Sieć radiowa w zarządzaniu magazynem

Na targach Taropak 2006 w Poznaniu zaprezentowano wiele ciekawych rozwiązań łączenia radiowej sieci komunikacyjnej (RF, Wi-Fi) z systemami kodów kreskowych, z możliwością rozbudowy do RFID. W Polsce takie systemy działają nie od dziś i to w niemałej skali

Firma Pronox Technology SA rozbudowuje nowoczesne Centrum Logistyczne w Katowicach. W terminalu wykorzystano wysokie składowanie, a od października 2005 r. zastosowano jedno z najnowocześniejszych rozwiązań RF zdalnego zarządzania pracą magazynierów. Wartość inwestycji oszacowano na 15 mln zł. Po ponad roku użytkowania systemu zainteresowanie rozwiązaniem nie maleje, lecz wzrasta.

W systemie zarządzania wykorzystano rozwiązania oparte na technologii bezprzewodowej. Cała powierzchnia magazynu została objęta zasięgiem sieci radiowej, co pozwala na bezprzewodową współpracę online. Pracownicy posługują się urządzeniami przenośnymi – terminalami radiowymi firmy Symbol Technologies. Infrastruktura sieci radiowej została oparta na punktach dostępowych AP-4131. Terminale (a właściwie mobilne komputery z własnym systemem operacyjnym Microsoft Windows CE 4.2) typu MC9060G, wyposażone w barwny ekran dotykowy, sieć bezprzewodową oraz czytnik laserowy, zapewniają szybką, skuteczną komunikację w czasie rzeczywistym pomiędzy magazynierem a systemem. Wybrane czytniki zawierają również kartę radiową zgodną ze standardem 802.11b Wi-Fi. MC9060G zostały zaprojektowane z myślą o pracy ciągłej w warunkach przemysłowych i, jak można stwierdzić po roku użytkowania, okazały się wytrzymałe i bezawaryjne.

Techniki radiowe nie zamiast, lecz oprócz kodów kreskowych

 

Umiejętne łączenie technik radiowych z kodami kreskowymi okazuje się bardziej efektywne, a ostatecznym kryterium oceny praktycznego wdrożenia często bywa najwyższa efektywność ekonomiczna projektu.

 

– To, że kody paskowe są szeroko stosowane w ośrodkach logistyczno-dystrybucyjnych, nie oznacza, że z RFID będzie tak samo. Firmy stopniowo odkrywają takie miejsca, gdzie nie mogą lub nie chcą stosować kodów paskowych. I to jest siła napędzająca ekspansję RFID. Ta technika będzie się rozwijać nie zamiast, ale oprócz kodów kreskowych – stwierdził Jeff Woods, wiceprezes firmy analitycznej Gartner (cytuję za Logistics Management).

 

Skoro tak, to perspektywiczne myślenie firmy Pronox o systemie RF Wi-Fi, otwartym na rozszerzenie w przyszłości o moduł RFID, nabiera szczególnego, szerszego wymiaru. Ten model konceptualny powinno rozważyć wiele przedsiębiorstw, które myślą o unowocześnieniu organizacji i znaczącej poprawie efektywności swoich magazynów wysokiego składowania.

Zdaniem użytkowników

 


  

Zdecydowaliśmy się na budowę własnego Centrum Logistycznego, by sprostać rosnącym oczekiwaniom i wymaganiom naszych kontrahentów. Korzyścią jest tu przede wszystkim znacznie szybsza obsługa z jednoczesnym wykluczeniem ewentualnych pomyłek podczas zewnętrznej spedycji produktów.

