My nie marnujemy czasu

O dniu dzisiejszym i planach na przyszłość – Grzegorz Rogaliński, prezes zarządu SAP Polska

Ile prawdy jest w pogłoskach o dążeniu SAP do trwałego aliansu z Microsoftem?

– Rozmowy z Microsoftem nt. połączenia z SAP były jedynie wstępne i przerwano je wiosną 2004 roku, bez zamiaru ich wznawiania. Obie firmy nadal współpracują w obszarze rozwoju usług internetowych, które mają być podstawą przyszłych aplikacji biznesowych. Współpraca ma na celu zapewnienie integracji i spójności między strategicznymi platformami Microsoft .NET i SAP NetWeaver

Grzegorz Rogaliński prezes zarządu SAP Polska

wykorzystanie narzędzi Visual Studio.NET przez użytkowników NetWeaver oraz poszerzanie możliwości interoperacyjnych między rozwiązaniami SAP i systemem MS Office.

Recesja minęła, wielu producentów wykorzystało ten czas na opracowanie nowych koncepcji i przygotowanie nowych rozwiązań. Co nowego w SAP w 2005 roku?

– Niektórzy nasi światowi konkurenci zmarnowali ten czas, koncentrując się na wrogich przejęciach w celu zdobycia udziału w rynku, zamiast na zadbaniu o potrzeby klientów. SAP w tym czasie koncentrował się na bieżących i przyszłych potrzebach klientów. Przez ostatnie 2–3 lata poczyniliśmy znaczący postęp w kierunku stworzenia architektury rozwiązań IT opartej na usługach. Jest to takie środowisko techniczno-biznesowe, które elastycznie wspiera procesy przebiegające w różnych działach i warstwach organizacji oraz sprawnie gromadzi i przetwarza informacje z różnych obszarów firmy oraz różnych systemów informatycznych. Efektem tego rozwoju jest platforma integracyjno-aplikacyjna NetWeaver, coraz szerzej wykorzystywana w Polsce.

Jakie miejsce w międzynarodowej strukturze SAP zajmuje SAP Polska?

– Polska jest jednym z najbardziej znaczących krajów w regionie Europy Środkowowschodniej i drugim po Rosji rynkiem, z którym SAP AG wiąże największe plany wzrostu, dlatego podjął decyzję o stworzeniu tu, w Polsce, centrum obsługi klientów Max Attention, o inwestowaniu w rozwój lokalnych, polskich wersji produktów i we współpracę z ośrodkami akademickimi.

Kogo uważacie za najważniejszych partnerów w Polsce?

– SAP ma w Polsce ponad 50 partnerów – przedstawicieli zarówno polskich, jak i międzynarodowych spółek IT. Współpracujemy z największymi polskimi integratorami: Prokomem, ComputerLandem, Ster-Projektem, firmami z Grupy Emax oraz z wieloma firmami wyspecjalizowanymi we wdrożeniach SAP: BCC, itelligence, IDS Scheer, IMG, T-Systems. Naszymi partnerami są międzynarodowi integratorzy: HP, IBM i Siemens Business Services. Firmy te wspólnie z SAP przygotowują ofertę – w szczególności dedykowane rozwiązania branżowe SAP dla firm średniej wielkości. Dzięki partnerom systemy SAP stają się coraz bardziej przystępne cenowo i łatwe we wdrożeniu dla firmy każdej wielkości, z dowolnego obszaru polskiej gospodarki.

