Jak system ERP pomógł kadrze Visteonu pozbyć się nocnych koszmarów

O tym, co i jak trzeba było zmienić, by być cenionym, stabilnym partnerem dla największych i najlepszych, opowiedzieli MSI Polska panowie: Zbigniew Górczyński i Paweł Wdowicki z Visteon Poland oraz Józef Gadomski z IBM

Jak to się stało, że Polmot Praszka zaczął wytwarzać części dla Forda, VW, BMW…?

– Visteon Poland SA jest oddziałem Visteon – jednego z największych w świecie dostawców komponentów dla przemysłu samochodowego, zatrudniającego ok. 70 tys. osób w 23 krajach. Posiada ponad 100 fabryk dostarczających produkty do wszystkich największych przedsiębiorstw motoryzacyjnych świata. Do roku 2000 należał do Ford Motor Company. Obecnie jest niezależną firmą. Visteon Poland SA powstał w 1998 r. w wyniku przejęcia działającego na polskim rynku od 1953 r. Polmot Praszka. Pierwsze lata w korporacji Visteon – to gruntowne zmiany i wielomilionowe inwestycje. Aktualnie Visteon Poland produkuje sprężyny, odlewy aluminiowe, pompy wody i oleju, układy hamulcowe i półosie. Klientami Visteon Poland są m.in. Ford, VW, BMW, Citroen, GM. Istotnym wydarzeniem dla Visteonu było podpisanie globalnej umowy o współpracy z IBM w roku 2003 i wynikająca stąd decyzja o outsourcingu IT.

Jakie były najważniejsze wyzwania techniczne i organizacyjne, które podjęliście Państwo po zmianie sytuacji firmy i zyskaniu nowych możliwości?

– Zabrzmi to banalnie, ale zacząć musieliśmy od tego samego, co cały polski przemysł – ujednolicenia standardów, procesów i systemów. System informatyczny MFG/PRO firmy QAD jest użytkowany w Visteon Poland od początku 2001 r. W roku 2002 nastąpiło jego uaktualnienie (upgrade) do wersji 9. A od czego zaczynaliśmy? Jednym z pierwszych działań zarządu było spotkanie z dostawcą systemu, aby wspólnie opisać działania mające na celu diagnostykę systemu pod względem jego aktualności i gotowości do przystosowania dla istniejących systemów zarządzania jakością oraz nowo wdrażanych korporacyjnych systemów zarządzania biznesem. Z systemowego punktu widzenia najważniejsze było pytanie: czy model zarządzania procesowego jest wykonywany właściwie za pomocą MFG/PRO i czy klienci, zarówno wewnętrzni, jak i zewnętrzni, są zadowoleni z dostępnych narzędzi i wyników pracy; co, jak szybko i jakimi środkami należy usprawnić. Najważniejsze, zidentyfikowane wyzwania techniczne:

  • EDI – różne specyficzne wymagania klientów (jesteśmy dostawcą wyrobów dla wielu różnych klientów, takich jak Ford, PSA, GM, Fiat);
  • rozbieżność pomiędzy raportami wymaganymi przez organizacje i różne, wdrożone już systemy zarządzania;
  • kompatybilność z systemami korporacyjnymi;
  • zarządzanie przepływem informacji;
  • dokumenty wyjściowe: różne języki, specyficzne formaty oczekiwane przez klientów i prawne aspekty dokumentów;
  • możliwość zarządzania dostawami za pomocą Internetu;
  • oszczędność zgodnie z zasadami Lean Manufacturing – szczególnie uwzględniając Kanban.

Najważniejsze, zidentyfikowane wyzwania organizacyjne:

  • wyważanie zamówień klientów i ustalanie optymalnych harmonogramów produkcji;
  • gotowość systemu ERP do wspierania przemiany zarządzania funkcyjnego w zarządzanie procesowe, szczególnie dla ciągłego przepływu materiałów;
  • najbardziej efektywne wykorzystanie strategicznej współpracy Visteon/IBM/QAD;
  • uwzględnienie potrzeb wielojęzycznej komunikacji z klientami i dostawcami.

Czy wymogi techniczne były narzucane przez partnerów?

– Prowadzimy działalność w branży motoryzacyjnej. Nasi klienci posiadają własne, specyficzne wymagania: począwszy od formy zamówienia, nie kończąc na formacie etykiety wyrobu. Elektroniczna instrukcja o wielkości i terminie dostaw, zawartość faktury handlowej, lead time, zapasy bezpieczne, pełna informacja o zdolności produkcyjnej, status dostawy wyrobu, dostawy sekwencyjne i Just In Time – to normalne oczekiwania. Na tle tych danych konieczne było opracowanie najlepszych metod współpracy ze spedytorami dostarczającymi nasze wyroby do Europy, USA, Rosji, także w innych kierunkach

Józef Gadomski członek zespołu wdrażającego system MFG/PRO firmy QAD

Kolejne rygory – to sprostanie wymogom korporacji, w ramach której działamy. Visteon posiada własne, unikatowe systemy prowadzenia biznesu i prowadzenia procesu produkcyjnego. Systemy te, pod nazwami Visteon Business Operating System i Visteon Manufacturing Operating System, są jednakowe we wszystkich ponad stu dwudziestu zakładach Visteon na świecie. Wprowadzają jednakowe procedury, mierniki procesów i sposoby raportowania ich statusu. Bardzo ważnym wymogiem była także kompatybilność modułu księgowego – równoczesne prowadzenie ksiąg rachunkowych według prawa polskiego i amerykańskiego, zgodnie ze standardami globalnymi naszej korporacji i najnowszymi rygorami, wynikającymi na przykład z przystąpienia do Unii Europejskiej czy z obowiązku zwanego dyrektywą Sarbanes-Oxley.

