Z perspektywy – Dave Caruso

Wyłaniająca się dyrektywa SCM: myśleć globalnie

Rynek oprogramowania do zarządzania łańcuchem zaopatrzenia (SCM) ustabilizował się w roku 2003, choć producenci w dalszym ciągu ostrożnie inwestują w te programy. Firma analityczna AMR Research przewiduje, że rynek SCM zacznie się znowu rozwijać w roku 2004 i w najbliższych pięciu latach będzie wzrastał o 5% w skali roku (według wskaźnika CAGR). Na rynku pojawił się swoisty dylemat. Nasze badania przeprowadzone wśród dyrektorów produkcji wykazały, że podczas gdy 91% uważa SCM za „bardzo ważne” a nawet „krytyczne” dla sukcesu firmy, ponad połowa uważa, że ich firma nie posiada żadnej strategii, a tylko 2% uznaje swój łańcuch zarządzania zaopatrzeniem za „doskonały”.

Wiele podstawowych zasad zarządzania łańcuchem zaopatrzenia dramatycznie się zmienia. Globalizacja rynków szybko wzmaga potrzebę widoczności zarządzania łańcuchem zaopatrzenia oraz standaryzacji procesów. Podobnie nowe technologie, jak RFID (identyfikacja radiowa) mogą zmienić nasz sposób postrzegania transakcji zawieranych w obrębie łańcucha zaopatrzenia i stworzyć nowe poziomy widoczności, i nowe sposoby oceny wydajności.

Aby to zrozumieć, AMR poświęciła dwa lata na porównywanie wydajności łańcucha zaopatrzenia w różnych sektorach przemysłu. Przeprowadzone badania dostarczyły ważnych informacji. Okazało się, że precyzyjna prognoza popytu powoduje wytworzenie wysokiego stopnia reakcyjności i obniża koszty w całym łańcuchu zaopatrzenia. Firmy, które są najlepsze w prognozowaniu, wykazują zmniejszenie stanów magazynowych średnio o 15%, o 17% wzrasta w ich przypadku jakość realizacji zleceń, a o 35% skracają się cykle realizacji gotówki, przy równoczesnym utrzymywaniu zaledwie jednej dziesiątej stanów magazynowych posiadanych przez podobne firmy. Zaledwie kilka z obecnych wdrożeń SCM ma takie wyniki na poziomie korporacyjnym. Może oznacza to potrzebę wytyczenia nowego kierunku dla SCM, a może opracowania zupełnie nowego rodzaju zestawów aplikacji SCM.

Aplikacje SCM mające skutecznie wspierać procesy firmy na poziomie globalnym wymagałyby elementów takich, jak:

Widoczność popytu na poziomie jednostki. RFID, widoczność punktów sprzedaży oraz handel elektroniczny – e-commerce, B2C – to wszystko bardzo modne zwroty, które jednak reprezentują popyt w jego najbardziej szczegółowej formie. Niektórym terminy te mogą się utożsamiać z kodami kreskowymi [mylnie, bowiem RFID stanowi naturalną alternatywę, wypierającą kody kreskowe – przyp. red.]. Dla innych mogą stanowić krytyczne składniki niezbędne do maksymalizacji ulotnych czynników stymulujących i charakteryzujących wzrost popytu.

Zarządzanie popytem. Narzędzia wspierające sprzedaż i planowanie operacyjne, prognozowanie, optymalizację cen i przychodów oraz zarządzanie promocjami zwiększają możliwości utrzymywania równowagi pomiędzy zaopatrzeniem a popytem, ponieważ uwzględniają zmienność popytu. Narzędzia te są niezwykle istotne dla przetwarzania nadciągających fal danych o popycie na poziomie jednostkowym.

Wsparcie dla opracowywania i wprowadzania na rynek nowych produktów. Obecnie produkty SCM radzą sobie dobrze ze stałym popytem, ale nie z fazami początkowymi czy końcowymi. Projektowanie łańcucha zaopatrzenia oznacza definiowanie produktu i związanego z nim zaopatrzenia, jak również sieci obsługi tak, aby zapewnić szybkie tempo realizacji, możliwość ponownego wykorzystania oraz zgodność.

Wyzwaniem dla dostawców SCM jest rezygnacja z rozwiązań punktowych

Łańcuch zaopatrzenia. Tablice wskaźników dla dyrekcji: badania porównawcze oraz pomiary wydajności mają wpływ na podejmowanie ostatecznych decyzji w sprawach łańcucha zaopatrzenia. Rodzaje danych zajmujących miejsce na tablicach wskaźników, ich zróżnicowanie odpowiednio do roli – to obszary, w których dostawcy SCM mogą wykazać się znajomością problemu, sposobów jego rozwiązania oraz metody minimalizowania czasu, w jakim dane rozwiązanie przyniesie korzyść klientowi.

Łańcuch zaopatrzenia nowej generacji od jakiegoś czasu zaczyna nabierać kształtu. Ekonomiści i futuryści przekonują, że stoimy u progu fazy rozpoczęcia rewolucji technicznej, która spowoduje niespotykany do tej pory cykl ożywienia gospodarczego.

Dave Caruso, starszy wiceprezes i dyrektor do spraw badań w firmie AMR Research, ma ponad 20-letnie doświadczenie w programowaniu produkcyjnym, łącznie z architekturami aplikacji oraz projektami funkcjonalnymi dla dużych i średnich rozwiązań ERP. Można się z nim skontaktować za pośrednictwem redakcji MSI Polska lub pocztą elektroniczną: dcaruso@amrresearch.com.