Zarządzanie cyklem życia produktu

Pełne korzyści z systemów PLM można osiągnąć tylko wtedy, gdy stosuje się dojrzałe procesy biznesowe

Ocena przydatności systemów zarządzania cyklem życia produktu (product life-cycle management – PLM) i cyfrowej produkcji (digital manufacturing – DM) zależy od tego, kto o tym mówi. – Podczas gdy dostawcy PLM i przedsiębiorstwa produkcyjne są zgodni co do przydatności tych narzędzi, nie wydaje się już tak oczywiste, czy ich stosowanie pozwala osiągać zamierzone cele – mówi Joe Barkai, dyrektor ds. strategii PLM w firmie analitycznej Manufacturing Insights (Massachusetts).Producenci, którzy wykorzystują rozwiązania PLM/DM do zdobywania, integracji i wiązania każdej szczegółowej informacji z ich produktem, mają większą szansę na rynkowy sukces

– Ograniczenie zmian zamówień podczas projektowania (Engineering change orders – ECO) jest jedną z podstawowych korzyści, z czym zgadzają się dostawcy PLM, ale producenci mają mniejsze oczekiwania, niż obiecują dostawcy systemów – kontynuuje Barkai. Redukcja kosztów, krótszy czas wprowadzania produktów na rynek i wcześniejsze wychwytywanie błędów w projektowaniu występują po ograniczeniu zamówień w procesie projektowania, jako główne propozycje oszczędności, ale tutaj producenci mają nieco większe oczekiwania niż sprzedawcy.  

Zgodnie z badaniami firmy Manufacturing Insights funkcje współpracy i zarządzania wiedzą – stanowiące podstawę strategii PLM – nie są w pełni wykorzystywane, inaczej niż uważają dostawcy systemów PLM i DM. Według nich z kolei modelowanie i projektowanie 3D nie jest dostatecznie wykorzystywane w przemyśle, ale opinii tej nie podzielają zarządy przedsiębiorstw produkcyjnych.

Producenci wciąż nie są przekonani do znaczących różnic w funkcjonalności narzędzi. – Użytkownicy uważają, że wszystkie narzędzia umożliwiają wykonywanie takich samych zadań, tylko w inny sposób – wyjaśnia Barkai. – Dostrzegają jedynie istotne różnice w usługach i „możliwości dostarczania rozbudowanych implementacji oraz usług konsultingowych w dziedzinie przeprojektowywania procesów”, jak podaje opracowanie IDC.

Rynek PLM/DM wykazuje coroczny wzrost, ale pozostaje podzielony. Wielu producentów nie usprawniło swoich procesów biznesowych, co jest niezbędne do wykorzystania pełnej wartości systemów PLM/DM. Swoje wysiłki ogniskowali na pojedynczych funkcjach, które nie mają wpływu na ciągłość cyklu życia.

W obszarach wymagających większej uwagi technika służy do usprawniania współpracy projektantów i poprawy łączności między nimi a działem produkcji. Podstawą jest zarządzanie procesem produkcji jako część ogólnej strategii PLM.

– Kolejną barierą w eksploatacji rozwiązania – twierdzi Barkai – jest organizacja pracy. Izolowane grupy zorganizowane są wokół podstawowych działań, a nie cyklu życia. Występują trudności w bieżącym przekazie informacji w obrębie grup. Powinno się w projekcie zdefiniować cele, którymi można zarządzać w cyklu życia, aby optymalizować decyzje i wpływ procesów marketingu i sprzedaży.