System billingowy w KRI

Firma HICRON podpisała umowę na opracowanie i wdrożenie systemu billingowego do obsługi sprzedaży gazu ziemnego, LNG, LPG i ciepła w firmie KRI SA. Prace projektowe zakończą się w marcu 2011 r.

KRI SA jest przedsiębiorstwem energetycznym dostarczającym nowoczesne, kompleksowe rozwiązania energetyczne z wykorzystaniem gazu ziemnego i LNG (skroplonego gazu ziemnego). Ze względu na specyfikę działania firma KRI SA potrzebowała rozwiązania branżowego, które zapewniłoby szybką i jednoczesną obsługę tysięcy klientów, obejmującą regularne naliczenie opłat za zużycie oraz przesył gazu.

– Największym wyzwaniem w naszej branży jest konieczność jednoczesnego wystawienia faktur dla tysięcy klientów. Rozwiązanie do sprzedaży mediów musi być więc po pierwsze zintegrowane z licznikami, by mogło automatycznie naliczyć należność na podstawie ustalonych wcześniej algorytmów, po drugie – przygotowane do jednoczesnego przesyłu milionów rekordów, po trzecie – na tyle elastyczne, byśmy sami mogli modyfikować wszystkie parametry sprzedażowe. Do tego dochodzi wiele innych procesów, np. organizacja sieci, przyłączy czy zarządzanie licznikami – mówi Paweł Szczepaniak, kierownik Departamentu IT w KRI SA.

Wdrażane rozwiązanie billingowe jest autorską aplikacją firmy HICRON, dostosowaną do indywidualnych potrzeb KRI SA. Rozwiązanie zostanie zintegrowane z systemem SAP w obszarach sprzedaży i dystrybucji, gospodarki remontowej, zarządzania projektami, finansów i kontrolingu. Będzie służyć do kompleksowej obsługi klientów KRI: od zakładania konta w systemie SAP na podstawie umowy przyłącza (z automatyczną kontrolą duplikatów), przez zarządzanie licznikami (przyjmowanie i wydawanie liczników z magazynu, ich podłączanie i przepinanie, wprowadzanie odczytów), obsługę kontraktów i wystawianie faktur (z korektą), aż do procedur związanych z rozwiązaniem umowy.

Oprócz koncepcji rozwoju systemu billingowego zaplanowane przez HICRON usprawnienia obejmują m.in. realizację w SAP obsługi podatku akcyzowego związanego ze sprzedażą gazu do celów napędowych, obsługę opłaty paliwowej, rejestrację i bilansowanie certyfikatów ekologicznych, rozbudowę taryfy opłat o m.in. współczynnik odległościowy, wdrożenie rozwiązania do zarządzania przepływem dokumentów.

Projekt wdrożenia rozwiązania billingowego jest przeprowadzany w oparciu o metodykę Accelerated SAP (ASAP) oraz HICRON Implementation Method. (ej)