Im większe wyzwania stoją przed przedsiębiorstwami z danej branży, tym chętniej inwestują one w narzędzia informatyczne. Do najlepiej zinformatyzowanych branż należą motoryzacja i przemysł samochodowy
Samochód dla przeciętnego obywatela stał się już dobrem powszechnym (przynajmniej w kręgu kultury Zachodu). Służy do transportu towarów i przewozu osób. W dodatku samochód osobowy jest synonimem wolności oraz często – statusu właściciela. A ten często potrafibyć grymaśny, gdy wybiera pojazd, który ma odpowiadać jego upodobaniom i charakterowi. A jest w czym wybierać, o czym doskonale wiedzą marketingowcy koncernów samochodowych. Dlatego wobec olbrzymiej konkurencji muszą oferować produkty coraz lepsze, trwalsze, ładniejsze, a przy tym tańsze oraz z możliwością natychmiastowego odbioru.
Aby tego dokonać, niezbędne jest precyzyjne zgranie wszystkich etapów produkcji samochodu oraz zapewnienie serwisu na jak najwyższym poziomie. W dzisiejszych czasach nie da się tego osiągnąć bez odpowiednich narzędzi informatycznych.
– Firmy z branży motoryzacyjnej narażone są na nieustanną walkę o klienta, dlatego kluczowe jest dla nich ciągłe poprawianie jakości oferowanych usług i najwyższa dbałość o klienta – mówi Marek Sobczyński, dyrektor sprzedaży produktów dla sektora przemysłowego SAP Polska. – Nie jest to łatwe w sytuacji, gdy niezbędna jest koordynacja działań zakładów oddalonych o setki a nawet tysiące kilometrów. Dlatego tak istotne jest, by koncerny motoryzacyjne dysponowały systemem nadzorującym wszystkie kluczowe procesy biznesowe – począwszy od planowania produkcji, skończywszy na obsłudze posprzedażnej.
Jako jedne z pierwszych wprowadzane są w firmach motoryzacyjnych systemy informatyczne wspomagające zarządzanie (ERP) z mocnym zaakcentowaniem logistyki i obrotu magazynowego. Dziś niewiele firm może sobie pozwolić na magazynowanie ogromnej liczby części i podzespołów potrzebnych do zbudowania elementów pojazdu czy montażu końcowego. Preferowany jest model just-in-time, w którym niezbędne elementy „podjeżdżają” wprost na linię produkcyjną.
– Firmy działające w modelu just-in-time znajdują się pod ogromną presją. Jeżeli poddostawca nie zdąży dostarczyć zamówionej części na czas, zostanie zatrzymana cała linia montażowa. Oznacza to kolosalne koszty, utratę wizerunku i zamówień – zauważa Artur Sawicki, menedżer rozwiązań motoryzacyjnych QAD Polska.
W skracaniu drogi od producenta do klienta niebagatelną rolę odgrywa także system zamówień pojazdów i ich dystrybucji. Praktycznie każdy pojazd jest w pewnej części budowany na zamówienie klienta. Chodzi o konkretny rodzaj nadwozia, jego kolor, wyposażenie oraz rodzaj silnika. Dlatego na rynku wygrywają firmy, które są w stanie zaoferować gotowy produkt w czasie nie dłuższym niż 2 tygodnie. W przypadku dłuższych terminów, poza oczywiście wyjątkowymi pojazdami lub okazjami, klient może stracić zaufanie do firmy.
Bardzo ważna jest również jakość produktu, na który składają się tysiące części. Wady muszą być natychmiast lokalizowane i usuwane, a dostawca informowany o usterkach.
– Koordynacja działań produkcyjnych, zakupów oraz wybór najwłaściwszych dostawców oferujących komponenty najwyższej jakości ma w branży motoryzacyjnej zasadnicze znaczenie – potwierdza Rafał Sady, Project Manager w BPSC. – Rosnąca konkurencja na rynku wymusza, by produkowane przez firmy branży motoryzacyjnej produkty były trwałe, niezawodne, estetyczne i konkurencyjne cenowo. Dlatego wybór tzw. najwyżej kwalifikowanych dostawców ma ogromny wpływ na finalną wersję produktu. Precyzyjne śledzenie jakości poszczególnych partii produkcyjnych oraz działania kontrolne muszą być prowadzone systematycznie i bardzo rygorystycznie – tylko wówczas firma może utrzymać bądź wzmocnić swoją pozycję rynkową.
