– Jeśli działasz w branży produkcyjnej i nie używasz tablicy wskaźników (warstwy BI), by sprawdzać przebieg działalności, to powinieneś się zastanowić, dlaczego tak jest – mówi Patrick Morrissey, dyrektor globalnego marketingu EPM w firmie Business Objects, dostawcy rozwiązań BI (Business Intelligence – inteligencja biznesowa) i EPM (Enterprise Performance Management – zarządzanie wydajnością przedsiębiorstwa).
– Zdolność firmy do lepszego wykorzystania BI jest tym, co stanowi teraz różnicę między byciem konkurencyjnym a pozostawaniem z tyłu. Jesteśmy świadkami ogromnego wzrostu sprzedaży oprogramowania obsługującego tablice wskaźników, ponieważ ludzie pragną śledzić tendencje i rozmaite zdarzenia i szybko na nie reagować. Klienci tacy jak Hitachi, Honeywell i Caterpillar kupują tablice i karty wyników, a następnie inwestują w dostosowanie ich do własnych, specyficznych potrzeb, lub komercyjne oprogramowanie analityczne, by lepiej monitorować wyniki firmy i nimi zarządzać.
Liczby potwierdzają słowa Morrisseya. Sondaż wydatków na EPM przeprowadzony jesienią zeszłego roku przez AMR Research wykazuje, jak bardzo firmy cenią sobie posiadanie takich możliwości. Większość z ponad 400 północnoamerykańskich firm, które wzięły udział w badaniu, znajduje się w jakiejś fazie stosowania EPM i planuje przeznaczyć na ten cel ponad 100 000 USD w roku 2005.
Według AMR Research 58% przebadanych producentów planuje zwiększyć w roku 2005 wydatki na oprogramowanie EPM. Kolejne 38% planuje wydać w roku 2005 na ten cel tyle samo, co rok wcześniej, 4% zmniejsza budżet na EMP |
W dodatku podczas gdy 38% respondentów planuje wydać na EPM w roku 2005 tyle samo, co rok wcześniej, 58% zgłosiło zwiększony budżet na EPM na rok 2005.
Jacqueline Coolidge, dyrektor AMR, twierdzi, że firmy mają nadzieję, iż wydatki te pomogą im zidentyfikować sektory, w których poprawione wyniki zaowocują wyższymi zyskami, i skupić się na nich.
– Prowadzenie działalności na dzisiejszym dynamicznym i opartym na współzawodnictwie rynku wymaga lepszej znajomości branży, zdolności przewidywania i szybszego reagowania niż kiedykolwiek wcześniej – mówi Coolidge. – Firmy, które odniosły sukces, inwestują w narzędzia zapewniające zwiększenie ich zdolności do śledzenia kluczowych wskaźników wyników operacyjnych. Firmy te skutecznie wykorzystują informacje do poprawiania wyników swojej działalności.
Plany rozwoju EPM w najbliższych 18 miesiącach
Użytkownicy |
dziś |
za 18 miesięcy |
wzrost |
Średnia liczba użytkowników BI |
336 |
741 |
121 % |
Średnia liczba osób planujących zakup |
281 |
429 |
53 % |
Średnia liczba użytkowników tablic wskaźników/kart wyników |
355 |
676 |
90 % |
Przeprowadzone przez AMR Research badanie ankietowe firm wykorzystujących rozwiązania EPM wykazuje, że w ciągu najbliższych 18 miesięcy dostosują one oprogramowanie i dostarczą aplikacje służące do identyfikacji i analizy danych biznesowych, aplikacje do planowania/budżetowania oraz tablice wskaźników/karty wyników większej liczbie użytkowników w firmie
Ross Altman, dyrektor ds. techniki w firmie SeeBeyond, także zajmującej się sprzedażą oprogramowania EPM, inaczej postrzega sytuację. – Istotą EPM jest zmniejszanie kosztów podejmowania błędnych decyzji.
Jim Fulcher, MBT