O korzyściach z wdrożenia rozwiązania Xpertis firmy Macrologic
Producenci mebli tapicerowanych nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie dobrze znają markę Stalmot. Ta nidzicka firma znajduje się w ścisłej czołówce liderów rynku i z powodzeniem rywalizuje z renomowanymi konkurentami europejskimi. Swoje wyroby sprzedaje w 30 krajach świata, w tym tak egzotycznych jak Meksyk, Chiny czy Republika Południowej Afryki. Planuje ekspansję na południe Europy (Rumunia, Bułgaria, Austria, Włochy).
Tajemnica sukcesu
Fabryka Okuć Meblowych Stalmot sp. z o.o. w Nidzicy powstała w 1990 r. W tej chwili posiada dwa zakłady – w Nidzicy i Bartoszycach, a od 2004 r. jest głównym udziałowcem firmy Wolmet w Wolsztynie, wcześniej jednego z głównych konkurentów. W całej grupie kapitałowej zatrudnionych jest około 600 osób.
Podstawowa działalność firmy opiera się na produkcji stelaży, mechanizmów, okuć drobnych, metalowych elementów chromowanych i tworzyw sztucznych stosowanych do produkcji mebli tapicerowanych. W bieżącej sprzedaży jest około 2000 artykułów, każdego miesiąca wdrażanych jest kilkanaście nowych. Od 17 lat Stalmot dynamicznie rozwija się, inwestując w podnoszenie kwalifikacji pracowników, unowocześnianie parku maszynowego, budowę nowych hal produkcyjnych i magazynów, zakup nowoczesnych technologii oraz oprogramowania komputerowego.
– Naszym najsilniejszym atutem są pracownicy, którzy potrafią spełniać oczekiwania klientów – mówi Władysław Hablützel, dyrektor zakładu w Nidzicy. – To właśnie dzięki nim firma stała się synonimem wysokiej jakości i nowoczesności. Jednocześnie ze względu na szeroki asortyment, złożoną strukturę firmy i intensywną współpracę z klientami kluczowy dla funkcjonowania i rozwoju jest sprawny przepływ informacji wewnętrznej i zewnętrznej.
W latach 90. w firmie wykorzystywano oparte na środowisku DOS proste programy do prowadzenia sprzedaży i księgowości. Z upływem czasu pojawiła się potrzeba informatycznego wsparcia zarządzania kadrami i produkcją. Wykorzystano do tego aplikacje działające w środowisku Windows firmy Microsoft.
Na tym etapie obieg informacji był utrudniony i niestabilny, co wynikało z braku kompatybilności oprogramowania. Powstające dokumenty trzeba było kilkakrotnie przetwarzać i importować, a często manualnie wprowadzać dane do programu. Takie działania były czasochłonne, w dodatku obarczone ryzykiem błędów.
Kolejna trudność wiązała się z faktem posiadania dwóch zakładów produkcyjnych. Dział handlowy borykał się z problemem opóźnionych informacji o stanach magazynowych wyrobów. Materiały do produkcji były inaczej oznaczane w każdym zakładzie, co utrudniało racjonalne gospodarowanie, wewnętrzne przekazywanie między magazynami i kontrolę zapasów. Utrudniona była kontrola wyrobów produkowanych w kooperacji (przekazywanie i przyjmowanie detali w procesie produkcji).
Wdrażamy!
Rynek okuć meblowych staje się coraz bardziej wymagający. Producenci mebli są świadomi, że ich sukces rynkowy bezpośrednio wynika z efektywnej współpracy z dostawcami. Konkuruje się nie tylko jakością, wzornictwem czy ceną, ale coraz częściej czasem realizacji i elastycznością nowych wdrożeń. Zabiegi takie wymagają od dostawcy okuć inwestowania nie tylko w sferze produkcji, ale także w infrastrukturę wymiany informacji. Elastyczność produkcji i realizacja terminowych dostaw do odbiorców wymagają wymiany informacji między komórkami przedsiębiorstwa w czasie rzeczywistym. W przypadku firmy Stalmot bez sprawnego systemu przepływu danych zsynchronizowanie pracy obu zakładów nie byłoby możliwe.
Stanisław Szczepkowski
właściciel firmy Stalmot
Decyzja o zakupie zintegrowanego systemu informatycznego zapadła na szczeblu zarządu przedsiębiorstwa, który zdawał sobie sprawę, że bez sprawnych narzędzi informatycznych firma może mieć trudności z utrzymaniem pozycji na rynku. Podstawowym kryterium, jakim kierowano się podczas przeglądania rynkowej oferty, było wsparcie w zarządzaniu obszarem produkcyjnym. Spośród wielu produktów dostępnych na polskim rynku wybór padł na ofertę firmy Macrologic (d. Macrosoft) – rozwiązanie Xpertis. Decyzję o jego zakupie i wdrożeniu zarząd firmy podjął w 2001 r.
Wybrany system miał realizować kilka podstawowych celów, w tym zapewnić: szybką i sprawną obsługę klienta, ciągłą kontrolę spływu należności, poprawę organizacji procesów produkcyjnych i zaopatrzenia, szybki dostęp do informacji, ujednolicenie systemu pracy w obu zakładach, obniżenie kosztów.
