System IT dla 2680 użytkowników

Wdrożenie systemu Impuls BPSC w poszczególnych oddziałach koncernu Enion SA to przedsięwzięcie na ogromną skalę, zrealizowane w wyjątkowo krótkim czasie

Ze względu na specyfikę i konsolidację branży energetycznej wdrożenia systemów ERP mają w niej zawsze indywidualny charakter. Priorytetem dla Enion SA było opracowanie obowiązującego w całym koncernie standardu w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz rejestracji zdarzeń gospodarczych. Integracja systemowa poszczególnych oddziałów miała więc zasadnicze znaczenie. Ujednolicono procesy biznesowe, usprawniono przepływ informacji.

Konsolidacja systemu informatycznego była jednym z elementów scalających poszczególne oddziały w jeden silny ekonomicznie podmiot, który jest w stanie skutecznie konkurować na wolnym rynku energii elektrycznej. Enion powstał bowiem z połączenia spółek dystrybucyjnych, działających na terenie południowej Polski. Koncern tworzą aktualnie Beskidzka Energetyka, Będziński Zakład Energetyczny, Zakład Energetyczny Częstochowa, Zakład Energetyczny Kraków oraz Zakład Energetyczny Tarnów. Połączenie poszczególnych jednostek zwiększyło możliwości rozwoju, zdobywania i implementacji nowoczesnych rozwiązań technicznych. Wpłynęło także na poprawę jakości obsługi ponad 2 300 000 klientów. Obecnie obszar działania firmy obejmuje ponad 25 tys. km², a udzia ł w polskim rynku sprzedaży energii elektrycznej przekracza 16%. Koncern zatrudnia łącznie ponad 8 tys. pracowników. 

System Impuls BPSC wdrożono w oddziałach koncernu w Będzinie, Częstochowie oraz Krakowie i Bielsku-Białej – łącznie 2680 użytkowników. W oddziałach w Krakowie i Bielsku-Białej trwało to zaledwie 6 miesięcy.

Wprowadzenie jednolitego systemu ERP, który jest w pełni zintegrowany z funkcjonującymi w koncernie innymi systemami informatycznymi, przyczyniło się do powodzenia procesu połączenia. Wypracowany standard umożliwia konsolidację wyników oddziałów w systemie nadrzędnym centrali, zapewnia spójność analiz danych w obszarach finansów, gospodarki materiałowej, transportu, eksploatacji i remontów, kadr i płac. Od stycznia 2006 r. poprawnie funkcjonuje import ujednoliconych na poziomie całej firmy danych z oddziałów do centrali.

Jak podkreśla Jerzy Cieśliński, dyrektor Departamentu Informatyki Enion SA: – Zakładaliśmy standaryzację i udało się ją wprowadzić. Impuls BPSC działa w czterech oddziałach, w piątym funkcjonuje inny system, zintegrowany z całością. Wdrożenie objęło najważniejsze obszary dziedzinowe, dystrybucję i obroty. Integracja z funkcjonującymi w Enionie systemami informatycznymi umożliwiła ewidencję wszystkich danych niezbędnych w procesie sprzedaży energii elektrycznej i pozostałych usług z nią związanych. Uproszczono kalkulację i planowanie kosztów oraz zarządzanie obiektami technicznymi. System zapewnił sprawniejsze prowadzenie prac remontowych i inwestowania w infrastrukturę elektroenergetyczną.

Wdrożone moduły: 

FK, Kadry-płace, środki trwałe, odzież robocza, gospodarka materiałowa, transport, Plan 9000 (moduł zarządzania eksploatacją i inwestycjami) 

Liczba użytkowników w poszczególnych oddziałach: 

Bielsko-Biała: 880 

Kraków: 750 

Częstochowa: 450 

Będzin: 600 

Wyposażenie oddziałów w Bielsku-Białej i Krakowie

Serwery: IBM p570

System operacyjny: AIX

Baza danych: Oracle

Ze względu na skalę projektów, wyjątkowo krótki czas ich realizacji oraz konieczną standaryzację realizacja wdrożenia wymagała specjalnego sposobu zarządzania. Stworzona została odpowiednia struktura, odpowiadająca poziomom organizacyjnym Enionu. Na każdym poziomie funkcjonowały dwa współpracujące ze sobą zespoły Enionu i BPSC. Takie zasady działania zapewniły prawidłowy przebieg prac oraz ścisłą współpracę. Konsultanci BPSC mogli na bieżąco reagować na potrzeby i wymagania klienta.

Innym uwarunkowaniem projektu była konieczność integracji z pozostałymi działającymi systemami. Ważnym elementem było również uruchomienie jednej platformy sprzętowej oraz systemowej dla oddziałów w Krakowie i Bielsku-Białej przy zachowaniu ciągłości prac. System Impuls BPSC pracuje w koncernie w architekturze klient-serwer oraz w architekturze trójwarstwowej serwera aplikacji (usługi terminalowe). Pełne bezpieczeństwo gromadzonych danych zapewnia oparcie systemu na bazie danych Oracle oraz specjalnie dobranej platformie sprzętowej.

– W dziedzinie sprzętu korzystamy ze sprawdzonych rozwiązań, opartych na jednej, dużej maszynie, nie zaś na zestawie serwerów pracujących w klastrach ze współdzielonymi systemami dyskowymi – mówi Jacek Wielgus, kierownik Zespołu Inżynierów Systemowych BPSC. – Integracja mechanizmów klaster odbywa się na wszystkich poziomach – zarówno systemu operacyjnego, bazy danych, jak i aplikacji. Realizację tego typu przedsięwzięć zapewnia oprogramowanie firmy Oracle, które dostarcza rozwiązań zwiększających wydajność pracy bazy (mechanizm dzielenia pamięci CachFusion) oraz jej dostępność, tak ważną dla aplikacji pracujących w systemie 24/7, jaką jest system Impuls BPSC. Projekty te gwarantują również maksymalną skalowalność, co ma ogromne znaczenie ze względu na bezpieczeństwo całej inwestycji.

&nbsp

Biuro Projektowania Systemów Cyfrowych powstało w 1988 r. Sztandarowym produktem firmy jest wdrożony w Enion SA system klasy ERP – Impuls BPSC. We wrześniu 2006 r. wprowadzono na rynek nową wersję systemu – Impuls 5. Według firmy badawczo-analitycznej DiS BPSC zajmuje czwarte miejsce wśród producentów ERP funkcjonujących na polskim rynku i jest w tej grupie najwyżej klasyfikowanym krajowym dostawcą.

 

Spółka zatrudnia ponad 170 osób – większość to specjaliści w dziedzinie oprogramowania, wdrożeń i serwisu. Do klientów BPSC należą m.in.: Animex, Atlantic, Big Star, CTL Logistic, FPiN Wapienica, Kler, Morliny – Grupa Animex, PCC Rail Szczakowa, PEC Tychy, Rokpol, Stalexport – Transroute Autostrada, Stomil Wolbrom, ZM Duda.

  

Autor: Adam Majczak, MSI Polska