Ale i tu nie kończy się rola informatyki. Sprzedany pojazd trzeba serwisować, co także stanowi pewnego rodzaju wyzwanie dla fi rm zaopatrujących warsztaty w części zamienne i materiały eksploatacyjne. Trudno mówić o olbrzymich magazynach części na zapleczu każdego serwisu – główną rolę odgrywa sprawny system realizacji zamówień. W przypadku zaś stwierdzenia wady fabrycznej na gwarancji informacja zwrotna musi jak najszybciej dotrzeć do producenta zarówno felernej części, jak i pojazdu. W tym przypadku z pomocą przychodzą systemy typu MES.
– Dziś coraz więcej producentów wspomaga swoje zakłady systemami MES, mając pełną informację o tym, co zostało wyprodukowane, kiedy i gdzie – mówi Krzysztof Kubała, Project Manager Apriso. – Wiadomo również, jakie komponenty zostały zużyte podczas tworzenia każdego podzespołu i produktu końcowego. Dzięki informacji o genealogii produktu producent może odwołać do serwisu tylko te samochody, w których wystąpiły wady produkcyjne. Kompleksowe zarządzanie jakością za pomocą systemu MES zapewnia precyzyjne rozpoznanie źródła problemów z jakością i szybkie ich wyeliminowanie. Zwiększa to automatycznie konkurencyjność marki na rynku, co przekłada się na wzmocnienie pozycji producenta i wzrost jego zysków.
Obrót częściami do produkcji i napraw samochodów jest więc jednym z najważniejszych problemów wymagających sprawnego regulowania za pomocą narzędzi informatycznych. Realizują one założenia techniki lean manufacturing, którą wprowadziła u siebie korporacja Toyota Motor Corporation.
Z kolei zgodnie z just-in-time obieg usług i informacji wewnątrz i na zewnątrz przedsiębiorstwa powinien być realizowany w jak najkrótszym czasie, a dane dotyczące decyzji kierownictwa, rozmiarów, wyników produkcji, stanów magazynowych muszą być precyzyjnie przedstawiane. Do przedsiębiorstwa produkcyjnego należy dostarczać tylko to, co jest potrzebne, dokładnie wtedy, kiedy jest potrzebne. Celem tych działań jest m.in. minimalizacja zapasów, likwidacja braków, opóźnień, przestojów, zbędnych operacji technologicznych i kontrolnych. Do tego celu świetnie nadaje się model kanban – są to karty wyrobów krążące podczas procesu produkcji, pełniące rolę zlecenia produkcyjnego i dokumentu opisującego zawartość pojemników z częściami/podzespołami czy materiałami. Karty zapewniają wizualizację i analizę przepływu materiałów w produkcji. Wsparciem dla nich może być automatyczna rejestracja elementów w produkcji za pomocą metek RFID lub kodów paskowych.
Systemy w motoryzacji
W skład oferty systemów informatycznych dla firm produkujących i świadczących usługi na rzecz branży motoryzacyjnej wchodzą systemy spotykane w innych działach przemysłu, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki materiałowej (pod kątem zarówno obrotu magazynowego, jak i jakości elementów) oraz ERP. Do tego dochodzą wszelkiego typu systemy specjalistyczne, takie jak projektowanie elementów (CAD), wspomaganie produkcji (systemy CAM/CAE, Digital Manufacturing, LES/MES/WMS) oraz dystrybucji (np. platformy internetowe do automatycznej sprzedaży części zamiennych, a być może wkrótce – samochodów). Z kolei bardzo specjalistyczne systemy informatyczne związane głównie z diagnostyką to oferta dla warsztatów samochodowych.
