Citrix w Energoinstal SA

Aby zachować pozycję na konkurencyjnym rynku, firmy muszą stale utrzymywać najwyższą jakość swoich produktów oraz mieć sprawne narzędzia do zarządzania

Energoinstal SA z Katowic jest jednym z największych producentów konstrukcji stalowych, kotłów energetycznych, wymienników ciepła i odpylaczy. Rynek zbytu to przede wszystkim kraje Unii Europejskiej. W Niemczech, w Berlinie znajduje się samodzielny oddział firmy. Energoinstal specjalizuje się w projektowaniu, wytwarzaniu i montażu urządzeń, wykonuje kompleksowe zadania z branży energetycznej. Potencjał gospodarczy firmy oparto na nowoczesnych rozwiązaniach, własnej wytwórni elementów konstrukcyjnych oferowanych urządzeń, takich jak rury ożebrowane, ściany szczelne membranowe, wężownice, walczaki i inne elementy niezbędne do realizacji oferty.


„Dzięki technologii Citrix możemy bardziej elastycznie reagować na procesy rynkowe, zachowując najwyższy poziom bezpieczeństwa. Dzięki temu nasza firma jest bardziej konkurencyjna i może lepiej wspierać rozwój poza granicami kraju”

Piotr Hajduk, podczas wdrażania dyrektor IT, Energoinstal SA

Oprócz montażu i serwisu urządzeń kotłowych firma świadczy także usługi w zakresie montażu instalacji przemysłowych, energetycznych oraz wykonawstwa i montażu konstrukcji stalowych. Konsorcjum Energoinstal SA zatrudnia obecnie ponad 200 osób, osiągając przychody przekraczające 100 mln zł.

Różnorodne środowisko informatyczne

Ze względu na rozległość prowadzonej działalności gospodarczej w firmie wykorzystywane są różne systemy informatyczne, od ERP i CRM po aplikacje CAD, programy biurowe i oprogramowanie specjalistyczne. Używaną dotąd strukturę informatyczną fi rmy zbudowano w standardzie thick–client, gdzie większość zadań związanych z przetwarzaniem danych przejmuje na siebie komputer-klient sieci, a serwer pełni rolę symboliczną.

Taka architektura ma kilka zasadniczych wad: implementacje systemów informatycznych oraz ich aktualizacje odbywają się stosunkowo wolno, angażując czas personelu odpowiedzialnego za działanie infrastruktury informatycznej, wysokie są koszty licencji oraz koszty utrzymania środowiska, a szybkość przetwarzania informacji zależy przede wszystkim od mocy obliczeniowej stacji roboczych. Trudno także utrzymać spójne zasady dostępu do baz danych i aplikacji oraz konsekwentnie je egzekwować.

Aby zachować zdobytą na konkurencyjnym rynku pozycję, firmy muszą stale utrzymywać najwyższą jakość oferowanych produktów, mieć sprawne narzędzia do zarządzania, elastycznie reagować na żądania rynku oraz ograniczać koszty wszędzie tam, gdzie to możliwe. Takie zadanie stanęło także przed firmą Energoinstal. Po wstępnej analizie okazało się, że najważniejsze jest znalezienie ekonomicznego sposobu usprawnienia pracy środowiska informatycznego, zmniejszenia kosztów jego obsługi przy jednoczesnym zwiększeniu stopnia bezpieczeństwa całego środowiska wymiany informacji.

Po zapoznaniu się z oferowanymi na rynku rozwiązaniami Energoinstal zwrócił się do firmy E Direct o pilotażową implementację rozwiązania firmy Citrix: Access Suite oraz Password Manager. Rezultaty były na tyle zachęcające, że wkrótce wdrożono pełny pakiet Access Suite, a Presentation Server zainstalowano na platformie Windows 2003.

