Systemy do rozliczeń

 Wybrane systemy oferowane na polskim rynku   

Bez systemów bilingowych trudno dziś myśleć o rozliczeniach za usługi. Nie tylko określają koszty dostarczania usług, ale także informują o wszelkich działaniach z nimi związanych

Najbardziej znane i spotykane na co dzień dane bilingowe związane są z telekomunikacją. Otwarcie rynku telekomunikacyjnego, przekładające się na wzrost liczby działających operatorów, niesie nadzieje nie tylko dla przyszłych abonentów, ale także dla dostawców rozwiązań bilingowych. Są to systemy służące do rozliczania (m.in. fakturowania) usług i produktów taryfowych.

Rozliczanie usług odbywa się na podstawie rekordów bilingowych (ang. CDR – Call Data Record), pobieranych z systemów mediacji (zbierających i przetwarzających dane o usługach z urządzeń sieciowych). Poszczególne rekordy bilingowe są taryfi kowane na podstawie planu taryfowego abonenta, jednostki taryfi kacyjnej, związanej z daną usługą (minuty, sekundy, megabajty, opłata stała). Wysokość końcowej opłaty zależy od upustów i zniżek dla abonentów.

Możliwość zastosowania różnego rodzaju upustów może mieć wpływ na dochód operatora. Wzrost dochodu uzyskuje się, namawiając klientów do zwiększenia korzystania z usług (na przykład: wydłużenia czasu i większej liczby rozmów, SMS-ów).

Opracowanie systemów bilingowych dla operatorów telekomunikacyjnych jest wyzwaniem bardziej skomplikowanym niż w przypadku innych sektorów rynku, należy bowiem uwzględnić kilka podstawowych czynników:

  • prawie każdy operator ma setki tysięcy lub miliony klientów,
  • klienci praktycznie bez przerwy korzystają z kilkudziesięciu lub więcej rozmaitych usług,  chcą mieć także dostęp do usług i informacji za pomocą różnorodnych mediów,
  • klienci pragną otrzymywać informacje o swoim statusie i rozliczeniach w każdej chwili, a korzystający z systemów komórkowych pre-paid – natychmiast po skorzystaniu z usługi,
  • wobec swobody rynku telekomunikacyjnego i możliwości zmiany przez klienta operatora systemy rozliczeń muszą być wzbogacone o moduły śledzenia stałych relacji usługowych i rozwiązania zapobiegające utracie klientów.

Największym problemem stało się opracowanie odpowiednich systemów Customer Relationship Management (zarządzanie relacjami z klientem), zapewniających identyfi kację, obsługę, utrzymanie oraz rozwój takich kontaktów z klientami, które przynoszą zyski. A do poszukiwania zysków służą klasyczne systemy bilingowe. Jednocześnie w celu zmniejszenia kosztów obsługi klienta dostawcy muszą stworzyć możliwość samoobsługi w zakresie raportowania i rozwiązywania problemów i to w dostępnej formie, z użyciem wielu mediów. Nowoczesne systemy bilingowe powinny być przystosowane do obsługi uruchamianych przez operatora nowych usług, także takich, których istnienia dzisiaj nie da się przewidzieć. Spełnienie tego warunku  wymaga możliwości elastycznej rozbudowy systemu.

Raport MSI przedstawia jedynie wycinek oferty polskiego rynku zarówno w zakresie systemów bilingowych, jak i dla logistyki czy finansowych, powstał bowiem na podstawie ankiet rozsyłanych do firm oferujących tego typu systemy. W naszym zestawieniu nie zamieściliśmy produktów fi rm, które nie odpowiedziały na ankietę.

Końcowym efektem procesu bilingowego są faktury wystawiane dla klientów, które są podstawą do dokonywania przez nich wpłat. Faktura może zawierać opłaty abonamentowe (płatne w każdym okresie rozliczeniowym), aktywacje i dezaktywacje poszczególnych usług oraz opłaty za korzystanie z usług (np. rozmów telefonicznych, SMS-ów, MMS-ów, transmisji danych).

Podczas wyboru rozwiązania bilingowego należy zwrócić uwagę na jego wydajność i skalowalność. Równie ważna jest ocena możliwości i pracochłonności implementowania w systemie nowych usług, taryf i upustów. Szybkość i niski koszt przygotowania nowej oferty może być decydującym czynnikiem w walce o nowych i utrzymanie dotychczasowych klientów.