W naszym zestawieniu uwzględniliśmy siłą rzeczy tylko niewielką część oferty dla przemysłu samochodowego. To zaledwie wycinek, gdyż branża motoryzacyjna, która w niejednym kraju stała się kołem napędowym gospodarki, współpracuje z wieloma innymi branżami zapewniającymi jej odpowiednie elementy do montażu. Na jej rzecz pracują także niewielkie, lokalne firmy informatyczne oferujące bardzo specjalizowane rozwiązania. A skoro branża ta rozwija się w Polsce stosunkowo dobrze, świadczy to także o jakości stosowanych w niej rozwiązań informatycznych. Może zresztą są one solidną podstawą jej sukcesów?
Systemy prezentujemy w kolejności alfabetycznej, z podaniem fi rmy-dostawcy lub producenta na polskim rynku. Listy referencyjne zawierają tylko przykłady, najczęściej obejmują znacznie większą liczbę firm, w których wdrożono system.
Zestawienie wybranych systemów dla branży motoryzacyjnej w Polsce
AutoTeam (firma: Softvig)
Innowacyjna platforma internetowa zapewniająca budowanie konkurencyjności grupy/sieci dealerskich. Jest niezależna od typu oprogramowania DMS, ERP, CRM itp., użytkowanych w centrali importera lub grupy dealerskiej (holdingu). Platforma AutoTeam umożliwia szybkie i tanie integrowanie nowych członków grupy bez konieczności wymiany oprogramowania DMS.
Wdrożenia w Polsce: Kulczyk Tradex, Suzuki Motor Poland.
Car Dealer Package (firma: Vector Polska)
Pakiet CDP to zaawansowane rozwiązanie dla autoryzowanych stacji obsługi i salonów samochodowych. Produkt można dynamicznie rozbudowywać dzięki zastosowaniu wielu dostępnych modułów i integracji z innymi produktami informatycznymi. Może być stosowany zarówno w małych przedsiębiorstwach, jak i w dużych, wielooddziałowych firmach. Jest już dostępnych 35 specyfi cznych modułów markowych do pakietu CDP.
Wdrożenia w Polsce: Automentel Centrum, Uni Car, Renault Warszawa, Nawrot, Dyszkiewicz, Pieluszyńskaska, Euro–Car, Rosiak i Syn, P.W. Bamarko, Impwar.
Digitland Enterprise (firma: Digitland)
Zintegrowany system informatyczny klasy ERP/MRP, pracujący w architekturze klient–serwer lub terminalowej. To system wielomodułowy, aktualnie złożony z ponad 80 modułów funkcjonalnych. Może objąć wszystkie sfery działalności przedsiębiorstw, jak: księgowość, rachunkowość zarządcza, kadry, płace, dostawy, sprzedaż, obsługa magazynów, logistyka, dystrybucja, serwis, gwarancje, produkcja, import, eksport, zarządzanie układami rozproszonymi. W motoryzacji stosowany jest w salonach samochodowych, sieciach serwisowych, warsztatach, hurtowniach artykułów motoryzacyjnych oraz produkcji pojazdów.
Oprogramowanie korzysta z wielu środowisk systemowo–bazodanowych w zależności od potrzeb klienta.
Wdrożenia w Polsce: ogólnopolskie sieci stacji szybkiej obsługi samochodów: Towarzystwo Inwestycyjne Wash Master, Carman Polska, salony Opla: Szpot oraz Szyjkowski Auto, Fabryka Autobusów Solbus, grupa firm Suder & Suder – Suder Plus (ogólnopolska sieć hurtowni części zamiennych do samochodów ciężarowych), Tutka (hurtownia części zamiennych do samochodów ciężarowych).
DMS AutoStacja (firma: Softvig)
System DMS (Dealer Management System) dla firmy zajmującej się sprzedażą nowych i używanych samochodów, wykonywaniem usług z zakresu napraw samochodów, dostarczaniem części zamiennych dla odbiorców detalicznych i hurtowych. W systemie zaimplementowano typowe rozwiązania logistyczne i biznesowe, właściwe dla specyfiki pracy salonu sprzedaży samochodów, serwisu samochodowego, działu części zamiennych, zarządu i księgowości.
Wdrożenia w Polsce: blisko 300 wdrożeń w stacjach dealerskich sieci: Skoda, VW/Audi, Porsche, Ford, Seat, Honda i innych.
