Przebój na hali produkcyjnej

Środowisko SharePoint, czyli oparta na portalach platforma zarządzania pracą i dokumentami, okazało się nieoficjalnym hitem

Wdrożenie oprogramowania do automatyzacji zmian receptur w oddziale firmy Del Monte Foods (San Francisco, USA), produkującym karmę dla zwierząt, umożliwiło zwiększenie produkcji, skrócenie czasu wprowadzania nowych produktów oraz zredukowanie czasu zmiany receptury o 33%.

– Dzięki nowemu rozwiązaniu przeszliśmy z pracochłonnego procesu, w którym te same prace należało wykonywać wciąż na nowo, do zautomatyzowanego systemu zarządzania recepturami – wyjaśnia Michael Hayes, dyrektor ds. zapewniania jakości w Del Monte.

Zaskakiwać może jednak „receptura” rozwiązania informatycznego: jest nim arkusz kalkulacyjny Microsoft Office Excel 2007, do którego dostęp w ramach precyzyjnie zdefiniowanego procesu przepływu pracy użytkownicy uzyskują za pośrednictwem systemu Office SharePoint Server 2007, natomiast za zgodność z przepisami i wymogami odbiorców oraz za gromadzenie i archiwizowanie danych odpowiada Office InfoPath 2007. 

SharePoint to oparta na portalach platforma zarządzania pracą i dokumentami Microsoftu. Za jej pośrednictwem można udostępniać strony internetowe – tzw. portale SharePoint, umożliwiające użytkownikom pracę z dokumentami za pośrednictwem przeglądarki WWW 

Środowisko SharePoint okazało się nieoficjalnym hitem Microsoftu, a przychody ze sprzedaży ponad 90 mln licencji w ciągu 12 miesięcy oszacowano na 1 mld USD. Szefowie Microsoftu coraz wyraźniej podkreślają kluczową rolę SharePoint w strategii rozwojowej dla przemysłu produkcyjnego, opisanej trzema hasłami: integracja, współpraca, analiza.

Do tej pory promocja programu Share-Point opierała się głównie na jego funkcjach analitycznych, a analiza danych z hali produkcyjnej stanowi jedną z trzech tzw. architektur referencyjnych kategorii aplikacji biurowych OBA (Office Business Applications) dla przedsiębiorstw produkcyjnych. Pozostałe dwie to zarządzanie cenami oraz łańcuchem dostaw.

Jak wyjaśnia Sam Youness, specjalista techniczny ds. globalnej strategii dla przemysłu produkcyjnego, OBA to aplikacje kompozytowe, budowane na bazie tak popularnych produktów Microsoftu, jak Office, opracowane w 2005 r. i usprawniane pod kątem współpracy w 2007 r.

– Naszą myślą przewodnią jest użyteczność – mówi Günter Rester, dyrektor marketingu produktów dla przemysłu produkcyjnego w firmie Microsoft. – Dzięki aplikacjom OBA użytkownicy docierają do potrzebnych informacji za pośrednictwem znanego im doskonale interfejsu stosowanego w pakiecie Office, a także współpracują z innymi w ramach procesu biznesowego.

Excel: reaktywacja

Mimo podobieństwa pod względem interfejsu użytkownika zasada funkcjonowania takiej aplikacji jest zupełnie inna. Na przykład szefom przedsiębiorstw podoba się fakt, że użytkownicy pracują nie na typowym Excelu zainstalowanym na ich komputerze, ale posługują się interfejsem wyświetlanym przez przeglądarkę internetową, zapewniającym wszystkie funkcje wersji biurkowej, a jednocześnie niewymagającym instalacji na komputerze pracownika żadnego dodatkowego oprogramowania poza przeglądarką internetową.

Korzyści przemawiają do wyobraźni osób, które muszą liczyć się z kosztami zakupu licencji i utrzymania, tym bardziej że dzięki takiemu rozwiązaniu z arkuszy mogą korzystać także pracownicy hali produkcyjnej, których potrzeby informatyczne nie wykraczają poza proste funkcje śledzenia danych na wykresach.

Jeszcze większe zalety ma Excel w wersji serwerowej – pod względem bezpieczeństwa, integracji oraz kontroli wersji. Sam arkusz znajduje się na serwerze, co ogromnie upraszcza nie tylko procesy związane z archiwizacją danych, zapewnieniem bezpieczeństwa i kontroli wersji, ale także integrację z innymi aplikacjami i urządzeniami, które mogą przesyłać dane do arkusza.

