Dmuchać na zimne

Niedawne perturbacje w jeleniogórskiej Jelfie pokazują, że w przemyśle farmaceutycznym muszą być zachowane najwyższe standardy jakości, a kontrola produkcji powinna być priorytetem. W tej branży nie ma miejsca na błędy

Branże farmaceutyczna oraz chemiczna należą do najlepiej i najwcześniej zinformatyzowanych gałęzi polskiego przemysłu. Przedsiębiorstwa zajmujące się tego typu produkcją zaczynały od systemów księgowych i finansowych, które ułatwiają prowadzenie działalności w każdej firmie. Jako następne wprowadzane były z reguły systemy MRP II i ERP, które obejmowały większość zagadnień związanych z przepływami materiałów w firmie, ale z reguły w ujęciu ilościowym i finansowym. W końcu przyszła pora na takie systemy, które zapewnią nadzorowanie produkcji także w ujęciu jakościowym, aby móc sprostać ogromnym wymaganiom związanym z koniecznością zachowania najbardziej wyrafinowanych norm obowiązujących w obu tych branżach.

Przypadek Jelfy pokazał, że nie wystarczy zainstalowanie ERP i doskonale zorganizowana produkcja wspomagana odpowiednimi systemami. Wystarczy bowiem jedno słabe ogniwo, aby zdezorganizować pracę całego przedsiębiorstwa i narazić klientów na straty (w tym konkretnym przypadku – nawet na utratę życia). Systemy stosowane w branżach chemicznej oraz farmaceutycznej muszą cechować się kompleksowością gwarantującą nadzór nad produkcją na każdym jej etapie – od identyfikacji materiałów do produkcji w magazynie na wejściu do przedsiębiorstwa aż do identyfikacji i weryfikacji gotowych produktów w magazynie dystrybucyjnym. O pomyłkę bowiem nietrudno, a każda może mieć opłakane skutki.

Błędy w systemach finansowych (powstałe wskutek np. nieprawidłowego wprowadzania danych) skutkują najwyżej niezgodnością sald, natomiast pomyłki np. w identyfikacji produktu na półce mogą być zgubne dla całego przedsiębiorstwa. Przykładami takich sytuacji są np. bankructwa firm farmaceutycznych, które wprowadziły na rynek szkodliwe substancje. W takich przypadkach mszczą się wszelkie niedociągnięcia w dziedzinie kontroli produkcji i jakości w przedsiębiorstwach farmaceutycznych, co może dotyczyć także firm chemicznych.  

Rozwiązaniem tego problemu jest stosowanie odpowiednio dobranych systemów informatycznych, które wspomagają procesy produkcji na każdym etapie. Zarządzają nie tylko łańcuchem dostaw, ale i całym przebiegiem procesu produkcyjnego. Są to więc wszelkiego typu systemy TPM (Total Productive Management), MES (Manufacturing Execution System), CIP (Clean in Place), RMS (Room Monitoring System), CVS (Central Vacuum System), DCS (Dust Collection System) oraz inne wspomagające, np. system HVAC (Heating, Ventilation and Air Conditioning), CMMS (Computerised Maintenance Management System), SCADA (Supervisory Control and Data Acquisition).

Z jednej strony firmy obu branż działają pod presją bardzo wysokich wymagań jakościowych, z drugiej – znajdują się w identycznej sytuacji jak wszystkie firmy produkcyjne: muszą współpracować z dostawcami materiałów i półproduktów oraz odbiorcami wyrobów gotowych. Dlatego potrzebne są rozwiązania ułatwiające taką współpracę, czyli systemy CRM (Customer Relationship Management), a także systemy planowania i analizy biznesowej oraz raportowania. Szczegółowe analizy wyników sprzedaży z jednej strony dostarczają więc bieżące dane obrazujące efekt finansowy procesu produkcji, a z drugiej strony są bazą informacji wykorzystywanych w procesie przygotowywania i prowadzenia produkcji. Pomagają również w konstruowaniu krótkoi długoterminowych planów inwestycyjnych i rozwojowych firmy. Optymalne zaopatrzenie w surowce chemiczne, półprodukty, chemikalia, opakowania i materiały pomocnicze do produkcji zapewnia minimalizację zapasów materiałowych, utrzymanie ciągłości produkcji o pożądanym asortymencie, minimalizację stanów magazynowych produktów gotowych i właściwą ich dyslokację