Na polskim rynku działa wiele firm oferujących rozwiązania bilingowe, w tym także systemy rodzimej produkcji. Walka jest ostra. Nowoczesne systemy bilingowe potrzebne są prawie wszystkim operatorom telekomunikacyjnym, zarówno stacjonarnym, jak i komórkowym, podaż więc wzrasta.

Z systemów bilingowych korzysta nie tylko telekomunikacja. Równie ważne są rozwiązania dla energetyki, gazownictwa, wodociągów i innych mediów (przykłady takich rozwiązań prezentujemy w tabeli). Rozwiązania te zawierają biling mediów (energii, gazu, ciepła, wody), czyli rejestrację zużycia oraz defi niowanie grup odbiorców, rozliczanie i obsługę urządzeń pomiarowych, analizy i wystawianie faktur oraz tworzenie wszechstronnych raportów. Zarządzanie sprzedażą mediów  ułatwiają defi niowane cenniki, upusty i dopłaty.

Rynek systemów bilingowych ciągle się rozwija. Analitycy rynku IT przewidują, że w 2006 r. największe nakłady na informatykę przeznaczą firmy energetyczne. Rozwijający się przemysł potrzebuje ciągle wielu rozwiązań, w tym systemów bilingowych.

System bilingowy

– skarbnica wiedzy o klientach

 

Systemy bilingowe, będące sercem, centralnym systemem firm z sektora komunikacji, są skarbnicą wiedzy. Mimo że projektowane są i wdrażane w celu realizacji określonych procesów biznesowych zorientowanych na rozliczenia z klientami, dane w nich gromadzone, wykorzystane w odpowiedni sposób, mogą w istotnym stopniu zwiększyć korzyści firmy.

 

 

Mariusz Wądołowski

SAS Institute Polska

SAS w ramach rodziny rozwiązań SAS Telecommunications Intelligence Solutions (TIS) oferuje kompleksową platformę przekuwania tych danych w użyteczną biznesowo wiedzę.

Wstępnym warunkiem osiągnięcia korzyści jest systematyczne pobieranie danych z systemów bilingowych, ich czyszczenie, porządkowanie i przekazywanie do repozytorium analitycznego, w którym zostaną przygotowane do dalszych działań. Te funkcje realizowane są za pomocą rozwiązań SAS Data Integration oraz Intelligence Storage, będących składowymi rozwiązań TIS.

Do zastosowań analitycznych w szczególności przydatne jest pozyskiwanie z systemów bilingowych rekordów szczegółowo opisujących wykorzystywanie  usług przez klientów (CDR – call datail record). Dane te, w połączeniu z danymi z innych systemów, mogą być następnie wykorzystane przez rozwiązania klasy SAS Business Intelligence oraz Data Mining (także w ramach rozwiązań TIS) w celu generowania raportów, analiz oraz budowy modeli predykcyjnych czy segmentacyjnych.

SAS – światowy lider w obszarze Data Mining – rekomenduje  wykorzystanie w tym celu rozwiązania SAS Enterprise Miner, stosowanego przez operatorów na całym świecie.

Wykorzystując modele zbudowane w oparciu o te i inne dane, rozwiązanie może przypisać, z określonym prawdopodobieństwem, skłonność klienta do wcześniej zdefi niowanych i zmierzonych zachowań, jak rezygnacja z usług operatora czy zwiększenie lub zmniejszenie stopnia wykorzystania usług, zakup dodatkowych usług, niezapłacenie następnej faktury etc. Do korzyści płynących ze zmiany podejścia reaktywnego na proaktywne w samym obszarze utrzymania klienta nikogo przekonywać nie trzeba – koszt utrzymania klienta jest znacznie niższy od kosztu jego odzyskania lub pozyskania.

Ostatnio coraz częściej podobnie wykorzystuje się systemy bilingowe na rynku energetycznym.

Większy udział aplikacji Oracle w sektorze komunikacji i mediów

12 kwietnia 2006 r. Oracle ogłosił, że zamierza przejąć fi rmę Portal  Software Inc., globalnego dostawcę rozwiązań bilingowych i systemów do zarządzania przychodami dla branży komunikacji i mediów. Oracle ma dobrą pozycję na rynku komunikacji i mediów. Na świecie aż 17 spośród 20 najbardziej zyskownych firm tego sektora używa aplikacji Oracle. Ponadto aplikacje Siebel Telecom Oracle’a stały się standardem

w telefonicznych centrach obsługi klientów (call center).

