O wdrożeniu systemu SAP w Mittal Steel Poland SA opowiadają osoby bezpośrednio zaangażowane w projekt
Jak zmieniało się oblicze Mittal Steel Poland, a z nim podejście do informatyzacji koncernu?
Tomasz Frankiewicz: – Mittal Steel Poland składa się obecnie z czterech zakładów: Oddziału Dąbrowa Górnicza (dawnej Huty Katowice), Oddziału Kraków (dawnej Huty Sendzimira), Oddziału w Sosnowcu (dawnej Huty Cedler), Oddziału w Świętochłowicach (dawnej Huty Florian). Główna siedziba firmy znajduje się w Katowicach.
Integracja polskiego hutnictwa rozpoczęła się od powstania Polskich Hut Stali, co spowodowało połączenie czterech firm, które wcześniej konkurowały ze sobą na rynku. Każda z tych firm miała zaimplementowany inny system informatyczny. Jedynie Huta Florian stosowała system klasy ERP obejmujący wszystkie obszary biznesowe, łącznie z produkcją (był to IFS Applications 2002). System IFS w wersji 1999 pracował również w Hucie Sendzimira, choć nie w pełnym zakresie funkcjonalnym. Huta Katowice i Huta Cedler korzystały z własnych rozwiązań. W dodatku na palcach jednej ręki można było policzyć platformy bazodanowe oraz rozwiązania sprzętowe, których… w PHS nie było. Był IBM Mainframe S390, IBM AS 400, serwery RISC, IBM p-Series, Sun Microsystems, systemy UNIX-owe z procesorami Intela i procesorami ALPHA – niemal pełna gama wszystkich rozwiązań sprzętowych. Nie będę wymieniał wszystkich baz danych. Proszę mi wierzyć, że systemy korzystały z niemal wszystkich dostępnych na rynku.
Gdy powstał koncern Polskie Huty Stali, opracowano wspólną strategię informatyzacji, w której założono rozszerzenie systemu IFS Applications 2002, sprawdzonego już w hutach PHS. Po wejściu w skład Mittal Steel zdecydowano się jednak na przyjęcie jednolitego rozwiązania korporacyjnego SAP. Ze strony korporacji otrzymaliśmy nie tylko decyzję, lecz także wsparcie merytoryczne. Jako partnera wdrożeniowego wybraliśmy firmę Accenture, wiedząc o jej doświadczeniach w przemyśle hutniczym i o oferowanych przez Centrum Kompetencyjne Accenture rozszerzeniach funkcji SAP dla tej specyficznej branży. Z perspektywy oceniam, że był to dobry wybór. Trafiliśmy na bardzo dobrych fachowców, który nie tylko nam pomogli, ale i nauczyli nas filozofii systemu SAP.
Tomasz Frankiewicz zastępca dyrektora Biura Informatyki Mittal Steel Poland SA Program Manager I fazy wdrożenia SAP
Jakich zmian infrastrukturalnych wymagała implementacja nowego systemu?
– Musieliśmy bardzo zmodernizować wszystkie obszary naszej infrastruktury sprzętowej, począwszy od zbudowania sieci rozległej, która połączyła nasze oddziały ze sobą oraz z oddziałem Mittal Steel Ostrawa, po instalację serwerów dla systemu SAP. W tej chwili nasze centrum serwerowe SAP mieści się w Ostrawie, a my łączymy się z nim. Cały zespół odpowiedzialny za serwery i bazy danych tworzą nasi koledzy Czesi. W Polsce w zakresie tzw. basis mamy zespół administratorów zarządzających prawami użytkowników.
Dla WAN wybraliśmy technologię MPLS (Multiprotocol Label Switching). Dziś wystarcza nam połączenie z Ostrawą o przepustowości 8 Mb/s. Pomiędzy naszymi oddziałami mamy połączenie 4 Mb/s. Zagwarantowaliśmy również łącza zapasowe.
Serwery RISC dostarczył nam IBM, a w budowie sieci WAN naszym partnerem była firma Energis.
Jak postępuje wdrażanie systemu?