Jak twierdzą specjaliści z EuroSoft Invent, w branży chemicznej jest duża różnorodność surowców, materiałów, ponadto w międzyczasie powstają półprodukty, które też mogą być sprzedawane. Raportowanie sprzedaży przydaje się dlatego, że w dużych firmach znajduje się wiele towarów, które nie mogą zalegać w magazynach – niektóre półprodukty się starzeją, w dodatku nie da się w nieskończoność powiększać magazynów. Jeśli coś jest mniej potrzebne, produkowane jest raczej dopiero na zamówienie.

Coraz większego znaczenia w branżach chemicznej i farmaceutycznej nabierają systemy automatycznej identyfikacji materiałów i produktów. Wiele firm stosuje kody paskowe jako podstawowy sposób wprowadzania danych do systemu, coraz częściej spotyka się jednak systemy bazujące na identyfikacji radiowej RFID, które stają się tańsze i dzięki temu dostępne dla coraz większej liczby użytkowników. W ślad za tym idzie upowszechnianie się technik mobilnych, które usprawniają wszelkie procesy identyfikacji oraz wprowadzania danych i zarządzanie informacjami.

Zgromadzone w zestawieniu przykłady systemów stosowanych w branżach chemicznej oraz farmaceutycznej pokazują, jak dużą różnorodnością cechuje się oferta. Na uwagę zasługuje coraz większy wybór systemów analitycznych, które umożliwiają optymalne projektowanie produkcji oraz lepsze wykorzystanie środków. Mówią o tym także specjaliści poproszeni o opinię. Podkreślają oni wagę stosowanych procedur, które wspomagane odpowiednimi systemami informatycznymi zagwarantują bezpieczną produkcję najwyższej jakości. Lepiej bowiem dmuchać na zimne i być mądrym przed szkodą. Taki sposób prowadzenia i nadzorowania produkcji opłaci się także w aspekcie ekonomicznym. 


Dr Paweł Kopciuszewski

ekspert ds. modelowania danych StatConsulting

– Aby zwiększyć swą konkurencyjność, firmy farmaceutyczne wykorzystują rozwiązania analityczne, które zapewniają zdobywanie informacji wpływających na optymalizację zachowań biznesowych. Możliwe jest przewidywanie trendów sprzedaży: wolumenu i ceny poszczególnych produktów. Profilowanie kampanii marketingowych z wykorzystaniem systemu analitycznego umożliwia zwiększenie sprzedaży produktów przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów kampanii. Analiza migracji recept czy ocena efektywności marketingu przedstawicielskiego zapewniają optymalizację nakładów w stosunku do oczekiwanych przychodów. Uniwersalny system analityczny umożliwia również prowadzenie prac statystycznych na etapie badań klinicznych. Posiadanie systemu analitycznego i zespołu pracowników, potrafiących się nim posługiwać, daje firmie wymierną przewag konkurencyjną.  


Jakub Zawadzki

kierownik projektu, Hogart Business Systems

– Branża farmaceutyczna jest sektorem niezmiernie wymagającym ze względu na fakt, że jej produkty podlegają rygorystycznej kontroli przede wszystkim w obszarach zapewnienia najwyższych norm jakościowych oraz dystrybucji. Z tego powodu firmy farmaceutyczne są znaczącymi użytkownikami światowej klasy systemów ERP.

W obszarze zapewnienia jakości system ERP obejmuje zasięgiem wszystkie kluczowe procesy biznesowe w firmie i stanowi ważny element dostosowania ich do prawa farmaceutycznego, w tym regulacji Food and Drug Administration (CFR 21 part 11). Klasycznym przykładem jest traceability, czyli możliwość pełnej identyfikacji partii w łańcuchu dostaw, począwszy od dostawców surowców i materiałów aż po odbiorcę. Kontrola partii zapewnia utrzymanie pożądanych parametrów produktu (np. data ważności), a także możliwość natychmiastowej reakcji w przypadku pojawienia się negatywnych sygnałów z rynku, np. przez recall. W tym aspekcie inwestycja w zakresie systemu ERP może być porównana do kupna polisy ubezpieczeniowej.

