Smart Analytics od IBM

Według raportu „Business Analytics and Optimization for the Intelligent Enterprise” – przygotowanego przez IBM Institute for Business Value – 1 na 3 przedstawicieli kadry zarządzającej w firmach przyznaje, że podejmuje strategiczne decyzje bez niezbędnych informacji, a 1 na 2 liderów nie ma dostępu do istotnych informacji dotyczących firmy, w której pracują. Jednocześnie 4 na 5 liderów postrzega informację jako źródło przewagi konkurencyjnej.

Badanie powstało na podstawie rozmów z 225 liderami biznesu na świecie. Jego wyniki pokrywają się z innym badaniem IBM – CIO Study, zrealizowanym na podstawie rozmów z ponad 2500 dyrektorów IT z 75 krajów, w którym aż 83% badanych wskazało narzędzia analityczne jako kluczowy czynnik zwiększania konkurencyjności.

– Według najnowszych raportów analitycznych wzrost ilości informacji i dokumentów, z jakimi będą musiały poradzić sobie firmy, w ciągu najbliższych pięciu lat szacuje się na 650%. Dokumenty najczęściej mają różne źródła, pochodzenie, zawartość i format. Mogą to być dokumenty papierowe, e-maile, pliki tekstowe, multimedialne itp. Niezależni analitycy szacują, że minimum 80% dokumentów firmowych ma taką „nieuporządkowaną” postać. Zaledwie 20% jest ustandaryzowanych i znajduje się w bazach i hurtowniach danych oraz aplikacjach domenowych. W rzeczywistości 70% nieustandaryzowanych danych dezaktualizuje się po dziewięćdziesięciu dniach – powiedział Piotr Pietrzak, Chief Technologist w IBM Polska.

IBM inwestuje 6 miliardów USD rocznie w rozwój i badania (R&D) nad nowoczesnymi systemami do analityki danych. Z kolei 11 mld USD firma przeznaczyła na 19 akwizycji w ciągu 5 minionych lat, z czego duża część środków przypadła na firmy specjalizujące się w rozwiązaniach analitycznych (m.in. Cognos, SPSS, ILOG, a niedawno Netezza).

W ramach oferty Smart Analytics IBM wprowadza na rynek rozwiązania: Smart Analytics 5600 (zbudowane na platformie x86), Smart Analytics 7600 (na platformie Power) oraz Smart Analytics 9600 (na platformie Mainframe). Systemy te zostały zoptymalizowane do przetwarzania dużej ilości danych i zawierają odpowiednio dostosowane komponenty, aby skrócić czas ich wdrożenia.

Poza platformą sprzętową (serwer i urządzenia pamięci masowych) wszystkie systemy Smart Analytics zostały zbudowane z wykorzystaniem hurtowni danych (np. InfoSphere Warehouse) oraz wyposażone w odpowiednie oprogramowanie analityczne (np. Cognos 8 Business Intelligence). Funkcje zintegrowanych programów Cognos i InfoSphere Warehouse obejmują raportowanie, analizę i wykonanie dashboardów oraz możliwość sięgnięcia po informacje nieustrukturalizowane, spoza bazy danych, takie jak poczta elektroniczna.

Dział IBM Global Financing przeznaczył globalnie kwotę 500 mln USD na kredyty i usługi leasingowe dla firm, które zechcą przenieść swoje aplikacje na systemy IBM. (ej)