– Nasze wdrożenie podzieliliśmy na dwie fazy. Docelowa liczba użytkowników wyniesie ok. 2000. W połowie roku 2006 zakończyliśmy pierwszą fazę, obejmującą część planowanej funkcjonalności systemu. Drugą fazę spodziewamy się zakończyć w październiku 2007 r. i wtedy, być może, liczba użytkowników okaże się nieco większa. Działają moduły podstawowe: Księgowość i Kontroling (FI/CO), Gospodarka Materiałowa (MM), Sprzedaż i Dystrybucja (SD), częściowo Hurtownia Danych (BW). W drugiej fazie zamierzamy objąć m.in. Rejestrację i Planowanie Produkcji (PP), Gospodarkę Remontową (PM), Zarządzanie Jakością (QM) oraz Product Costing, czyli tę część kontrolingu, która obejmuje rozliczanie kosztów produkcji.
Ważnym elementem jest utworzenie interfejsów do wielu starych systemów, głownie tych położonych bardzo blisko produkcji. Część tych systemów będzie nadal wykorzystywanych, a SAP umożliwia stosunkowo łatwe i bardzo elastyczne konstruowanie takich interfejsów.
W jaki sposób udało się zunifikować bazę danych podstawowych?
– We wszystkich zakładach były odrębne bazy indeksów materiałowych. Dokonaliśmy tu iście tytanicznej pracy, polegającej na unifikacji indeksów. Zaraz po powstaniu PHS niezbędne do zarządzania rozliczeniami z kontrahentami było zbudowanie centralnej bazy danych kontrahentów, w której mapowaliśmy indeksy z różnych oddziałów na jeden indeks korporacyjny. To była podstawa unifikacji tych danych w SAP.
Z kolei zastosowanie modułu konfiguracji produktów SAP zapewniło nam zredukowanie kilkudziesięciu tysięcy różnych indeksów produktów do kilkuset, wyposażonych jednak w tzw. warianty. W naszym systemie dany produkt ma krótki indeks plus szereg zmiennych cech, które łącznie pozwalają identyfikować jednoznacznie każdy z wielu tysięcy produktów w naszym asortymencie. W bazie danych pamiętamy krótkie indeksy oraz zestaw cech dodatkowych. Takie podejście w naszej branży jest jedynym rozsądnym rozwiązaniem, ułatwiającym zarządzanie produktami. Muszę też wspomnieć, że dzięki zorganizowaniu centralnego zarządzania danymi podstawowymi udało się znacznie uporządkować ten obszar.
Jak kosztowna jest implementacja tego systemu?
– Cały budżet wdrożenia wynosi 9 mln euro. Wdrożenie rozpoczęliśmy 28 lutego 2005 r. i szacujemy, że zakończymy je 1 listopada 2007 r. Może się okazać, że budżet będzie wymagał niewielkiego rozszerzenia, ponieważ pojawiło się wiele nowych wymagań biznesowych, ze względu na które trzeba rozszerzyć funkcje systemu i zakres wdrożenia. Gdybyśmy poprzestali na pierwotnych założeniach projektu, z pewnością zmieścilibyśmy się i w terminie, i w pierwotnym budżecie. Wraz ze wzrostem wiedzy na temat systemu użytkownicy zdają sobie sprawę z możliwości, jakie daje SAP oraz że system można jeszcze lepiej dopasować do ich potrzeb.
Nie zapominajmy ani na chwilę, że taki projekt z definicji ma cel i zastosowanie – zdecydowanie biznesowe. Cała działalność informatyczna: przygotowanie infrastruktury, interfejsów itp., ma charakter podporządkowany i usługowy. Oczywiście, staraliśmy się, żeby w każdym zespole funkcjonalnym była osoba z branży IT, ale wiodącą rolę odgrywali przedstawiciele poszczególnych obszarów biznesowych i konsultanci Accenture.
W przypadku systemu korporacyjnego firmy wielonarodowej istnieje zapewne problem zgodności różnych wersji językowych?
– Nie mamy żadnych problemów. W kontaktach zewnętrznych posługujemy się językiem angielskim. Większość właścicieli procesów biznesowych, czyli osób decydujących o tym, jak ma wyglądać dany proces biznesowy – to osoby anglojęzyczne. Całą dokumentację projektową przygotowujemy i po polsku, i po angielsku.
Z Czechami, naszymi kolegami w Ostrawie, dogadujemy się bez problemu po polsku (choć czasem zdarza się, że to samo słowo po polsku znaczy zupełnie co innego niż po czesku). System SAP nie ma z tym żadnych problemów. To kwestia odpowiedniego zalogowania się do systemu.
