, zajmującej się badaniami rynku IT oraz działalnością konsultingową, uważa, że branża informatyczna może wiele skorzystać na funkcjach analitycznych. – Narzędzia zapewniające korelację infrastruktury IT z obsługiwanymi przez nią usługami biznesowymi mają ogromną wartość w zarządzaniu sieciowym i systemowym – mówi Hamilton. – Reagowanie na alerty bez odpowiedniego kontekstu biznesowego to tylko chaotyczne gaszenie czerwonych lampek. Dzięki narzędziom analitycznym można przydzielić poszczególnym zagrożeniom odpowiedni priorytet i w pierwszej kolejności zająć się aplikacjami mającymi największe znaczenie dla biznesu.

 

Gale Persil, dyrektor ds. zarządzania produktem w firmie Computer Associates, uważa, że dostawcy wkrótce zaczną opracowywać narzędzia analityczne, które powiążą efektywność IT oraz modeli finansowych

Według Emmetta przyszłość należy do producentów, którzy będą się bliżej przyglądali rozwiązaniom analitycznym IT. – Firmy produkcyjne oczekują od dostawców oprogramowania pomocy w identyfikowaniu i eliminowaniu wąskich gardeł w ich procesach biznesowych. Narzędzia analityczne ułatwią im ocenę, czy systemy wspierające określone procesy biznesowe, jak przyjmowanie zamówień czy zarządzanie łańcuchem dostaw, działają poprawnie. A jeżeli nie – to dlaczego.

Emmett przekonuje, że narzędzia analityczne ułatwiają również menedżerom IT hierarchizowanie kolejności rozwiązywania problemów. – Przedsiębiorstwa mogą skoncentrować się na rozwiązywaniu problemów, które mają bezpośredni związek z podstawową ich działalnością.

Chociaż specjaliści zgadzają się, że narzędzia analityczne są cennym uzupełnieniem arsenału środków, jakimi dysponuje menedżer IT, wskazują też, że jak dotąd niewiele firm zdecydowało się na ich stosowanie.

– Tym niemniej – mówi Hamilton – dostawcy oprogramowania uzupełniają swoje systemy i produkty do zarządzania sieciowego o funkcje analityczne, gdyż uważają, że klienci dostrzegają zalety wiedzy na temat wpływu efektywnego działania infrastruktury informatycznej na ich działalność.

Chęć lepszego zarządzania heterogenicznymi środowiskami komputerowymi, jakie występują w wielu firmach, spowoduje wzrost popytu na narzędzia do analizy informatycznej. Według Hamiltona wiele przedsiębiorstw zainwestowało w rozbudowę bazy serwerowej, zwiększenie przepustowości sieci oraz w aplikacje biznesowe i systemy operacyjne jeszcze w czasach, kiedy wydatki na nowe techniki były obwarowane mniejszymi restrykcjami, tworząc skomplikowaną infrastrukturę obejmującą rozwiązania od wielu dostawców, którą trudno zarządzać i nie zawsze da się powiązać cele biznesowe z wydajnością.

„Dzięki narzędziom analitycznym można hierarchizować alarmy w sieci i w pierwszej kolejności zajmować się aplikacjami najważniejszymi dla procesów biznesowych”

George Hamilton, analityk w Yankee Group

Jaśniejszy obraz

– Zarządzanie w tych złożonych środowiskach jest uciążliwe – mówi Hamilton. – Są tam różne systemy operacyjne i aplikacje. Na dodatek kwestie regulacji dotyczących zgodności spowodowały pojawienie się nowych problemów.

Według Emmetta firma Le Mars, będąca oddziałem Wells Dairy z Iowa, zaczęła dostrzegać zalety analizy IT. Firma Wells wdrożyła niedawno program OpenView Performance Manager, aby uzyskać jaśniejszy  obraz tego, co dzieje się w infrastrukturze informatycznej, obejmującej 100 serwerów rozmieszczonych w wielu oddziałach: produkcji, sprzedaży i dystrybucji na terenie całych Stanów Zjednoczonych.

– System zarządzania umożliwia firmie Wells uzyskanie dokładnego obrazu operacji IT, dzięki czemu dział technik informatycznych może zapewnić najwyższy poziom obsługi w każdym miejscu – mówi Mark Johnson, menedżer działu inżynierii systemów. – Szczegółowe informacje pochodzące z systemu ułatwiają menedżerom zapoznanie się m.in. z wydajnością procesorów, poziomem aktywności, wykorzystaniem zasobów, stanem pamięci dyskowej.