W dziedzinie dystrybucji, będącej sercem firmy, system ERP wspiera zbilansowanie dwóch rozbieżnych celów, jakimi są ciągłość dostaw oraz minimalizacja stanów magazynowych. Planowanie zaopatrzenia w oparciu o analizę wskaźników zapewnia realizację dostaw produktów, które ratują życie i zdrowie pacjentów przy jednoczesnej dbałości o rentowność prowadzonego biznesu.


Tomasz Rudny

konsultant wsparcia sprzedaży SAS Institute

– Duża liczba oferowanych produktów, złożony proces produkcyjny, potrzeba minimalizacji przestojów instalacji produkcyjnych – to tylko niektóre wyzwania, przed którymi stoją firmy z branży chemicznej czy farmaceutycznej. Wszystkie przedsiębiorstwa potrzebują dziś systemów informacyjnych, ale z branż chemicznej i farmaceutycznej – szczególnie. Rozwiązania szeroko rozumianego Business Intelligence zapewniają niezbędną wiedzę o przedsiębiorstwie w każdym istotnym aspekcie – od produkcji po sprzedaż. Narzędzia prognostyczne pozwalają przewidywać zmieniający się popyt czy stany magazynowe, natomiast narzędzia optymalizacyjne umożliwiają planowanie procesów produkcji, analizę i minimalizację kosztów czy dostosowanie oferty produktowej do aktualnych potrzeb – wszystko po to, by skutecznie budować przewagę rynkową.


Rafał Sady

Project Manager BPSC

– Zintegrowane systemy informatyczne klasy ERP coraz częściej znajdują zastosowanie w branżach farmaceutycznej i chemicznej. Pomagają zarówno w planowaniu, jak i realizacji zadań stojących przed zakładem, minimalizując jednocześnie koszty większości operacji. Szczególnie ważne w produkcji chemicznej jest precyzyjne ustalenie tzw. ścieżki pochodzenia wyrobu gotowego – od zakupu komponentów przez produkcję aż do uzyskania wyrobu finalnego. System ERP zapewnia w tym zakresie szczegółowe śledzenie całej ścieżki. Gwarantuje także pełną kontrolę jakości. Analizie podlegają wszystkie dostawy, wyniki wykonanych operacji technologicznych, przyjęcia wyrobów z produkcji oraz wyniki okresowych badań wynikające z upływającego terminu ważności zapasu magazynowego.

Moduł transportowy ewidencjonuje szczegółowo trasę i umożliwia odpowiedni dla danej partii towaru dobór środka przewozu. Zapewnia również obsługę wymaganych prawnie dokumentów transportowych. W module produkcyjnym uwzględniono specyficzny dla branży chemicznej problem – pojedyncze zlecenie może być realizowane w optymalnych partiach.

Podobnie jak w branży spożywczej system ERP minimalizuje koszty wytworzenia wyrobów. Precyzyjnie ustala ilość zużytych komponentów i zapewnia optymalne wykorzystanie zapasów magazynowych. Szczegółowemu rozliczeniu z odbiorcami podlegają opakowania – zwłaszcza te służące do przechowywania substancji niebezpiecznych. Rozliczenia te także przyczyniają się do ograniczenia kosztów, ponieważ opakowanie w odniesieniu do niektórych substancji i związków stanowi istotną część ceny wyrobu gotowego.


Tomasz Zarzycki

dyrektor sprzedaży Apriso Polska

– Pamiętamy niedawny alarm, gdy okazało się, że jeden z producentów źle zaetykietował i opakował lekarstwa. Firma poniosła straty finansowe, związane z wycofaniem wadliwego produktu, ale mogła też stracić zaufanie rynku. Gdyby procedury etykietowania i opakowywania lekarstw były zarządzane przez system klasy MES, tego typu sytuacja nie miałaby miejsca.