Nadchodzi era elastycznych specjalistycznych „motorów bilingowych”

 

Czy rynek systemów bilingowych będzie się rozwijał samodzielnie czy raczej systemy bilingowe staną się częścią  większych systemów?

 

– Ze względu na historyczne zaszłości systemy bilingowe w przedsiębiorstwach użyteczności publicznej stały się pierwszymi, podstawowymi rozwiązaniami w zakresie ewidencji danych i obsługi klienta. Przez lata rozrosły się one o wiele dodatkowych funkcji, w tym elementy zarządzania infrastrukturą, oraz poszerzyły zakres realizowanych procesów biznesowych w obszarze wsparcia obsługi klienta (elementy CRM). Dziś wiele rozwiązań ma zbliżone funkcje, np. systemy klasy CRM zawierają funkcje w zakresie billingu, zaś rozwiązania typowo bilingowe są rozbudowane o funkcje obsługi klienta (tzw. „warstwa kliencka”).

 

Przemysław Błoński

konsultant biznesowy

SPIN SA

 

W niedalekiej przyszłości należy oczekiwać dwóch podstawowych trendów. Pierwszy z nich to budowa (i utrzymanie) dużych, dość monolitycznych systemów, pełniących funkcję bilingu i obsługi klienta w zakresie różnych usług. Drugi – to oferta elastycznych specjalistycznych „motorów bilingowych”, stworzonych w nowoczesnej technologii, z założenia przystosowanych do „wkomponowania” w system obsługi klienta klasy CRM, np. istniejący w przedsiębiorstwie. Przy czym można sobie wyobrazić, że ta sama funkcja bilingowa będzie mogła być oferowana z jednej strony jako kompleksowe rozwiązanie, z drugiej – jako specjalistyczny moduł (usługa) dla zewnętrznych rozwiązań. Wszystko zależy od zdolności dostawców oprogramowania do wykorzystania nowych rozwiązań, opartych na usługach (SOA), oraz wykorzystania narzędzi warstwy pośredniej (middleware). Należy tu także zwrócić uwagę na rosnący poziom złożoności funkcji bilingowych spowodowany deregulacją, która także oznacza presję na wzrost konkurencyjności. Czynniki rynkowe i prawne komplikują sposób i mechanizmy rozliczeń, co wskazuje duże możliwości rozwoju uniwersalnych i elastycznych „motorów bilingowych”, zdolnych do adaptacji w istniejącej architekturze rozwiązań IT. SPIN SA ma w ofercie kompleksowe rozwiązania w zakresie bilingu i obsługi klienta oraz umożliwia integrację wybranych modułów (usług) z funkcjonującym u klienta środowiskiem IT.

Wybrane systemy bilingowe oferowane na polskim rynku

Comarch

System: Comarch BSS Suite

Funkcje dodatkowe: Marketing (CRM Campaign Management), Sales (Agent Care, Commission, Dealer Management, Scoring Engine), Customer & Partner Management (Customer Management, Loyalty Management, Self Care, Partner Management, Workforce – management of technical teams, Service Provisioning), Payment & Collection (Cash Desk, Billing System), Business Intelligence (Data Analysis & Reporting, Least-Cost Routing, Business Analyzer), Revenue Protection (Revenue Assurance, Fraud Detection), Framework (Business Process Management, Data Processing Server)

Grupa SPIN

System: EnergOS

Funkcje: Umowy (zawieranie umów na sprzedaż i przesył energii), Układy Pomiarowe (ewidencja punktów poboru oraz ich charakterystyk),