FlexNet (firma: Apriso)
System do zarządzania produkcją usprawnia i standaryzuje procesy produkcyjne i logistyczne w przedsiębiorstwie. Zapewnia harmonogramowanie zadań, tworzenie genealogii produktu i pełną kontrolę przebiegu procesów w czasie rzeczywistym. Usprawnia wykorzystanie zasobów produkcyjnych, zwiększa jakość i wydajność produkcji. Wspiera strategiczne inicjatywy, takie jak lean manufacturing i Six Sigma.
IBS Automotive (firma: IBS)
Moduł IDSe42 firmy IBS został opracowany na potrzeby sprzedaży hurtowej, dystrybucji artykułów motoryzacyjnych i usług po sprzedaży. Wielu dostawców OEM, importerów, dystrybutorów pojazdów oraz krajowych firm handlowych opiera na nim swoją działalność.
Podstawowe funkcje systemu: prognozowanie pojazdów, śledzenie pojazdów, zarządzenie konfiguracją i opcjami, wiele sposobów wyszukiwania informacji, zarządzenie częściami zamiennymi, internetowy katalog części zamiennych, zarządzanie roszczeniami gwarancyjnymi i zwrotami, przekazywanie gwarancji i zwrot kosztów, zarządzanie logistyką, współpraca ze sprzedawcami, połączenia z agencjami rządowymi związanymi ze sprzedażą artykułów motoryzacyjnych i wydawaniem zezwoleń, BI.
Wdrożenia w Polsce: MMC Car Poland, Honda Poland, Hyundai Motors Polska, KIA Motors Polska, Jaan.
Integra 5.X, IMS Katalog, Integra Moto System 7.0 (firma: Integra Software)
Najnowsze rozwiązanie IMS 7.0 charakteryzuje się dużą funkcjonalnością i szerokim zakresem zastosowań. W zakres systemu wchodzą: oprogramowanie do obsługi serwisów samochodowych i sklepów motoryzacyjnych, elektroniczne katalogi części zamiennych z systemami zamówieniowymi online, dane serwisowe dla samochodów osobowych i ciężarowych (czasy napraw, dane regulacyjne, instrukcje naprawcze, schematy elektryczne itp.), centralne bazy danych do obsługi fl ot i systemów gwarancyjnych.
Systemy wspomagają obsługę działalności serwisowej i handlowej oraz zapewniają prowadzenie sprawnej gospodarki magazynowej, specyficznej dla branży motoryzacyjnej. Rozbudowany moduł do tworzenia raportów umożliwia ciągłe nadzorowanie sytuacji firmy i ułatwia podejmowanie wielu ważnych decyzji. Katalogi części z systemami zamówieniowymi online zapewniają szybki dobór części zamiennych oraz sprawną realizację zamówień.
it.automotive (firma: itelligence)
Pakiet it.automotive dostarcza firmie motoryzacyjnej w pełni zintegrowane rozwiązanie SAP do planowania, kontroli i monitorowania wszystkich procesów logistycznych. Wspiera cały łańcuch logistyczny – od harmonogramowania przedprodukcyjnego i potwierdzonych zamówień produkcyjnych wysłanych przez EDI do planowania produkcji i kontroli jakości.
it.automotive oferuje wsparcie m.in. w obszarach: metod zarządzania produkcją (kanban, JiT itd.), logistyki kontenerowej/opakowań z kodem kreskowym i integracją czytnikową, zarządzania jakością pełnego cyklu życia produktu i wszystkich procesów logistycznych, sprawnego przetwarzania prognoz i harmonogramów dostaw just in time, tworzenia i zarządzania danymi produktowymi w trakcie całego cyklu życia produktu, tworzenia i zarządzania narzędziami, szybkich reakcji na skrócone czasy tworzenia i rozwoju produktu oraz czasy dostaw, jak również skrócone cykle życia produktu.
Wdrożenia w Polsce: Federal–Mogul BIMET, Fabryka Maszyn Elekryczych Indukta, Kayser Automotive Systems Polska, Vibracoustic Polska.
Parts.NET/Net.WMS (firma: Softvig)
Pakiet oprogramowania typu hurtownia motoryzacyjna (główny magazyn części zamiennych) oraz wsparcie zarządzania ruchem towaru w magazynie. W połączeniu z platformą PartsTeam tworzy kompletny pakiet oprogramowania dla hurtowni motoryzacyjnej i jej sieci dystrybucji (sieci serwisowej).