MES, pozostając w zgodzie z GMP, z przepisami CFR, 210/211 oraz dyrektywą 91/356 w UE, ściśle integrują rozwiązania stosowane w zarządzaniu produkcją, wglądem w aktualną realizację łańcucha dostaw, jakością, logistyką, a także czasem i jakością pracy. W odróżnieniu od ERP systemy klasy MES realizują to wszystko w czasie rzeczywistym. A dzięki specjalnej konfiguracji systemu, realizowanej w narzędziu Process Builder (jak w systemie Apriso), jeśli jakaś – nawet z pozoru błaha – czynność nie zostanie wykonana (np. pracownik nie potwierdzi czystości linii produkcyjnej lub zapoznania się z instrukcją prawidłowego etykietowania produktu), wówczas system może zarejestrować taką informację, przesłać do odpowiedniej osoby lub nawet w skrajnym przypadku automatycznie zablokować wykonanie danego lub kolejnego etapu produkcyjnego. To działanie restrykcyjne, ale gwarantuje najwyższą jakość.


Paweł Koprowski

menedżer ds. sektora farmaceutycznego QAD Polska

– Rosnąca na rynku leków konkurencja i wymogi prawne powodują, że przedsiębiorstwa farmaceutyczne stoją przed koniecznością wdrożenia rozwiązań IT. Tylko w ten sposób mogą spełnić oczekiwania ustawodawców, wzmocnić kontrolę produkcji i przyspieszyć wprowadzenie produktów na rynek. Proces walidacji narzuca firmom wymóg potwierdzenia i udokumentowania, zgodnie z zasadami dobrej praktyki wytwarzania (GMP), że procedury, procesy, urządzenia, czynności i systemy rzeczywiście prowadzą do zaplanowanych wyników określonych w specyfikacjach funkcjonalnych oraz projektowych. Firmy farmaceutyczne powinny zwrócić szczególną uwagę na dostosowanie systemu IT do branżowej specyfiki rynku. System informatyczny musi cechować zdolność adaptacji do procesów zachodzących w firmie. Ważną kwestią jest kompleksowość rozwiązania oraz wartość systemu mierzona konkretnymi wskaźnikami: kosztem wdrożenia i utrzymania systemu, czasem wdrożenia oraz stopą zwrotu z inwestycji.


Zestawienie wybranych systemów dla branży budowlanej w Polsce

(w nawiasie podany dostawca systemu)


AdvancedMiner (StatConsulting)

Zaawansowane narzędzie analityczne wspierające pełen zakres prac wykonywanych przy konstrukcji modeli Data Mining oraz zaawansowanych analizach danych.

System AdvancedMiner znajduje zastosowanie w:

  • prognozach sprzedaży produktów farmaceutycznych,
  • badaniach udziału w rynku poszczególnych produktów konkurencyjnych firm,
  • analizach migracji recept lekarskich,
  • ocenie efektywności marketingu przedstawicielskiego,
  • statystycznych analizach na etapie badań klinicznych.

Wdrożenia w Polsce: Eli Lilly Polska, Bank Pocztowy, Polkomtel, Premium Club


Analizy i sprawozdawczość finansowa (SAS Institute)

Narzędzia wspierające planowanie i budżetowanie działalności oraz konsolidację sprawozdań finansowych. Budżetowanie obejmuje całokształt zagadnień – od budżetowania poszczególnych czynności operacyjnych po mierzenie zgodności tworzonego budżetu z przyjętą długofalową strategią przedsiębiorstwa.


Columbus IT Pharma Suite (Columbus Polska)

Zintegrowane rozwiązanie dla branży farmaceutycznej oraz technologii medycznej. System stworzony na podstawie Microsoft Dynamics AX umożliwia korzystanie z surowych wytycznych regulacji prawnej: NNIT, dział konsultingowy Novo Nordisk, CFR 21, Sekcja 11 – Podpis elektroniczny Przepisy wykonawcze Amerykańskiego Urzędu Kontroli Leków oraz Żywności (FDA). Columbus Pharma Suite umożliwia korzystanie z dobrych praktyk produkcyjnych.