 

 

 

Dariusz Smagorowicz

wiceprezes 

Pronox Technology SA

 


  

Jako projektant systemu, wykonanego następnie przez Digitland, mogę teraz po roku stwierdzić, że udało się stworzyć unikatowy system, który dokładnie spełnia nasze oczekiwania. Oprócz funkcji typowych, dostępnych w wielu gotowych systemach WMS (Warehouse Management Systems – systemy zarządzania magazynami), dysponujemy możliwością zintegrowania z systemem naszej części produkcyjnej, motywacyjnej i pełną ewidencją numerów produkcyjnych. System umożliwia wprowadzanie na bieżąco drobnych korekt oraz uzupełnień i, jak wykazała praktyka, w ciągu roku nie wymagał żadnych głębszych zmian. Nie spodziewam się ich także w najbliższej przyszłości. Nasza koncepcja po prostu się sprawdza. Realizacja projektu trwała ok. 10 miesięcy, z czego prace stricte programistyczne w Digitlandzie zajęły 3 miesiące. Projekt został uruchomiony w dwa weekendowe dni. W pierwszym dniu (poniedziałek) osiągnęliśmy 80% mocy, bo pracownicy uczyli się obsługi nowego systemu, ale już w drugim dniu (wtorek) firma działała normalnie, tylko szybciej niż uprzednio.

 

Ważne, że terminal oraz oprogramowanie, które będzie go obsługiwało, zostały tak przygotowane, by w przyszłości możliwa była obsługa technologii RFID. 

 

Piotr Ginter, dyrektor działu IT 

Pronox Technology SA 


 

 

System zarządzania magazynem wysokiego składowania w firmie Pronox Technology został zaimplementowany i wdrożony w ramach rozbudowy naszego systemu ERP Digitland Enterprise. Firma Pronox Technology od początku swego działania użytkuje System Zarządzania Firmą Digitland Enterprise, dziś korzysta z niego równocześnie 200 użytkowników w kilku lokalizacjach. Poza modułem zarządzania magazynem wysokiego składowania Pronox Technology używa naszego oprogramowania między innymi w zakresie: dystrybucji, logistyki, importu, eksportu, FK, rachunkowości zarządczej, kadr i płac oraz serwisu.

 Wojciech Wierzba,

prezes firmy Digitland

 

Przedsięwzięcie wymagało koordynacji między procesami zarządzania magazynem a zarządzaniem całą firmą, co jest problemem niezwykle złożonym. Dodatkowo koncepcja organizacji magazynu wysokiego składowania w oprogramowaniu Digitlandu, zaproponowana przez Piotra Gintera z Pronox Technology, wypracowana wraz z nami i ostatecznie przyjęta przez nas do realizacji, musiała zakładać uniwersalność, otwartość i przenoszalność systemu. Nasz system ma nieograniczoną możliwość rozwoju pod kątem rozszerzania funkcji merytorycznych oraz możliwość implementacji rozwiązania w innych firmach z wielu branż. Rozwiązanie stworzone przez naszą firmę w ścisłej współpracy z klientem miało na celu optymalizację pracy magazynu wysokiego składowania, z udostępnieniem sprzedawcom informacji o globalnych stanach magazynowych. Dokonaliśmy również integracji magazynów handlowych z magazynem dystrybucyjnym wysokiego składowania w ramach jednorodnego systemu zarządzania klasy ERP, w czym widzimy niewątpliwy sukces przedsięwzięcia.

 

Muszę przyznać z satysfakcją, że decyzja klienta o przystąpieniu z nami do tego projektu zapadła po szczegółowym zapoznaniu się z dostępnymi w kraju i za granicą produktami klasy WMS, a efekty naszej współpracy spotkały się z zainteresowaniem specjalistów z branży logistycznej i zostały przez nich wysoko ocenione. Aktualnie prowadzimy zaawansowane rozmowy dotyczące rozpoczęcia wdrażania tego rozwiązania w kilku innych firmach dystrybucyjnych.

Zarządzanie procesami magazynowania

Składowanie i identyfikacja towarów zostały oparte na technologii kodów kreskowych. System identyfikuje pracowników, narzędzia obsługujące procesy logistyczne, towar, miejsca przechowywania oraz miejsca pośredniego składowania towaru od momentu przyjęcia ładunku na rampę. Wszelkie przemieszczenia oraz osoby uczestniczące w procesie składowania są rejestrowane. Podczas dostawy towar jest rozdzielany na odpowiednie pakiety umożliwiające optymalne składowanie. Następnie automatycznie wygenerowane zostają dyspozycje właściwego umieszczenia towaru przekazywane magazynierom odpowiedzialnym za transport w obiekcie. Ewidencjonowany jest czas podjęcia oraz czas złożenia dyspozycji.

