Konkurencyjność w cenie

Polskim firmom działającym w branży elektronicznej trudno dotrzymać kroku konkurentom z Azji. Z kolei w branży elektrotechnicznej prym wiodą firmy europejskie o często ponadstuletniej tradycji

Przedsiębiorstwa działające w branżach elektronicznej i elektrotechnicznej muszą zwracać uwagę na minimalizację kosztów, którą umożliwia precyzyjna kontrola i sterowanie we wszelkich obszarach działalności firmy – od pomysłu produktu przez wytworzenie po dystrybucję i sprzedaż. Na każdym z tych etapów można wykorzystać odpowiednie narzędzia IT, które wspomagają zarząd firmy oraz kadrę każdego szczebla w jak najefektywniejszym wykorzystaniu posiadanych środków.

Aby jednak możliwa była maksymalizacja efektów, potrzebne jest współdziałanie – zarówno ludzi, jak i systemów. Stąd bierze się potrzeba wprowadzania rozwiązań kompleksowych, obejmujących jak najszersze spektrum zagadnień. Potwierdzają to specjaliści działający w branży elektronicznej i elektrotechnicznej. – Przedsiębiorstwa oczekują od systemów informatycznych kompleksowego wsparcia szeroko pojętej bieżącej działalności biznesowej z uwzględnieniem oczywiście specyfiki swojego sektora – mówi Marek Dutkowski, wiceprezes Asseco Business Solutions. – Dzięki temu możliwe jest m.in. jednoznaczne i precyzyjne określenie kosztów działalności.

Bardzo ważne jest także utrzymywanie stałej wysokiej jakości oraz zachowanie identyczności partii produktów w czasie. – Szczególnie ważne jest zarządzanie jakością poszczególnych elementów (półfabrykatów, wyrobów gotowych) – mówi Sławomir Kuźniak, dyrektor ds. konsultingu i promocji BPSC. – Wymagający klienci żądają bowiem produktów cechujących się najwyższą jakością.  

Jest także inny ważny powód stosowania informatyki – standaryzacja. W dobie globalizacji półprodukty pochodzą od różnych producentów z różnych części świata. Projekt elementu wykonany np. w Niemczech przesyłany jest drogą elektroniczną do Chin czy na Tajwan, tam wykonywane są niezbędne podzespoły, które przesyłane są do Polski, gdzie następuje końcowy montaż z elementami wykonanymi na miejscu, kontrola jakości i spełniania norm europejskich oraz… naniesienie logo firmy (w tym przykładzie – niemieckiej). Czy jest to scenariusz science fiction? Nie, tak wytwarzanych jest wiele produktów np. z branży AGD.

Kolejną cechą, którą powinny się charakteryzować branże elektroniczna oraz elektrotechniczna, jest elastyczność. Producenci muszą szybko, prosto i tanio dostosowywać się do wymogów rynku, czyli zmieniać asortyment produktów. Serie wyrobów są często bardzo krótkie, kilkakrotnie w ciągu roku trzeba zmieniać lub przynajmniej unowocześniać produkty. Wiąże się to z niezbędnym przezbrajaniem linii produkcyjnych, czyli z dodatkowymi nakładami. Potwierdza to Krzysztof Rosiński, Project Manager w firmie Soldis: – Branże elektroniczna i elektrotechniczna są niezwykle konkurencyjne i wymagają ciągłego udoskonalania produktu przy jednoczesnym zachowaniu niskiej ceny, co zmusza do nieustannego wprowadzania innowacji oraz ścisłego planowania i kontrolowania kosztów.

Ważną sprawą jest także recykling. Zgodnie z wymaganiami Unii Europejskiej to na producentach spoczywa ciężar działań związanych z utylizacją sprzętu, co wymaga odpowiedniego przygotowania zarówno technicznego, jak i organizacyjnego. Systemy IT powinny więc zawierać funkcje obejmujące obsługę powrotu wyeksploatowanych urządzeń do miejsca ich produkcji bądź dostawy do wyspecjalizowanych firm zajmujących się recyklingiem.

Informatyka może pomóc wszędzie tam, gdzie wymagana jest precyzja w kształtowaniu produktu i produkcji, szybkie zmiany, obniżenie kosztów przy zachowaniu maksymalnie wysokiej jakości.

