Teleusługi dla przemysłu

Oferta firm działających na polskim rynku telekomunikacji

Przegląd oferty firm działających na polskim rynku telekomunikacji   

Obecny raport MSI nie obejmuje oczywiście wszystkich firm działających w tym sektorze rynku. Został jednak tak skonstruowany, aby na przykładzie zarówno wielkich operatorów (np. Telekomunikacja Polska), dostawców rozwiązań i sprzętu (np. Alcatel), sieci (np. Exatel) lub operatorów i firm działających bardziej lokalnie wskazać pewne prawidłowości w ofercie skierowanej do polskich przedsiębiorstw ze wszystkich działów gospodarki.

Jakich usług telekomunikacyjnych potrzebują firmy, a jakich indywidualni użytkownicy? Druga z wymienionych grup chętnie korzysta z propozycji operatorów przedstawianych w środkach masowego przekazu. Znacznie trudniej jednak dotrzeć do firm, mają one bowiem specyficzne potrzeby i nie są skłonne korzystać z każdej oferty. Za to jeżeli zdecydują się na oferowane rozwiązanie telekomunikacyjne, to zarówno ich wymagania, jak i cena za usługę są wysokie. Okazuje się także, że potrzeby telekomunikacyjne firm są mniej więcej jednakowe, dlatego oferty kierowane są do przedsiębiorstw wszystkich branż, różnice związane z profilem działalności klienta uwidoczniają się jedynie podczas profilowania zakresu usług. 

 

Rozwiązania stacjonarne

Praktycznie wszystkie ankietowane firmy oferują rozwiązania w technologii VoIP, która obecnie (po usunięciu pierwotnych wad) jest najnowocześniejszym sposobem realizacji zarówno połączeń głosowych, jak i transmisji danych. Telefonia internetowa umożliwia komunikację w Internecie i pełną współpracę z tradycyjną siecią telefoniczną, protokół IP jest powszechnie stosowany w rozwiązaniach telekomunikacyjnych i gwarantuje najwyższą jakość usług.

Obecnie przedsiębiorstwa w znacznie większym stopniu potrzebują usług transmisji danych i szerokopasmowego dostępu do Internetu. Tworzą własne sieci korporacyjne, w tym wielooddziałowe z różną liczbą użytkowników. Staje się regułą, że połączenia w ramach takich firmowych sieci nie są niczym ograniczane i są bezpłatne. Sieci korporacyjne zapewniają transmisję głosu, danych lub wideokonferencje pomiędzy użytkownikami.

Usługa wideokonferencji w dalszym ciągu wykorzystywana jest w niewielkim stopniu. Jej zalety są niekwestionowane, szczególnie widoczne np. podczas transmisji z operacji medycznych wykonywanych gdzieś daleko od granic naszego kraju, ale na co dzień wszyscy wolą kontakty osobiste. I niewiele tu pomaga mocna przecież argumentacja o kosztach i czasie podróży służbowych.

Bardzo ważnym elementem funkcjonowania firmowych rozwiązań telekomunikacyjnych jest sprawne i szybkie obliczanie oraz rozliczanie kosztów. Z tym problemem ściśle wiąże się kwestia rejestracji połączeń, zapewnienia usług w rodzaju skrzynki głosowej oraz możliwości bieżącej orientacji kierownictwa firmy o ruchu w sieci teleinformatycznej. Oferowane rozwiązania często powiązane są z systemami contact center. Jeżeli tego typu rozwiązania wzbogacone są także o informację internetową, firma korzystająca z nich ma znacznie większą możliwość promocji swojej działalności i produktów.

Rozwiązania bezprzewodowe

Oferta dla przedsiębiorstw zawiera oczywiście także systemy łączności radiowej i bezprzewodowego przesyłania danych. Firmy mogą korzystać z rozwiązań bezprzewodowej łączności mobilnej w systemie DECT, bezprzewodowych rozwiązań łączności radiowej i transmisji danych Wireless LAN, WLAN oraz np. z bezprzewodowego szerokopasmowego, lokalnego dostępu do Internetu w punktach wykorzystujących technologię Wi-Fi.

Przedsiębiorstwa, szczególnie te z siedzibami na terenach pozawiejskich, wiele nadziei wiążą z oferowaną coraz powszechniej technologią WiMAX. Takie rozwiązanie, umożliwiające realizację wszystkich potrzeb telekomunikacyjnych (łącznie z szerokopasmowym dostępem do Internetu) oferują zarówno wielcy, ogólnokrajowi, jak i działający lokalnie operatorzy. Ze względu na zasięg pojedynczej stacji bazowej, wynoszący kilkadziesiąt kilometrów, operatorzy sieci UMTS, gdzie stacje bazowe muszą być rozmieszczone gęsto, mogą czuć się poważnie zagrożeni.

Oferta telefonii komórkowej

Trzej działający obecnie w Polsce operatorzy sieci komórkowych upatrują w klientach korporacyjnych źródła dużych i stałych dochodów. Prześcigają się więc w konstruowaniu najbardziej atrakcyjnych ofert. Biorąc pod uwagę, że liczba osób korzystających z telefonów komórkowych znacznie przekracza liczbę abonentów stacjonarnych, a do średniej europejskiej jest jeszcze daleko, operatorzy sieci komórkowych mają duże pole do popisu.