Po zakończeniu procesu magazynowania towar zostaje automatycznie udostępniony do sprzedaży. Polecenia przemieszczeń towaru są również generowane w pełni automatycznie. Rejestracja odbywa się w dwóch etapach: podczas przyjęcia transportu do Centrum Logistycznego oraz wydania towaru z terminalu. Takie rozwiązanie zapewnia bezpieczeństwo oraz dokładną ewidencję przepływu towarów przez magazyn.

Powierzchnia terminalu Centrum Logistycznego Pronox Technology liczy 8000 m 2. Zastosowano regały wysokiego składowania o łącznej kubaturze użytkowej 63 900 m3, z jednoczesnym składowaniem 6500 europalet. W Centrum zainstalowano 11 bram automatycznych, 8 ramp hydraulicznych oraz nowoczesny system przeciwpożarowy i system bezpieczeństwa umożliwiający bezpośrednią transmisję sygnałów alarmowych do straży pożarnej oraz do stacji monitorowania.

Zadanie nie należało do standardowych. Praca w terminalu jest sterowana za pośrednictwem systemu informatycznego produkcji firmy Digitland, opartego na bazie danych Oracle. Projekt zarządzania magazynem wysokiego składowania jest wspólnym rozwiązaniem autorskim firm Pronox Technology oraz Digitland. Oprogramowanie wykonała firma Digitland jako kolejny moduł swojego autorskiego Systemu Zarządzania Firmą Digitland Enterprise.

 

Nobile z systemem iScala

 

Epicor|Scala dostarczy system ERP iScala dla producenta desek kiteboardowych i snowboardowych – Nobile z Bielska-Białej. Wdrożenie zostanie przeprowadzone przez krakowską firmę River.

 

Wdrożenie systemu iScala obejmie takie obszary jak: finanse, księgowość z modułami analityczno-raportującymi, logistykę, magazyny, zarządzanie łańcuchem dostaw, zarządzanie produkcją. Rozwiązanie zostanie zainstalowane na serwerze w centrali firmy w Bielsku-Białej, natomiast użytkownicy z oddziału produkcyjnego znajdującego się w innym miejscu będą korzystać ze zdalnego połączenia.

 

Implementacja iScala firma zapewni firmie Nobile lepszą kontrolę nad procesami produkcji i jakością wyrobów, co ułatwi przygotowania do certyfikacji ISO.

 

Wdrożenie systemu iScala rozpoczęło się we wrześniu 2006 r., potrwa do czerwca 2007 r. Do końca tego roku mają zostać uruchomione moduły: finanse, księgowość, logistyka oraz magazyny. W pierwszym półroczu 2007 – moduły zarządzania łańcuchem dostaw i produkcją.

 


 

SAP w branży hutniczej

 

Huta Szkła Jarosław, największa huta szkła opakowaniowego w Polsce, oraz Huta Szkła Antoninek, jedna z najstarszych hut szkła w Polsce, zakończyły implementację systemu mySAP ERP. Właścicielem obu hut jest amerykański koncern O-I – lider na światowym rynku opakowań szklanych. Projekt wdrożenia rozwiązania SAP wspierany był przez polski oddział Deloitte.

 

Zakres prac wdrożeniowych obejmował obszar rachunkowości finansowej i kontrolingu, zarządzanie środkami trwałymi, sprzedaż i dystrybucję, produkcję z zaawansowanym planowaniem APO, gospodarkę magazynową i zakupy. Deloitte zapewniała doradztwo w całym procesie wdrożenia oraz wsparcie użytkowników systemu.

 

Wdrożeniu towarzyszyło wprowadzenie nowego modelu biznesu, jaki firma O-I wprowadza w całej Europie w ramach programu One O-I, w ramach integracji wszystkich firm i zakładów z rodziny O-I funkcjonujących do tej pory oddzielnie w 11 krajach Europy. 