Historia wdrażania
Prace wdrożeniowe rozpoczęto zgodnie z harmonogramem opracowanym i nadzorowanym przez zarząd firmy. W pierwszym etapie uruchomiono rozwiązanie umożliwiające ewidencję dokumentów sprzedaży, księgowych oraz naliczenie wynagrodzeń z początkiem roku. W drugim etapie wdrożono pełną obsługę obszarów: finansowo- -księgowego, kadrowo-płacowego, sprzedaży i gospodarki magazynowej. W tym samym czasie prowadzono analizę i projekt implementacji modułu Produkcja. Jego instalacja, parametryzacja oraz szkolenia użytkowników trwały niemal 9 miesięcy, a ze względu na duży stopień skomplikowania technologii i procesów produkcyjnych w Stalmocie modyfikacje obszaru wspomagającego produkcję zabrały jeszcze kilka miesięcy.
Jako jeden z ostatnich wdrożono i sparametryzowano moduł informacji menedżerskiej, umożliwiający m.in. kontrolę kosztów oraz sporządzanie analiz przekrojowych. Nad jego wdrażaniem czuwał zarząd przedsiębiorstwa. Był to końcowy etap instalacji rozwiązania Xpertis, która trwała niewiele ponad rok.
P R O F I L
Użytkownik: Stalmot
Platforma systemowo-sprzętowa
Xpertis Informacja finansowa Xpertis Finanse i księgowość Xpertis Kadry i płace Xpertis Logistyka Xpertis Produkcja Xpertis Środki trwałe Xpertis Bankowość elektroniczna Xpertis Kasa |
Infrastruktura
Zakup nowego oprogramowania przyczynił się również do konieczności zakupienia nowego sprzętu komputerowego w tym maszyny serwera. Zdecydowano się na zainstalowanie serwera baz danych zintegrowanego systemu informatycznego Xpertis na platformie Linux.
Początkowo wystarczało 14 dostępów do serwera danych. Można było prowadzić rejestrację i wprowadzanie wszelkich dokumentów w dwóch zakładach, tj. w Bartoszycach i Nidzicy. W listopadzie 2004 r. licencję na zintegrowany system informatyczny firmy Macrologic kupiła także druga spółka zależna, Wolsztyńska Fabryka Okuć Wolmet w Wolsztynie. Prezes zarządu Wolsztyńskiej Fabryki Okuć Wolmet, Piotr Szczepkowski, podjął taką decyzję na skutek dobrych rekomendacji z pierwszych zakładów. W grudniu 2006 r. zakupiony został (i trwa jego wdrożenie) moduł zarządzania produkcją, taki sam jak dla firmy Stalmot. Dziś użytkownicy w trzech zakładach produkcyjnych wykorzystują już 59 jednoczesnych dostępów do Macroservera baz danych.
Xpertis na co dzień
– Poza szybkością wymiany informacji istotna jest także wiarygodność danych – uważa Władysław Hablützel. – Praca online na danych rzeczywistych zapewnia bieżące tworzenie niezbędnych do podejmowania decyzji raportów. A zintegrowany system informatyczny, umożliwiający wprowadzenie danych i weryfikację w miejscu ich powstawania daje gwarancję unikania błędów, jakie powstają przy wielokrotnym wprowadzaniu tych samych informacji.
Wdrożenie zintegrowanego rozwiązania Xpertis pozwoliło uporządkować i zsynchronizować procesy realizowane w firmie. System pracuje non stop, obsługuje użytkowników pracujących w trzech oddzielnych sieciach połączonych za pomocą łączy dedykowanych. Możliwy jest dostęp z innych sieci przez kanały VPN (tak pracuje przedstawicielstwo Stalmot w Rumunii). Automatyczna archiwizacja wszystkich składników systemu, począwszy od danych po formuły i parametry odpowiedzialne za sterowanie pracą poszczególnych aplikacji, odbywa się nocą.
Obszary działalności wspomagane przez system SKID
|
Współpraca
Firma składa się z trzech zakładów produkcyjnych, jej potrzeby rosną, co wymaga stałej współpracy z dostawcą systemu IT i rozwijania go wraz z użytkownikiem.
Niezbędne interwencje związane są z dostosowywaniem funkcji oprogramowania do nowych potrzeb użytkowników, np. pojawiania się nowych procesów, których obsługa wymaga informatyzacji. Drugą przyczyną interwencji są zmiany w parametryzacji poszczególnych aplikacji, wynikające ze zmieniających się warunków w firmie, np. zmiany planu kont księgowych. Dotychczasowa współpraca z dostawcą oprogramowania przebiega bez zakłóceń.
Plany
W przyszłości właściciele firmy planują zakup systemu CRM, który pozwoli uporządkować relacje z kontrahentami i klientami. Rozważany jest też zakup modułu kontrolingowego umożliwiającego wykorzystywanie techniki OLAP.
– W tym roku uruchamiamy magazyn wysokiego składowania – mówi Stanisław Szczepkowski, właściciel firmy Stalmot. – Myślimy też o wprowadzeniu kodów kreskowych, które skrócą czas przygotowania wysyłek i wyeliminują pomyłki ludzkie przy sprzedaży. Ponadto planujemy wprowadzenie funkcji, dzięki której na dokumentach przychodowych i rozchodowych będą się pokazywać adresy składowania wyrobów gotowych. Chcemy również ułatwić pracę handlowcom poprzez umożliwienie im podglądu kart katalogowych wyrobów, a klientom zaoferować możliwość zamawiania przez Internet.
Autor: Cezary Pochrybniak, MSI Polska