Odczyty (zarządzanie realizacją zleceń odczytowych), PSION (moduł inkasencki do zbierania odczytów i fakturowania), Billing (rozliczanie), Fakturowanie (moduł fakturowania rozliczeń), Sprzedaż pozostała (fakturowanie sprzedaży dodatkowej – taryfowej i pozataryfowej), Korekty (korygowanie faktur), Księgowość (Księga Pomocnicza), Rozrachunki (obsługa i rozliczanie wpłat kontrahentów), Windykacje (zarządzanie windykacjami), Kontrakty (rozliczenia z grup bilansujących), Grafikowanie (prognozowanie i grafikowanie odbiorców TPA), Prepaid (rozliczenia liczników przedpłatowych), NPE (rozliczenia Nielegalnego Poboru Energii), Zlecenia OT (zarządzanie zleceniami Obsługi Technicznej), Gospodarka Mag. (gospodarka magazynowa urządzeń pomiarowych i osprzętu – plomby, zegary, przekładniki etc.), Taryfa Pracownicza (rozliczenia w taryfie pracowniczej), Sprawozdawczość (projektowanie i realizacja sprawozdań i wydruków), Analizy Biznesowe (zasilanie i analiza hurtowni danych)

System: HandelMax

Funkcje: Kokpit Agenta (interaktywna obsługa klienta), Kontrahenci (Centralna Baza Kontrahentów/Partnerów Handlowych), Umowy (zawieranie umów na sprzedaż i przesył energii, umów TPA, umów typu „kompleks”), Układy Pomiarowe (ewidencja punktów poboru oraz ich charakterystyk), Taryfy (repozytorium definicji taryf, algorytmów rozliczeniowych, cenników), Odczyty (zarządzanie realizacją zleceń odczytowych), Zdalne Odczyty (moduł zdalnych odczytów z urządzeń pomiarowych), PSION (moduł inkasencki do zbierania odczytów i fakturowania), Billing (rozliczanie zużycia dowolnych mediów), Fakturowanie (moduł fakturowania rozliczeń zużycia mediów), Sprzedaż pozostała (fakturowanie sprzedaży dodatkowej – taryfowej i pozataryfowej), Korekty (korygowanie faktur), Księgowość (Księga Pomocnicza), Rozrachunki (obsługa i rozliczanie wpłat kontrahentów), Windykacje (zarządzanie windykacjami), WorkFlow (modelowanie procesów biznesowych i zarządzania pracą użytkowników systemu – obieg procesów i dokumentów), Kontrakty (rozliczenia z grup bilansujących), Grafikowanie (prognozowanie i grafikowanie odbiorców TPA), Przedpłatówka (rozliczenia liczników przedpłatowych), NPE (rozliczenia Nielegalnego Poboru Energii), Zlecenia OT (zarządzanie zleceniami Obsługi Technicznej), Gospodarka Mag. (gospodarka magazynowa urządzeń pomiarowych i osprzętu – plomby, zegary, przekładniki etc.), Przyłączeniówka (zarządzanie wydawaniem warunków technicznych oraz realizacja umów przyłączeniowych), Taryfa Pracownicza (rozliczenia w taryfie pracowniczej), Sprawozdawczość (projektowanie i realizacja sprawozdań i wydruków), Analizy Biznesowe (zasilanie i analiza hurtowni danych), SED (system masowych wydruków) System: IS-U Polonia Funkcje: dane podstawowe IS-U Polonia – Sprzedaż Podstawowa (fakturowanie, taryfa pracownicza, sprzedaż przedpłatowa, korekty faktur sprzedaży podstawowej), Rozliczenia z klientami (obsługa płatności, noty odsetkowe, windykacje,rozliczenia ratalne), Centrum Obsługi Klientów (proces przyłączeniowy, obsługa umów, procesy reklamacyjne, obsługa nielegalnego poboru energii)

Wybrane systemy dla logistyki oferowane w Polsce

Calltech

System: Calltech SilentCare

Funkcje dodatkowe: telemetria (integracja z centralami alarmowymi, sterownikami przemysłowymi, urządzeniami pomiarowymi), bezpieczeństwo (nadzór nad osobami starszymi, nieletnimi lub niepełnosprawnymi, funkcja Geowindow), telemedycyna (EKG online, nadążna spirometria i glukometria)

Współpraca z innymi systemami: ErcoNet firmy NMG – racjonalna gospodarka mediami energetycznymi, NetCool, Tivoli – menedżer SNMP

Controlling Systems

System: Eureca

Funkcje: tworzenie i kontrola budżetu w ujęciu wielowymiarowym (np. budżetu kosztów według rodzajów, centrów kosztów, procesów, produktów, projektów itp.), wielomiarowym (planowanie także w jednostkach naturalnych – np. sztukach, etatach, kilometrach itp.), wielookresowym i wielojęzycznym; wielowymiarowa analiza danych z różnych systemów informatycznych – niekoniecznie zintegrowanych; udostępnianie informacji o planie i wykonaniu budżetów cząstkowych (z dokładnością do dokumentu!) menedżerom odpowiedzialnym za budżety cząstkowe przez WWW; wsparcie procesu planowania budżetu w większej organizacji, gdzie w planowanie zaangażowanych jest wiele jednostek