Po wielu latach marazmu w branżach elektronicznej i elektrotechnicznej (w tym czasie zlikwidowano praktycznie cały polski przemysł elektroniczny) pojawiają się kolejne firmy produkujące na razie na bazie zachodnich technologii, ale już znajdujące uznanie u kooperantów. Dużą szansą jest burzliwy rozwój motoryzacji korzystającej ze zdobyczy nowoczesnej elektroniki, którą przecież można z powodzeniem produkować także w Polsce.


 Zestawienie wybranych systemów dla branży elektronicznej i elektrotechnicznej w Polsce (w nawiasie podany dostawca systemu)


Autodesk AutoCAD Electrical 2008 (AutoR)

Rozbudowane narzędzie do tworzenia schematów elektrycznych, hydraulicznych, pneumatycznych i procesowych. Ułatwia szybkie tworzenie rozbudowanych, wielorysunkowych projektów. Automatycznie kontroluje powiązania między elementami a rysunkami. Ma rozbudowane narzędzia do edycji globalnych właściwości elementów, automatyczne narzędzia (np. numerujące elementy czy przewody) we wszystkich rysunkach całego projektu.

Umożliwia zapisanie układów PLC w listing, a następnie odtworzenie go w programie. W AutoCAD Electrical 2008 zaszyte są bogate biblioteki elementów wiodących producentów, dzięki temu nie ma potrzeby definiowania własnych elementów i wiązania ich z katalogami producentów. Nazwa producenta i nr katalogowy wybierane są z automatycznie filtrowanej listy.


C++Test (Parasoft)

Narzędzie do analizy kodu źródłowego w C/C++ oraz do testów jednostkowych. Wspomaga rozwój oprogramowania m.in. dla systemów wbudowanych.

Istotną jego cechą jest możliwość tworzenia testów jednostkowych w bardzo wczesnej fazie projektu, gdy platforma docelowa nie jest jeszcze gotowa, i wykonywanie ich na platformie deweloperskiej (host). W późniejszej fazie testy mogą być uruchamiane na platformie docelowej (płyty oparte na mikroprocesorach z rodzin: ARM, PPC, MIPS, z systemem operacyjnym lub bez) w celu weryfikacji, czy urządzenie działa zgodnie z projektem. C++Test wspomaga pracę grupową programistów dzięki modułowi przeglądów kodu, dystrybucji zadań i raportowania.

Wdrożenia w Polsce: Samsung Electronics Poland R&D Center, PTK Centertel, Filbico


CAD Elektryczny SEE Electrical (IGE+XAO)

System do wykonywania projektów branży elektrycznej i automatyki. Zapewnia szybkie projektowanie rysunków elektrycznych niezbędnych do realizacji obiektów przemysłowych. Przeznaczony jest dla biur projektowych i działów utrzymania ruchu.

Oprócz projektowania schematów umożliwia automatyczne generowanie połączeń zewnętrznych i wewnętrznych oraz rysowanie instalacji elektrycznych w budynkach. Zasadą działania SEE jest tworzenie w trakcie projektowania spójnej bazy informacji o powiązaniach pomiędzy symbolami, katalogami, schematami, szafami, listwami, co zapewnia unikanie kosztownych błędów projektowych.

Wdrożenia w Polsce: Michelin, Elektrobudowa, Elektroprojekt, Energoprojekt, Telecomm


Emrm (Technodat)

System informatyczny usprawniający zarządzanie każdym przedsiębiorstwem z dowolnej branży. Został stworzony zgodnie z najnowszymi technikami w dziedzinie organizacji pracy oraz definiowania i automatyzacji procesów w firmie.

Moduł emrm.Planner tworzy bazę informacji o klientach i produktach firmy, wpływających na efektywność procesów sprzedaży a także działań przedsprzedażowych. emrm.Archive realizuje bezpieczną archiwizację dokumentacji technicznej i technologicznej oraz obieg dokumentów zgodnie z procedurami obowiązującymi w danym przedsiębiorstwie. Z kolei emrm.Service zarządza obsługą, tj. naprawami gwarancyjnymi i pogwarancyjnymi, zakupami materiałów eksploatacyjnych, zgłoszeniami serwisowymi itp. wszystkich maszyn i urządzeń wykorzystywanych w firmie.

Produkt przeznaczony jest dla wszystkich przedsiębiorstw pragnących zwiększyć efektywność swoich działań, udoskonalić realizowane procesy, a przez to znacznie ograniczyć generowane koszty.