Do dalszych usprawnień zaliczają się rozwinięte funkcje kontroli zmian zapewniane przez nabyty z firmą ProClarity w kwietniu 2006 r. i następnie udoskonalany program Microsoft PerformancePoint Server.

Sam Youness jest przekonany o zaletach ścisłej integracji narzędzi Rockwell Automation oraz Microsoft Office, Microsoft SQL Server, Microsoft PerformancePoint Server i Microsoft Reporting Services – stanowiących trzon aplikacji analityki produkcyjnej OBA: – Nikt nie zajmuje się podawaniem danych z systemu do systemu. Pracownicy nie muszą nawet myśleć o kwestii pobierania i wprowadzania danych. Mogą koncentrować się na eksplorowaniu zbiorów informacji, począwszy od bardzo szerokiej perspektywy zakładu produkcyjnego aż do widoku pojedynczej maszyny, a następnie analizować uzyskane dane i przetwarzać je za pomocą Excela.

Dostawcy zacierają ręce

Jak wyjaśnia Günter Rester, partnerzy Microsoftu z powodzeniem zaczynają zarabiać na funkcjach SharePoint Server, Office Business Applications oraz pokrewnych technik opracowywanych i wprowadzanych na rynek przez specjalistów Microsoftu.

– Kluczem do sukcesu jest SharePoint Server – uważa Rick Bullota, dyrektor techniczny w firmie Wonderware. – Obecnie Wonderware Information Server 3.0 w zakresie tworzenia wykresów opiera się na niewielkiej części środowiska SharePoint Server 2003, ale to dopiero początek. Wydanie SharePoint Server 2007 odegra jeszcze większą rolę w naszym rozwiązaniu.

Dostrzegając perspektywy innych osiągnięć specjalistów Microsoftu, jak Communications Server z funkcjami komunikacyjnymi Whiteboards i VoIP czy Microsoft SQL Server Reporting Services, Bullota podkreśla, że to właśnie SharePoint Server jest kluczem, dzięki któremu informatycy mogą rozwijać wiele innych technik.

– Z pewnością środowisko SharePoint będzie odgrywało znaczącą rolę w naszych produktach, zarówno w dziedzinie kontekstualizacji i wizualizacji danych, jak i w zakresie zarządzania zadaniami i przepływem pracy – zapewnia Rick Bullota. – To zupełnie nowe odkrycie pojęcia „inteligencja produkcyjna” oraz całkiem nowa jakość w dziedzinie narzędzi analitycznych. W dodatku, co ważne dla przedsiębiorstw produkcyjnych, nie trzeba być programistą, żeby efektywnie korzystać z tych narzędzi.

Z podobnym entuzjazmem o rozwiązaniu Microsoftu wypowiadają się przedstawiciele firmy OSIsoft, która w czerwcu 2007 r. wydała własne narzędzia analityczne wykorzystujące oprogramowanie SharePoint: PI Visuals oraz PI Analytics. – Składnik Excel Services środowiska SharePoint ma nie tylko wielką wartość dla użytkowników, ale może skłonić do inwestycji przedsiębiorstwa, które jeszcze nie wdrożyły u siebie infrastruktury SharePoint – uważa Gregg LeBlanc, dyrektor usług technicznych OSIsoftu. – Nasze produkty były zawsze zintegrowane z oprogramowaniem Office w wersji biurkowej. W tej chwili integracja odbywa się na poziomie serwera połączonego z PI System. Pracownicy mogą pracować z arkuszami Excela za pośrednictwem przeglądarki internetowej, nie obawiając się, że narobią w nich szkód. Po wydaniu arkusza produkcji można być pewnym, że będzie on niezawodnym i bezpiecznym narzędziem pracy innych użytkowników.

Komentarze klientów okazały się bardzo pozytywne. – Przedsiębiorstwa zawsze potrzebowały takiego rozwiązania, ale warto było poczekać, aż Microsoft dostarczy niezbędne fundamenty – podsumowuje Gregg LeBlanc. – Dzięki wysiłkom jego programistów firmy zyskały skuteczne narzędzia analityczno- sprawozdawcze bez konieczności tworzenia kodu własnymi siłami.

Tłumaczenie: Michał Andrzejczak

Autor: Malcolm Wheatley, MBT USA