Wdrożenia w Polsce: Skoda Auto Polska, Dom Handlowy H.P. Korbanków.
PartsTeam (firma: Softvig)
System do obsługi sprzedaży części zamiennych przez Internet. Wspiera zarówno pracę pojedynczego sprzedawcy z siecią jego stałych odbiorców, jak również organizację złożonych struktur sprzedawców (np. programy sprzedaży części przez dealerów koordynowane przez centralę importera/grupy dealerskiej/ holdingu). Można tworzyć ad hoc grupy sprzedażowe, składające się z niezależnych firm realizujących incydentalnie wspólny projekt biznesowy. PartsTeam od początku projektowany był jako platforma otwarta, która łatwo zintegrować z istniejącą w ASO/hurtowni/centrali infrastrukturą IT.
Wdrożenia w Polsce: VW Autocentrum, VW Krotoski-Cichy, VW Wojtanowicz, Skoda Ignaszak, Skoda Sinclan BIS, sieć Forda (wdrożenie Parts- TeamHurt).
Plant Simulation (firma: Premium Technology)
Zapewnia symulację oraz optymalizację systemów, m.in. logistycznych, produkcyjnych. Można optymalizować przepływ materiałów, informacji, wykorzystanie zasobów i logistyki na wszystkich poziomach przedsiębiorstwa, począwszy od pojedynczych linii produkcyjnych poprzez lokalne zakłady aż po struktury bardzo złożone i rozproszone terytolialnie.
Plant Simulation umożliwia: obserwację i wyeliminowanie problemów, które mogłyby spowodować kosztowne i pracochłonne modyfikacje procesów w przyszłości, minimalizację kosztów inwestycyjnych, optymalizację działania istniejących systemów i procesów przez zastosowanie modyfikacji przetestowanych wcześniej na modelu symulacyjnym.
proALPHA (firma: Soldis)
Rozwiązanie przeznaczone głównie dla średnich przedsiębiorstw produkcyjnych. Odzwierciedla wszystkie procesy gospodarcze w przedsiębiorstwach, takie jak: wspomaganie produkcji, gospodarka materiałowa, zakupy, sprzedaż, finanse, rachunek kosztów i wyników. Oferuje zaawansowane funkcje planowania, sterowania i harmonogramowania procesów produkcyjnych oraz nowatorskie podejście do controllingu zarządczego.
System przeznaczony dla wymagających branż, gdzie istnieje potrzeba realizacji zleceń w coraz krótszym czasie, dotrzymywanie restrykcyjnych terminów dostaw, a proces produkcji (zarówno seryjnej, jak i jednostkowej, prototypowej) wymaga stałej kontroli i monitoringu (sektor automotive, maszynowy, elektrotechniczny).
Wdrożenia w Polsce: Segu (w trakcie).
Process Designer (firma: Premium Technology)
Opracowywanie procesów produkcji w środowisku 2D i 3D, możliwość budowy trójwymiarowych wirtualnych modeli eBOP (electronic Bill of Process). Łącząc proste w użyciu środowisko planowania i szerokie możliwości graficzne zaawansowanych aplikacji inżynierskich, umożliwia opracowanie kompletnych systemów workfl ow do sprawnego, precyzyjnego planowania i replanowania produkcji.
ProTrace (firma: TOT.NET)
Specjalistyczne oprogramowanie wspomagające kontrolę i automatyzację ewidencji dla procesów logistyki produkcyjnej, produkcji, jakości. System przeznaczony do efektywnego śledzenia procesów magazynowych i produkcyjnych w oparciu o kody kreskowe lub RFID.