Jest kilka głównych obszarów, w których konkurują Era, Plus i Orange. I chociaż ich oferty wyglądają podobnie, większość usług skonstruowanych jest nieco inaczej. Polem walki operatorów komórkowych w znacznym stopniu są taryfy usług, sposób ich rozliczania oraz ceny telefonów.

Oczywiście wszyscy operatorzy oferują połączenia głosowe, SMS, MMS, transmisje danych (w technice UMTS/ /EDGE/GPRS) i dostęp do Internetu, roaming międzynarodowy, blokady i zabezpieczenia oraz wiele usług informacyjnych. Wśród rozwiązań dla odbiorcy biznesowego można wymienić przykładowo (z zastrzeżeniem, że podobne rozwiązania funkcjonują we wszystkich sieciach komórkowych) następujące usługi:

W Erze

  • Menedżer sieci firmowej, czyli aplikacja przeznaczona do samodzielnego zarządzania usługami oferowanymi w ramach sieci firmowej, zapewniająca dostęp do aktualnych informacji o bieżących kosztach generowanych przez pracowników oraz zdefiniowanie zakresu i ograniczeń dla służbowych telefonów komórkowych.
  • Dwa rodzaje usług zapewniających stały dostęp do skrzynki pocztowej z telefonu bez konieczności używania laptopa czy komputera stacjonarnego.
  • Kilka rozwiązań z grupy mobilne biuro (m.in. mobilny pracownik, mobilny sprzedawca i serwisant), w której użytkownik za pomocą telefonu komórkowego, PDA lub laptopa może połączyć się z siecią firmową i swoim systemem poczty.
  • Sieci firmowa i partnerska, obejmująca teren lub wybranych kontrahentów z tańszymi połączeniami. Zasięg obszaru firmowego określa się samodzielnie i może on składać się nawet z 12 stref, każda o powierzchni ok. 1 km kw. Obszarem fi rmowym może być jednocześnie siedziba firmy, plac magazynowy czy biuro regionalne na drugim końcu Polski.

W Plusie

  • Nagrodzona Złotą Anteną „Świata Telekomunikacji” usługa iPlus uznana za najkorzystniejszy dla klientów bezprzewodowy dostęp do Internetu.
  • Wiele rozwiązań związanych z bankowością elektroniczną, w tym polecenie zapłaty, zlecenie stałe z karty kredytowej, jednorazowe płatności kartą, zlecenia telefoniczne.
  • Monitoring przemysłowy oraz operacyjny i usługi telemetryczne.

W Orange

  • Usługi dla średnich i dużych przedsiębiorstw, które generują duży ruch połączeń z telefonów stacjonarnych na telefony komórkowe i odwrotnie, zapewniające znaczne obniżenie rachunków telefonicznych, nawet o 50%. Usługa polega na bezpośrednim podłączeniu centrali abonenckiej przedsiębiorstwa do Orange i rozliczania wszystkich rozmów według specjalnej taryfy.
  • Usługi lokalizacyjne, dotyczące miejsca przebywania określonych osób lub lokalizacji najbliższych przydatnych urządzeń (bankomaty) czy lokali. Serwisy lokalizacyjne Orange wykorzystują informacje o aktualnym położeniu telefonu.
  • 5 planów taryfowych dla firm, w których zawartych jest do 1000 minut do wykorzystania w ramach abonamentu.

Raport powstał na podstawie danych z ankiet rozsyłanych do dostawców oferty telekomunikacji. W naszym zestawieniu nie zamieściliśmy produktów firm, które nie odpowiedziały na ankietę, aby nie zasypywać czytelników niesprawdzonymi informacjami.

Tym razem dane z ankiet przedstawiamy w dwóch tabelach, na str. 32 publikujemy bowiem ofertę firm, które nadesłały wypełnione ankiety po zamknięciu raportu.

Systemy lokalizacji

Bardzo ciekawą i stanowczo zbyt mało spopularyzowaną usługą jest oferowany przez wszystkich operatorów komórkowych system lokalizacji, ochrony i zarządzania flotą samochodową przedsiębiorstwa. Usługa ta polega na zapewnieniu maksimum informacji o samochodach przedsiębiorstwa. Informacje te mogą obejmować położenie i czas pracy kierowców, informacje o działaniu pojazdów, czasie jazdy, załadunku i wyładunku, tankowaniach, przebiegu, prędkości, trasie pojazdu itp.

Najważniejsze są informacje dotyczące bezpieczeństwa kierowców lub przewożonego ładunku. Urządzenia współpracujące z dowolnym układem w pojeździe mogą być podłączone do czujników informujących o aktualnym stanie pojazdu (np. otwarcie/zamknięcie korka wlewu paliwa, włączenie/wyłączenie zapłonu, autoalarm, odpięcie/zapięcie naczepy). Dane zgromadzone w module pamięci wewnętrznej są na polecenie użytkownika przesyłane drogą GSM do serwerów w centrum monitoringu.

Jednak do celów skutecznej ochrony pojazdów oraz ludzi znacznie większe zastosowanie mają systemy nawigacji satelitarnej GPS.