Epicor iScala, Epicor Vantage (Epicor)

Pełna obsługa systemu sterowania produkcją Kanban umożliwia usprawnianie procesów biznesowych. Rozwiązanie do zarządzania cyklem eksploatacji produktu (PLM) pełni funkcję centralnego repozytorium wiedzy o historii procesów i produktów, zapewniając zwiększenie przejrzystości procesów biznesowych oraz wydajności integracji i wymiany danych wśród wszystkich użytkowników w przedsiębiorstwie, których obowiązki związane są z produktami. Integracja z rozwiązaniami wspomagającymi projektowanie 2D CAD, 3D CAD oraz E-CAD.

Wdrożenia w Polsce: Elda – Eltra Elektrotechnika, ZEM Ełk – Zakład Elektroniki Motoryzacyjnej, PLUM, Grundfos


FlexNet (Apriso)

Platforma Apriso usprawnia zarządzanie produkcją i logistyką w czasie rzeczywistym, standaryzując i harmonogramując kolejne zadania oraz optymalizując wykorzystanie wszystkich dostępnych zasobów produkcyjnych. W czasie rzeczywistym FlexNet prowadzi również genealogię produkcji oraz pełną kontrolę przebiegu procesów pod względem jakości i wydajności. Każde zdefiniowane odejście od ustalonych parametrów jest od razu sygnalizowane kierownikowi produkcji ze wskazaniem miejsca i przyczyny. FlexNet wspiera strategiczne inicjatywy, takie jak lean manufacturing lub six sigma, umożliwiając jednocześnie zarządzanie produkcją zmienną i krótkoseryjną.


Infor ERP SL (Trax)

Infor ERP SL (dawniej Infor ERP SyteLine) – rozwiązanie na platformie Microsoft Windows przeznaczone dla małych i średnich firm produkcyjnych o profilu produkcji dyskretnej z branż: high-tech, elektronicznej, motoryzacyjnej, lotniczej, produkcji wyrobów metalowych oraz maszyn i urządzeń. Infor ERP SL wspomaga zarządzanie przedsiębiorstwem w głównych procesach produkcyjnych – od pozyskania zamówienia czy zaprojektowania wyrobu przez zapewnienie surowców, zaplanowanie produkcji, wyprodukowanie po sprzedaż, rozliczenia i obsługę posprzedażną. Może obsługiwać jednocześnie różne typy produkcji (MTS, ATO, CTO, ETO, MTO, Repetitive), wspomagając produkcję komponentów, złożonych maszyn i urządzeń, a także skomplikowanych systemów.

Obejmuje większość procesów biznesowych w firmie, ale również oferuje rozwiązania dodatkowe, tzw. Infor Extensions (między innymi: EAM – Zarządzanie Majątkiem Trwałym, PLM – Zarządzanie Cyklem Życia Produktu, PM – Zarządzanie Wydajnością Przedsiębiorstwa, SRM – Zarządzanie Relacjami z Dostawcami, SCM – Zarządzanie Łańcuchem Dostaw).

Wdrożenia w Polsce: Zakład Kuźnia Matrycowa, Kuźnia Ostrów Wielkopolski, Hispano-Suiza Polska, Polmax


Infor ERP XA (Trax)

Kompleksowe, zintegrowane rozwiązanie klasy ERP (na platformie IBM System i) dla średnich i dużych firm produkcyjnych o profilu produkcji dyskretnej. Dzięki modułowej budowie oferuje wiele funkcji, jakich potrzebują firmy produkcyjne, aby efektywnie zarządzać przedsiębiorstwem z uwzględnieniem specyfiki prowadzonego biznesu. Umożliwia łatwy i szybki dostęp do informacji bieżących oraz informacji krytycznych dotyczących działalności przedsiębiorstwa. Od projektowania i sprzedaży przez produkcję i dostawę pomaga szybciej i efektywniej dostarczać oczekiwany przez rynek produkt. Wspomaga również pracę serwisu, zapewniając obsługę usług posprzedażnych. Aplikacje finansowe zapewniają możliwość wizualizacji sytuacji przedsiębiorstwa i dostarczają narzędzia analityczne.