Inna firma, dostawca usług outsourcingowych Hughes Software Systems z Bangalore w Indiach, do zarządzania komponentami IT w sześciu swoich siedzibach wykorzystuje Unicenter Network and Systems Management (Unicenter NSM) produkcji Computer Associates. – Unicenter monitoruje urządzenia sieciowe, aplikacje biznesowe i systemy baz danych – mówi Rajeev Seoni, wiceprezes i szef działu technik informatycznych w Hughes.

Monitorowanie wydajności IT jest z punktu widzenia firmy najważniejsze, gdyż awaria jednego serwera nawet na jeden dzień spowodowałaby przestój w pracy 150 programistów, a to mogłoby mieć bezpośredni wpływ na interesy firmy. System zarządzania oferuje prognostyczną i historyczną analizę planowania możliwości produkcyjnych, podstawową analizę przyczynową oraz zaawansowane korelowanie zdarzeń, co pomaga użytkownikom kojarzyć konkretne zdarzenia z ich wpływem na działalność firmy.

Przedstawiciele Computer Associates stwierdzili, że w systemie Unicenter NSM Release 3.1 zastosowano wprowadzoną we wrześniu 2004 r. technikę o nazwie Smart Business Process View, w skrócie SmartBPV. Technika ta automatycznie tworzy i aktualizuje przegląd elementów infrastruktury IT wspomagających definiowalne procesy biznesowe.

SmartBPV poprzez pasywny monitoring i analizę ruchu w sieci identyfikuje elementy  infrastruktury, z których korzysta dana aplikacja. Dzięki temu menedżerowie mogą szybko określić wagę danego komponentu i rozwiązywać takie problemy, jak przestoje w sieci.

Mapa efektywności biznesowej

SmartBPV gromadzi dane na temat ruchu w sieci i identyfikuje korzystające z niego programy na podstawie protokołu komunikacyjnego i portu. Wbudowane w program inteligentne narzędzia identyfikują ponad 1550 protokołów i usług, a mogą zostać rozszerzone tak, aby rozpoznawały niestandardowe aplikacje na podstawie zdefiniowanych przez użytkownika parametrów.

Sean Duclaux, dyrektor ds. zarządzania produktem w firmie BMC Software, twierdzi, że zbyt wiele alarmów może spowolnić diagnozowanie problemów. Rozwiązaniem jest zautomatyzowanie generowania progu alarmowego, aby nie był zbyt wysoki ani zbyt niski

– Administratorzy korzystający ze SmartBPV mogą automatycznie konstruować widoki, koncentrując się na interesujących  ich elementach infrastruktury – np. dotyczących aplikacji, procesu biznesowego, typu serwera czy lokalizacji. Producent może wykorzystać tę technikę do gromadzenia danych statystycznych na temat sieci VoIP (Voice over Internet Protocol) lub urządzeń stosowanych w fabryce – mówi Gale Persil, dyrektor zarządzania produktem w Computer Associates.

– SmartBPV „wie”, że program do zarządzania magazynem działa w oparciu o konkretny serwer i drukarkę. Można wtedy monitorować program w celu sprawdzenia, czy realizuje wyznaczone cele – zapewnia Persil. – Najważniejszą korzyścią w tym przypadku jest lepsze zarządzanie zasobami.

Ponieważ wiele organizacji wykorzystuje sporo różnych systemów IT oraz sieci pochodzących od różnych dostawców, narzędzia analityczne powinny zbierać dane pochodzące z wielu systemów. Przy obecnym poziomie rozwoju techniki stało się to możliwe. Wiele danych wykorzystywanych przez SmartBPV zbieranych jest ręcznie, chociaż najnowsze produkty już automatyzują dużą część tego procesu.

Według Persila dostawcy zaczną rozwijać narzędzia analityczne, które połączą efektywność IT oraz modeli finansowych. – Możemy zacząć stosować te metody w systemach finansowych, co pozwoli na przykład stwierdzić, że brak tej czy innej aplikacji powoduje utratę konkretnych kwot – stwierdza Persil. – W tym kierunku zmierza rozwój systemów. Kiedy dodamy stronę finansową, otrzymamy najlepsze rozwiązania.

Analiza behawioralna

Firma IBM również weszła na rynek narzędzi analitycznych IT. – Jeżeli przyjrzymy się roli technik informatycznych w dzisiejszej automatyzacji procesów biznesowych, dostosowanie efektywności systemów do efektywnościbiznesowej staje się wręcz koniecznością – mówi David Caddis, dyrektor zarządzania rynkiem IBM Tivoli. – Obserwujemy, że klienci coraz bardziej potrzebują czegoś  takiego.

