Strategie dostawców ERP dla MSP

Jak przejmowanie innych dostawców oprogramowania wpływa na strategię rozwoju produktów

Wyobraźmy sobie średniej wielkości przedsiębiorstwo, w którym właśnie wdrożono nowy system ERP. Wszystko działa poprawnie, wdrożenie przebiegło bez zakłóceń. Nadszedł czas na świętowanie sukcesu. Po krótkim czasie okazuje się jednak, że na skutek procesów konsolidacyjnych dostawca oprogramowania ERP znika z rynku, ponieważ… został wykupiony przez inną firmę.

Wdrażając system klasy ERP – zintegrowany pakiet oprogramowania do zarządzania różnymi procesami, począwszy od zbierania zamówień po planowanie produkcji – zakłada się, że będzie on służył przez dziesięć lub więcej lat. Nic więc dziwnego, że wieść o przejęciu dostawcy budzi niepokój. A ponieważ niektórzy dostawcy rozwiązań ERP mają w ofercie kilka produktów, użytkownicy chcieliby znać ich plany rozwojowe, a w szczególności wiedzieć, czy zamierzają tworzyć własne pakiety oprogramowania oparte na rozwiązaniach wykupionych fi rm.

Sanjeev Aggarwal, analityk bostońskiej firmy Yankee Group, wyjaśnia, że rozwijanie ujednoliconego pakietu systemów ERP jest dla dostawców atrakcyjne, ponieważ ułatwia prace rozwojowe, serwis techniczny, a także ogranicza koszty marketingowe. – Inwestowanie w kilkanaście podobnych produktów w długim okresie okazuje się niekorzystne. Trudności może sprawiać samo dobranie propozycji dla konkretnego klienta, wiele pracy trzeba więc włożyć w pozycjonowanie kupionych produktów. 

Planowanie przyszłości

Zdaniem Aggarwala i innych ekspertów rozwijanie kilku niezależnych pakietów ERP ma sens, jeżeli występują znaczne różnice między ich funkcjonalnością a rynkami docelowymi, a także gdy inwestuje się w architekturę służącą do integracji tych systemów. Nie ma reguły, że dostawca powinien oferować osobne rozwiązania lub ujednolicony pakiet, ale na pewno użytkownicy chcą znać plany dotyczące produktów.

George Neill jest dyrektorem informatycznym w przedsiębiorstwie Organic Valley Family of Farms (La Farge, stan Wisconsin). Dostawcą działającego w nim systemu ERP jest Infor, który wykupił dotąd najwięcej firm oferujących oprogramowanie ERP dla średnich przedsiębiorstw. Kiedy na początku bieżącej dekady Organic V alley rozglądał się za rozwiązaniem ERP, pakiet przeznaczony dla przemysłu przetwórczego należał do SCT i został sprzedany firmie, która po kolejnych przekształceniach nosi obecnie nazwę Infor. Z kolei Infor z inwestorami zaczął przejmować innych dostawców rozwiązań ERP ukierunkowanych na różne branże. Firma ta rozwija zatem produkty przeznaczone dla różnych sektorów gospodarki.

Neill nie wydaje się zaniepokojony, że Infor pracuje nad całym pakietem produktów, a obecnie przejął kolejnego dostawcę, firmę SSA Global. Liczy się tylko to, że wciąż trwają prace rozwojowe nad pakietem Process ERP, który firma Neilla kupiła pod koniec 2003 r. Dostawca często aktualizuje produkt i nie zwolnił kluczowych – z punktu widzenia Organic Valley – pracowników.

– Kiedy jeden dostawca przejmuje drugiego, rodzą się pewne obawy – mówi George Neill. – Zaletą współpracy z Inforem jest swego rodzaju trwałość zatrudnienia w tej firmie. Dzięki temu nie odczuwamy żadnych skutków kolejnych przejęć.