Rynek telekomunikacji ma bogatą ofertę dla przedsiębiorstw, choć my przedstawiamy jedynie jej maleńki fragment, pojedyncze rozwiązania. Dziś trudno sobie wyobrazić współczesną firmę bez komputerów z zainstalowanymi systemami zarządzania, bez intranetu czy dostępu do Internetu. Z czasem prezentowane przez nas systemy również wejdą do standardu wyposażenia nowoczesnych przedsiębiorstw.

Opisy wybranych rozwiązań

 


Alcatel Polska

Alcatel OmniPCX Enterprise – nowoczesny serwer komunikacyjny do obsługi dużych fi rm i korporacji z rozbudowaną siecią placówek. Zalety: duża skalowalność (od 10 do 50 000 użytkowników), niezawodność (99,999%) i wiele funkcji (ponad 500). Dzięki obsłudze większości standardów i interfejsów komunikacyjnych umożliwia uruchamianie dodatkowych aplikacji, np. IP contact center.

Alcatel OmniTouch Unifi ed Communication – pakiet 4 współpracujących ze sobą aplikacji, realizujących dostęp do usług i informacji niezależnie od miejsca i wykorzystywanego terminalu. Najciekawsze funkcje systemu: uniwersalna skrzynka dla wszystkich wiadomości z zamianą tekstu na głos, narzędzia do pracy grupowej, zestawienia wideo/telekonferencji oraz konfi guracji routingu połączeń.


BT Poland

Międzynarodowy MPLS – łączy elastyczność PSTN (publicznej komutowanej sieci telefonicznej) lub Internetu z niezawodnością, jakością i bezpieczeństwem prywatnej linii, usług frame relay lub ATM. Minimalizuje ryzyko finansowe i techniczne, oferuje zróżnicowane poziomy wydajności i priorytetyzacji ruchu. Dzięki dostarczaniu zaawansowanych aplikacji pomaga firmie w poprawie wydajności biznesowej.

Rozwiązania Analizy i Zarządzania Bezpieczeństwem – identyfikacja słabych i mocnych stron, aby efektywniej zarządzać bezpieczeństwem. Firma zyskuje pewność, że jej wiedza i systemy są dobrze chronione, a klienci i partnerzy mogą bezpiecznie prowadzić z nią interesy.


Contec

System bilingowy Contec – system taryfikacji dla central abonenckich (aktualnie zainstalowano w kraju ponad 20 000 systemów). Zapewnia obliczanie i rozliczanie kosztów połączeń (z wystawianiem faktur), kontrolę i obniżanie wydatków na telekomunikację, a także ułatwia zarządzanie ruchem telekomunikacyjnym. Zastosowanie buforów z funkcją powiadamiania o zagrożeniach gwarantuje bezpieczeństwo danych. Oferta sprzętu KWIECIEŃ 2006 www.msipolska.pl do rejestracji połączeń dla wszystkich typów central i do zastosowania w każdym środowisku telekomunikacyjnym. Dla odbiorców zagranicznych powstały programy we francuskiej i angielskiej wersji językowej.


Elmat P.H.

Optral – okablowanie światłowodowe hiszpańskiego producenta do różnych zastosowań, szczególnie popularne są kable typowe (zewnętrzne NEXO lub wnętrzowe CDI) dzięki dobrej jakości włókna (Draka) przy niskich cenach. Uzupełnieniem oferty są konwertery mediów umożliwiające zamianę sygnałów wideo, audio, data RS xxx na sygnał optyczny.

Fibrain – zbiór rozwiązań pasywnych i aktywnych komponentów do budowy sieci światłowodowych wszystkich rodzajów.


Exatel

VPN MPLS – usługa transmisji danych, zapewniająca połączenie oddalonych od siebie korporacyjnych sieci lokalnych klienta (LAN) w logiczną całość (sieć WAN). Usługa wykorzystuje wszelkie zalety protokołu IP, powszechnie stosowanego we współczesnym świecie telekomunikacyjnym, zaspokajającego większość potrzeb związanych z przepływem informacji wewnątrz firmy.

Dostęp ISDN – telefoniczna usługa głosowa. Umożliwia klientom wykonywanie połączeń telefonicznych z aparatów stacjonarnych oraz połączeń modemowych do transmisji danych, jak faks, dialup Internet. Istnieje możliwość wyboru optymalnych taryf. Nowoczesna infrastruktura sieciowa gwarantuje jakość połączeń oraz duży zestaw usług dodatkowych. Korzystanie z usług Exatel nie wymaga rezygnacji z innego operatora.


Fone

Rodzina urządzeń CLARO – rozwiązania łączące zalety telefonii stacjonarnej oraz taniej telefonii IP. CLARO zapewnia darmowe połączenia w biznesie i redukcję kosztów telefonicznych. Główne atuty: dobra jakość połączeń głosowych, bezpieczeństwo, prostota i szybkość instalacji.


GTS Energis grupa kapitałowa

Internetowa Telefonia Cyfrowa – usługa wspierającą procesy biznesowe firm. Mogą z niej korzystać użytkownicy telefonicznych sieci stacjonarnych na terenie całej Polski. Wirtualne aplikacje dostępne z Internetu umożliwiają korzystanie z usługi ITC podmiotom nieposiadającym własnej infrastruktury telekomunikacyjnej.