Tworzenie mapy wydajności IT i potrzeb biznesowych nie jest jednak proste. – Jeżeli przyjrzymy się dzisiejszym aplikacjom, zauważymy, że system IT obejmuje zazwyczaj wiele  heterogenicznych środowisk – wyjaśnia Caddis.– Dane przechowywane są w różnych urządzeniach działających w różnych systemach operacyjnych. Nie mamy do czynienia ze zlokalizowanymi monolitycznymi aplikacjami.

Firma IBM stara się sprostać temu wyzwaniu, oferując rozwiązania, które śledzą działanie całej sieci i precyzyjnie wskazują obszary, gdzie występują problemy, oraz uwzględniają zależności pomiędzy różnymi systemami.

Tivoli Business Systems Manager dokonuje korelacji problemów występujących w ramach infrastruktury IT z procesami biznesowymi, które są zarządzane za pomocą określonych aplikacji. Pozwala to pracownikom działów IT hierarchizować swoje działania zgodnie z priorytetami biznesowymi, dzięki czemu najważniejsze usługi traktowane są preferencyjnie.

Inny produkt, Tivoli Service Level Advisor, analizuje trendy i przewiduje zmiany w dostępie i efektywności najważniejszych aplikacji w określonym czasie, co pozwala zwiększyć pojemność systemu dla określonych procesów lub usług biznesowych, zanim osiągnięte zostaną granice.

Trzecia propozycja IBM, Tivoli Monitoring for Transaction Performance, śledzi czas reakcji na działania użytkowników. Program ten identyfikuje zmiany efektywności w ramach infrastruktury IT oraz wskazuje konkretne obszary, będące źródłem problemów.

Argumenty przemawiające za wdrożeniem systemów do zarządzania efektywnością IT

  • Presja wykazania przydatności systemów IT w biznesie
  • Pragnienie zagwarantowania, że infrastruktura IT najlepiej wspomaga procesy biznesowe i może być przystosowywana do zmieniających się warunków biznesowych
  • Poprawa zarządzania heterogenicznymi środowiskami IT

Z kolei Tivoli Enterprise Console koreluje wszystkie problemy związane z techniką informatyczną w firmie w celu odnalezienia przyczyny ich występowania. Pozwala to zredukować „szum informacyjny” i poprawić działanie systemów do zarządzania najważniejszymi usługami.

Firma BMC Software z Houston wprowadziła niedawno samouczące się oprogramowanie PATROL Analytics do analizy behawioralnej, które na bieżąco automatycznie tworzy progi alarmowe. Według dostawcy oprogramowanie oparte na licencjonowanej technice firmy Netuitive jest głównym składnikiem strategii Business Service Management, która umożliwia klientom zarządzanie systemami IT z perspektywy biznesowej.

PATROL Analytics koreluje dane porównawcze, dotyczące różnych zasobów przedsiębiorstwa, aby zidentyfikować typowe wzorce behawioralne, a następnie automatycznie definiuje odpowiednie progi alarmowe. Program redukuje liczbę fałszywych alertów, co umożliwia personelowi IT efektywniejsze reagowanie na sytuacje alarmowe lub nietypowe zachowania systemu.

– Zbyt duża liczba alertów mogłaby spowolnić diagnozowanie problemów lub powodować pomijanie niektórych alarmów – mówi Sean Duclaux, dyrektor zarządzania produktem w BMC Software. – Konieczna jest automatyzacja wyznaczania progu alarmu tak, aby nie był on zbyt niski ani zbyt wysoki.

Inteligentny system, w jaki wyposażony został PATROL Analytics, może ułatwić firmom ściślejsze powiązanie wykorzystywania systemów z celami działalności biznesowej oraz zagwarantować stały dostęp do zasobów niezbędnych do realizacji postawionych celów.

Według Hamiltona z Yankee Group dostawcy oprogramowania będą stale ulepszali możliwości analityczne, włączając w to automatyzację większości procesów gromadzenia danych. Jednym z najważniejszych obszarów rozwoju będzie umożliwienie lepszej prezentacji danych wielu użytkownikom za pośrednictwem specjalnych paneli – kolejny pomysł zapożyczony z systemów BI. – Ewaluacja danych i ich jasna prezentacja jest głównym celem dostawców oprogramowania – mówi Hamilton. – Będą to te same dane, ale prezentowane w różny sposób różnym użytkownikom.

Autor: Bob Violino, MBT