Rynek rozwiązań klasy ERP dla MSP jest wciąż bardziej otwarty niż rynek gigantów, na którym dominuje SAP i depczący mu po piętach Oracle. W sektorze małych i średnich przedsiębiorstw, szczególnie w branży produkcyjnej, znakomicie radzi sobie kilku innych dostawców (patrz: tabela).

Istnieją różne strategie rozwoju produktu, na które często wpływ ma liczba przejętych dostawców lub sektorów, dla których przygotowuje się ofertę. Niektóre firmy, np. Oracle, budują własny pakiet ERP nowej generacji (do którego mogą migrować jego klienci), nie rezygnując z obsługi technicznej i rozwijania poszczególnych przejętych pakietów.

Inni z kolei, jak Infor, budują ofertę, dodając kolejne rozwiązania ERP przeznaczone dla różnych branż, ale oparte na wspólnej architekturze zorientowanej na usługi (SOA). Dzięki temu łatwo dodać do nich np. aplikację BI.

W poszukiwaniu strategii rozwojowej

Jak zapewnia Robin Pederson, dyrektor operacyjny Inforu, pakiety ERP znajdujące się w ofercie, z których każdy został opracowany z myślą o przedsiębiorstwach z innej branży, są platformami biznesowymi w pełni opłacalnymi w długofalowej perspektywie. – Zamierzamy stale rozwijać te platformy i zapewniać wsparcie techniczne – mówi Pederson. – Produkty z naszej oferty są unowocześniane, ponieważ chcą tego klienci. Spełniamy w ten sposób ich potrzeby.

Dyrektor informatyczny Organic Valley przyglądał się strategii Infora, gdy zaczął on przejmować kolejnych dostawców. Należało sprawdzić, czy Infor zamierza rozwijać kupowane produkty, czy raczej chce na nich szybko zarobić, redukując koszty prac rozwojowych i zarabiając wyłącznie na obsłudze technicznej. – Na szczęście zachowanie dostawcy nie budzi naszych obaw – mówi George Neill.

Według niego pakiet ERP Infora dla przemysłu przetwórczego sprawdza się w dziedzinach typowych dla produkcji spożywczej, jak zarządzanie ważeniem i artykułami masowymi. W Organic Valley dzia ła również system zarządzania łańcuchem dostaw Infora, pomagający w osiąganiu celów biznesowych.


Przedsiębiorstwo Organic Valley Family of Farms wykorzystuje system ERP, którego nowym dostawcą – już po wdrożeniu – została firma Infor. Jako zaletę współpracy z Inforem uważa się swego rodzaju trwałość zatrudnienia w tej firmie


Farmerzy dostarczają mleko i inne artykuły spożywcze otrzymywane bez udziału środków chemicznych, a firma musi zaplanować produkcję z siecią zakontraktowanych producentów, dostosowując się do popytu w sieci sprzedaży detalicznej. – Nie jesteśmy typowym producentem żywności – tłumaczy George Neill. – Stanowimy raczej spółdzielnię marketingowo-dystrybucyjną z wirtualnym działem produkcji.

Rozwiązanie firmy Infor jest wyposażone w funkcje specyficzne dla tej branży, umożliwiające kupowanie i zarządzanie dostawami płodów rolnych oraz planowanie produkcji zapewniające optymalne wykorzystanie dostępnego mleka organicznego. – W naszym kraju brakuje tego rodzaju mleka, nie możemy tak po prostu kupować go na wolnym rynku – wyjaśnia Neill. – Każdą dostawę ekologicznego mleka musimy ocenić pod kątem optymalnego wykorzystania.

Korzyścią przemawiającą za tym, by dostawca oferował tylko jeden pakiet ERP lub koncentrował wysiłki na ujednolicaniu swoich pakietów, jest scentralizowanie prac badawczo-rozwojowych.