To także wszechstronny zestaw narzędzi do zarządzania projektami oraz ich śledzenia, np. plan podstawowy z osią czasu dla każdej aktywności, różnorodne narzędzia do śledzenia wewnętrznego oraz zewnętrznego zapewniające kontrolę postępu oraz wykorzystania zasobów w czasie rzeczywistym, śledzenie projektu w fazach projektu (badania, laboratorium, produkcja, analityka uwalniania, dostawy), które sprawiają, że przedsiębiorstwo zawsze zdąży na czas i zmieści się w budżecie. System może być wspierany przez Dynamics NAV oraz Dynamics AV w celu jeszcze lepszego zarządzania firmą.

Wdrożenia w Polsce: Mega Pharma, Fresenius, Zimmer


Dynamisc AX (Microsoft/Kom-Pakt)

System Microsoft Dynamics AX (dawniej znany pod nazwą Microsoft Axapta) wspomaga większość procesów w nowoczesnym przedsiębiorstwie. Ma wbudowaną bazę witryn, języków i walut dla 36 krajów, 40 języków oraz lokalnych wymagań dotyczących podatków, przepisów i rynku.

System ułatwia przestrzeganie przepisów wyznaczających wymagania prawidłowego procesu produkcyjnego (GMP) w branżach: farmaceutycznej, spożywczej i chemicznej, takich jak FDA CFR, HACCP czy GAMP4.

Wyposażony jest w narzędzia kontrolujące przebieg produkcji, umożliwiające wizualizację procesów na różnym poziomie szczegółowości, planowanie obciążenia zasobów i zapotrzebowania na materiały. Zapewnia tworzenie optymalnych harmonogramów, redukcję przestojów i skrócenie cyklu produkcyjnego przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów. System ma także wiele funkcji ułatwiających pracę, takich jak mechanizm elastycznego zarządzania wersjami List Składowych (także wizualnie za pomocą techniki „przeciągnij i upuść”), który zapewnia śledzenie wszelkich zmian. Wyposażony jest w funkcje zarządzania łańcuchami dostaw, takie jak obsługa systemu identyfikacji radiowej (RFID), zamykanie magazynu, doskonalenie procesów produkcji i dystrybucji oraz zaawansowane funkcje wewnątrzzakładowe. W ramach rozwiązań wertykalnych wyposażony jest w rozbudowany system kontroli jakości.


EURECA (Controlling Systems)

System informatyczny należący do grupy rozwiązań wspierających zarządzanie efektywnością firmy – CPM (Corporate Performance Management). Jest przeznaczony do tworzenia i kontroli wszystkich istotnych zjawisk w przedsiębiorstwie, np. budżetów kosztów, sprzedaży, produkcji, gospodarki magazynowej oraz prowadzenia wielowymiarowych analiz zarządczych.

System umożliwia wprowadzanie i przetwarzanie danych za pośrednictwem aplikacji, przeglądarki WWW oraz arkusza Excel. Dzięki hurtowni danych będącej integralnym elementem systemu oraz wykorzystaniu w EURECE systemu gromadzenia i wyszukiwania danych w postaci tzw. wielowymiarowych kostek OLAP (Online Analytical Processing) wielowymiarowa analiza informacji pochodzących z różnych źródeł jest znacznie szybsza niż w przypadku wykorzystywania tradycyjnych systemów transakcyjnych (np. ERP).

Zaletą systemu jest zdolność pobierania danych z dowolnego formatu bazy danych, np. Oracle, DB2, MS SQL, DBA, a nawet z plików TXT. W pracy EUREKI ważne są bowiem dane, a nie mechanizmy zarządzające ich przetwarzaniem. Dzięki temu może współpracować praktycznie z każdym systemem transakcyjnym.