Wdrożenia w Polsce: EKK WAGON, Fabryka Ostrów Wlkp., Zakłady Tworzyw Sztucznych Gamrat, Maflow Polska


Logotec DDM9000 Web Edition – Document Data Management (Logotec)

System Zarządzania Dokumentami i Przepływem Informacji. Obsługuje centralną bazę dokumentów, w tym dokumentację okołoprojektową, zapewniając szybki dostęp do potrzebnych informacji. Gwarantuje aktualność, przeszukiwanie pełnotekstowe, zarządzanie stanami i wersjami, sygnalizuje próby użycia nieaktualnej wersji dokumentu itd. Zapewnia sprawną dystrybucję i dekretację dokumentów, kontroluje drogę ich obiegu.

Rozwiązuje problem przepływu informacji wewnątrz firmy oraz między firmą a jej otoczeniem. Ma wbudowany mechanizm Workflow Management, umożliwiający implementację procedur sterujących przepływem zadań i dokumentów. W zakresie zarządzania dokumentami i ich obiegiem wspomaga funkcjonowanie i wdrażanie systemu zarządzania jakością według norm ISO.

Wdrożenia w Polsce: Energoefekt


Logotec PDM9000 Web Edition – Produkt Data Management (Logotec)

System Zarządzania Danymi o Produkcie należy do klasy systemów zarządzania dokumentacją techniczną. Tworzy centralną bazę rysunków i projektów, zapewniając szybki dostęp do nich z gwarancją aktualności. Ma mechanizmy zarządzania stanami dokumentów i ich wersjami, z sygnalizowaniem próby użycia nieaktualnych wersji. Umożliwia przechowywanie wszelkiej dokumentacji w postaci elektronicznej (pliki CAD, dokumentacja zeskanowana itp.). Mechanizmy logicznego gromadzenia i łączenia rysunków oraz artykułów zapewniają sprawne zarządzanie projektami oraz strukturami rysunków, niezależnie od ich typów i zawartości (pliki aplikacji CAD/CAE/CAM, skanowane oraz dokumenty na papierze).

Dzięki obiektowej budowie menedżera graficznego widoczne stają się wszystkie powiązania między poszczególnymi elementami, np. projektami, rysunkami, artykułami. System jest w pełni zintegrowany z Logotec DDM9000 WE oraz Logotec CRM9000 WE.

Wdrożenia w Polsce: Bombardier Transportation (ZWUS) Polska, VTS Group


Oracle Discrete Manufacturing – ODM (Oracle)

Aplikacja Oracle do zarządzania produkcją dyskretną umożliwia wybór najodpowiedniejszej metody produkcji dla różnych środowisk produkcyjnych, takich jak CTO (configure-to-order – konfigurowanie na zamówienie), MTO (make-to-order – wytwarzanie na zamówienie), MTS (make-to-stock – wytwarzanie na skład), ATO (assemble-to-order – montaż na zamówienie), ETO (engineer-to-order – konstruowanie na zamówienie) oraz produkcja powtarzalna.

System przeznaczony jest dla wszystkich przedsiębiorstw produkcyjnych stosujących zasady produkcji dyskretnej – dla branży elektronicznej i elektrotechnicznej szczególnie przydatne są moduły: Produkcja w Toku (Work in Process), Specyfikacja Struktury Wyrobu (Bill of Material), Harmonogramowanie Produkcji (Manufacturing Scheduling), Zaawansowane Planowanie Łańcucha Zaopatrzenia (ASCP – Advance Supply Chain Planning), Zarządzanie Jakością (Quality Management). System wchodzi w skład zintegrowanego pakietu klasy ERP Oracle E-Business Suite.

Wdrożenia w Polsce: Polpharma, Fideltronik, Konex, Ceramika Nowa Gala, Legs


Oracle JD Edwards EnterpriseOne (Hogart)

Nowoczesny system klasy ERP dla przedsiębiorstw o profilu produkcyjnymi i dystrybucyjnym. Kompletny zestaw zintegrowanych modułowych aplikacji opracowanych pod kątem poszczególnych branż przemysłowych, w tym elektronicznej i elektrotechnicznej, z uwzględnieniem ich specyficznej produkcji, zarządzania projektami czy obsługą działalności serwisowej. Oparte na internetowej architekturze rozwiązanie cechuje się dużą skalowalnością i elastycznością, zapewniając klientom bezpieczeństwo inwestycji przez gwarancję łatwej rozbudowy w ujęciu funkcjonalnym i technologicznym.