– Niełatwo przeznaczyć odpowiednio duże kwoty na rozwijanie wielu produktów – tłumaczy Sharon Ward, dyrektor ds. światowego przemysłu produkcyjnego Microsoft Business Solutions. Oczywiście Microsoftowi nieobca jest taktyka przejmowania firm. Kilka lat temu wkroczył na rynek ERP, wykupując firmy Great Plains oraz Navision. W ramach inicjatywy Project Green, stanowi ącej obecnie część planów dotyczących marki Dynamics, Microsoft jednak ujednolica swoje pakiety.

W pierwszej kolejności standaryzacji będzie poddany interfejs użytkownika oraz dodatkowe aplikacje, np. system CRM. Docelowo, na bazie techniki .NET, ujednolicona zostanie infrastruktura, na której opierają się cztery oferowane pakiety. Jak zapewnia Sharon Ward, ewolucja ta nie zmierza w kierunku opracowania zupełnie nowego pakietu. – Nic tak nie odstrasza klientów z sektora MSP, jak perspektywa powtórnego wdrażania systemu ERP. Kto chciałby kupować system, po którego wdrożeniu okazałoby się, że niedługo trzeba będzie wprowadzać kolejną rewolucję. Z tych względów przyjęliśmy bardziej ewolucyjną strategię. 

Znaczny udział w rynku oprogramowania finansowego dla MSP mają m.in. tacy dostawcy, jak Sage, oferujący rozwiązania MAS i Accpac,  oraz Intuit proponujący oprogramowanie QuickBooks

Korzyści z ujednolicania

Na standaryzacji rozwiązań skorzystał m.in. jeden z użytkowników systemu ERP Microsoftu – przedsiębiorstwo Webasto Products North America (z siedzibą w Fenton, w stanie Michigan), kontrolowane przez Webasto Global Comfort Solutions. Zajmuje się ono produkcją systemów kontroli temperatury na rynek pierwotny i wtórny oraz dystrybucją szyberdachów na rynku wtórnym. Od 1996 r. działa w nim system Dynamics GP Microsoftu (wcześniej Great Plains), sukcesywnie aktualizowany. Wdrożono tam również pakiet CRM, Microsoft Office oraz środowisko portalowe oparte na Windows SharePoint Services.

Andrew Fralick, dyrektor informatyczny WPNA, twierdzi, że w polityce Microsoftu wyczuwa się obecnie dążenie do ujednolicania produktów ERP. W dodatku odkąd nowsze wersje pakietów opiera się na platformie .NET, migracja do coraz bardziej ustandaryzowanych wersji będzie łatwiejsza. – Dzięki architekturze .NET przechodzenie na nowsze rozwiązania będzie prostsze, nawet jeżeli dane przedsiębiorstwo włożyło wiele wysiłku w samodzielne zaprogramowanie określonych rozwiązań na bazie innych architektur.

Strategia ujednolicania wyjdzie na dobre firmie-matce, która obecnie wdraża pakiet Dynamics AX (dawniej Axapta) we wszystkich swoich zakładach produkcyjnych i w sieci na rynku wtórnym w Europie. W WPNA pozostanie natomiast system Dynamics GP. Jak podkre śla Fralick, interfejs obu pakietów przypomina ten znany z programu Microsoft Outlook.

Outlookowy interfejs pojawił się w jednej z poprzednich wersji oprogramowania Dynamics GP i umo żliwiał umieszczanie informacji ze środowiska portalowego SharePoint na startowej stronie programu. Środowisko oparte na Windows SharePoint Services działa w firmowym intranecie WPNA, planuje się także zastosowanie rozwiązania Microsoft Business Portal z unowocześnionymi wskaźnikami wydajności i automatyzacją takich procesów, jak obsługa popytu.

Dostawca uniwersalny

Fralick tłumaczy, że owocna współpraca z zewnętrznym podmiotem, efektywność prac na szczeblu biurowym oraz stosowanie oprogramowania ERP jednego, stabilnego pod względem finansowym dostawcy to oczywiste korzyści. – Pracując z wieloma pakietami pochodzącymi od jednego dostawcy, możemy mieć pewność, że wszystkie rozwiązania będą ze sobą poprawnie współpracować. Poza tym nie musimy się obawiać o kondycję finansową Microsoftu czy o jego przetrwanie na rynku.

