Hicron: upgrade SAP ERP w NEUCA SA

Firma Hicron zakończyła sukcesem projekt podniesienia wersji zintegrowanego systemu informatycznego SAP ERP w firmie NEUCA SA. Trwające blisko rok prace obejmowały opracowanie wieloaspektowego planu, a następnie sam upgrade techniczny.

Grupa NEUCA jest hurtowym dystrybutorem farmaceutyków w Polsce, docierającym codziennie do ok. 10 tys. aptek. System SAP ERP w Grupie NEUCA wspiera zarządzanie w obszarach finansów, kontrolingu, majątku trwałego, gospodarki materiałowej, sprzedaży i dystrybucji, HR. Od 2006 r. jest stale poszerzany o dodatkowe rozwiązania, pokrywające kolejne wymagania biznesowe firmy. Obejmuje ponad 30 jednostek gospodarczych.

Ze względu na dynamiczny rozwój w ciągu ostatnich kilku lat grupa sukcesywnie rozwijała swój system IT, dostosowując go do swoich bieżących potrzeb. W poszukiwaniu niższych kosztów utrzymania i wzrostu efektywności firma zdecydowała się na upgrade systemu ERP.

– Biorąc pod uwagę ilość i zakres wprowadzanych latami modyfikacji, zależało nam na tym, by wybrany przez nas partner wdrożeniowy miał potencjał i wiedzę, aby wskazać nam obszary, gdzie zastosowanie standardowych rozwiązań przyniosłoby korzyści – mówi Grzegorz Dzik, wiceprezes zarządu NEUCA SA.

Rozpoczęty w maju 2012 r. projekt zakładał dwuetapową realizację obejmującą opracowanie koncepcji, a następnie upgrade techniczny. W pierwszym etapie konsultanci Hicron zewidencjonowali wszystkie procesy biznesowe, także poza systemem SAP, a następnie stworzyli mapę procesów biznesowych obsługiwanych przez system. W celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania systemu po Go Live zespoły NEUCA oraz konsultanci modułowi Hicron opracowali wariantowe scenariusze testowe w liczbie ponad 1,5 tys. przypadków testowych.

– W ramach przygotowania do Go Live  nasi konsultanci wykonywali liczne próby i testy dające pogląd, jak system może się zachować podczas upgrade’u produktywnego oraz z jakimi trudnościami trzeba będzie się zmierzyć. Między innymi czynnościami zwiększającymi bezpieczeństwo wykonania upgrade’u w ramach tej fazy wykonaliśmy dodatkowo tzw. pilot upgrade’u technicznego, polegający na symulacji zgodnych z koncepcją działań na podobnym do produktywnego systemie SAP. Pilot dostarczył kluczowych informacji na temat potencjalnego przebiegu upgrade’u produktywnego oraz służył dodatkowej walidacji ryzyk związanych z projektem – tłumaczy Tomasz Dyrda, kierownik projektu. – Jako kluczowy czynnik przy realizacji przyjęto bezpieczeństwo systemu. Opracowanych zostało szereg planów awaryjnych uwzględniających ewentualne scenariusze (w tym rollback plan) tak, aby po Go Live klient mógł w sposób niezakłócony realizować swoje dotychczasowe procesy biznesowe.