Oprogramowanie umożliwia mobilną ewidencję zdarzeń w miejscu i czasie ich wykonania (w czasie rzeczywistym). Gromadzi i waliduje dane o realizowanych pracach w magazynie, zapewniając podczas toku produkcji aktualizację stanów magazynowych online oraz dokonywanie automatycznych transakcji księgowych w systemie ERP. Funkcje dla motoryzacji to m.in.: rezerwacja surowców na danych miejscach produkcyjnych, realizowanie kompletacji surowców do produkcji na bazie listy pobrań wyświetlanej na terminalu i zgodnej z zapotrzebowaniami, zgłoszenia braków, wad jakościowych surowców, półproduktów, wyrobów gotowych, ewidencja zużycia materiałów do danych zleceń produkcyjnych, zgłoszenia wyprodukowanych wyrobów, przesunięcia między magazynami a produkcją, pełne traceability (śledzenie kto, co, kiedy i z czego wyprodukował lub przekazał do odbiorców w łańcuchu logistycznym), raportowanie wg różnorodnych wytycznych, lean manufacturing (wsparcie dla zasad just in time, obiegu logistycznych i produkcyjnych kart Kanban.
Wdrożenia w Polsce: Faurecia (zakłady Wałbrzych, Legnica, Grójec, Jelcz Laskowice), ZASET.
QAD Applications (firma: QAD)
Aplikacje QAD stosowane są w 5400 zakładach, w ponad 90 krajach świata (29 języków). Zapewniają obsługę podstawowych obszarów przedsiębiorstwa, jak: finanse (Financials), kontrola i planowanie produkcji (Manufacturing Control, Manufacturing Planning), zarządzanie produktem (Product Management), zamówienia (Purchasing) oraz sprzedaż i dystrybucja (Sales & Distribution). QAD stworzył kompleksowy pakiet rozwiązań informatycznych, które wspierają rozwój firm motoryzacyjnych i są zgodne z najnowszymi standardami i technikami organizacyjnymi: Lean Manufacturing, Kanban Management/ Flow Scheduling, EDI ECommerce, Labeling/Bar Coding (etykiety towarowe), Supply Visualization, Production Scheduler, Just-in-Time/Sequence, a także Logistics Accounting, Container Management, Shipping Performance, Supplier Performance, Service/Support Management, Project Realization Management, Advanced Inventory Management, Business Intelligence.
Wdrożenia w Polsce: Visteon Poland, Intier Automotive Seating, Zakłady Metalowe Postęp, Polytec Interior, Remy Automotive, Melex.
Quality (firma: Premium Technology)
Pakiet rozwiązań zapewnia definiowanie, analizowanie, mierzenie, zarządzanie jakością w zakresie całego przedsiębiorstwa, wspieranie procesów Six Sigma, lean manufacturing oraz SPC (statistical process control). Zarządza wszystkimi informacjami związanymi z jakością, począwszy od projektu aż po gotowy produkt.
W jego skład wchodzą produkty: eM-Qualify, eM-TolMate – zarządzanie łańcuchami tolerancji oraz analizy, eM-Insight, Vis Quality – zarządzanie tolerancjami i SPC w środowisku 3D oraz wizualizacja defektów, eM-Probe CAD – programowanie maszyn CMM (coordinate measuring machine) w środowisku CAD, eM-Measure – obsługa maszyn CMM.
Robcad (firma: Premium Technology)
Umożliwia budowę wirtualnego gniazda produkcyjnego wyposażonego w roboty, mechanizmy oraz wszystkie elementy nieruchome. W tak skompletowanym gnieździe można tworzyć, symulować i optymalizować ścieżki robotów ze względu na dostępność punktów, czas cyklu czy kolizje z osprzętem i innymi robotami. System umożliwia pracę z danymi geometrycznymi większości dostępnych systemów 3D CAD, ma gotowe biblioteki robotów i mechanizmów oraz zapewnia obustronną wymianę danych z układami sterowania robotów przemysłowych.
Rozwiązanie znajduje zastosowanie w tworzeniu, symulacji, optymalizacji i dokumentacji zrobotyzowanych technologii w zakresie manipulowania, zgrzewania, spawania łukowego, klejenia, lakierowania i wycinania laserowego.
SAP for Automotive (firma: SAP)
Połączenie typowych funkcji systemu ERP, takich jak: zarządzanie fi nansami, zasobami ludzkimi czy wsparcie operacyjne, z modułami dla firm branży motoryzacyjnej, zapewniającymi precyzyjne zaplanowanie i zarządzanie całym procesem produkcji, od najwcześniejszych etapów aż do wprowadzenia gotowego produktu na rynek. Likwiduje to konieczność kosztownego magazynowania gotowych wyrobów, ponieważ intensywność produkcji jest ściśle dostosowana do aktualnego popytu.