Największy obecnie dostawca rozwiązań ERP – SAP – nie musi przejmować konkurentów, choć dokonał kilku mniejszych zakupów, m.in. portali. Opracował także odrębny pakiet dla małych firm o nazwie Business One, którego liczba użytkowników przekroczyła już 10 tysięcy.

Simon Bragg, szef badań europejskich w amerykańskiej firmie ARC Advisory Group, twierdzi, że przejrzysta, stabilna linia produktów to główny atut rynkowy firmy SAP. Z tą taktyką kontrastuje polityka „ łapczywych” dostawców, którzy przez ujednolicanie działających pakietów mogą utracić klientów. Użytkownicy zmuszani do znacznych modernizacji produktów mogą bowiem zniechęcić się do dostawcy.

W 2005 r. największe przychody ze sprzedaży licencji ERP dla średnich przedsiębiorstw (o rocznych obrotach od 250 mln do 1 mld USD) odnotowały firmy SAP oraz Oracle. Podane wartości nie uwzględniają przychodów z konserwacji, obsługi technicznej,   sprzedaży  rozszerzonych rozwiązań, a także niedawnych przejęć

Niektórzy producenci przejmujący rozwiązania innych mają na tyle zróżnicowaną ofertę, że wyklucza to potrzebę tworzenia jednolitej wersji pakietu dla wszystkich sektorów gospodarki. Jednocześnie zaś większość dostawców musi w jakimś stopniu integrować oferowane produkty, aby podkręcać sprzedaż w różnych sektorach. – Niektórym po prostu nie opłaca się tworzenie jednego pakietu – twierdzi Bragg.

Epicor Software Corp. również nie stronił od przejmowania innych producentów. John Hiraoka, dyrektor marketingu, twierdzi, że Epicor zamierza wspierać i rozwijać poszczególne nabytki, jednocześnie pracując nad architekturą zorientowaną na usługi, która usprawnia zabiegi integracyjne. Warstwa integracyjna o nazwie Service Connect oferuje perspektywy rozwoju oraz przydatne usługi, gwarantując pracę dotychczasowych pakietów oprogramowania. – Użytkownicy naszych produktów wyraźnie zaznaczają, że nie chcą być zmuszani do migracji – wyjaśnia Hiraoka.

Simon Bragg z ARC Advisory Group twierdzi, że dotąd producenci ERP przejmujący innych nie odnieśli szczególnych sukcesów, tworząc własne, ujednolicone pakiety i nie zdołali przekonać do nich dużej liczby użytkowników. W miarę upływu czasu może się to jednak udać takim gigantom, jak Microsoft czy Oracle. – Wielcy dostawcy inwestują wielkie pieniądze. Utrzymują podobne standardy prac rozwojowych w obrębie całej firmy, dzięki czemu ich produkty są w miarę jednolite – podsumowuje Bragg. 

System ERP może być strzałem w dziesiątkę

 

Przedsiębiorstwa produkcyjne średniej wielkości, szukając systemu ERP, biorą pod uwagę dwa kryteria: musi być na tyle duży, by jego funkcje w pełni umożliwiały nowoczesne zarządzanie biznesem, i na tyle mały, by firma mogła sobie pozwolić na jego zakup. W przypadku przedsiębiorstwa International Control Services (z siedzibą w Decatur, w stanie Illinois) wybór padł na system Macola ERP z oferty Exact Software.

 

ICS produkuje komponenty do sterowania przemysłowego, systemów ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji, telekomunikacji i urządzeń medycznych. Do 1995 r. działający pakiet do obsługi rachunkowości przestał spełniać potrzeby rozwijającego się biznesu. Zwiększając produkcję, 140-osobowa firma potrzebowała systemu ERP, ale opatrzone sześciocyfrową ceną rozwiązania wysokiej klasy nie wchodziły w grę.