Naszym celem jest stałe rozszerzanie kanału partnerskiego, w szczególności w sektorze MŚP, gdzie wciąż poszukujemy kompetentnych partnerów wdrożeniowych dla naszego systemu SAP Business One, dedykowanego małym i średnim firmom. Na koniec roku 2004 podwoiliśmy liczbę partnerów SAP Business One (ok. 40 firm). SAP najskuteczniej z dużych dostawców ERP wszedł na rynek z ofertą dla małych i średnich, wprowadzając w 2002 roku SAP Business One. Obecnie mamy w Polsce ponad 200 użytkowników SAP Business One. Ponadto wspólnie z partnerami oferujemy firmom średniej wielkości prekonfigurowane rozwiązania branżowe, przystępne i proste we wdrożeniu. Partnerzy SAP mają w ofercie ponad 15 tego typu systemów SAP, m.in. dla przemysłu ciężkiego, branży budowlanej, handlowej, spożywczej, wydawniczej. Przychody SAP Polska z segmentu MŚP stanowią obecnie kilkanaście procent naszych obrotów.

Nad czym teraz pracują projektanci SAP? Czy SAP Polska miał ostatnio interesujące wdrożenia?

– Najbardziej intensywnie pracujemy nad przyszłą architekturą rozwiązań IT opartych na usługach, a także nad wprowadzaniem ciągłych innowacji w podstawowym komponencie mySAP ERP. Nowa wersja oparta na platformie NetWeaver i znacznie rozszerzona funkcjonalnie będzie dostępna w pierwszym kwartale 2005 r.

Gdy informacja staje się kluczowym elementem prowadzenia biznesu, a dostęp do niej w czasie rzeczywistym, bez względu na miejsce przebywania, ma kluczowe znaczenie dla wszystkich firm, naturalne staje się, że SAP rozwija swoje mobilne aplikacje – dostęp do systemów i przetwarzanie informacji z wykorzystaniem wszelkich dostępnych obecnie mobilnych kanałów przesyłu danych.

Jestem szczególnie dumy z pierwszego w Polsce produktywnego wdrożenie rozwiązania SAP dla przemysłu naftowo-gazowego w Grupie Lotos. Niemniej jednak w roku 2004 wielu naszych klientów uruchomiło systemy i miało znaczne osiągnięcia w wykorzystaniu systemów SAP. Z sektora przemysłowego mogę podać np. rozbudowę systemu ERP w Amice, dzięki któremu firma zyskała ogromne możliwości rozwoju swoich procesów biznesowych, czy też zakończenie projektu w Z.Ch. Police, gdzie rozwiązania SAP wspierają praktycznie wszystkie procesy produkcyjne i logistyczne. Dużym osiągnięciem jest też uruchomiony niedawno projekt wspierania rozwoju kadr w KGHM, gdzie systemy HR SAP obsługują ponad 18 tys. pracowników.

Jakie czynniki uważa pan za najbardziej istotne dla sukcesu i konkurencyjności SAP w Polsce?

– Klucz do sukcesu SAP tkwi w zawartych w naszych rozwiązaniach „best practices” – najlepszych wzorcach biznesowych, zebranych na podstawie tysięcy wdrożeń w Polsce, Europie i na świecie. Gdy firma zaczyna korzystać z tych wzorców, daje jej to niespotykanie szybki postęp w ulepszaniu procesów biznesowych. W efekcie wzrasta efektywność firmy. Przyspieszenie reakcji na coraz szybsze zmiany na rynku wymaga „delegowania” decyzji w dół struktury organizacji, do uprawnionych menedżerów i pracowników średniego szczebla. Do podejmowania decyzji potrzebują oni aktualnych informacji o stanie przedsiębiorstwa, dostarczanych właśnie przez system informatyczny.

W 2005 r. chcemy zdobyć nowych klientów w sektorach, gdzie do tej pory nie byliśmy tak popularni – w administracji publicznej i instytucjach finansowych. Mamy już w tych dziedzinach wdrożenia w Polsce, m.in. w Kancelarii Sejmu, PWPW czy Banku BPH, ale chcemy je znacznie bardziej spopularyzować. Będziemy stale inwestowali w rozwój oferty dla MŚP. Firmom z sektora przemysłowego i energetyki również będziemy oferować rozwiązania branżowe, dedykowane dla poszczególnych sektorów, wspierające procesy dla nich charakterystyczne.

Dziękuję za rozmowę.

Autor: Adam Majczak, MSI Polska