Usługa Telekonferencji umożliwia wielu użytkownikom prowadzenie konwersacji w jednym czasie. Mogą korzystać z dowolnych telefonów (analogowych, cyfrowych, komórkowych) z dowolnego miejsca na świecie.


HSF Poland

Linia FRITZ!Box Fon – obejmuje routery z wbudowanym modemem ADSL, stacją dostępową WLAN, bramką i centralką VoIP, routerem. Urządzenia umożliwiają korzystanie ze zwykłych telefonów i bez włączonego komputera z telefonii stacjonarnej oraz VoIP. Łatwa obsługa, zarządzanie 10 kontami VoIP, telefonia internetowa dobrej jakości.


NASK

Dostęp do Internetu, sieci korporacyjne, telefonia korporacyjna – zintegrowane usługi dla korporacji. Usługa dostępu do Internetu świadczona jest w oparciu o własną sieć krajową oraz sieć metropolitarną WARMAN. Tworzenie sieci korporacyjnych w technologii ATM/FR oraz typu IP VPN. Dopełnieniem oferty jest telefonia korporacyjna IP oraz PSTN.

Systemy i audyty bezpieczeństwa – oferta rozwiązań bezpieczeństwa opartych na produktach renomowanych dostawców, wsparta wieloletnim doświadczeniem rynkowym. Projektowanie i wdrażanie fi rewalli, systemów typu IPS, systemów mocnego uwierzytelniania, a także audyty bezpieczeństwa oraz usługi konsultingowe, np. kwalifi kowane reagowanie na incydenty.


NextiraOne Polska

NextiraOne-Phone (integracja GSM PABX) – integracja telefonów GSM z cen tralą abonencką przedsiębiorstwa. Aplikacja zapewnia zwiększenie produktywności pracowników mobilnych (używających telefonów komórkowych) z jednoczesnym ograniczeniem kosztów telekomunikacyjnych i zwiększeniem funkcjonalności telefonów GSM.

NextiraOne-Helpdesk – zintegrowane środowisko do teleinformatycznej obsługi zgłoszeń, budowane zgodnie z najlepszymi praktykami (ITIL), wdrażane zgodnie z uznaną metodologią realizacji projektów. Prowadzona na wczesnym etapie projektu analiza wymagań zapewnia optymalizację kosztów i gwarantuje osiągnięcie celów w terminie i założonym budżecie.


Nokia Poland

Nokia Intellisync Mobile Suite – kompleksowe rozwiązanie dla fi rm obejmujące Push email, Device Management, Data Sync, File Sync. Push email dla telefonów z systemem operacyjnym Windows Mobile, Pocket PC, Symbian, Treo, na telefony: Nokia, Sony Ericsson, Palm. Do serwerów poczty elektronicznej MS Exchange, Lotus Domino, Novell GroupWise. Zapewnia automatyczny, bezpieczny odbiór poczty elektronicznej z załącznikami, synchronizację kontaktów i kalendarza oraz folderów sieciowych.


Nortel Networks (Polska)

Business Communications Manager BCM – rodzina systemów łączących

funkcje z zakresu transmisji danych i telefonii (IP oraz tradycyjnej) do realizacji kompletnego systemu teleinformatycznego małego przedsiębiorstwa. Obsługa w pojedynczym węźle od 2 do 120 pracowników. System przystosowany do bezpośredniej pracy z siecią WAN (również z Internetem) dzięki integracji routera CPE z pełnym zakresem usług transmisji danych. Obsługa rozległych instalacji sieciowych, charakteryzujących się zredukowaną liczbą urządzeń (w dużych wielooddziałowych korporacyjnych sieciach konwergentych oraz małych samodzielnych jednostkach).

Business Communications Manager 200 – dla średnich fi rm z liczbą użytkowników 20–40 w poszczególnych placówkach. Możliwość rozbudowy zarówno w zakresie telefonii IP, jak i hybrydowej. Może być bazą do budowy skomplikowanych działów obsługi klienta dzięki aplikacji zaawansowanego call center. Może pracować z wykorzystaniem wolnych sieci WAN dzięki mechanizmom fragmentacji i priorytetyzacji ruchu VoIP.

Business Communications Manager 50 – dla fi rm posiadających jeden lub kilka małych oddziałów z niewielką liczbą użytkowników (2–20). Możliwość budowy bezpiecznej sieci VPN z wykorzystaniem szyfrowania IPSec (dla przedsiębiorstw wykorzystujących tanie łącza ADSL).


Surfl and Systemy Komputerowe

Kompleksowe rozwiązanie telefoniczne zbudowane w technologii Cisco IPT dla dużego zakładu produkcyjnego klienta o znanej marce w branży motoryzacyjnej. System obsługuje rozmowy telefoniczne stacjonarne i mobilne (Wi-Fi) w obrębie dwóch lokalizacji.

System telefoniczny obsługujący wiele biur terenowych jednej z większych instytucji finansowych. Centralny jednostka komunikacyjna obsługuje ok. 30–40 oddziałów firmy rozlokowanych na terenie kraju. W każdym oddziale pracuje ok. 10–20 końcówek telefonicznych. Całość zrealizowana za pomocą sieci WAN z pominięciem operatora telekomunikacyjnego.


Teleartom

Satelitarne Systemy Monitorowania Pojazdów w oparciu o technologię GPS (zarządzanie, nadzór, kontrola i rozliczanie pracy floty pojazdów).