Wdrożenia w Polsce: Basell Orlen Polyolefins, Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris SA, Torfarm


EuroConnector (EuroSoft Invent)

Platforma integrująca kluczowe informacje z wielu aplikacji, umożliwiająca elektroniczną wymianę informacji podmiotom o różnym potencjale. Wspomaga przede wszystkim proces sprzedaży w zakresie integracji z partnerami na poziomie dystrybucji i dostaw surowców. Podstawową funkcją rozwiązania jest elektroniczna wymiana danych pomiędzy systemami producenta a dystrybutorów – w zakresie raportów sprzedaży oraz informacji o poziomie stanów magazynowych. Dzięki temu producent posiada szczegółową, aktualną informację o działaniach sprzedażowych na poziomie dystrybucji. Powiązanie danych podstawowych w systemie z takimi charakterystykami, jak termin przydatności, partia towaru czy powiązanie z mechanizmami weryfikującymi koncesje zapewnia sprawną obsługę sprzedaży towarów podlegających specyficznym restrykcjom prawnym. Konstrukcja systemu umożliwia również integrację z dostawcami w celu automatyzacji i usprawnienia przekazywania zapotrzebowania na surowce.

Ponadto system obsługuje składanie zamówień hurtowych przez portal WWW oraz bezpośrednio z systemu klienta.


FlexNet (Apriso)

Platforma FlexNet umożliwia i usprawnia zarządzanie produkcją i logistyką w czasie rzeczywistym, standaryzując i harmonogramując kolejne zadania oraz optymalizując wykorzystanie wszystkich dostępnych zasobów produkcyjnych. W czasie rzeczywistym FlexNet prowadzi również genealogię produkcji oraz pełną kontrolę przebiegu procesów pod względem jakości i wydajności. Każde zdefiniowane odejście od ustalonych parametrów jest od razu sygnalizowane kierownikowi produkcji ze wskazaniem miejsca i przyczyny. FlexNet wspiera strategiczne inicjatywy, takie jak lean manufacturing lub six sigma, umożliwiając zarządzanie produkcją zmienną i krótkoseryjną.

Wdrożenia w Polsce: L’Oreal, Hexal (obecnie Lek Polska), Essilor Polska, Johnson & Johnson, Merck, Baxter, Sage Products


Lawson M3 Enterprise Management System (Lawson Software Polska)

System Lawson Software dla branż chemicznej i farmaceutycznej składa się z tych samych pakietów aplikacji, co standardowe rozwiązanie Lawson M3. W skład linii produktów M3 wchodzi osiem pakietów zawierających logicznie pogrupowane aplikacje i moduły. Pakiety zawierające aplikacje biznesowe to: sprzedaż i serwis, zarządzanie aktywami przedsiębiorstwa, zarządzanie łańcuchem dostaw, produkcja oraz zarządzanie finansami. Pakiety technologiczne: zarządzanie procesami biznesowymi oraz podstawa systemu. Całe rozwiązanie jest wspomagane przez zintegrowany pakiet Zarządzanie Efektywnością Przedsiębiorstwa, który dostarcza informacje dla kierownictwa oraz wspomaga podejmowanie decyzji w skali całego przedsiębiorstwa.

Wdrożenia w Polsce: Tikkurila (dawniej TBD), Laboratorium Kosmetyczne dr Irena Eris


Oracle JD Edwards EnterpriseOne (Hogart)

Rodzina produktów przeznaczonych dla przedsiębiorstw zajmujących się wytwarzaniem, dystrybucją i gospodarowaniem wyrobami, towarami lub innymi składnikami materialnymi. Oparte na internetowej architekturze rozwiązanie JD Edwards EnterpriseOne cechuje się skalowalnością i uniwersalnością, dzięki czemu wspiera na bieżąco rozwój działalności firm. Elastyczność systemu zapewnia dostosowanie go do szybko i często zmieniających się obecnie warunków rynkowych. Kompletny zestaw zintegrowanych modułowych aplikacji opracowanych pod kątem poszczególnych branż przemysłowych (m.in. branża chemiczna, farmaceutyczna) zapewnia szybkie wdrażanie i łatwe zarządzanie.