Prognozowanie produkcji w oparciu o dane ze sprzedaży i wyniki analiz rynku, optymalizacja procesów logistycznych, polegająca na integracji gospodarki magazynowej z systemami zarządzania transportem. Wsparcie dla zarządzania relacjami z klientem, z dostawcami, obsługi gwarancji czy zarządzania obrotem częściami zamiennymi.
Rozwiązanie przeznaczone dla różnego typu odbiorców: producentów samochodów, przedstawicieli sieci dystrybucji i sprzedaży, firm serwisujących samochody i dealerów.
Wdrożenia w Polsce: DaimlerChrysler Automotive Polska, Isuzu Motors, Peugeot Polska, Volkswagen Motor Polska, Volvo Poland.
Shopfloor (firma: Surfland Systemy Komputerowe)
System wspomagający procesy logistyczne obejmujące: zamówienia na części i wyroby gotowe, magazyn, kontrolę produkcji i zarządzanie wysyłkami.
Wdrożenia w Polsce: Toyota Motor Industries Poland.
Teamcenter (firma: Premium Technology)
System PLM (zarządzanie cyklem życia produktu) łączący wiedzę o produkcie z procesem jego rozwoju i produkcji. Wykorzystuje rozwiązania związane z kompleksowym planowaniem, cyfrowym rozwojem produktu, cyfrową produkcją, sprzedażą i wsparciem. Zapewnia zarządzanie danymi, zarządzanie projektem, wymaganiami, integrację przedsięwzięcia oraz wizualizację.
TETA 2000 (firma: Teta)
Pakiet łatwo dostosować do specyficznych potrzeb użytkowników, a także integrować z zewnętrznym oprogramowaniem i urządzeniami. W skład pakietu wchodzą moduły: finanse, majątek trwały, logistyka zakupu, logistyka sprzedaży, magazyny, magazyny wysokiego składowania, personel, produkcja, CRM, Controlling.
Zapewnia pełne bezpieczeństwo usług i integracji przedsiębiorstwa. Umożliwia obsługę usług mobilnych.
Wdrożenia w Posce: Autoliv Poland, Gates Polska, GKN Driveline Polska, DaimlerChrysler Automotive Polska, TRI (Poland), WABCO Polska, Volvo Polska, Kongsberg, Keiper Polska, Faurecia Fotele, Volkswagen Elektro–Systemy, Quin Polska, IS Polska, Parker Hannifin.
Odpowiedni system zarządzania zasobami przedsiębiorstwa jest jednym z kluczowych czynników warunkujących jego rozwój. SAP oferuje rozwiązania dla każdego typu przedsiębiorstw z branży motoryzacyjnej: producentów, dostawców, a także przedstawicieli sieci sprzedaży samochodów.
Marek Sobczyński, dyrektor sprzedaży produktów dla sektora przemysłowego SAP Polska
Zastosowanie nowoczesnych technik komputerowych w branży motoryzacyjnej jest od wielu lat coraz większe. Nie jest to moda, lecz konieczność. Branża motoryzacyjna nie tylko oczekuje rozwiązań, które zapewnią gromadzenie i zarządzanie informacjami o produkcie, jego cechach a także procesach produkcyjnych. Cykl życia produktów jest coraz krótszy (coraz częściej producenci samochodów wprowadzają nowe wersje samochodów lub modyfikacje) oraz są one coraz bardziej zaawansowane technologicznie. To wymusza na producentach częstsze zmiany technologii i ciągłe doskonalenie procesów. Taka rzeczywistość wymusza na inżynierach coraz doskonalsze rozwiązania procesowe, ale bez nowoczesnej technologii IT byłoby niemożliwe oraz trwałoby zbyt długo.
Ireneusz Borowski, Solution Manager Premium Technology
W przemyśle motoryzacyjnym sukces uwarunkowany jest najwyższą jakością produktu, co jest gwarantem komfortu i bezpieczeństwa klienta. Dość regularnie słyszymy, że kierowcy muszą udawać się do autoryzowanych salonów, gdzie na koszt producenta przeprowadzany jest serwis samochodu. Kiedyś takie operacje pochłaniały milionowe budżety. Dlatego, choć usterka mogła dotyczyć tylko wybranych aut, producent musiał wycofywać z rynku całą dużą partię.