Logifact – Systems

System: SKM – System Kierowania Magazynem

Funkcje: przygotowywania wysyłek z kontrolą, oznakowaniem palet oraz wydrukiem wszystkich niezbędnych dokumentów, wspomaganie działu spedycji, komasacja wysyłek, wysyłka towarów i załadunek, przesunięcia wewnątrzmagazynowe, inwentaryzacje, przyjmowanie i obróbka zwrotów, obrót opakowaniami zwrotnymi, raporty i statystyki, wymiana danych z innymi systemami, pełna integracja z urządzeniami mobilnymi

Funkcje dodatkowe: system sterowania wózkami widłowymi obejmuje: sieć transportową (dowolne defi niowanie punktów podjęcia i odłożenia, tworzenie stref i podstref transportowych oraz połączeń między strefami i poszczególnymi punktami zdawczo-odbiorczymi), zakładanie dowolnej ilości środków transportu wewnętrznego z uwzględnieniem ich charakterystyki (udźwig, wysokość podnoszenia, transportowane jednostki ładunkowe itp.), przydział środków transportu do wybranych połączeń (dróg transportowych) lub całych stref transportowych

Logisys

System: Agilero Platforma Rozwiązań Mobilnych  dla Logistyki

Funkcje: raportowanie wydajności  systemu mobilnego (poszczególnych użytkowników) oraz prowadzenie audytu wszystkich działań użytkowników (szczegółowe logowanie aktywności)

Środowisko: serwer: dowolny dla platform Microsoft; sprzęt peryferyjny: czytniki RFID, drukarki kodów kreskowych, aplikatory, skanery kodów kreskowych, fotokomórki, wyświetlacze, wagi, inne; zewnętrzna baza danych, z którą integruje się platforma: Oracle, MS SQL, PostreSQL, Sybase, DB2 itd.; komunikacja: serwer–urządzenie przenośne – Wi-Fi, GPRS, Bluetooth, USB, RS; serwer–urządzenie peryferyjne – Ethernet, Wi-Fi, USB, RS

Max Elektronik

System: MAXeBiznes

Funkcje: ogólne – m.in. defi niowany rozkład menu systemu dla operatorów i grup operatorów; autoryzacja zapisów – dokumenty/scenariusze ZA, GM, SP; funkcje dla operatora, np. scenariusze sprzedaży; defi niowane typy dokumentów, sposobów działania i obsługi (np. autonumeracje, dekretacje); wykorzystanie telefonów komórkowych, palmtopów. Sprzedaż – kategorie dokumentów (np. faktura od wartości netto, brutto, faktura do paragonu), rozbudowana kartoteka kontrahentów, defi niowanie typów dokumentów dla różnych rodzajów sprzedaży (np. faktury, paragony, faktury dla linii lotniczych lub General Aviation); bieżąca kontrola rozrachunków kontrahenta; obsługa dokumentów eksportowych; obsługa procedury TaxFree; rejestracja sprzedaży w rejestrach fi skalnych i księgach handlowych; wykorzystanie kart rabatowych do identyfi kacji. GM – obsługa kartotek: dostawców, artykułów; obsługa magazynów; kontrola stanów i obrotów magazynowych; dokumenty przychodu i rozchodu (wewnętrznego i zewnętrznego); przesunięcia wewnątrzmagazynowe; rozliczanie dostaw, SAD-Import. Zakup – tworzenie dokumentów zakupu wg dostaw; obsługa faktur importowych; rozliczanie zakupów z dostawcami; rejestracja zakupu w rejestrach fi skalnych i księgach handlowych. Zarządzanie zapasami – blokady, rezerwacje i alokacje zapasów magazynowych; automatyczne zapisy transakcji w module MAX