Wdrożenia w Polsce: Baxter Polska


Prekon (Komtech)

System wspierający działania służb utrzymania ruchu. Korzyści wynikające z wdrożenia systemu:

  • usprawnienie procesów planowania, ewidencji i rozliczania prac remontowo- konserwacyjnych,
  • wspomaganie i systematyzowanie prowadzenia niezbędnej dokumentacji zgodnie z normami ISO, GMP, HACCP,
  • ciągły monitoring stanu i jakości usług remontowych zapewniający bardziej efektywne funkcjonowanie służb remontowych,
  • wyeliminowanie anonimowości osób odpowiedzialnych za przeprowadzone prace serwisowe,
  • zmniejszenie awaryjności maszyn i urządzeń, działania prewencyjne,
  • racjonalne gospodarowanie magazynem części zamiennych,
  • efektywne zarządzanie personelem służb remontowych,
  • możliwość dostosowania funkcji rozwiązania do specyfiki działania danego przedsiębiorstwa,
  • integracja zarządzania utrzymaniem ruchu z istniejącymi w firmie systemami ERP, m.in. MFG PRO, JD Edwards,
  • średni zwrot z inwestycji w zakresie systemu zarządzania eksploatacją i utrzymaniem ruchu 12-24 miesięcy,
  • wbudowany moduł Rejestracji Czasu Pracy Maszyn. Dzięki przystosowaniu systemu Prekon do realiów rynkowych, skalowalności oraz odpowiedniemu zakresowi funkcjonalnemu remonty nie są kojarzone ze źródłem kosztów, lecz przynoszą oczekiwane przez każde przedsiębiorstwo zyski.

Wdrożenia w Polsce: PZF Polfa, Anpharm, Black Red White, ATS Stahlschmidt & Maiworm, Ergis, ZCh Organika-Sarzyna


QAD Enterprise Applications (QAD)

Przeznaczone dla branży farmaceutycznej rozwiązania spełniające wymagania rynków międzynarodowych i odpowiadające specyfice rynków lokalnych. Silną stroną aplikacji jest pełne dostosowanie do regulacji nakładanych na branżę oraz możliwość szybkiej adaptacji do zmian prawnych i organizacyjnych. QAD Enterprise Applications oferują wiele funkcji wspierających kluczowe elementy działania firmy farmaceutycznej, takie jak:

  • śledzenie i kontrola partii/serii w pełnym procesie wytwórczym,
  • zgodność z regulacjami prawa farmaceutycznego, GMP i Amerykańskiego Urzędu ds. Żywności i Leków – FDA,
  • walidacja pozwalająca na zdanie wszystkich testów zgodności,
  • kontrola zmian produktu na poszczególnych szczeblach autoryzacji,
  • kontrakty i obsługa zwrotów umożliwiające obsługę kompleksowych kontraktów cenowych charakterystycznych dla firm farmaceutycznych,
  • magazyny wysokiego składowania.

Wdrożenia w Polsce: WZF Polfa, Sanfarm, Profarm, 3M Poland


SKK WMS (SKK)

Rozwiązanie wspierające zarządzanie procesami logistycznymi w magazynach, m.in. procesami przyjęć, kompletacji, optymalizacji, wydań, inwentaryzacji, załadunku. Optymalizuje pracę osób. W ramach rozwiązania wykorzystywane są kody kreskowe (jednowymiarowe, 2D), RFID, systemy sterowania głosem (voice speaking), przenośne i wózkowe kolektory danych.

SKK Sequence – rozwiązanie do kontroli i rejestracji procesów produkcyjnych. Jego zadaniem jest dostarczanie w czasie rzeczywistym bieżącej informacji o stanie i przebiegu procesu produkcyjnego. Wspiera zwiększenie efektywności wykorzystania maszyn, a także pracowników. Zbiera informacje o rzeczywistym czasie pracy pracowników i maszyn. Udostępnia dane o postojach i awariach. Zapewnia śledzenie surowców i komponentów (traceability) oraz wykorzystania surowców (trading). Wspiera organizację produkcji, m.in. JiT, lean manufacturing, dostarcza dane dla miar jakości, np. six sigma, wykorzystywanych do optymalizacji procesów.


