-
Pobierz plik: MSI-nr-1-ranking.pdf
Tradycyjni dostawcy oprogramowania dla przedsiębiorstw ciągle znajdują się na szczycie listy, ale nowi oferenci zdobywają coraz większe znaczenie
Dostawcy systemów oprogramowania dla przedsiębiorstw najwyraźniej pokrzyżowali szyki oferentom rozwiązań z zakresu: zarządzania łańcuchem zaopatrzenia (SCM), współpracy z klientami (CRM) oraz współpracy z dostawcami, czyli próbę uczynienia ich rozwiązań „obowiązkowymi systemami rejestrującymi wszystko”. Mimo to wiodący światowi dostawcy w tych oraz innych kategoriach pozostają ci sami. Nikt nie wie jednak, co stanie się w przyszłości z nowymi oferentami oprogramowania realizującego funkcje inteligencji systemowej i integracji, którzy znaleźli się na tegorocznej liście Top 100.
Lista z roku 2004 zawiera ponad 20 sprzedawców rozwiązań z zakresu inteligencji oraz integracji, których roczne przychody sięgają od 100 do ponad 500 milionów USD. Daje to pewne wyobrażenie skali i pozwala na ocenę we właściwych proporcjach. Może się jednak okazać, że inteligencji biznesowej (BI – business intelligence) i integracji nie da się tak łatwo zaimplementować w systemy ERP – z definicji nastawione na transakcje (tj. transakcyjny sposób widzenia i przetwarzania) – jak inne funkcje, które już zostały przez ERP wchłonięte.
Z drugiej strony, pozyskiwanie niektórych najnowszych rozwiązań oferowanych przez dostawców oprogramowania może wcale nie leżeć w interesie użytkowników.
Idea „obowiązkowego systemu rejestrującego wszystko” (system of record) polega na tym, że wszystkie informacje dotyczące głównego obszaru funkcjonalnego zostają pobrane i zgromadzone w jednym systemie. Systemy przedsiębiorstw rozpoczęły karierę od sterowania produkcją i stanami magazynowymi, a obecnie obejmują również zasoby ludzkie (HR – human resources), finanse oraz zarządzanie zamówieniami i zleceniami (order-ing management). System informatyczny przedsiębiorstwa jest z definicji nadrzędny wobec podsystemów (modułów) obowiązkowego systemu rejestrującego wszystko.
Zaledwie kilka lat temu wielu sądziło, że boom internetowy przyniesie ze sobą nowe nadrzędne systemy zbierania i rejestracji. Zjawisko wymiany handlowej można postrzegać jako próbę ustanowienia takiego szerszego systemu gromadzenia i rejestracji, który opierałby się na wielu lokalnych systemach ERP. Sprzedawcy rozwiązań obejmujących dane o produkcie od około 10 lat próbują wykroić dla siebie większą przestrzeń, a biorąc pod uwagę znaczącą pozycję na liście Top 100 sprzedawców CAD oraz rozwiązań automatyzacyjnych, trzeba przyznać, że te rodzaje systemów przetwarzania zajmują miejsce szczególne.
Na koniec, jeśli chodzi o inteligencję biznesową oraz zarządzanie zawartością (warstwę zarządzania przedmiotowego), z jednej strony, a integrację i zarządzanie procesem z drugiej, można by powiedzieć, że te rozwiązania są wykonywane na miarę czasów, w których tyle firm polega na ERP jako na głównym systemie zbierania i rejestracji wszystkich danych, a obecnie spodziewa się czerpać z niego jeszcze więcej korzyści.