System ERP ma dwa końce. Z czym SAP ERP styka się w Mittal Steel Poland?
– W ramach korporacji Mittal Steel nie mamy jednolitego standardu dla systemów klasy MES (Manufacturing Execution System). Jesteśmy w trakcie wdrożenia takiego oprogramowania przy okazji nowych inwestycji. Niektóre z tych systemów postanowiliśmy samodzielnie modernizować (przekodowując je tak, by były zgodne z nową platformą sprzętową), dla innych budujemy interfejsy do SAP, jeszcze inne stopniowo zastępujemy funkcjami SAP.
Po drugiej stronie (od góry) w oparciu o hurtownię danych SAP (Business Warehouse) możemy przygotowywać się do rozbudowy BI i SEM (Strategic Enterprise Management).
SAP zawiera moduły pozwalające na integrowanie z nim innych systemów, jest więc otwarty z dwóch stron. Na razie nie korzystamy z tych modułów. Budujemy interfejsy, kodując je samodzielnie. Chcemy rozwijać system, budujemy więc zespół wsparcia, w obrębie którego powstaje nasz własny zespół programistów. Nawiązujemy współpracę z innymi ośrodkami wchodzącymi w skład Arcelor Mittal, gdzie takie zespoły już istnieją, i będziemy wymieniać wiedzę i doświadczenia. Planujemy zatrudnienie nowych osób – doświadczonych programistów i konsultantów, bo do końca 2007 r. chcemy całkowicie przejąć odpowiedzialność za system i jego dalszy rozwój.
Czy zauważalne są już zmiany w organizacji pracy i korzyści z wdrożenia nowego systemu?
– Wdrożenie tego systemu spowodowało ujednolicenie procesów biznesowych w systemowo odrębnych dotychczas zakładach. Oczywiście, otoczenia produkcji zachowały swą specyfikę, ale tym właśnie charakteryzują się obszary, w których rozwiązania systemowe zależą od technologii produkcji. Żaden oddział nie narzucił swoich rozwiązań. Opracowaliśmy i realizujemy ujednolicone procesy w oparciu o nasze doświadczenia i najlepsze praktyki zawarte w SAP.
Początkowo zakładaliśmy wdrożenie systemu SAP jak najbliżej standardu. Okazało się jednak, że aby spełnić wymagania, trzeba wykonać wiele modyfikacji. Dążyliśmy do maksymalnej unifikacji dokumentów. Bazy produktów, bazy kontrahentów, indeksy materiałowe – to wszystko zostało zunifikowane i scentralizowane. Dzięki temu mamy teraz scentralizowane raportowanie obejmujące wszystkie oddziały i bazujące na tych samych danych podstawowych. Mamy jeden korporacyjny plan kont. Wypracowane w Mittal Steel Poland rozwiązanie miało być podstawą do zbudowania tzw. Global Template – rozwiązania globalnego dla Mittal Steel. Późniejsza fuzja z Arcelorem wstrzymała ten proces, ale teraz prawdopodobnie kierunek standaryzacji również w zakresie rozwiązań SAP w Arcelor Mittal będzie kontynuowany.
Korzyści – to sprawność sporządzania raportów, szybkość przygotowania raportów comiesięcznych, bardzo szybkie zamykanie miesiąca, lepszy dostęp do informacji zarządczych. Zakłady stały się przejrzyste finansowo pod kątem szybkiego podejmowania decyzji. Niebagatelnym czynnikiem było też uzyskanie bieżącej kontroli limitów kredytowych klientów. Przekroczenie przez klienta limitu kredytowego blokuje załadunek wysyłki. Standaryzacja rozwiązań IT, docelowa rezygnacja ze starych kosztownych platform i aplikacji, choć w porównaniu z korzyściami biznesowymi ma drugorzędne znaczenie, przynosi również oczywiste, bardzo wyraźne korzyści.
Dzięki wdrożeniu SAP Business Suite wszystkie huty Mittal Steel Poland dysponują spójnym systemem fakturowania i obsługi zleceń
– Grzegorz Rogaliński, prezes zarządu SAP Polska
Który wariant systemu SAP wybrano do wdrożenia w Arcelor Mittal?