Czy firma od dawna stosuje zintegrowaną platformę IT, czy też było to (i jest nadal) środowisko zawierające sprzęt i oprogramowanie od wielu dostawców?

– Visteon zawarł globalną, strategiczną umowę z IBM. Pierwszym celem tej umowy było wydzielenie systemów informatycznych po oddzieleniu Visteon od Ford Motor Co. W konsekwencji mamy jasną strategię rozwoju systemów IT. Opracowane zostały standardy hardware’owe i software’owe – jednolite dla całej korporacji. Oprogramowanie z punktu widzenia użytkownika końcowego jest ujednoliconym standardem globalnym w całej firmie. Natomiast system ERP w Visteon Poland jest rozwiązaniem standardowym, ale indywidualnie dostosowanym (castomizowanym) do potrzeb lokalnych, wynikających np. z uwarunkowań naszego prawa. MFG/PRO jest obecnie używany w kilkunastu lokalizacjach Visteon na całym świecie. Visteon Poland wybrał QAD. QAD współpracując z globalnym klientem Visteon IT, zapewnia nam integralne rozwiązania w ramach korporacji i ustanowionej wspólnej wizji rozwoju.

Jakie parametry państwa produktów mają krytyczne znaczenie, z jakimi wyzwaniami musiał się zmierzyć państwa system ERP i czy im sprostał?

– Nasze produkty odpowiadają za bezpieczeństwo wyrobów końcowych – samochodów i ich pasażerów. Podstawowym wymaganiem naszych klientó

Zbigniew Górczyński dyrektor generalny Visteon Poland

jest zgodność techniczna wyrobów, ich jakość, a w ślad za tym ich identyfikacja i możliwość śledzenia życia wyrobu – od momentu, gdy był na przykład surówką w hucie stali. Codzienna odpowiedzialność to dostawy na czas, w oczekiwanej sekwencji i ilości. Groźba zatrzymania linii produkcji samochodów (z powodu jakichś wad bądź nieterminowych dostaw) jest nocną zmorą wszystkich, którzy zetknęli się z produkcją dla motoryzacji – czasami może stać się „być, albo nie być” dla dostawcy. System ERP jest nie tylko narzędziem, ale i systemem krytycznym dla istnienia przedsiębiorstwa. Nasz ewentualny błąd byłby „bardzo drogą pomyłką” i dla nas, i dla naszych odbiorców. W nieco paradoksalny sposób to właśnie warunkuje dbałość o system, jego utrzymanie i obsługę. Podobnie jest z procedurami nowych uruchomień. Wymagania klientów wnoszą wczesne planowanie jakości, system ERP jest przedmiotem szczegółowych lustracji (audytów) prowadzonych przez klienta lub firmy trzecie, mających na celu stwierdzenie, że współpraca będzie odbywać się płynnie.

Wszystkie opisane procesy muszą być zmierzone, trendy i wyniki ocenione na podstawie raportów z systemu, a dane muszą być przechowywane przez długi okres (czasami 10 lat i dłużej). Wdrożony system MFG/PRO sprostał tym zadaniom.

Czy integracja sterowania procesami technologicznymi i automatyki przemysłowej z systemami IT przedsiębiorstwa przebiegała bezkonfliktowo?

– Integracja systemów automatyki przemysłowej, CAD, CAM i innych jest procesem ciągłym. Różnorodność procesów i częsta w praktyce niekompatybilność lub niepełna kompatybilność dostępnych systemów dostarcza nowych wyzwań. Widzimy duże możliwości, poszukujemy informacji o dobrych praktykach w tej dziedzinie. Tej wiedzy nigdy dość. Może to właśnie MSI Polska okaże się źródłem takich ciekawych i aktualnych informacji?

Dziękuję. Spróbujemy. Jakie były teoretyczne, założone korzyści z tej inwestycji, a jakie okazały się rzeczywiste efekty ekonomiczne?

– Bez sytemu ERP nie wyobrażamy sobie dzisiaj pracy. Nie tylko sprostanie wymaganiom klientów odnośnie terminowości i dokładności dostaw, ale również sprostanie celom korporacji

Paweł Wdowicki dyrektor finansowy Visteon Poland

wynikającym z konkurencyjności i poziomu kosztów nie byłoby możliwe bez ERP. Zarządzanie zapasami, dynamiczna rachunkowość zarządcza, płynne reagowanie na zmienny rynek – to podstawowe cechy codziennej pracy w Visteon Poland. Choć system jest nieocenioną i niezbędną pomocą, w ostatecznym rozrachunku o wszystkim decydują ludzie… Modelowe wdrożenie MFG/PRO w Visteon Poland było możliwe dzięki precyzyjnie dobranemu zespołowi ludzi, którzy wiedzieli, co naprawdę jest najważniejsze i potrzebne nam oraz naszym klientom.

Dziękuję za rozmowę.

Autor: Adam Majczak, MSI Polska