Sprawnie i oszczędnie

– Podjęliśmy decyzję o implementacji rozwiązania Citrix ze względu na bezpieczeństwo, jakie oferuje, oraz łatwe i szybkie scentralizowane wdrażanie aplikacji – mówił Piotr Hajduk, ówczesny dyrektor ds. informatyki w Energoinstal SA. – Specjaliści z firmy E Direct przekonali nas także do wdrożenia pakietu Access Suite. Byliśmy również zainteresowani możliwościami modułu Password Manager. W dodatku zaproponowane rozwiązanie umożliwiało realizację zdalnego dostępu do aplikacji i danych naszym pracownikom uczestniczącym w różnych projektach – to był także bardzo istotny czynnik.

Dzięki wdrożeniu rozwiązania Citrix Access Suite została zbudowana wydajna, bezpieczna infrastruktura. Na platformie Citrix zgromadzono obecnie wszystkie kluczowe zasoby i aplikacje. Centralizacja zapewniła uporządkowanie systemu dostępu do aplikacji. Obecnie po zalogowaniu się użytkownika w systemie informatycznym Password Manager dokonuje jego identyfikacji oraz automatycznie przydziela mu prawa dostępu do tych aplikacji, które są niezbędne w realizacji jego zadań – zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami administratora systemu.

Dzięki scentralizowanemu wykorzystywaniu aplikacji oddaliła się także konieczność wymiany stosowanych dotąd systemów informatycznych oraz komputerów osobistych. Wydajność stacji roboczej ma w tym przypadku znaczenie drugorzędne, albowiem przetwarzanie danych odbywa się na wydajnych serwerach centralnych, a do przetwarzania interfejsu użytkownika wystarczą komputery o mniejszej mocy obliczeniowej.

Scentralizowanie zasobów przedsiębiorstwa zaowocowało także znaczną poprawą pracy administratorów systemu. Narzędzia, jakie oferuje rozwiązanie Citrix, umożliwiają całkowitą kontrolę infrastruktury informatycznej na wszystkich poziomach dostępu. Centralizacja aplikacji daje jeszcze jeden plus – instalowanie nowych aplikacji oraz unowocześnianie istniejących odbywa się obecnie szybko i stosunkowo prosto.

– Nasza nowa infrastruktura informatyczna wykorzystująca Citrix Presentation Server jest znacznie bardziej wydajna i łatwiejsza w obsłudze dla administratorów sieci i użytkowników końcowych – twierdził Piotr Hajduk. – Dzięki centralizacji zasobów informatycznych oraz ograniczeniu zadań związanych z administrowaniem nimi mogliśmy skupić się na naszej podstawowej działalności gospodarczej i powiększyć możliwości biznesowe, a przy tym koszty ogólne udało się obniżyć o ok. 30%. Nowy system jest bardziej bezpieczny – zyskaliśmy pewność, że jedynie upoważnieni użytkownicy mają dostęp do najważniejszych zasobów przedsiębiorstwa.

Plany na przyszłość

W miarę rozwoju działalności firmy pojawia się coraz więcej użytkowników mobilnych. Zarząd Energoinstalu nabiera przekonania o konieczności wdrożenia uniwersalnego modułu komunikacyjnego – Citrix Access Gateway. Takie rozwiązanie zapewni kontrolowany dostęp do wszystkich aplikacji i danych z dowolnego miejsca, poprzez dowolne urządzenie komunikacyjne, przy zachowaniu odpowiednich praw dostępu oraz wysokim poziomie bezpieczeństwa danych korporacyjnych. 

 

Środowisko informatyczne

 

Citrix Presentation Server

 

Microsoft Windows 2003 Server

 

Unix

 

Dwa serwery HP ProLiant ML 350, 4,5 GB RAM

 

145 komputerów PC (386, Pentium I–IV)

 

Aplikacje dostępne przez terminal: Microsoft Office, standardowe oprogramowanie administracyjno-biznesowe, ERP, CRM, oprogramowanie komunikacyjne, specjalistyczne oprogramowanie przemysłowe, emulacje terminala, oprogramowanie Adobe, MS Access, AutoCAD, Internet Explorer

 

Korzyści

  • Wysoki poziom bezpieczeństwa
  • Wzrost wydajności przetwarzania danych
  • Obniżenie kosztów eksploatacji
  • Redukcja kosztów IT o 30%

 


Autor: Cezary Pochrybniak, MSI Polska