SUR-FBD (FBD)

System o otwartej architekturze, co oznacza, że może być dostosowywany do indywidualnych potrzeb przedsiębiorstwa produkcyjnego, a także firmy świadczącej usługi outsourcingowe z zakresu utrzymania ruchu. Wdrożenie systemu SUR-FBD umożliwia znaczną redukcję liczby występujących awarii, usprawnienie procesu planowania i zarządzania pracami prewencyjnymi, racjonalizację gospodarki magazynowej. System SUR-FBD to również rozbudowane raportowanie, dzięki któremu szybko i łatwo można identyfikować słabe punkty w przedsiębiorstwie, wyszukiwać obiekty lub obszary generujące najwyższe koszty utrzymania, jak również wyznaczać zaawansowane wskaźniki TPM (Total Productive Maintenance).

Wdrożenia w Polsce: Unilever Polska, Zakłady Chemiczne Organika


System do Optymalizacji Procesów Produkcji (SAS Institute)

Rozwiązanie umożliwia efektywny dobór parametrów procesów produkcji, ilości wytwarzanych produktów, czasu realizacji w celu maksymalizacji przychodów i minimalizacji kosztów związanych z wytwarzaniem, składowaniem i transportem produktów końcowych i pośrednich. Ponadto zapewnia bilansowanie produkcji, symulację procesów produkcji oraz obliczanie Technicznego Kosztu Wytworzenia (TKW). Zapewnia minimalizację zużycia surowców oraz dobór najbardziej opłacalnego spektrum produktów dla danej instalacji.

Wdrożenia w Polsce: Zakłady Azotowe Puławy


Xpertis (Macrologic)

System wspomaga produkcję w zakresie planowania, zarządzania łańcuchem dostaw, wsparcia systemu zarządzania jakością. Obejmuje rejestrację pracy poszczególnych instalacji produkcyjnych, zarządzanie recepturami, kontrolę zużycia mediów, kontrolę rozkurzu, marży. W obszarze logistyki system oferuje wsparcie w zakresie kontroli zamówień i stanów magazynowych, obsługę sprzedaży towarów, sporządzanie reportów i analiz dotyczących obrotu towarowego. W obszarze sprzedaży system wspiera zarządzanie dystrybucją hurtową i sieciami sprzedaży detalicznej. Realizuje funkcje analityczne w zakresie analiz sprzedaży, controllingu.

Wdrożenia w Polsce: ICSO Chemical Production, Organika Azoty, Zakłady Azotowe Chorzów, AMTRA


Zaawansowana Analityka (SAS Institute)

Obejmuje kompleksowe narzędzia raportowo-analityczne zapewniające użytkownikom różnych poziomów dokładny obraz przedsiębiorstwa. Kadra zarządcza otrzymuje aktualną, przejrzystą i dostosowaną do potrzeb informację o sytuacji. Analitycy mogą przeprowadzać złożone analizy statystyczne, analizy ad hoc oraz tworzyć potrzebne zestawienia, by skutecznie poznać procesy produkcyjne, logistyczne, sprzedażowe i inne.

Rozwiązanie zawiera wydajne narzędzia do automatycznego generowania dużej liczby prognoz. Umożliwia prognozowanie szeregów czasowych, co dla spółek z branży farmaceutycznej jest niezwykle istotne. Zapewnia trafne i skuteczne przewidywanie popytu. W efekcie możliwe staje się prowadzenie gospodarki zapasami materiałów oraz produktów końcowych w sposób optymalny, niewywołujący kosztowych nadwyżek czy braków. Narzędzia uwzględniają zmienność popytu wynikającą z wahań sezonowych, trendów długookresowych, jak również występowania produktów wolno zbywalnych. Prognozy mogą być generowane dla każdego poziomu agregacji.

Wdrożenia w Polsce: Instytut Biotechnologii i Antybiotyków, Instytut Farmaceutyczny, Instytut Przemysłu Organicznego, Servier Polska


Autor: Tomasz Kurzacz