Finanse

Optidata

System: Optipromag

Środowisko: sieć radiowa w standardzie minimum 802.11 b

SAFO

System: safo.mag

Przykłady wdrożeń: Frito Lay (żywność – producent/ dystrybutor, 2002), InterCars (dystrybucja części samochodowych, 2002), Jabil International  (PCEI Philips – producent telewizorów, 2003), Komfort (dystrybucja wyposażenia wnętrz, 2003), Bizea-Bizon (produkcja/handel, 2003), Gala-Glazura Królewska (sprzedaż hurtowa i detaliczna, 2004); Redan (dystrybucja odzieży, 2004/2005), Pro-Cars (produkcja części samochodowych, 2005), JC Auto (dystrybucja części samochodowych, 2005/2003), Atlas (produkcja materiałów budowlanych, 2006)

Softlab Trade

System: Softlab SQL – Logistyka i Sprzedaż

Funkcje: w skład Softlab SQL wchodzą: Logistyka i Sprzedaż (z obsługą terminali radiowych i innych urządzeń bezprzewodowych), Asystent Sprzedawcy (rozwiązanie mobilne dla palmtopów, stworzone w .NET – certyfi kat Designed for Windows Mobile), CRM, Business Intelligence, Spedycja, Produkcja, Serwis, Finanse i Księgowość, Środki Trwałe, Kadry i Płace, Konektor (integracja Softlab SQL z innymi systemami).

Przykłady funkcji: defi niowanie stanów dynamicznych odzwierciedlających stan zadanych procesów (np. zamówienia do dostawców, towary w drodze, produkcja w toku, zamówienia odbiorców, konfekcjonowanie, kompletacja itp.); wspomaganie pracy za pomocą urządzeń automatycznej identyfi kacji (czytniki kodów kreskowych, kolektory danych, wagi elektroniczne, czytniki kart, drukarki etykiet i kodów kreskowych, urządzenia radiowej transmisji danych), współpraca z urządzeniami fi skalnymi; pełna obsługa sprzedaży (zamówienia, rezerwacje, oferty, faktury, korekty, analizy i raporty sprzedaży), naliczanie prowizji z automatycznym przeniesieniem danych do modułu Kadry i Płace; współpraca z urządzeniami mobilnymi działającymi offl ine lub online

Przykłady wdrożeń: Agencja Ochrony Juwentus – ochrona osób, mienia, systemy alarmowe (2002), Ake – dystrybutor materiałów budowlanych (2005), Cyfrowe Centrum Serwisowe – serwis telefonów komórkowych i sprzedaż akcesoriów (2000), Ecol – lider w zakresie techniki smarowniczej oraz technik czyszczenia hydrodynamicznego (2001), EURO-net – sieć salonów RTV EURO AGD (2005), Germanos Polska – sieć sprzedaży detalicznej i hurtowej telefonów komórkowych, usług w sieci Era (2003), GTI – sieć sprzedaży detalicznej i hurtowej telefonów komórkowych, usług w sieci Orange (2004), Kancelaria Senatu RP, Ministerstwo Zdrowia (2005), Kramel – hurtownia spożywcza (2003), Lumene Polska – FMCG – dystrybutor kosmetyków (2005), O-W SA – producent mebli na zamówienie (2003), Polbita – operator logistyczny i handel FMCG (1999), Skoda Auto Polska – przedstawicielstwo fabryki samochodów (2001), Soudal – dystrybutor produktów chemii budowlanej (2001), Topex – dystrybutor narzędzi (2002), Uno Fresco Tradex – producent artykułów spożywczych (2005),  Wodan – dystrybutor wyrobów chemii i materiałów budowlanych (2001)

Surfland Systemy Komputerowe

System: SSK Mobile

Środowisko: dostęp do sieci bezprzewodowych: WWAN (GSM/GPRS), WLAN (802.11x) czy WPAN (Bluetooth, IRDA); trójwarstwowa architektura – aplikacja MConnect (rodzaj pomostu łączącego urządzenia mobilne z serwerami bazodanowymi), współpraca z urządzeniami działającymi w Windows CE (np. HP iPAQ) oraz Symbian (np. Nokia 66xx, Nokia Nxx) – transmisja szyfrowana i kompresowana

TOT.NET

System: ProTrace

Funkcje: dowolnie kompletowane funkcje oprogramowania działającego m.in. na przemysłowych terminalach radiowych, np. zmiana stanów magazynowych w czasie rzeczywistej realizacji czynności, lokalizacja towarów w magazynie, zapotrzebowanie zgodnie z zamówieniem