 

Pozostałe kryteria brane pod uwagę to łatwość obsługi i niezawodność. Rolę działu informatycznego pełnił jeden pracownik i to wystarczało, by codziennie z systemu korzystało 50 osób. Niedopuszczalne były wyłączenia systemu, skomplikowana konserwacja czy długie wdrożenia w kolejnych oddziałach. Wybrano produkt o nazwie Macola ERP.

 

Przez 11 lat od pierwszego wdrożenia systemu Macola ERP prezes Jerry Johnson oceniał inne rozwiązania ERP, za każdym razem przekonywał się jednak o słuszności dokonanego wyboru. Decydowały o tym zalety systemu: przystępna cena, łatwość obsługi oraz niezawodność.

 

– Kolejne aktualizacje przebiegały stosunkowo bezboleśnie, nawet w przypadku dużych zmian, jak przejście z wersji DOS-owej na Windows – wyjaśnia Jerry Johnson. Oprogramowanie ma niezwykłą zaletę – pracownicy nieparający się na co dzień informatyką już po godzinie potrafią obsługiwać nową wersję systemu.

 

W celu optymalizacji procesów biznesowych do systemu ERP dodano oprogramowanie do zarządzania przepływem pracy e-Synergy oraz Exact Event Manager automatyzujący zarządzanie przepływem pracy i sprawozdawczość. Oprogramowanie e-Synergy zapewnia sprawną realizację kluczowych procesów, śledzi zadania i dokumenty, generuje alarmy i rejestruje pełną historię procesu. Dzięki uzyskanej dokumentacji uproszczone są działania narzucone przez normę ISO 9001:2000.

 

Zdaniem Johnsona wybór systemu ERP dla mniejszych przedsiębiorstw sprowadza się do analizy zależności między ceną, elastycznością a funkcjonalnością oprogramowania. Sztuka polega na znalezieniu produktu o wymaganych funkcjach i możliwej do przyjęcia cenie.

 

Prezes ICS ma jednak inną opinię o rozwiązaniach stosowanych przez odbiorców produktów jego firmy. – Działają u nich potężne, skomplikowane systemy, które możliwościami nie odbiegają od działającego u nas rozwiązania. W dodatku nasi pracownicy o wiele lepiej znają swój system, dzięki czemu mogą na przykład dostosować wyświetlane na ekranie informacje w ciągu zaledwie kilku minut. Duże, „oporne” systemy nie oferują takiej elastyczności.

  

Rynek oprogramowania ERP dla średnich przedsiębiorstw

 

Od redakcji MSI Polska: W dalszej części tłumaczonego  artykułu nie uwzględniliśmy firm, których produkty nie są obecne w Polsce, wychodząc z założenia, że ich oferta będzie mniej interesująca dla polskiego rynku MSP.

 

 

Firma: Epicor 

www.epicor.com

 

Nisza rynkowa: w ofercie Epicora znajdują się rozwiązania ERP, CRM, SCM oraz narzędzia do zarządzania usługami przeznaczone dla średnich przedsiębiorstw. Założona w 1984 r. firma obsługuje ponad 20 tys. użytkowników w 140 krajach. Z jej rozwiązań korzystają przedsiębiorstwa z sektorów: produkcji, dystrybucji, sprzedaży detalicznej, hotelarstwa i usług.

 

Aktualności: brytyjskie przedsiębiorstwo zajmujące się przetwarzaniem i dystrybucją blachy stalowej Brown McFarlane niedawno zastąpiło 10-letni system uniksowy pakietem Vantage ERP. O wyborze rozwiązania Epicora zadecydowała jego funkcjonalność w zakresie produkcji na zamówienie. Moduły produkcji, księgowości i magazynu zostaną wdrożone w 55 obiektach w Wielkiej Brytanii, a później w oddziałach na Bliskim Wschodzie.

