Znakowanie wyrobów zgodnie z określonymi wymogami to w przedsiębiorstwach wielu branż działanie rutynowe. O jego złożoności i niełatwej walce z kosztami mówi dyrektor ds. IT firmy Doskocil (Arlington, USA) Roy Gallagher: – Około 90% przychodów pochodzi ze sprzedaży naszych wyrobów do sieci handlowych Wal-Mart, Target, Petco oraz Petsmart. Stawiają one ściśle określone wymagania pod względem formatu oznakowania oraz jego treści.
Doskocil pod marką Petmate oferuje m.in. transportery, budy, legowiska, miski oraz poidła dla czworonożnych ulubieńców. – Znakowanie wyrobów zgodnie z narzuconą specyfikacją może być kłopotliwe. Jeśli nasze wyroby nie spełnią wymagań odbiorców, zostaniemy obciążeni grzywną – wyjaśnia Gallagher. – Albo więc traktujemy tę kwestię poważnie, albo nastawiamy się na dotkliwe kary.
Aby sprostać oczekiwaniom odbiorców, firma Doskocil korzysta z pakietu Oracle E-Business Suite wzbogaconego o program Compliance Label Manager z kategorii SCM firmy ClearOrbit, który w czasie rzeczywistym rozszerza funkcje używanych systemów informatycznych. – Zastosowanie techniki RFID wymaga od producentów i dystrybutorów wypracowania konkretnej strategii – potwierdza Tom Dziersk, prezes i dyrektor generalny ClearOrbit. – Jednocześnie jednak podmioty te nie mogą tak po prostu porzucić dotychczasowych inwestycji w zakresie systemów kodów paskowych, dlatego przez kilka lat muszą stosować rozwiązania hybrydowe łączące kody paskowe i znaczniki RFID. Tylko w ten sposób obie techniki mogą funkcjonować równolegle w łańcuchach dostaw. Nasz program Compliance Label Manager gwarantuje, że w przyszłości firma z powodzeniem wejdzie w obszar RFID.
Biblioteka zasad zawarta w Compliance Label Manager umożliwia pracownikom firmy Doskocil definiowanie różnych formatów oznakowania oraz zarządzanie zasadami, zgodnie z którymi wyroby wysyłane do konkretnego odbiorcy są znakowane w określony sposób. Program służy również do tworzenia wbudowanych inteligentnych tagów RFID w przypadku wyrobów przeznaczonych dla odbiorców wymagających stosowania RFID. Ponadto za pomocą tego programu użytkownicy konfigurują zasady organizujące treść i rodzaj etykiet oraz znaczników RFID, dzięki czemu wyrób otrzymuje oznakowanie spełniające m.in. kryteria odbiorcy, miejsca przeznaczenia czy rodzaju materiału. – Biblioteka zasad informuje, jakie dane muszą znaleźć się na etykiecie wyrobu, aby został on zaakceptowany przez określoną sieć sprzedaży detalicznej, przy czym prawidłowe etykiety powinny być drukowane automatycznie, bez potrzeby interwencji pracowników – tłumaczy Gallagher.
Producentom coraz trudniej funkcjonować bez tak elastycznego podejścia do kwestii znakowania. Nie chodzi już wyłącznie o zautomatyzowanie procesu znakowania, ale o możliwość różnicowania oznaczeń pod względem typu i odbiorcy. Jest to tym bardziej istotne, że różne placówki tego samego odbiorcy mogą mieć odmienne wymagania w zakresie oznakowania wyrobów. – W tej chwili Wal-Mart jest naszym jedynym odbiorcą, który wymaga stosowania znaczników RFID, ale w rzeczywistości nie każdy magazyn tej sieci przyjmuje dostawy wyłącznie na podstawie znaczników RFID.
Biblioteka zasad programu Compliance Label Manager wskazuje, czy dostawę do konkretnego magazynu należy oznakować zarówno kodem paskowym, jak i znacznikiem RFID, czy wystarczy kod paskowy. – Kiedy trafi nam się klient wymagający stosowania znaczników RFID, jesteśmy przygotowani do współpracy z nim, jednocześnie jednak nie marnujemy pieniędzy na drukowanie znaczników RFID dla wyrobów dostarczanych firmom, które nie mają takich potrzeb – przekonuje Gallagher. – Obecnie tylko Wal-Mart stosuje RFID, ale inne sieci być może zamierzają wprowadzić to rozwiązanie w niedalekiej przyszłości. Dostrzegając korzyści, jakie Wal-Mart czerpie z posiadania systemów RFID, konkurenci mogą sami w nie zainwestować. Wtedy szybko przestawimy się na znakowanie kolejnych dostaw znacznikami RFID dzięki programowi Compliance Label Manager oraz doświadczeniom, jakie zdobyliśmy, stosując tę technikę w transakcjach z Wal-Mart.
Tłumaczenie: Michał Andrzejczak
PROFIL
Firma: Doskocil Manufacturing (Arlington, stan Teksas), producent akcesoriów dla zwierząt domowych
Problem: opracowanie strategii znakowania produktów oraz wdrożenie rozwiązania zapewniającego zgodność oznakowania z wymogami odbiorców
Zastosowane rozwiązanie: Compliance Label Manager firmy ClearOrbit współpracujący z pakietem ERP firmy Oracle
Korzyści: pracownicy definiują różne formaty znakowania oraz zasady określające sposób oznakowania produktów przed wysyłką do odbiorców. Program odpowiada również za wytwarzanie wbudowanych inteligentnych znaczników RFID przeznaczonych do znakowania produktów wysyłanych do odbiorców stosujących technikę RFID |
Autor: Jim Fulcher, MBT USA