Funkcje dodatkowe: m.in. śledzenie historii produkcji, zgłoszenia produkcyjne, zgłoszenia wad

Środowisko: wszystkie składniki systemu Pro- Trace zostały wykonane w technice .NET

Wybrane systemy finansowe na polskim rynku

 

 

Digitland

 

System: Digitland Enterprise System Zarządzania Firmą klasy MRP/ERP

Funkcje dodatkowe: wbudowane mechanizmy: obrót opakowaniami kaucjonowanymi (hurtownie alkoholi, handel hurtowy paliwami, magazyny wysokiego składowania, sieci serwisowe, dystrybutorzy broni, fundusze leasingowe, salony samochodowe); pełna zgodność z obowiązującymi w Polsce przepisami (rekomendacja Stowarzyszenia Księgowych w Polsce)

 

Max Elektronik

 

System: MAXeBiznes

Funkcje: Księgowość – obsługa okresów księgowych, obsługa planu kont, wielowalutowość, przeglądanie stanów kont (drill down – podgląd dokumentu źródłowego), symulacja księgowań – stany zaakceptowane, defi niowane instrukcje dekretacji, automaty dekretujące (np. rozliczanie kosztów wg zdefi niowanych kluczy), rozrachunki (transakcje, zapłaty, wezwania, noty odsetkowe, kompensaty, potwierdzenia sald), rejestrowanie dokumentów sprzedaży, zakupu, analizy ekonomiczne (defi niowane raporty), wyszukiwanie dokumentów i dekretów. Rejestry VAT – defi niowanie, rejestry (zakupów, sprzedaży), defi niowanie stawek. Kasa – kasy złotówkowe i walutowe, dokumenty wpłaty (KP), wypłaty (KW), zaliczki dla pracowników, raporty kasowe. Przelewy – wprowadzanie, generowanie wg terminów płatności, generowanie przelewów elektronicznych (np. goniec, videotel, bresok, multicash), tworzenie przelewów z rozrachunków, obsługa wyciągów bankowych. Sprawozdawczość – przepływy pieniężne, bilans, F-01, CIT-2, zmiany w kapitale, stany kont, rachunek zysków i strat. Środki trwałe – klasyfi kacja, ewidencja, dokumenty  przychodów i rozchodów, zwiększeń i zmniejszeń, umorzenia i amortyzacje (bilansowe i podatkowe), sporządzanie zestawień, wyszukiwanie, inwentaryzacja

Sage Symfonia

 

Od 1 maja 2005 r. systemy Symfonia należą do spółki Sage Symfonia, która jest prawnym następcą Matrix.pl (powstałej w 1993 roku) w obszarze rozwoju oprogramowania i świadczenia usług w zakresie Symfonii.

System: Symfonia Forte

Funkcje: Sprzedaż i marketing – gospodarka magazynowa, sprzedaż i zamówienia obce, analizy i raporty, gospodarka materiałowa, CRM, import/eksport, zakupy i zamówienia własne, rozrachunki, ewidencja VAT, transakcje wewnątrzwspólnotowe

Symfonia Premium

Funkcje: Środki Trwałe, Kadry i Płace, Płace, Handel, Faktura, Mała Księgowość

Funkcje dodatkowe: raportowanie, automatyczna obsługa numerów seryjnych, analizy handlowe, inwentaryzacja środków trwałych, obsługa rejestratorów czasu pracy

Sente Systemy Informatyczne

System: Sente Finanse i Księgowość

Funkcje: spełnienie wymagań ustawy o rachunkowości, prawa podatkowego, ZUS, prawa pracy, ustawy o zatrudnieniu i rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych, kodeksu spółek handlowych; wielowalutowość, wielojęzyczność, wymiana elektroniczna informacji z bankami – homebanking, możliwość wdrożenia systemu w organizacji rozproszonej geografi cznie; polska dokumentacja systemu

Przewagę dają dziś rozwiązania oddające istotę modelu zarządzania

Czy systemy finansowe w dawnym rozumieniu, oferowane pojedynczo, mają jeszcze rację bytu (szczególnie w sektorze produkcyjnym)?

– Jest wiele firm, które potrzebują jedynie systemów finansowych, ewentualnie wspomaganych bardziej specjalistycznymi, niszowymi narzędziami (służącymi do planowania i rozliczania czasu pracy, zarządzania projektami itp.). Dotyczy to np. przedsiębiorstw usługowych, sprzedających projekty i koordynujących prace wielu podwykonawców.