Wdrożenia w Polsce: Elektrobudowa, FZN Marbaise LS, Immergas Polska


proALPHA (Soldis)

System dla średnich i dużych przedsiębiorstw produkcyjnych. Obszary: CRM, sprzedaż, zakupy, gospodarka materiałowa, wielozasobowe planowanie i optymalizacja produkcji z APS (Advanced Planning and Scheduling), odpowiedzi na pytania o możliwe terminy i wielkości dostaw – CTP (Capable to Promise), księgowość finansowa, środki trwałe, rachunek kosztów i wyników oraz ich konsolidacja w ramach grupy przedsiębiorstw. Graficzne modelowanie, automatyzacja i monitorowanie procesów (także Intercompany) z WorkflowAutomation. SCM integrujące procesy w zewnętrznym łańcuchu dostaw (EDI, WebShop oraz VIS Offline). Zarządzanie projektami z wizualizacją w postaci planów sieciowych i diagramów Gantta z rozliczaniem potrzebnych zasobów i optymalizacją ich wykorzystania. Łatwe zarządzanie zmianami skracające cykl wprowadzania innowacji do konstrukcji i technologii wytwarzania, narzędzie do porównania wersji i specyfikacji zmian.

Struktura elektryczna produktu zawierająca dodatkowe informacje technologiczne, takie jak numery i koordynatory elementów, typy wbudowania, podziały siatek oraz parametry umożliwiające automatyzację procesu montażu i generowania dokumentacji technologicznej z wymuszeniem szczególnych procedur dla krytycznych elementów (np. ze względów elektrostatycznych). Funkcja Listwa Cech ułatwia filtrowanie w dużych bazach elementów. CA-Link (PDM) komunikuje się z infrastrukturą produkcji i systemami CAD dla pełnej integracji działań konstruktorów, technologów z produkcją i zaopatrzeniem. DMS – do zarządzania i wiązania dowolnych dokumentów z obiektami systemu. MIS śledzący wartości syntetyczne na różnych poziomach szczegółowości wraz z dokumentami powiązanymi. Przetwarzanie wielu wskaźników logistycznych jednocześnie (np. odchylenie czasu operacji lub przezbrojeń, wykorzystanie zdolności produkcyjnych oraz wielkości braków). Dzięki Analyzer (technologia OLAP) możliwe analizy ad hoc służące szybkiemu podejmowaniu decyzji oraz poszukiwaniu trendów.

Wdrożenia w Polsce: Helukabel, Patelec-Elpena, Reichle & De Massari, Segu, SpelsbergElektro, TechniSat


QAD Enterprise Applications (QAD)

Rozwiązanie wpisujące się w potrzeby firm z sektora elektronicznego i elektrotechnicznego. Obsługuje podstawowe obszary przedsiębiorstwa: finanse (Financials), kontrola i planowanie produkcji (Manufacturing Control, Manufacturing Planning), zarządzanie produktem (Product Management), zamówienia (Purchasing) oraz sprzedaż i dystrybucja (Sales & Distribution).

Rozwiązania odwołujące się do specyfiki rynku: Lean Manufacturing, Flow Scheduling/Kanban Transaction, EDI ECommerce, Lot/Serial, Traceability, Bar Coding, Advanced Inventory Management/Worehousing, Demand Management i inne.

Wdrożenia w Polsce: FSE Kontakt-Simon, TIM, Vector, ZM Postęp, Elterma, AXA-MAG, FAM Technika Odlewnicza, GEA Polska, Damel, Visteon, TeDrive, Oras Olesno, HUF Polska, Drumet, Caterpillar, Donako, Koelner, Bester Lincoln Electric


Safo.biz (Asseco Business Solutions)

Zintegrowany system klasy ERP marki Safo, oparty na technologii Oracle. W ramach systemu dostępne są moduły dotyczące takich obszarów, jak zaopatrzenie, gospodarka magazynowa, sprzedaż i dystrybucja, finanse i produkcja. Konfiguracja docelowego rozwiązania zależy od charakteru prowadzonej działalności gospodarczej oraz potrzeb w dziedzinie zarządzania i organizacji procesów w przedsiębiorstwie.