Grzegorz Rogaliński: – Kierownictwo Mittal Steel zdecydowało, że na potrzeby czterech polskich hut najlepszy będzie system SAP Business Suite – flagowy produkt firmy SAP. Na początku roku 2006 zakończony został pierwszy etap projektu, obejmujący implementację funkcji związanych z zarządzaniem finansami, kontrolingiem, sprzedażą i dystrybucją oraz zakupami i gospodarką magazynową.
Dalsze plany wdrożeniowe obejmują zarządzanie i planowanie produkcji, gospodarkę remontową i utrzymanie ruchu oraz systemy analityczne (BI). Po zakończeniu projektu huty Mittal Steel będą więc dysponować oprogramowaniem wspomagającym zarządzanie wszystkimi kluczowymi procesami biznesowymi.
Jakie cechy systemu SAP zadecydowały o jego wyborze?
– Z punktu widzenia Mittal Steel szczególnie istotne było to, że system SAP umożliwia pełną integrację procesów biznesowych w ramach całego przedsiębiorstwa. Stosowane dotąd w hutach rozwiązania firmy IFS (dawna Huta im. T. Sendzimira i dawna Huta Florian) oraz oprogramowanie własne (d. Huta Katowice i d. Huta Cedler) przestały spełniać wymagania kierownictwa dotyczące wydajności dostarczania danych i spójności polityki informacyjnej. Hutnictwo jest jedną z tych gałęzi przemysłu, które wymagają doskonałej synchronizacji działań poszczególnych działów. Zmiana zamówienia może być dokonana w ciągu kilku minut, ale wprowadzenie jej do procesu produkcji będzie trwało znacznie dłużej, a w konsekwencji będzie bardzo kosztowne. Dlatego tak istotne jest, by wszystkie informacje płynące z różnych działów huty były dostępne natychmiast wszędzie tam, gdzie jest to istotne dla całego procesu. Oczywisty był w tym przypadku wybór systemu SAP.
Jak projekt w Mittal Steel wpisuje się w spektrum tego typu umów w Polsce?
– Wdrożenie w polskich hutach należących do Mittal Steel to jeden z największych projektów SAP Polska w całej historii działania firmy w Polsce – zarówno pod względem funkcjonalnym, jak i biorąc pod uwagę wielkość firmy wdrażającej oprogramowanie. Tego typu wdrożenia są oczywiście bardzo medialne i często opisywane, należy jednak pamiętać, że w Polsce – śladem innych państw europejskich – posiadanie przez przedsiębiorstwa przemysłowe zintegrowanego systemu zarządzania zasobami stało się już standardem. System taki nie tylko upraszcza i automatyzuje wiele procesów związanych z księgowością, rozliczeniami kadrowo-płacowymi oraz zarządzaniem zasobami, lecz także, dostarczając w czasie rzeczywistym najbardziej aktualne dane i analizy opisujące funkcjonowanie przedsiębiorstwa, umożliwia podejmowanie odpowiednich decyzji w krótszym czasie i tworzenie lepszych strategii biznesowych.
Jakie korzyści z wdrożenia można zaobserwować w Mittal Steel?
– Zakończenie pierwszej fazy wdrożenia kierownictwo Mittal Steel oceniło bardzo dobrze – jako najlepsze wdrożenie systemu SAP w całej grupie Mittal Steel. Uruchomione w pierwszej fazie funkcje umożliwiły integrację większości procesów biznesowych centrali firmy w Katowicach oraz wszystkich czterech hut należących do Mittal Steel Poland. System SAP zapewnia zarządzanie wszystkimi procesami finansowymi, związanymi z kontrolingiem, a także sprzedażą i logistyką. Dzięki ujednoliceniu danych dotyczących klientów, dostawców, materiałów i produktów możliwe było usprawnienie procesu sprzedaży, co jest szczególnie istotne dla firm, które tak jak huty funkcjonują na rynku, gdzie panuje duża konkurencja.
Jednym z istotniejszych rezultatów pierwszej fazy wdrożenia było także ujednolicenie dokumentacji sprzedaży, która dotąd opierała się na różnych systemach od różnych dostawców. Dzięki wdrożeniu SAP Business Suite wszystkie huty Mittal Steel Poland dysponują spójnym systemem fakturowania i obsługi zleceń.
Kto zadecydował o wyborze Accenture na partnera do wdrożenia systemu i jakie były kryteria wyboru?
