SPRZEDAŻ LINUKSA: Open source ożywia Novella

Peter Joseph, dyrektor ds. strategii korporacji Novell, mówi, że wersja SUSE Linuksa zapewnia lepszą skalowalność niż RedHat (konkurencja)

Linux stanowi ostatnią deskę ratunku dla Novella, którego system operacyjny NetWare dla pecetów oraz sieci lokalnych został wyparty przez Microsoft Windows.

Związki Novella z Linuksem rozpoczęły się w styczniu 2004 r., wraz z przejęciem SUSE, dystrybutora kodu oraz usług Linux. Dzisiaj wersja SUSE Linuksa jest sztandarowym produktem w module Novella Platform and Application Services. W ostatnim kwartale podatkowym Novell zanotował przychód 15 mln USD ze sprzedaży SUSE Linux – wzrost o 3 mln USD w stosunku do poprzedniego kwartału.

– Chociaż Novell pojawił się stosunkowo późno na rynku Linuksa, szybko przestawił się na wsparcie Linuksa stabilnymi produktami i usługami – mówi Mary Hubley, kierownik badań w Gartner Group.

– Widzimy znaczący wzrost – przedstawia Peter Joseph, dyrektor korporacyjnej strategii w Novell. – Naszym celem jest raczej ogólne powiększenie rynku odbiorców Linuksa oraz oprogramowania open source niż wyparcie konkurencji z rynku.

Joseph oczekuje ogólnego wzrostu sprzedaży Linuksa o około 44% rocznie aż do roku 2008, gdyż jest on przyjmowany przez użytkowników do bardziej istotnych zastosowań. W jednej z ocen przytoczonych przez Josepha przewidywany jest wzrost udziału serwerów Linuksa w centrach danych z dzisiejszych 2% do 10% w roku 2007.

Peter Joseph uważa również, że Novell jest przygotowany do przejęcia dużej części tego rynku.

– Możemy zaoferować pojedynczą dystrybucję Linux, od komputera stołowego do serwerów przystosowanych do pracy z wieloma terminalami – mówi Joseph. – Istnieje to samo jądro (kernel) Linuksa i ten sam kod podstawowy dla wszystkich platform: 32-bitowych, 64-bitowych oraz dużych serwerów. Produkty RedHat [inny dystrybutor Linuksa] nie są tak skalowalne.

Al Gillen, kierownik badań w IDC, zaleca ostrożność w interpretowaniu stwierdzeń sprzedawców Linuksa. – Wiele liczb rozczarowuje – mówi Gillen. – Mimo że SUSE wykazuje duży wzrost sprzedaży, główny trend rynkowy przemieszcza się od detalicznego modelu sprzedaży do modelu sprzedaży dla przedsiębiorstw, a SUSE pozostaje w tyle za RedHat w tej dziedzinie.

Oczekuje się, że SUSE Linux zacznie skracać dystans, ale Red Hat nadal zwiększa swoją obecność na rynku przedsiębiorstw.