 

 

Firma: Exact Software 

www.exactamerica.com

 

Nisza rynkowa: po przejęciu firm Macola, Kewill, JobBOSS i Alliance holenderski dostawca rozwiązań ERP zdobył spory udział w rynku systemów dla MSP. Do pakietu Macola ES dodał funkcję zarządzania przepływem pracy. Pakiet e-Synergy wyposażony jest w funkcje zarządzania kontaktami z klientami, treścią i procesem biznesowym.

 

Aktualności: Exact Software wprowadził aktualizacje systemu MAX ERP dla średnich przedsiębiorstw z branży produkcji dyskretnej oraz rozwiązania Exact Business Analytics. MAX ERP oferuje rozszerzoną bazę danych, wyższy stopień integracji systemów, poprawę bezpieczeństwa, większe wolumeny transakcji, sprawniejsze zarządzanie rachunkowością i sprawozdawczością.

 

 

Firma: IFS 

www.ifsworld.com

 

Nisza rynkowa: ofertę szwedzkiego dostawcy stanowi rodzina rozwiązań dla globalnych przedsiębiorstw, w skład której wchodzą takie moduły, jak konserwacja i remonty, zarządzanie aktywami i danymi produktu.

 

Aktualności: oprogramowanie Applications 7 dla przemysłu metalowego będzie zarządzać pracą stalowni Nucor w Decatur w stanie Alabama. Obsługuje wszystkie krytyczne procesy biznesowe, takie jak zarządzanie projektem fabryki, konserwacją, produkcją, jakością, aktywami i cyklem życia produktu. Oferuje także znormalizowaną integrację automatyki w czasie rzeczywistym, obsługę zamówień i planowanie popytu.

 

 

Firma: Infor 

www.infor.com

 

Nisza rynkowa: Infor specjalizuje się w oprogramowaniu korporacyjnym dla sektorów produkcji i dystrybucji. W ofercie ma rozwiązania ERP, CRM, zarządzanie aktywami, PLM i SCM. Strategia Infora polega na kupowaniu dostawców, jak Lilly Software i Datastream, rozwiązań best of breed (najlepszych w swojej klasie, o zakresie funkcjonalnym węższym niż zintegrowany pakiet), które uzupełniają ofertę. Po przejęciu SSA Global – konkurencyjnej firmy – Infor stał się trzecim dostawcą pod względem udziału w rynku rozwiązań ERP dla średnich przedsiębiorstw.

 

Aktualności: firma Viking Yachts (New Gretna, stan Nowy Jork) aktualizuje system Infor Syte Line ERP do wersji 7, dzięki czemu będzie mogła sterować produkcją wielu zakładów. We wszystkich 15 oddziałach oprogramowanie SyteLine pomaga w zarządzaniu konfiguracją produktu, magazynem, produkcją, zaopatrzeniem i finansami. Do zarządzania obsługą techniczną służy aplikacja Field Service-Plus.

 

 

Firma: Lawson/Intentia 

www.lawson.com

 

Nisza rynkowa: w kwietniu 2006 r. firmy Lawson Software oraz Intentia połączyły się pod nazwą Lawson. Wkład Intentii to bogata oferta dla takich branż, jak produkcja odzieży, z kolei Lawson Software ma duży udział w sektorach nieprodukcyjnych, jak usługi czy agencje rządowe. Rozwiązania obu producentów działają na platformie iSeries IBM. Większość pozostałych dostawców, których rozwiązania bazują na iSeries, znajduje się obecnie w grupie Infor. Aktualności: dowodem finansowej siły połączonych firm jest fakt, że Lawson Software jest notowany na rynku NASDAQ Global Select Market, w którym stosuje się najwyższe na świecie standardy dotyczące finansów i płynności.

 

 

Firma: Microsoft Business Solutions 

www.microsoft.com/dynamics

 

Nisza rynkowa: promocja nowej marki Microsoft Dynamics jest następstwem przejęcia przez Microsoft dostawców rozwiązań ERP dla średnich przedsiębiorstw: Axapta, Great Plains, Navision oraz Solomon. Dodanie rozwiązania CRM do rodziny Dynamics sprawia, że ofertą Microsoftu mogą się zainteresować przedsiębiorstwa z wielu branż (projektowe, usługowe), a także z sektora produkcji dyskretnej i przetwórczego.