Krzysztof Kubała, Project Manager Apriso
Rynek motoryzacyjny ma specyficzne, ściśle określone wymagania. Z jednej strony klienci (OEM) wywierają dużą presję na swoich dostawców, a z drugiej – ściśle z nimi współpracują w celu zapewnienia sobie praktycznie stuprocentowej realizacji zamówień oraz uzyskania zakładanej corocznie redukcji kosztów. Rynek ten charakteryzuje się dużo trwalszymi – w porównaniu z innymi sektorami przemysłu – relacjami między klientem i dostawcą. Daje to większą szansę na wspólne doskonalenie procesów produkcji i logistyki oraz optymalizację przepływu towarów w całym łańcuchu dostaw. Dostawcy przemysłu motoryzacyjnego od momentu kwalifikacji jak i przez cały czas trwania współpracy są weryfikowani i certyfikowani przez swoich klientów. Z jednej strony badana jest zgodność procesów realizowanych przez dostawcę z wymaganiami klienta. Przykładem może tu być standard MMOG/LE określający normy zarządzania przepływem logistycznym i przepływem informacji u dostawców. Z drugiej strony weryfi- kacji podlega system jakości dostawcy i jego zgodność z wymogami takich norm, jak QS 9000, VDA6.1 czy TS16949.
Wojciech Sieroń, Business Consultant QAD Polska
Rynek motoryzacyjny, szczególnie w obecnej fazie, jest bardzo konkurencyjny. Operujące na nim nowoczesne przedsiębiorstwo wymaga wydajnego, skalowalnego i elastycznego systemu, aby mogło sprostać nowym wymaganiom biznesowym. O sukcesie na polskim rynku motoryzacyjnym mogą przesądzić poniesione dzisiaj inwestycje. Polscy dostawcy podzespołów i dealerzy posiadają ogromny potencjał, ale brakuje im zaawansowanych rozwiązań informatycznych stosowanych na co dzień w Europie. Zdają sobie z tego sprawę polskie firmy, które coraz częściej zaczynają przygotowywać się do pełnego i skutecznego wykorzystania technik IT w zdobywaniu przewagi konkurencyjnej.
Zależy nam na rozszerzeniu naszej, już teraz znaczącej, obecności w tej branży. Chcemy dostarczać na polski rynek jedno z najlepszych na świecie branżowych rozwiązań IT. Między innymi dlatego IBS przejęło dostawcę oprogramowania dla branży motoryzacyjnej, IDS Enterprise Systems, co ustawia IBS w pozycji jednego z międzynarodowych liderów na rynku rozwiązań oprogramowania do zarządzania łańcuchem dostaw w branży motoryzacyjnej.
Rafał Tymków, dyrektor sprzedaży i marketingu IBS Polska
Branża motoryzacyjna jest jedną z najbardziej innowacyjnych, co oznacza, że systemy IT muszą szybko dostosowywać się do aktualnych warunków pracy. Nacisk na podnoszenie jakości i obniżanie kosztów produkcji, a przy tym wysoki poziom konkurencji wymuszają na poszczególnych firmach wdrażanie jak najlepiej dostosowanego, zintegrowanego systemu zarządzania. W przypadku światowych koncernów samochodowych dochodzi czynnik globalny – zdarza się, że poszczególne fabryki posiadają autonomiczne systemy informatyczne, które często nie odzwierciedlają złożonych procesów w nich zachodzących. Stąd rosnąca potrzeba wdrożenia spójnego systemu, który swoim działaniem będzie obejmował niemal wszystkie procesy – począwszy od zamówień części u dostawców, zarządzania magazynem, kontrolą produkcji po wysyłkę do odbiorców końcowych. Niektóre firmy (np. Toyota) zdecydowały się na zakup oprogramowania dedykowanego, które zapewni im scentralizowaną kontrolę nad przepływem informacji.
Maciej Zwoliński, dyrektor Działu Realizacji i Serwisu Surfl and Systemy Komputerowe |
Autor: Tomasz Kurzacz, MSI Polska