Systemy Nawigacji Satelitarnej firmy Garmin (urządzenia, akcesoria, mapy Polski i Europy, oprogramowanie).


Telefonia Dialog

Oszczędne Rozmowy Internetowe – usługa bazująca na mechanizmach transmisji głosu w sieciach IP dla klientów biznesowych. Klienci, którzy posiadają linię telefoniczną w sieci Dialog, korzystają z niskich stawek, dzwoniąc do sieci PSTN i GSM po wybraniu prefi ksu usługi przed numerem docelowym.

Telefonia Internetowa NewFon – usługa VoIP przeznaczona dla klientów indywidualnych oraz instytucjonalnych. Zapewnia komunikację w sieci Internet, jak i pełną funkcjonalność komunikacji z tradycyjną siecią telefoniczną. Klienci mają zapewniony numer telefoniczny z zakresu numeracyjnego sieci PSTN, mogą łączyć się z abonentami sieci telefonicznych oraz odbierać połączenia przychodzące bezpośrednio z sieci (można wyodrębnić grupę numerów, z którymi klient łączy się za darmo przez sieć IP). Zaleta telefonii internetowej – brak geografi cznego powiązania z miejscem.


Telekomunikacja Polska

Business Everywhere – bezpieczne (szyfrowane) połączenia do wewnętrznej  sieci teleinformatycznej firmy dla pracowników przebywających poza biurem, w tym w Polsce i za granicą, przez wszystkie aktualnie dostępne technologie połączenia: ADSL, PSTN/ISDN oraz Wi-Fi i GRPS/EDGE.

Dostęp do Internetu DSL tp – bezpieczny, stały (asymetryczny), szerokopasmowy dostęp za pomocą zwykłej linii telefonicznej. Pracownicy mogą jednocześnie korzystać z Internetu, prowadzić rozmowy przez telefon i wysyłać faksy, korzystając z jednej linii telefonicznej bez obniżenia parametrów transmisji. Dostęp do Internetu DSL tp w 7 opcjach usługowych.

IP VPN tp (Internet Protocol Virtual Private Network) – połączenie wszystkich lokalizacji klienta (LAN to LAN) w jedną sieć WAN, co umożliwia budowę własnej sieci korporacyjnej (Intranet) i transmisję danych, głosu lub wideo pomiędzy użytkownikami. Rozwiązanie oparte jest na technologii MPLS, dostępne w 3 poziomach: standard, biznes, multimedia.

 

Przegląd oferty firm działających na polskim rynku telekomunikacji uzupełnienie informacji z tabeli

Contec

Oferta

  • Systemy rozliczania i rejestracji połączeń telefonicznych,  współpracujące ze wszystkimi typami central telefonicznych: od starych elektromechanicznych przez małe systemy biurowe do nowoczesnych central elektronicznych. Program Telbaza wspomaga zarządzanie kosztami telekomunikacyjnymi i eksploatacją central oraz rodziną buforów umożliwiającą organizację bezpiecznego zbierania danych o ruchu telefonicznym, także w przypadku rozległych sieci central. Rozwiązania do rozliczania ruchu telefonicznego przeznaczone są zarówno dla małych fi rm, jak i korporacyjnych systemów wielocentralowych, wśród ich użytkowników są urzędy centralne, banki, ministerstwa, wielkie nowoczesne biurowce i inne nieruchomości komercyjne, redakcje, sieci supermarketów itp. Rozwiązania do zarządzania i integracji struktur telekomunikacyjnych.
  • Szkolenia administratorów i użytkowników.

Elmat P.H.

Oferta

Inne produkty lub usługi: Fibrain – pasywne i aktywne komponenty światłowodowe, Optral, Draka – kable światłowodowe standardowe oraz przemysłowe, airTrack – system światłowodowych traktów napowietrznych na krótkie przęsła, wetPath – system światłowodowych traktów w kanalizacji sanitarnej i burzowej, MetroJET – system mikrokanalizacji światłowodowej, Openet ICS – system okablowania strukturalnego. obniżenia parametrów transmisji. Dostęp do Internetu DSL tp w 7 opcjach usługowych. IP VPN tp (Internet Protocol Virtual Private Network) – połączenie wszystkich lokalizacji klienta (LAN to LAN) w jedną sieć WAN, co umożliwia budowę własnej sieci korporacyjnej (Intranet) i transmisję danych, głosu lub wideo pomiędzy użytkownikami. Rozwiązanie oparte jest na technologii MPLS, dostępne w 3 poziomach: standard, biznes, multimedia. 


Exatel

 

Firma powstała w 2004 r. (przedtem Telbank – 1992 r. i Tel-Energo – 1993 r.).

Oferta

  • Rozwiązania telekomunikacyjne, m.in. w zakresie transmisji danych w technologii VPN MPLS. W zależności od potrzeb klienta i wybranego rozwiązania usługa może być realizowana samodzielnie lub we współpracy z partnerami. Oferta kierowana jest do przedsiębiorstw wszystkich branż, w tym do: fiansowo-bankowej, energetycznej, innych operatorów, administracji publicznej.