 

Aktualności: Dynamics CRM 3.0 jest obecnie oferowany w wersji SaaS (software as a service – udostępnianie oprogramowania w formie usługi), określanej mianem Microsoft Dynamics CRM Live. Wykorzystano w niej ten sam kod, na którym opierają się wersje działające u klienta lub udostępniane w ramach hostingu przez partnerów Microsoftu, będzie też zintegrowana z usługami Windows Live i Office Live. Dostęp do Dynamics CRM Live użytkownicy uzyskają przez Outlooka, przeglądarkę internetową lub określone urządzenie mobilne.

 

 

Firma: QAD

www.qad.com

 

Nisza rynkowa: QAD konsekwentnie kieruje swoją ofertę do wybranych branż. Wśród użytkowników z sektorów: dóbr konsumpcyjnych, elektroniki, produkcji artykułów spożywczych i napojów oraz farmaceutyki wyróżnia się kilka dużych przedsiębiorstw, choć klientami QAD są także średnie firmy.

 

Aktualności: QAD dostarcza swój flagowy pakiet ERP z interfejsem opartym na platformie .NET Microsoftu, a w najbliższej przyszłości planuje dodać do niego obsługę baz danych Microsoft SQL Server 2005. Użytkownicy mogą więc korzystać z Explorera, Office’a i nawigacji internetowej. Zagwarantowana jest także kompatybilność z systemem Microsoft Vista. 

 

Rynek oprogramowania ERP dla MSP w Polsce 

 

Rynek polskich producentów ERP również objęły światowe trendy konsolidacji, ale na razie na mniejszą skalę. Ze względu na ograniczone miejsce w artykule przedstawiamy tylko kilku polskich producentów, ale do tematu będziemy ciągle wracać.

 

 

Firma: BPSC 

www.bpsc.com.pl

 

Nisza rynkowa: sektorem priorytetowym jest rynek średnich przedsiębiorstw z różnych sektorów gospodarki.

 

Aktualności: najnowsza wersja systemu BPSC – Impuls 5 – jest zintegrowanym pakietem klasy MRPII/ERP wspomagającym zarządzanie przedsiębiorstwem, przeznaczonym dla średnich i dużych przedsiębiorstw produkcyjnych, handlowych i usługowych. W pełni zgodny z krajowymi przepisami i dostosowany do wymogów ustawodawstwa unijnego. Rozwija się z przedsiębiorstwem, dostosowując do zmieniających się wymagań rynkowych i przepisów prawnych. Do nowych modułów należą: Magazyn Wysokiego Składowania, System Wagowy, Budżetowanie oraz Laboratorium (m.in. definiowanie technologii badań laboratoryjnych, sygnalizowanie badań, jakim muszą być poddane zakupione surowce i materiały, kontrola terminów ważności oraz rejestracja historii badań każdej wyprodukowanej serii wyrobu). Rozbudowano narzędzia do harmonogramowania prac produkcyjnych.

 

 

Firma: Comarch 

www.comarch.pl

 

Nisza rynkowa: oprogramowanie dla małych i średnich firm, posiadających kilka stanowisk komputerowych, działających w dowolnej branży (podstawowa działalność to handel i usługi): CDN OPT!MA – dostępny w modelu ASP (CDN Online), CDN Klasyka.

 

Oferta: Zintegrowane Systemy Informatyczne klasy ERP II umożliwiające integrację wszystkich procesów zachodzących w przedsiębiorstwie – począwszy od zaopatrzenia, wytworzenia, zbytu, poprzez utrzymanie ruchu, inwestycje, zarządzanie zasobami ludzkimi, zarządzanie jakością aż po budżetowanie i bieżący dostęp do aktualnych informacji; elektroniczna wymiana dokumentów; obsługa sprzedaży mobilnej; zarządzanie programami lojalnościowymi.

