Badania Oxford Economics: transformacja biznesowa w Polsce

Niskie koszty pracy już nie wystarczą, by efektywnie konkurować na lokalnym i europejskim rynku. Świadomych tego jest coraz więcej polskich przedsiębiorstw, które należą do najbardziej ekspansywnych i najlepiej zinformatyzowanych w Europie Centralnej – to wniosek z najnowszych badań Oxford Economics zleconych przez SAP.

Wyniki badań zaprezentowali podczas konferencji zorganizowanej przez firmę SAP Polska 10 września 2013 r. w Warszawie: Grzegorz Rogaliński – prezes SAP Polska, Paweł Jędrusik – wiceprezes i dyrektor sprzedaży SAP Polska oraz Piotr Kaczmarek-Kurczak z Centrum Przedsiębiorczości przy Akademii L. Koźmińskiego. W konferencji wziął też udział Maciej Dworzański, IT menedżer z firmy Omeko, jeden z respondentów badania.

Instytut Oxford Economics założony w 1981 r. jest jednostką komercyjną uczelni Oxford University Business College, opracowującą prognozy gospodarcze i świadczącą usługi doradcze dla przedsiębiorstw międzynarodowych.

Przeprowadzone w kwietniu br. w Polsce i 20 innych krajach na świecie badanie objęło 2100 respondentów, w tym 100 firm z Polski. Ankietowani reprezentowali takie branże, jak produkcja dyskretna (25%), usługi specjalistyczne (21%), dobra konsumpcyjne (22%), sprzedaż detaliczna (17%) i sprzedaż hurtowa (16%). Pełnili funkcje dyrektorów najwyższego szczebla lub osób bezpośrednio im podlegających, w tym dyrektorów generalnych/prezesów/właścicieli firmy (10%), jak również szefów różnego typu działów, np. informatycznych, handlowych, finansowych, operacyjnych, marketingowych i zaopatrzeniowych.

Celem badania było określenie najważniejszych trendów w Polsce i na świecie, największych obaw oraz priorytetów, a także prognozowanie, w jakie rozwiązania IT firmy będą inwestować w najbliższych 3 latach.

Jak wynika z badań aż 81% polskich firm zakończyło, jest w trakcie lub planuje w najbliższym czasie transformację biznesową. Jej celem jest nie tylko podniesienie wydajności i innowacyjności, ale także wejście na rynki zagraniczne. Jednocześnie dla 45% zapytanych integralną częścią transformacji biznesowej jest inwestowanie w rozwiązania IT.

Fot. Karol Żebruń/pre-flash.pl

– Wyniki badań wskazują potrzebę ściślejszego powiązania transformacji biznesowej z nowymi technologiami, które wspierają długofalowy rozwój – stwierdził Grzegorz Rogaliński, prezes SAP Polska. – Rynek polski i międzynarodowy są coraz bardziej konkurencyjne, dlatego te firmy, które będą potrafiły lepiej wykorzystać innowacje w IT do celów biznesowych, będą w stanie skuteczniej kontynuować ekspansję mimo rosnącej konkurencji. Mam na myśli np. szersze wykorzystanie rozwiązań analitycznych w podejmowaniu decyzji, czy budowę efektywniejszych procesów w oparciu o technologie mobilne, czy wreszcie – koncentrację na podstawowej działalności poprzez wydzielenie wybranych procesów w postaci usług w chmurze.

Według Grzegorza Rogalińskiego badania Oxford Economics burzą dotychczasowy stereotyp polskiego przedsiębiorcy, myślącego wyłącznie o niskich kosztach i broniącego tylko swojej pozycji na lokalnym rynku. Polskie firmy są ekspansywne, sukcesywnie poszerzają swoją działalność i robią to skutecznie i mądrze. Skutecznie, ponieważ generują coraz większe przychody za granicą. Mądrze, ponieważ nie zapominają o usprawnieniu zarządzania procesami biznesowymi, inwestując w rozwiązania IT. Odzwierciedleniem są wspomniane badania Oxford Economics, w których nieprzypadkowo polskie firmy najwyższy priorytet na przyszłość przypisują rozwiązaniom analitycznym i usługom dostarczanym w chmurze.

Fot. Karol Żebruń/pre-flash.pl

– Wraz z ekspansją rośnie gwałtownie liczba danych, którymi firmy muszą sprawnie zarządzać. Bez wsparcia ze strony rozwiązań analitycznych jest to trudne i czasochłonne. Dane są bowiem rozproszone. Tymczasem ich analiza jest konieczna, ponieważ w krótkim czasie pozwala wykryć potencjalne zagrożenia lub szanse, a tym samym sprawić, że rozwój na zagranicznych rynkach będzie bardziej stabilny. Chmura z kolei zapewnia zredukowanie kosztów utrzymania infrastruktury IT i skupienie na tych procesach biznesowych, które generują przychody i jednocześnie determinują dalszy rozwój firmy – mówi Paweł Jędrusik, wiceprezes i dyrektor sprzedaży SAP Polska.