NextiraOne Polska

 

Oferta

  • Serwery telekomunikacyjne firm Alcatel, Cisco i Nortel zapewniają obsługę komunikacji multimedialnej (np. Voice over IP) oraz tradycyjnych usług telefonicznych. Serwer telekomunikacyjny Alcatel OmniPCX Enterprise wykorzystany w ponad 4000 przedsiębiorstw w Polsce do budowy skutecznej komunikacji wewnątrz fi rmy oraz właściwych interakcji z klientem.
  •  Integracja systemów teleinformatycznych, w tym bezprzewodowych systemów łączności radiowej i transmisji danych – Wireless LAN, WLAN, Wi-Fi oraz WiMAX.
  • NextiraOne Polska ma w zestawie rozwiązania GPS – współtworzy systemy wspomagania dowodzenia i zarządzania kryzysowego, w których integruje się technologie pozycjonowania zasobów, sił i środków, dzięki czemu możliwa jest koordynacja i kontrola zasobów mobilnych (samochody, patrole piesze). Jako partner firmy Alcatel w Polsce NextiraOne jest przygotowana do tworzenia aplikacji wykorzystujących nowy, europejski system pozycjonowania oparty na satelitach Galileo.
  • Telekonferencje – konferencje głosowe, wideo oraz internetowe jako narzędzie wspomagające zarządzanie przedsiębiorstwem rozproszonym; organizowanie szkoleń dla pracowników i partnerów bez ponoszenia dużych kosztów transportu i zakwaterowania oraz przerw w normalnej pracy personelu.
  • Contact Center – budowanie i utrzymanie wizerunku firmy oraz koncentrowanie się na relacjach z klientami w dużych przedsiębiorstwach dzięki udostępnieniu nowoczesnych kanałów komunikacyjnych (obok połączeń głosowych połączenia internetowe i wideo).
  • Inne produkty i usługi: aplikacje biznesowe (Pivotal, Directory Services, aplikacje własne), systemy transmisji głosu (systemy: telekomunikacyjne, mobilne DECT, telepraca, aplikacje głosowe – poczta głosowa, systemy rejestracji kontaktów, serwery faksowe; systemy taryfi kacji i nadzoru), systemy transmisji danych (sieci LAN, MAN, WAN, systemy dostępowe i bezpieczeństwo), usługi (konsulting biznesowy i techniczny, zarządzanie projektem i prace integracyjne, szkolenia, opieka powdrożeniowa, outsourcing – usługi zarządzania infrastrukturą IT).

Nokia Poland

Oferta

Modul GPS do telefonów Nokia LD-1W


Telekomunikacja Polska

Oferta

  • Voice over IP – oferta świadczona przez TP dla domu. Dla klientów biznesowych przygotowywana jest odrębna oferta, wykorzystująca technologię VoIP, obejmująca usługi dodatkowe, z uwzględnieniem innych oczekiwań klientów biznesowych. Będzie oferowana jeszcze w 2006 r.
  • Wi-Fi – neostrada tp, usługa szerokopasmowego dostępu do Internetu dla klientów indywidualnych, wykorzystywana też przez małe firmy, oferowana m.in. z bezprzewodowym modemem livebox, który umożliwia dodatkowo korzystanie z telefonii VoIP oraz z telewizji cyfrowej przez Internet.
  • Inne produkty i usługi – transmisja danych i Internet dla biznesu, w tym: transmisja danych w technologii Frame Relay/ATM, transmisja danych DSL tp, IP VPN tp, łącza dzierżawione tp, certyfi kat jakości tp SLA, zarządzanie urządzeniami CPE, miejski ethernet tp, dostęp do Internetu Frame Relay tp, dostęp do Internetu w technologii ATM, dostęp do Internetu DSL tp.

 

W dalszym ciągu będzie trwał proces migracji do technologii IP

Czy rynek telekomunikacji rozwija się szybciej, czy wolniej niż rynek IT?

– Ze względu na postępujące zjawisko przenikania się świata telekomunikacji i IT trafniejsza wydaje się ocena stanu całego rynku teleinformatycznego. Niewątpliwie obecnie dwa czynniki, czyli zastosowanie protokołu IP do transmisji głosu i realizacja wielu innych usług oraz zainteresowanie komunikacją mobilną, wpływają na bardzo szybki rozwój tego sektora.

 

Dariusz Rzeszotarski menedżer ds. rozwiązań głosowych Alcatel Polska

 

Jakie są największe korzyści ze stosowania nowych rozwiązań telekomunikacji?

– Najnowsze rozwiązania telekomunikacyjne mają kilka bardzo istotnych zalet. Są nastawione na ogólne podniesienie jakości obsługi klienta – zarówno zewnętrznego, jak i wewnętrznego. Z jednej strony klienci mają łatwiejszy kontakt z pracownikami, z drugiej – pracownicy zyskują praktycznie nieograniczony dostęp do niezbędnych informacji i narzędzi przydatnych w pracy. Znikają bariery związane z miejscem pracy i rodzajem terminali, jakimi posługują się użytkownicy.

W dodatku stosowane obecnie rozwiązania, dzięki zastosowaniu protokołu IP i ukryciu ich złożoności przed użytkownikiem, umożliwiają poważne ograniczenie kosztów: rachunków za usługi, nakładów związanych z utrzymaniem sprzętu, wydatków na szkolenia itd. Są otwarte – bez problemów integrują się ze stosowanymi rozwiązaniami, a jednocześnie łatwo je rozbudować, dostosowując do tempa rozwoju firmy.

