Przedsiębiorstwa użyteczności publicznej oczekują, że narzędzia analityczne pomogą im zwiększyć efektywność operacyjną, ale tylko niecała połowa takich przedsiębiorstw wykorzystuje potencjał wielkich zbiorów danych z inteligentnych sieci energetycznych do poprawy obsługi klienta.
Drugi coroczny raport działu Oracle Utilities poświęcony wielkim zbiorom danych „Utilities and Big Data: Accelerating the Drive to Value” pokazuje, że obecnie firmy są lepiej przygotowane na napływ danych z inteligentnych sieci energetycznych niż w zeszłym roku, lecz wciąż jeszcze nie wykorzystują pełnego potencjału zgromadzonych danych. Informacje te mogą być użyte do poprawy obsługi klienta oraz usprawnienia operacji w celu czerpania korzyści biznesowych.
W badaniu Oracle „Utilities and Big Data: Accelerating the Drive to Value” ankietowano 151 członków kadry kierowniczej z północnoamerykańskich przedsiębiorstw użyteczności publicznej, realizujących programy inteligentnych sieci energetycznych.
Badanie przeprowadzono w celu poznania:
- stopnia przygotowania przedsiębiorstw użyteczności publicznej na napływ wielkich zbiorów danych,
- w jaki sposób dane są wykorzystywane do usprawnienia obsługi klienta,
- krótko- i długoterminowych planów dotyczących wykorzystania danych z inteligentnych sieci energetycznych,
- potencjału rozwiązań opartych na chmurze w zarządzaniu danymi i ich analizie,
- w jakich obszarach analiza predykcyjna może przynieść przedsiębiorstwom użyteczności publicznej największe korzyści.
W tym roku więcej przedsiębiorstw użyteczności publicznej niż w roku ubiegłym zadeklarowało, że są całkowicie przygotowane na napływ dużych ilości danych. Ale tylko niecała połowa badanych stwierdziła, że w swoich zakładach wykorzystuje dane z inteligentnych sieci energetycznych do poprawy obsługi klienta oraz efektywności operacyjnej.
Najważniejsze wnioski z badania
- Przedsiębiorstwa użyteczności publicznej są obecnie lepiej przygotowane na powódź danych niż rok temu – 17% respondentów zadeklarowało pełną gotowość (9% w 2012 r.). Większość z nich jest na to jednak dalej nieprzygotowana. Przedsiębiorstwa użyteczności publicznej wprowadziły drobne ulepszenia w zakresie udostępniania informacji oraz wykorzystywania ich do podejmowania strategicznych decyzji.
- Mniej niż połowa przedsiębiorstw użyteczności publicznej używa inteligentnych sieci energetycznych do wysyłania alertów lub wprowadzania innych usprawnień w zakresie bezpośredniej obsługi klienta.
- 62% ankietowanych deklaruje, że w ich przedsiębiorstwach występują luki w kwalifikacjach w zakresie wielkich zbiorów danych, do tych respondentów należą również osoby, które stwierdziły, że ich zakłady są przygotowane na napływ danych z inteligentnych sieci energetycznych.
- Dwa na trzy przedsiębiorstwa użyteczności publicznej rozważa wykorzystanie rozwiązań opartych na chmurze do zarządzania danymi z inteligentnych sieci energetycznych oraz ich analizy, ale tylko 26% rzeczywiście wdraża lub utrzymuje takie rozwiązanie lub ma konkretne plany z tym związane.
- Przedsiębiorstwa użyteczności publicznej wierzą w moc narzędzi analitycznych: 70% z nich spodziewa się, że analiza predykcyjna pomoże im w ochronie przychodów, a 61% oczekuje, że obniży ona koszty utrzymania aktywów.
– Nasze nowe badanie pokazuje, że obecnie więcej przedsiębiorstw użyteczności publicznej jest w pełni przygotowanych na napływ wielkich zbiorów danych z inteligentnych sieci energetycznych niż w roku ubiegłym, ale większość z nich wciąż nie czerpie korzyści biznesowych z gromadzonych informacji. Najnowocześniejsze podmioty z tej branży przekształcają się w przedsiębiorstwa bazujące na danych, aby szybciej wykorzystywać możliwości Big Data oraz narzędzi analitycznych do poprawy obsługi klienta i efektywności operacyjnej – powiedział Rodger Smith, wiceprezes Oracle, szef działu Oracle Utilities.