Dla 81% polskich firm, które zakończyły transformację biznesową lub są w trakcie jej przeprowadzania priorytetem jest nie tylko wejście na zagraniczne rynki (55% wskazań), ale też poszerzenie oferty (50%) oraz poprawa swojej innowacyjności, wydajności i związana z nią redukcja kosztów (39%). Identyczne cele, choć w innej kolejności, wymieniają przedsiębiorstwa spoza Polski, najwyższy priorytet przypisują innowacyjności i wydajności (50,5%), poszerzeniu oferty (48,8%) oraz ekspansji na inne rynki (ponad 30%).

Jakie są plany ekspansji? Jak wynika z badań Oxford Economics w najbliższych 3 latach odsetek polskich firm, które chcą prowadzić działalność biznesową na co najmniej 6 zagranicznych rynkach wzrośnie z 27% do 48%. Wraz z ekspansją spodziewany jest wzrost przychodów. Dzisiaj 6% polskich firm generuje za granicą 41% lub więcej swoich przychodów. Za 3 lata będzie ich 17%. Jeszcze większy wzrost (z 37% do 51%) spodziewany jest w grupie przedsiębiorstw, które chcą generować za granicą 21–40% przychodów. Jednocześnie spodziewany jest spadek z ponad 40% do niecałych 30% firm, których zagraniczne przychody utrzymują się na poziomie 1–20%.

– Nie jestem zaskoczony tak dużym odsetkiem polskich firm, które już są lub za chwilę będą działać w innych państwach. Dzieje się tak z kilku powodów. Polski rynek jest niekiedy bardziej konkurencyjny niż zagraniczne. Sukces poza naszymi granicami podnosi dodatkowo wartość marki produktów lub usług w oczach polskiego klienta. Jednocześnie działalność na kilku rynkach pozwala zwiększyć efekt skali – wyjaśnia dr Piotr Kaczmarek-Kurczak z Centrum Przedsiębiorczości przy Akademii Leona Koźmińskiego.

Większość respondentów na świecie traktuje inwestowanie w rozwiązania IT jako warunek przeprowadzenia transformacji biznesowej (57%), umożliwiający zmianę modelu biznesowego (60%) oraz stabilny rozwój (64%). Podobne opinie wyrażają polskie firmy. Zdaniem 45% prezesów oraz menedżerów kierujących m.in. finansami i działami IT narzędziem kluczowym dla transformacji są rozwiązania IT, w tym Business Management Software (np. ERP), Business Analytics, rozwiązania mobilne oraz cloud computing.

Już dziś, jak wynika z badań Oxford Economics, z rozwiązań oprogramowania zarządczego BMS korzysta 44% polskich firm, z systemów analityki biznesowej – 45%, a z rozwiązań mobilnych i chmurowych odpowiednio 61% i 35%, choć w najbliższych 3 latach poziom nasycenia wybranymi rozwiązaniami IT będzie się zmieniać. Największa dynamika popytu spodziewana jest w Polsce w obszarze rozwiązań analitycznych (wzrost do 69%) oraz usług chmurowych (wzrost do 56%).

– Obserwujemy rosnące zainteresowanie naszymi kluczowymi rozwiązaniami, np. SAP HANA, które dzięki zastosowaniu technologii in-memory umożliwia analizowanie gigantycznych wolumenów danych w czasie zbliżonym do rzeczywistego. Dzięki temu menedżer zyskuje możliwość kontrolowania procesów biznesowych w czasie rzeczywistym i błyskawicznego reagowania na zagrożenia lub szanse, jakie pojawiają się w otoczeniu firmy. Nie ma przy tym znaczenia, czy menedżer przebywa poza biurem. Wyniki analiz mogą być dostępne na smartfonach i tabletach – dodaje Paweł Jędrusik.

Kolejną innowacją jest udostępnienie zarówno SAP HANA, jak i innych rozwiązań IT (np. SAP CRM) w chmurze. Dzięki temu firmy nie muszą kupować i wdrażać ani sprzętu, ani rozwiązań informatycznych. Zarówno infrastruktura IT (udostępniona w modelu IaaS), jak i oprogramowanie (SaaS) są udostępniane na żądanie. Użytkownicy mają jednocześnie pełną kontrolę, kto i na jakich warunkach ma dostęp do danych.

www.oxfordeconomics.com

Autor: Elżbieta Jaworska