Wiele przedsiębiorstw staje przed problemem, jaki wybrać system wspomagający zarządzanie. Z reguły filie zagranicznych firm nie mają tego problemu, obowiązują w nich rozwiązania korporacyjne. Ale jak średnie czy małe przedsiębiorstwo ma wybrać najlepsze dla siebie oprogramowanie biznesowe?
Wbrew pozorom nie jest to banalny problem zależący wyłącznie od skali działania firmy. Może się okazać, że istnieją warunki, które muszą być spełnione bez względu na pozostałe okoliczności. Na przykład w wielu branżach produkcyjnych obowiązuje bardzo precyzyjne oznaczanie partii materiału, aby łatwo, szybko i skutecznie wyłapywać i eliminować partie wadliwe i aby dostawcy natychmiast otrzymywali informacje o konieczności zmian. W takim wypadku nawet największy i najdroższy system ERP nie da sobie rady, o ile nie będzie zawierał odpowiedniego modułu zapewniającego takie właśnie lokowanie materiałów użytych do produkcji. I nie ma tu znaczenia jej skala.
Schemat funkcjonowania narzędzia TEC w serwisie decyzje-IT.pl
Takich uwarunkowań może być wiele. Z jednej strony zawężają one wybór oprogramowania (z założenia odrzuca się systemy niespełniające warunków), ale z drugiej – mogą utrudnić poszukiwania, jeśli wymagania okażą się bardzo specyficzne. Ponadto każde przedsiębiorstwo musi brać pod uwagę zmienne warunki biznesowe, w jakich będzie działać za jakiś czas, wybrany system musi więc być skalowalny w ściśle określonym kierunku.
Istnieją ponadto inne ograniczenia związane z wyborem systemu. Może się okazać, że kultura firmy lub specyfika jej działalności wymaga określonego przepływu informacji, co z góry przekreśla pewne systemy, które wymagałyby zbyt daleko idących ingerencji w obieg informacji w fi rmie. Kłopotem może być także sam proces wdrożenia. Systemy bardzo elastyczne wymagają dużych nakładów pracy w określenie parametrów działania, z kolei systemy hermetyczne wdrażane są szybciej, ale każda zmiana wymaga ingerencji informatyków (gdyż nie ma możliwości parametryzacji).
Problemy związane z wyborem odpowiedniego systemu biznesowego nie są trywialne. W takiej sytuacji z pomocą mogą przyjść… inne rozwiązania, których zadaniem jest ułatwienie wyboru systemu wspomagającego zarządzanie przedsiębiorstwem.
Przykładem takiej aplikacji jest narzędzie TEC firmy Technology Evaluation Centers, Inc., bazujące na algorytmie eBestMatchTM, w Polsce dostępne na stronie www.decyzje-IT.pl.
Aplikacja zawiera informacje o prawie tysiącu pochodzących z różnych krajów aplikacji biznesowych, takich jak ERP, CRM, BI, SCM, BPM, PLM.
Jak to działa?
Na początku pracy z TEC użytkownik ustala wymagania biznesowe, jakie stawia systemowi informatycznemu. W odpowiedzi TEC rekomenduje listę systemów spełniających założenia. Ważne, że TEC pokazuje również powody odrzucenia innych systemów. W kolejnym kroku użytkownik może dokonać szczegółowej analizy porównawczej systemów z listy. Podstawą analizy i oceny jest kilka tysięcy funkcji opisujących systemy wspomagające zarządzanie, prezentowanych w strukturze hierarchicznej. Na każdym poziomie w hierarchii funkcjonalności użytkownik może ustalić swoje wymagania i na tej podstawie TEC sklasyfikuje wybrane systemy. Wyniki mogą być prezentowane zarówno w postaci wykresów, jak i tabel.
W przypadku gdyby użytkownik miał wątpliwości związane z obsługą narzędzia TEC, np. ze sprecyzowaniem wymagań lub określeniem poszczególnych wag, może skorzystać z przewodnika na wortalu decyzje-IT.pl, w którym znajdzie odpowiedzi na nurtujące go pytania, lub zapytać eksperta decyzje-IT.pl.
TEC oferuje pełne, płatne raporty dokumentujące racjonalny i niezależny wybór systemów. Ich ceny w stosunku do nakładu pracy i kosztów związanych z samodzielnym określaniem kryteriów są umiarkowane, wynoszą z reguły od 150 do ok. 400 USD.
Serwis jest stale rozwijany, zawiera informacje o systemach, dostawcach i ich ofertach, wkrótce dostępna będzie obszerna baza wiedzy zawierająca wiele artykułów i informacji z branży.
Algorytm funkcjonowania narzędzia TEC
Krok 1. DEFINIUJ własne wymagania biznesowe
Użytkownik narzędzia TEC ustala podstawowe wymagania biznesowe i techniczne względem systemu, udzielając odpowiedzi na pytania stawiane przez narzędzie.
Krok 2. PORÓWNAJ krótką listę systemów
Na bazie zdefiniowanych wymagań funkcjonalnych i technicznych wobec systemu TEC generuje z ponad 850 dostępnych aplikacji biznesowych krótką listę systemów odpowiadających podstawowym wymaganiom użytkownika narzędzia.
Krok 3. ANALIZUJ
Na tym etapie użytkownik może dokonać szczegółowej analizy porównawczej wybranych systemów, która składa się z kilku działań:
Krok 4. PREZENTUJ WYNIKI
W efekcie przeprowadzonej analizy TEC udostępnia informacje wynikowe w postaci raportów graficznych i tabelarycznych, co ułatwia podejmowanie decyzji i dokumentuje jej racjonalność. Z wielu dostępnych raportów wymienić należy: Krótką Listę Systemów, Mocne i Słabe Strony Systemów, Różnice Ocen, Hierarchii Decyzji oraz formularze Zapytań Ofertowych. |
Autor: Tomasz Kurzacz, MSI Polska