 

 

Firma: Macrologic (d. MacroSoft) 

www.macrosoft.pl

 

Nisza rynkowa: analiza procesów, propozycja rozwiązania problemów, wdrożenie zmian organizacyjnych wspartych informatyką, utrzymanie nowego systemu pracy, nadążanie za zmianami w otoczeniu.

 

Aktualności: Xpertis – następca systemu SKID (premiera 2 października 2006 r.), rozwiązanie wspomagające realizację celów biznesowych, przeznaczone dla przedsiębiorstw średniej wielkości. Obejmuje metodę wprowadzania zmian organizacyjnych z użyciem oprogramowania w podstawowych obszarach działalności: planowania zasobów (ERP), zarządzania wiedzą (KM), analiz zarządczych (Business Intelligence). 

 

 

Firma: Rekord Systemy Informatyczne

www.rekord.com.pl

 

Oferta: Rekord.ERP to zintegrowany system do wspomagania zarządzania przedsiębiorstwem, spełnia standardy ERP/ERP II. Obsługuje wszystkie obszary działalności przedsiębiorstwa od momentu planowania zaopatrzenia poprzez produkcję aż po sprzedaż wyrobów. Jednocześnie wspomaga zarządzanie przedsiębiorstwem dzięki integracji z programami Kadrowo-Płacowymi, Księgowo- Finansowymi, Zarządzania Dokumentami oraz CRM. Cechy: bezpieczeństwo informacji, łatwość obsługi, otwartość, dostosowanie do indywidualnych potrzeb użytkowników, gwarancje zgodności z przepisami.

 

 

Firma: Sage Symfonia 

www.symfonia.pl

 

Nisza rynkowa: istniejąca dziś firma była w 2004 r. linią biznesową Matrix.pl. Oferuje rodzinę produktów wspierających zarządzanie i podejmowanie decyzji w małych i średnich firmach o dowolnym profilu działalności. Symfonia jest jedynym polskim produktem, który został włączony do oferty światowego lidera na rynku rozwiązań dla MSP – brytyjskiej grupy Sage.

 

Oferta: trzy linie produktów dostosowane do różnych, wynikających z wielkości firmy i skali działalności, potrzeb biznesowych klientów: Symfonia Forte – rozwiązanie klasy ERP (10–500 użytkowników), Symfonia Premium dla małych i średnich firm (1–50), Symfonia Start – system w wersji jednostanowiskowej, dla małych firm lub osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą (1–3 użytkowników).

 

 

Firma: Teta 

www.teta.com.pl

 

Nisza rynkowa: firmy o różnorodnym profilu działania. Doświadczenie w tworzeniu aplikacji biznesowych oraz sprawdzona metodologia wdrożeniowa gwarantują uzyskanie szybkiego zwrotu z inwestycji (ROI). TETA Planowanie i Sterowanie Produkcją oraz TETA Gospodarka Materiałowa.

 

Wymierne korzyści: poprawa obiegu informacji, efektywne wsparcie rachunkowości zarządczej, zmniejszenie zapasów magazynowych, usprawnienie przepływów materiałowych, poprawa efektywności pracy, lepsza obsługa klientów, terminowe dostawy i lepsza jakość dostaw.

 

 

Firma: Wa–Pro 

www.wapro.pl

 

Nisza rynkowa: tworzenie oprogramowania wspomagającego zarządzanie w małej i średniej wielkości przedsiębiorstwach (MSP) o różnym profilu działalności, doradztwo w zakresie oprogramowania oraz dostarczanie i sprzedaż systemów informatycznych.

 

Cechy: niskie koszty utrzymania programów, zgodność z polskimi przepisami, elastyczność (łatwo je dostosować do potrzeb firm produkcyjnych, handlowych, usługowych), skalowalność i łatwa rozbudowa, bezpieczeństwo.

 

Autor: Roberto Michel, MBT USA