Jacek Cichosz: – Firma Mittal Steel Poland w porozumieniu z centralą Mittal Steel w Rotterdamie podjęła decyzję o wyborze firmy doradczej – partnera wdrożeniowego. Kryteria: znajomość branży stalowej i jej specyfiki, doświadczenie i referencje z projektów wdrożeniowych rozwiązań klasy ERP w firmach sektora stalowego. Jednym z pozytywnych wyróżników Accenture jest własny zespół kompetencyjny ds. przemysłu stalowego (Metals Excellence Center) w Bilbao (Hiszpania), który zapewnia wsparcie merytoryczne i eksperckie dotyczące specyfiki rozwiązań branżowych.
Centrum Kompetencyjne Accenture z Bilbao aktywnie uczestniczyło w pracach projektowych na etapie wstępnym, czyli definiowania wymagań biznesowych oraz w stadium weryfikacji możliwości realizacji specyficznych wymagań Mittal Steel Poland. Centrum udostępniało tzw. referencyjny model procesów dla branży stalowej (Metals Industry Enterprise Model – MIEM), kwestionariusze wykorzystywane podczas warsztatów i spotkań oraz gotowe szablony/modele rozwiązań dodatkowych funkcji nieoferowanych w standardzie SAP, lecz zbudowanych przez Accenture w tzw. modelu referencyjnym Columbus (np. definicje produktów, kalkulacja cen wyrobów w oparciu o charakterystyki, raportowanie w oparciu o chrakterystyki).
Jacek Cichosz, kierownik
projektu ze strony Accenture Polska
Jednym z kluczowych elementów był gotowy, prekonfigurowany system SAP dla firm produkujących wyroby długie oraz płaskie, który zespół wykorzystywał na etapie projektowania (Blueprint) w celu demonstrowania na „żywym” systemie procesów i możliwych funkcji przedstawicielom biznesu.
Jakie były wcześniejsze doświadczenia Accenture we wdrożeniach SAP w Polsce i w dużych korporacjach międzynarodowych?
– W Polsce możemy pochwalić się wdrożeniami rozwiązań SAP m.in. w PKN Orlen, BOC Gazy, Mondi, Polska Telefonia Cyfrowa (Era GSM), Pepsi Cola General Bottlers, Altadis, Triumph, Danfoss czy Stocznia Gdynia.
Na świecie realizowaliśmy wdrożenia (najczęściej SAP R/3) dla wielu czołowych firm z branży stalowej, takich jak Arcelor, Dofasco, Bamesa, CSN, Corus, Outokumpu, Ruukki, Sidenor, Dongbu Steel, Jindal Steel, US Steel.
Accenture zajmuje wiodącą pozycję we wdrożeniach rozwiązań branżowych SAP dla poszczególnych gałęzi przemysłu, takich jak IS-Mills (m.in. dla przemysłu stalowego), IS-Oil (dla branży paliwowej), IS-Retail (dla handlu detalicznego).
Jak zorganizowano współpracę z zespołem użytkownika?
– Pracownicy Mittal Steel Poland stanowią integralną część zespołów. Są oddelegowani do prac projektowych (na 100% czasu), każdy ma przypisaną rolę w zespole. Bliska współpraca z klientem to jedna z naszych podstawowych zasad i jeden z kluczowych czynników powodzenia. Pracownicy Mittal Steel Poland wykonują podobną pracę jak konsultanci, tzn. zbierają i potwierdzają wymagania biznesowe, uczestniczą w warsztatach, opracowują dokumentację projektową, przygotowują oraz przeprowadzają testy procesów biznesowych i zastosowanych rozwiązań.
Konsultanci Accenture przede wszystkim dostarczają wiedzy nt. najlepszych praktyk i rozwiązań stosowanych w branży stalowej, wnoszą do zespołów znajomość systemu SAP i umiejętność jego konfiguracji oraz dostosowania do specyficznych wymogów Mittal Steel Poland.
Poza ścisłym zespołem projektowym, liczącym nieco ponad 60 osób, ze strony Mittal Steel Poland w projekcie uczestniczą (w niepełnym wymiarze czasu): właściciele procesów biznesowych, kierownicy oraz kluczowi użytkownicy z poszczególnych działów objętych zakresem wdrożenia, supertrenerzy oraz trenerzy.
Jakie moduły systemu uruchomiono, a jakie ruszą do jesieni 2007 r.?