 


 

DSG porządkuje procesy

 

Trwa projekt analizy i optymalizacji najważniejszych procesów biznesowych w jednej z sześciu należących do PGNiG spółek dystrybucji gazu – Dolnośląskiej Spółce Gazownictwa. Podstawowym celem jest przygotowanie spółki do wdrożenia systemu mySAP Business Suite.

 

Przyjęto koncepcję jednego standardu systemu obowiązującego w całej Grupie Kapitałowej PGNiG z własnymi instancjami systemu instalowanymi w poszczególnych spółkach. Architektura przyjętego rozwiązania umożliwia uwzględnienie cech specyficznych dla każdej spółki, strategii gospodarczych, uwarunkowań historycznych, organizacyjnych i prawnych.

 

Dolnośląska Spółka Gazownictwa kupiła narzędzia ARIS do modelowania procesów oraz portalowe – do pracy grupowej. Jej zespół wdrożeniowy odbył niezbędne szkolenia, by współpracować z firmą IDS Scheer, a po zakończeniu prac – utrzymywać i rozwijać rozwiązanie. Elementy architektury usługowej już są w DSG – kilka aplikacji jest udostępnianych w Service Oriented Architecture.

 

Projekt prowadzony przez firmę IDS Scheer w DSG potrwa około 3 miesięcy.

 


 

Impuls 5 u producenta mebli

 

Wdrożenie modułu produkcyjnego będzie ostatnim etapem implementacji systemu Impuls 5 firmy BPSC w przedsiębiorstwie Wojtpol z Korfantowa. Producent mebli sosnowych sprzedaje swoje wyroby w kraju i za granicą za pośrednictwem sieci handlowej Ikea, co wymaga wsparcia przez system klasy ERP. Funkcjonujące dotychczas w Wojtpolu oprogramowanie nie zapewniało szybkiego przepływu informacji, która bezpośrednio wpływałaby na optymalizację procesów produkcyjnych i prowadzenie właściwej polityki kosztowej i jakościowej.

 

Implementacja systemu Impuls 5 zapewnia m.in. precyzyjną kontrolę jakości dostaw oraz planowanie zakupów i sprzedaży w oparciu o informacje na temat zamówień klientów, możliwości produkcyjnych, jak i dane historyczne. Znacznie usprawniono również analizę finansową i kontrolę kosztów.

 

W spółce Wojtpol z systemu Impuls 5 korzysta 30 użytkowników. Wdrożono moduły: Finanse, Księgowość, Koszty, Kadry, Płace, Środki Trwałe, Gospodarka Materiałowa, Dystrybucja, Produkcja, Impuls BI.

 


 

Spomasz stawia na rozbudowane ERP II

 

Fabryka Konstrukcji Stalowych i Maszyn Spomasz z siedzibą w Żarach, należąca do Grupy Smulders, do końca roku wdroży większość dostępnych funkcji systemu Exact Globe 2003 Enterprise. Dodatkowo eksperci z Exact Software Poland wykonają zaawansowane technicznie moduły dodatkowe, spełniające specyficzne wymagania klienta, np. zaawansowany kalkulator ofert.

 

Realizację projektu rozpoczęto z początkiem sierpnia 2006 r., uruchomienie zaplanowano na 1 stycznia 2007 r. W ramach wdrożenia uruchomiona będzie większość funkcji Exact Globe 2003 Enterprise, m.in.: księgowość finansowa, sprzedaż, zakupy, projekty, gospodarka magazynowa, środki trwałe, obieg dokumentów i zadań.

 

Na początku z systemu będzie korzystało minimum 30 użytkowników. Prawdopodobnie ich liczba szybko wzrośnie, głównie w związku z dynamicznym rozwojem firmy oraz objęciem wdrożeniem wszystkich obszarów organizacyjnych przedsiębiorstwa – umowa licencyjna opiewa na 50 użytkowników. W przyszłym roku planowane są uruchomienia w kolejnych zakładach grupy w Polsce.

