• Ponad 70% małych firm w Wielkiej Brytanii, Francji, Włoszech i Rosji uważa, że technologie komunikacyjne mają kluczowe znaczenie w ich działalności
• Ponad 60% planuje inwestycje w te technologie w najbliższym czasie lub w okresie roku
Ankieta została przeprowadzona online w kwietniu 2009 r. przez firmę Avaya, globalnego dostawcę aplikacji, systemów i usług komunikacyjnych dla przedsiębiorstw, za pośrednictwem podwykonawcy (firmy e-Rewards). Przedstawia ona podejście małych firm europejskich (zatrudniających od 20 do 80 pracowników) do szerokiej gamy trendów w dziedzinach ekonomii, technologii i komunikacji.
Najnowsza ankieta firmy Avaya na temat trendów technologicznych w małych firmach wykazała, że większość firm w Wielkiej Brytanii, Francji, Włoszech i Rosji aktualnie inwestuje w technologie lub planuje takie inwestycje w perspektywie roku. Jeśli chodzi o wpływ na produktywność pracowników, narzędzia komunikacyjne są stawiane na pierwszym miejscu we Francji (gdzie 56% respondentów uznaje je za najważniejsze) i w Rosji (39%), natomiast w Wielkiej Brytanii i we Włoszech za ważniejsze są uważane takie czynniki, jak wynagrodzenie i elastyczne godziny pracy.
Wyniki ankiety pokazują, że środowisko małych firm, nawet w trudnym okresie kryzysu ekonomicznego, nadal inwestuje w technologie komunikacyjne — aż 79% tych przedsiębiorstw w Wielkiej Brytanii, 71% we Francji, 69% we Włoszech i 63% w Rosji podaje, że technologie te mają dla nich kluczowe znaczenie i że zamierzają wydawać na nie pieniądze.
Jednakże wyniki te pokazują również, że rynek z wahaniem wprowadza niektóre bardzo ważne technologie komunikacyjne, na przykład telepracę i mobilność. Większość respondentów w różnych krajach (80% we Francji, 78% w Rosji, 65% we Włoszech, 59% w Wielkiej Brytanii) podaje, że wdrożyłaby technologię umożliwiającą pracownikom wykonywanie zadań w domu, gdyby można było najpierw ją wypróbować i przekonać się, że przynosi korzyści.
– Małe firmy różnią się od dużych większą elastycznością i przedsiębiorczością, co pozwala im się rozwijać nawet w obecnych warunkach — powiedział Jakub Abramczyk, dyrektor zarządzający firmy Avaya w Polsce. – Jednak mimo że są gotowe inwestować, potrzebują wskazówek na temat tego, co jest możliwe, na co je stać finansowo i co może im przynieść największe korzyści.
67% respondentów z Wielkiej Brytanii i 60% z Francji podaje, że najważniejszym argumentem za umożliwieniem pracownikom małych firm wykonywania zadań w domu jest wzrost produktywności. Natomiast 74% respondentów z Włoch i 65% z Rosji uważa, że większą korzyścią z telepracy jest obniżenie kosztów ogólnych.
Większość małych firm nie jest jeszcze odpowiednio wyposażona do wprowadzenia pracy zdalnej. Badanie wykazało, że 57% respondentów w Rosji, 46% we Włoszech i Francji oraz 42% w Wielkiej Brytanii uważa, iż mniej niż jedna czwarta ich pracowników jest aktualnie przygotowana do pracy zdalnej (w domu, w podróży itd.). W niektórych przypadkach żaden pracownik nie ma takich możliwości. Jeśli chodzi o lokalizację, to większość małych firm (67% we Francji, 66% w Rosji, 65% w Wielkiej Brytanii i 61% we Włoszech) wyraża pogląd, że niezbędna jest codzienna obecność pracowników w biurze lub zakładzie pracy. Prawdopodobnie jest to spowodowane niewystarczającą znajomością technologii pracy zdalnej, które pozwalają pracownikom funkcjonować dokładnie tak samo, jakby byli w biurze.
– Coraz więcej małych firm zdaje sobie sprawę, że umożliwienie pracownikom wykonywania zadań w domu lub w podróży może zwiększyć ich produktywność i motywację — dodaje Andrzej Wróbel. – Jednakże wiele z nich obawia się podjąć taką decyzję lub nadal stosuje metody z przeszłości. Potrzebne im jest lepsze zrozumienie mechanizmów, dzięki którym technologie pracy zdalnej i mobilności mogą zapewnić przewagę nad konkurencją. Dostępne obecnie zaawansowane technologie IP i ujednoliconej komunikacji mogą już być stosowane nie tylko w dużych przedsiębiorstwach.
Takie systemy, jak Avaya IP Office, oferują małym firmom ekonomiczny sposób wdrożenia w miejscu pracy zaawansowanych funkcji komunikacyjnych, poczynając od rozwiązań klasy korporacyjnej zapewniających łączność i obsługę klienta, z możliwością łatwego przejścia na bardziej zaawansowane technologie. Dostępne w systemie Avaya IP Office opcje telepracy i mobilności umożliwiają pracownikom wykonującym zadania w domu i w podróży nieprzerwaną łączność oraz stały kontakt z kolegami i klientami.