– W fazie I uruchomiono moduły: FI, CO, AA, SD, MM, WM oraz rozwiązanie raportowe dla Działu Finansów (Księga Główna, Należności), Sprzedaży, Wysyłki oraz Fakturowania na platformie SAP Business Warehouse (BW). Procesowo: moduły Manage Finance, Order to Cash, Purchase to Pay.
W fazie II zostaną uruchomione moduły: PM, PP, CO-PC, CO-PA oraz funkcje uzupełniające dla modułów SD oraz MM. Procesowo: Maintain Physical Assets, Resource to Product, Record to Report.
Jakie szczególne problemy napotkał zespół wdrożeniowy i jak je rozwiązał?
– Za kluczowe wyzwania należy uznać:
-
Stworzenie nowej definicji produktów opartej na tzw. materiałach konfigurowalnych. Specyfika branży stalowej i charakterystyka produktów powoduje konieczność zarządzania tzw. specyfikacjami, a liczba ich kombinacji dla wyrobów płaskich, długich i rur może sięgać kilkudziesięciu tysięcy lub nawet ponad 100 tysięcy. W wielu firmach oznacza to zarządzanie ponad 100 tysiącami indeksów, co przekłada się nie tylko na zarządzanie danymi podstawowymi, ale przede wszystkim oznacza trudności w integracji z systemami produkcyjnymi oraz skomplikowane raportowanie (np. raport zapasów dla danego typu kształtownika o określonym profilu, normie, gatunku stali i wymiarach) nie tylko na poziomie Mittal Steel Poland, ale na poziomie każdego oddziału. Obecnie nastąpiło ujednolicenie definicji produktów dla czterech oddziałów Mittal Steel Poland, co pozwoliło na zredukowanie liczby indeksów materiałów konfigurowalnych do kilkudziesięciu podstawowych, z odpowiadającym im zestawem charakterystyk. Ze względu na fakt, że podstawowa działalność Mittal Steel Poland to produkcja na konkretne zlecenie klienta (make-to-order), taka definicja ujednolica zarówno proces obsługi zleceń, jak i raportowania.
-
Ujednolicanie procesów biznesowych, danych podstawowych (dostawcy, klienci, materiały, ceny) oraz generowanych dokumentów zewnętrznych (np. kilka różnych wzorów faktur dla tego samego klienta) w takich obszarach, jak finanse, obsługa zleceń klientów, wysyłka, fakturowanie, zarządzanie procesami zakupowymi, które wcześniej funkcjonowały w każdym z oddziałów w oparciu o różne rozwiązania i systemy, często wzajemnie niepowiązane, wymagające np. ręcznego przepisywania danych.
-
Szkolenia i przygotowanie ponad 2000 użytkowników końcowych do startu produkcyjnego. Wymagało to przygotowania, przeszkolenia i zaangażowania ponad 30 supertrenerów oraz ponad 100 trenerów i dobrej koordynacji logistycznej, by w ciągu pięciu miesięcy przeprowadzić szkolenia (ekwiwalent ok. 6500 godzin sesji szkoleniowych, ponad 57 000 osobogodzin szkoleń).
W jakim stopniu doświadczenia z realizacji tego projektu można wykorzystać w innych zakładach?
– Podstawowa część rozwiązania w takich obszarach jak Finanse, Sprzedaż czy Zakupy jest zbudowana w oparciu o globalne wymagania koncernu Arcelor Mittal, gdyż te wymagania leżą u podstaw procesów realizowanych przez Mittal Steel Poland. W związku z tym ta część procesów wsparta rozwiązaniem SAP może być z powodzeniem wykorzystana w innych firmach koncernu Arcelor Mittal jako podstawa wdrożeń.
Rozważmy takie komponenty systemu, jak definicja produktów, zestawy raportów (np. raport magazynowy wyrobów gotowych wg charakterystyk), proces obsługi potwierdzeń dla wysyłki eksportowej (kluczowy do prawidłowego rozliczania podatku VAT) czy integracja i usprawnienie procesu obsługi i wysyłki wyrobów gotowych z portów nadmorskich przez agentów, którzy mają dostęp do wybranych transakcji i rejestrują operacje bezpośrednio w systemie SAP (bezpośrednia aktualna informacja o sprzedaży z portu).
Cały zbiór koncepcji i rozwiązań zbudowanych w oparciu o praktyki branżowe może być z powodzeniem przeniesiony i adaptowany w innych zakładach.
Autor: Adam Majczak, MSI Polska