 

Witold Kilijański

prezes zarządu

Controlling Systems

W przypadku większych firm przemysłowych, handlowych czy logistycznych zintegrowany system staje się standardowym elementem

infrastruktury informatyczne, a nie czynnikiem decydującym o przewadze. Przewagę dają dziś rozwiązania bardziej wyspecjalizowane, oddające istotę modelu zarządzania – np. systemy zarządzające efektywnością firmy, ułatwiające planowanie i kontrolowanie budżetów, a także wyspecjalizowane narzędzia wspomagające obsługę klientów, serwis.

Jednym z systemów do zarządzania efektywnością jest Eureca, umożliwiająca planowanie i kontrolę realizacji planów w dowolnie wybranych miarach, wymiarach i okresach. Rozwiązanie zostało stworzone w Polsce, lecz z myślą o firmach działających w dowolnym miejscu świata, dlatego jest dostosowane do wymagań każdej organizacji pracującej w oparciu o budżet.

Jak zarządzać zasobami i finansami w przedsiębiorstwie przemysłowym?

– Najlepszym sposobem zarządzania zasobami i finansami w przedsiębiorstwie jest planowanie w jak najszerszym horyzoncie.

Przewagę konkurencyjną daje zbieranie bardzo dokładnych danych na temat planowanych kontraktów, zamówień, zmian w cenach, ofert dostawców itp. Następnie dane należy ułożyć w model, który umożliwi udzielenie odpowiedzi np. na pytanie: Jak zmieni się wynik fi nansowy, jeśli spadnie/wzrośnie sprzedaż produktu X o 20 000 sztuk w III kwartale przyszłego roku w regionie X dla grupy odbiorców Y?

Kolejny istotny czynnik to decentralizacja odpowiedzialności za cząstkowe budżety firmy, powierzanie ich menedżerom średniego szczebla. Bardzo często tkwią tam spore rezerwy (trzeba oczywiście pamiętać o odpowiednim motywowaniu menedżerów).

Jakie cechy powinien mieć system finansowy idealny na potrzeby przedsiębiorstw przemysłowych?

– System finansowy dostosowany do potrzeb przedsiębiorstw przemysłowych powinien sprawnie radzić sobie z ewidencją dużej ilości danych. Ponadto istotna jest możliwość opisywania każdego zdarzenia biznesowego nie tylko za pomocą tradycyjnego dekretu księgowego, ale także w sposób „obiektowy”, uwzględniający różne aspekty, np. odniesienie do konkretnego klienta, obszaru, procesu produkcyjnego, składu. System powinien gromadzić i przetwarzać dane z różnych obszarów funkcjonowania firmy, czyli powinien być zintegrowany.

 

Musi być także wyposażony w specjalistyczne oprogramowanie, wspomagające proces planowania i kontroli budżetu, sprawnie zbierające i dystrybuujące informację o budżetach w całej organizacji – dzięki czemu można skracać cykl tzw. menedżerskiego sprzężenia zwrotnego. Planowanie jest coraz ważniejszą funkcją zarządzania. W przedsiębiorstwach przemysłowych plany obejmują nie tylko złotówki (a właściwie – złotówki planowane są na końcu). Planowanie zarówno kosztów, jak i sprzedaży odbywa się przede wszystkim w jednostkach naturalnych – sztukach, godzinach, etatach, kilometrach, tonach itp. 

Specjalistyczne oprogramowanie, pobierające informacje o wykonaniu planów z używanego w firmie systemu informatycznego, analizujące je zaawansowanymi technikami oraz umożliwiające tworzenie budżetu przez wiele osób odpowiedzialnych za budżety cząstkowe można nawet w dużej firmie wdrożyć w ciągu kilku miesięcy, a szkolenie nowych użytkowników przeprowadzić w 2–3 dni. Na przykład wdrożenia Eureki w zakładach Toyota zajęło 4 miesiące. Czas nauki jest krótki, ponieważ

system został stworzony w Microsoft.NET – co oznacza, że obsługuje się go podobnie jak powszechnie znany Excel, ale ma znacznie więcej funkcji niż tradycyjny arkusz.

  

Autor: Marek Młynarski, MSI Polska