 


 

Eureca w GKN Driveline Polska

 

Firma Controlling Systems rozpoczęła wdrożenie systemu Eureca w firmie GKN Driveline Polska z Oleśnicy, która produkuje półosie i systemy napędowe dla 11 firm motoryzacyjnych w dziewięciu krajach – w gronie odbiorców firmy znajdują się czołowi producenci samochodów takich jak Volkswagen, Fiat, Ford, Toyota czy GM/Opel. Firma jest częścią koncernu GKN plc, z siedzibą w Wielkiej Brytanii, działającego w przemyśle motoryzacyjnym i lotniczym.

 

System Eureca będzie usprawniał procesy planowania oraz analizy danych zgromadzonych w systemie ewidencyjnym (TETA 2000). Zestawianie danych planowanych z wykonanymi umożliwi bieżącą analizę powstałych odchyleń. Dla firmy produkcyjnej GKN Driveline istotną rolę odgrywa koszt wytworzenia produktu, dlatego szczególny nacisk położono na koszty materiałowe wyrobów zarówno na etapie planowania, jak i obserwacji realizacji planu.

 

System Eureca będzie również wspomagał raportowanie w ramach grupy kapitałowej.

 


 

Systemy dla ZWiK w Łodzi

 

Kom-Pakt, spółka zależna SPIN-u, zawarła kontrakt z Zakładem Wodociągów i Kanalizacji w Łodzi na sprzedaż i wdrożenie licencji Zintegrowanego Systemu Informatycznego. Łączna wartość kontraktu to ok. 400 000 euro, czyli ponad 1,5 mln zł (netto).

 

W ramach kontraktu zostaną wdrożone m.in. rozwiązania: system klasy ERP – Microsoft Dynamics AX (d. MBS Axapta), system billingowy – Kom-Media oraz Biuro Obsługi Klienta – Kom-Bok. Celem wdrożenia jest uporządkowanie obiegu informacji w firmie, ujednolicenie rozwiązań informatycznych i zwiększenie efektywności pracy, a także umożliwienie prowadzenia bardziej szczegółowego kontrolingu w celu umożliwienia dokładniejszego kalkulowania taryfy za wodę i ścieki.

 

Zakład Wodociągów i Kanalizacji produkuje rocznie około 60 mln m³ wody i zaopatruje w nią dwa miasta – Łódź i Tomaszów Mazowiecki. Firma eksploatuje ponad 2000 km sieci wodociągowej i blisko 1600 km kanalizacyjnej.

 


 

Armatech wdraża system klasy ERPII

 

Armatech, dostawca materiałów i urządzeń do budowy i modernizacji rurociągów, zintegruje procesy biznesowe dzięki firmie Exact Software Poland. Kontrakt został podpisany pod koniec września.

 

Głównym celem wdrożenia oprogramowania Exact Globe 2003 Enterprise jest usprawnienie obsługi klienta poprzez uruchomienie portalu CRM w ramach aplikacji opartej na przeglądarce internetowej Exact e-Synergy. Dzięki temu zostanie zautomatyzowany obieg informacji wewnątrz fi rmy, w szczególności w zakresie realizowanych projektów sprzedaży oraz inwestycyjnych przedsiębiorstwa. System przejmie także pełne raportowanie i kontroling poprzez wykorzystanie wbudowanych narzędzi raportowych, analiz krzyżowych oraz specyficznych raportów, które zostaną przygotowane w czasie projektu wdrożeniowego.

 

Wdrożenie Exact Globe 2003 Enterprise obejmie następujące obszary działalności firmy Armatech: księgowość i finanse, sprzedaż z systemem zarządzania relacjami z klientem CRM, moduł zamówień, zarządzanie zakupami, gospodarkę magazynową oraz kadry i płace. Z systemu będzie korzystało 20 użytkowników. Zakończenie wdrożenia zaplanowano na styczeń 2007 roku.

Autor: Adam Majczak, MSI Polska