Na koniec jeszcze jedna istotna cecha – wykorzystanie powszechnie zaakceptowanych standardów ogranicza ryzyko inwestycyjne związane z wyborem technologii.

Jakie nowe technologie pojawią się w najbliższej przyszłości?

– W dalszym ciągu będzie trwał proces migracji do technologii IP, która coraz częściej będzie łączyła się – w ramach tzw. usług konwergentnych – np. z rozwiązaniami mobilnymi. Jednym z najciekawszych przykładów są dwusystemowe telefony Wi-Fi/GSM, w których połączono dwie największe zalety VoIP i telefonii komórkowej – niskie koszty połączeń i mobilność.

Warto również wspomnieć o tzw. managed communication services – telekomunikacyjnych usługach zarządzalnych. Idea jest prosta – firma nie inwestuje w sprzęt, nie martwi się, jaki system zakupić, a później jak

go eksploatować. Kupuje usługę np. centrali abonenckiej, call center czy innych aplikacji, uiszczając miesięczną opłatę wynikającą z liczby pracowników, którą co miesiąc można aktualizować!

Które z nowych rozwiązań mogą się szczególnie przydać w sektorze przemysłowym?

– Przedsiębiorstwa z sektora przemysłowego, podobnie jak inne firmy, aby zachować swoją pozycję na rynku i myśleć o rozwoju, muszą zadbać o sprawną telekomunikację. W ich przypadku szczególnie interesujące mogą być rozwiązania VoIP oraz nowa generacja aplikacji korzystających z protokołów internetowych, dostępnych na terminalach IP. Konieczność zapewnienia mobilności pracownikom przemieszczającym się po dużych powierzchniach zakładów skłania także do rozważenia inwestowania w sieci Wi-Fi realizujące połączenia głosowe oraz w system ujednoliconych wiadomości. Nie należy również zapominać, że nowe rozwiązania do budowy sieci LAN i WAN są znacznie bardziej niezawodne i odporne na ataki sieciowe. Ma to istotne znaczenie podczas obsługi ciągłych procesów technologicznych.

 

 

Wszystkie działania idą w kierunku all-in-one-for-everyone

Czy rynek telekomunikacji rozwija się szybciej, czy wolniej niż rynek IT?

– Obecnie coraz bardziej zaciera się różnica między rynkiem telekomunikacyjnym a rynkiem IT. Następuje coraz silniejsze wzajemne powiązanie obu rynków, dlatego coraz trudniej wytyczyć granicę pomiędzy nimi.

 

 

Krzysztof Surgut

wiceprezes zarządu spółki Fone

 

 

Dzisiejsze tempo rozwoju rynku telekomunikacyjnego jest przede wszystkim wynikiem pojawienia się nowego środowiska dla usług telekomunikacyjnych. Takim środowiskiem jest technologia TCP/IP (w tym Internet). Migracja usług do nowego środowiska pociąga za sobą pojawienie się nowych usług lub lepszą integrację dotychczasowych. W dalszym ciągu jednak największym wyzwaniem jest utrzymanie jakości i niezawodności tradycyjnej usługi telekomunikacyjnej w środowisku Internetu.

 

Rynek IT, po szaleńczej pogoni za stworzeniem jak najszybszych procesorów i zintegrowaniem wszystkich funkcji w jednej karcie, zaczyna coraz mocniej kierować się w stronę samych aplikacji oraz powiązania ich w świecie Internetu.

 

Odnoszę wrażenie, że wszystkie działania idą w kierunku all-in-one-for-everyone, gdzie użytkownik otrzyma paczkę funkcji, z której praktycznie wykorzysta 15–20%. Taka sytuacja daje spore pole do popisu różnego rodzaju firmom, które lepiej i skrupulatniej dopieszczą dane funkcje, skupiając się na potrzebach zawężonej grupy potrzebujących.

Jakie są największe korzyści ze stosowania nowych rozwiązań telekomunikacji?

– Podstawową korzyścią nowych rozwiązań telekomunikacyjnych jest współdzielenie jednego medium dla wszystkich usług. Wynika z tego nie tylko większa wygoda, ale przede wszystkim obniżenie kosztów każdej z tych usług. Koszt budowy infrastruktury w celu dostarczenia medium i świadczenia usługi jest rozkładany na większą liczbę usług, a to z kolei obniża koszt jednostkowy danej usługi.

Kolejną korzyścią z nowych rozwiązań telekomunikacyjnych jest stworzenie środowiska, w którym jest „wszystko i wszędzie”. W praktyce oznacza to skumulowanie i uporządkowanie informacji w jednym miejscu oraz dostęp do nich z dowolnego miejsca na ziemi.

Trendy: Jakie nowe technologie pojawią się w najbliższej przyszłości?

– Technologie, z którymi wiąże się obecnie największe nadzieje, to WiMAX oraz zestaw technik związanych z telewizją IP czy wideo na żądanie. Wraca też do łask technologia Unified Messaging, ale z trochę odmienioną definicją. Być może już niedługo znajdzie szersze zastosowanie technika UMTS, która poza dużym szumem informacyjnym w mediach nic praktycznie nie wniosła do naszego codziennego życia.

Które z nowych rozwiązań mogą się szczególnie przydać w sektorze przemysłowym?

– Większość nowych rozwiązań stanowi „podkład” pod nowe usługi i funkcje dla sektora przemysłowego. Nie sądzę, aby któraś z obecnych technologii zrewolucjonizowała którąkolwiek z usług podstawowych bądź wykreowała nową. W końcu przesyłanie głosu – czy to w tradycyjnej technice, czy z zastosowaniem IP – nie jest niczym nowym. Rozwiązania te pozwolą wprawdzie obniżyć koszty, jednak nie spowodują takiej rewolucji jak telefonia GSM.

W Polsce w dalszym ciągu nie są popularne takie usługi jak telekonferencja czy prezentacja produktu na odległość, nie wspominając o wideokonferencji. Być może dzięki nowym technologiom usługi te staną się bardziej znane.

 

Rolę technik bezprzewodowych wkrótce trudno będzie przecenić

Rynek telekomunikacyjny – podobnie jak rynek IT – nie jest jednolity. Tempo rozwoju, nawet jeśli je uśrednić, zależy od kraju, a nawet regionu. Ciekawym zjawiskiem jest rozwój komunikacji bezprzewodowej transmisji danych – najszybszy ze wszystkich dotychczas mierzonych w rozwoju cywilizacji technicznej.

 

dr hab. Tomasz Chlebowski

dyrektor handlowy NASK

 

Rolę technik bezprzewodowych wkrótce trudno będzie przecenić. Jeden z liderów fi rmy Intel, Sriram Viswanathan powiedział o technologii WiMAX, że jest najważniejszą ideą od wymyślenia Internetu. Wkrótce (w skali najbliższych 10 lat) praktycznie wszystkie używane przez nas przedmioty i urządzenia będą komunikować się bezprzewodowo ze swoim otoczeniem. Bardzo prawdopodobny jest na przykład taki scenariusz zakupów w supermarkecie: dzięki zastosowaniu technologii RFID nie będziemy już stać w kolejkach do kasy. Każdy produkt zabierany przez nas z półki będzie wyposażony w aktywną radiowo etykietę (Radio Frequency IDentity), która wyśle dane dotyczące zakupu w momencie, gdy przejdziemy przez bramkę (zamiast kasy), co natychmiast wygeneruje obciążenie naszej karty kredytowej. Informacja o obciążeniu pojawi się na ekranie naszego telefonu komórkowego i wystarczy ją zaakceptować (np. wybierając swój PIN), żeby bez przeszkód udać się do domu.

Można puścić dalej wodze fantazji. Etykiety RFID w poruszającym się wózku z zakupami będą uruchamiać spersonalizowane reklamy na dużych wyświetlaczach w alejkach supermarketu, typu: „Konsumencie, skoro kupiłeś rybę, zwróć – prosimy – uwagę na to, że mamy właśnie promocję wspaniałych, dorodnych cytryn. Ryba z kroplą cytryny – smak wielkiego świata!”.

Starając się być pionierem rozwoju takich usług, pod koniec 2005 r. NASK dokonał pierwszego kroku w tej dziedzinie: na dachu wieżowca Warsaw Trade Tower (dawny Daewoo Tower) zainstalowana została pierwsza stacja bazowa systemu radiowego dostępu do sieci, pracującego w koncesjonowanym paśmie radiowym 3,6–3,8 GHz. Na początku bieżącego roku usługi radiodostępu zostały uruchomione w Katowicach i Trójmieście, a do końca 2006 r. planowane jest objęcie zasięgiem stacji radiowych kolejnych dużych miast Polski.

Oferta usług świadczonych drogą radiową jest atrakcyjną opcją dla wielu firm – również przemysłowych – mających siedziby lub oddziały poza centrami miast: zasięg stawianych przez NASK stacji bazowych wynosi bowiem około 30 km. Usługi transmisyjne: szerokopasmowy dostęp do Internetu, sieci korporacyjne VPN, usługi telefonii stacjonarnej czy łącza cyfrowe – są dostępne nawet w miejscach o ubogiej infrastrukturze teleinformatycznej.

Ze względu na konieczność dorównania „w powietrzu” łączom cyfrowym, stosowanym w telekomunikacji na ostatniej mili, technice radiodostępu narzucono wysokie wymagania (szczególny nacisk położono na niezawodność, symetryczność, małą stopę błędów, małe opóźnienia i małą wariancję opóźnień). Zresztą dążenie do świadczenia

usług na jak najwyższym poziomie i z zachowaniem coraz bardziej restrykcyjnych dla operatora parametrów SLA to również jeden z silnie zarysowanych trendów w branży teleinformatycznej.

Wdrażane technologie umożliwią w przyszłości powszechne stosowanie komunikacji bezprzewodowej, nie tylko w tradycyjnej łączności „między ludźmi i używanymi przez nich komputerami”, ale także między urządzeniami samoczynnie przekazującymi najróżniejsze dane. Wyobraźmy sobie, że w każdym mieszkaniu liczniki prądu, gazu, wody oraz licznik zużycia ciepła na każdym kaloryferze mają małe nadajniki, które co jakiś czas przekazują dane o zużyciu mediów. To już tylko kwestia czasu…

 

Autor: Marek Młynarski, MSI Polska