Wdrożenia w Polsce: Candellux Lighting, Hurtownie Elektryczne Kopel, Grodno, Elpie


Softlab SQL (Asseco Business Solutions)

Zintegrowany system klasy ERP marki Softlab, oparty na technologii Microsoft. Aplikacja wspomaga zarządzanie działaniem średniego i dużego przedsiębiorstwa, umożliwiając tworzenie indywidualnych rozwiązań dopasowanych do specyfiki i potrzeb firmy klienta. Możliwości techniczne systemu zapewniają wdrożenie go w różnych architekturach sieciowych w sieciach rozległych oraz połączenie ze specjalizowanym oprogramowaniem i urządzeniami.

W skład programu wchodzą moduły wspierające zarządzanie w takich obszarach, jak logistyka i sprzedaż, POS, produkcja, serwis, spedycja, finanse i księgowość, budżetowanie i controlling, kadry i płace, BI oraz moduł mobilny.

Wdrożenia w Polsce: NTT Systems, Karlik, CCS, Agito.pl


TETA Constellation (Teta)

Pakiet ERP zbudowany w nowoczesnej technologii .NET przeznaczony dla firm o dużej i średniej wielkości, będący nową wersją znanego od lat rozwiązania TETA 2000. Przystosowany do współpracy z przenośnymi terminalami, urządzeniami do rejestracji czasu pracy oraz przyrządami sterującymi i pomiarowymi (np. wagami). Cały system lub jego poszczególne moduły mogą być łatwo integrowane z zewnętrznym oprogramowaniem przez interfejs API, zaawansowane kolejki, Web Services, pliki XML, CSV lub płaskie pliki tekstowe. Umożliwia dynamiczną synchronizację planowania sterowanego popytem oraz realizację procesów logistycznych i sieci na podstawie informacji dostępnych w czasie rzeczywistym; dzięki nim istnieje możliwość dostosowania dostaw do popytu przez równoważenie procesów planowania w celu uzupełniania zapasów oraz wytwarzania produktów z uwzględnieniem bieżącego zapotrzebowania.

Dzięki TETA Constellation pojawia się możliwość stworzenia w pełni kooperacyjnego łańcucha dostaw, co daje szansę na zmniejszenie zapasów, zwiększenie zwrotu kapitału ze środków trwałych, poprawę jakości produktów oraz szybkości działania i zdolności do odpowiedniej reakcji na zmiany. Najważniejszą funkcją systemu jest synchronizacja łańcucha dostaw usług z łańcuchem dostaw produktów przez planowanie dostaw, zarządzanie zapasami, planowanie produkcji, planowanie sprzedaży, zarządzanie magazynem, planowanie popytu, analiz popytu.

Wdrożenia w Polsce: BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego, SGL Carbon Polska, Dąbrowska Fabryka Maszyn Elektrycznych Damel, Zakłady Elektrotechniki Motoryzacyjnej, Zehnder Group Bolesławiec, Ankol, LG Electronics Mława, Sony Poland, TTE Polska


  

 

Maciej Mazuruk

kierownik programu, BCC

 

Charakterystyczną cechą tego sektora, mającą wpływ na potrzeby informatyczne, jest duże zróżnicowanie modeli działalności i produkcji. Mamy tu do czynienia zarówno z produkcją seryjną, produkcją na zamówienie złożonych urządzeń w krótkich seriach, jak i z klasyczną działalnością projektową, polegającą na złożonym procesie przygotowania, realizacji i rozliczenia unikalnego produktu na indywidualne zamówienie klienta. Do tego dochodzi zapewniany przez wiele firm długoterminowy serwis dostarczanych urządzeń. Są wreszcie dostawcy części i komponentów, których działalność polega na dostarczaniu kompleksowej usługi produkcyjnej o parametrach określonych w długoterminowej umowie z klientem, a dotyczących m.in. jakości produktów, ciągłości i czasu realizacji dostaw. Poszczególne modele działalności występują nieraz w tej samej firmie.

 

Wymagania wobec systemów IT w branży są zatem zróżnicowane. W dodatku konieczność spełnienia wysokich norm jakościowych czy w przypadku usługi produkcyjnej zrealizowania umowy w oparciu o zdefiniowaną ofertę techniczną – wymusza stosowanie zaawansowanych narzędzi IT wspomagających zarządzanie. Chodzi nie tylko o zarządzanie procesami operacyjnymi (zaopatrzeniem, produkcją, dystrybucją), ale także o zaawansowany kontroling, który umożliwia ocenianie, jakie produkty, zlecenia i klienci są dla nas rentowni.

 

System informatyczny przydaje się już podczas ofertowania skomplikowanego zlecenia, kiedy na podstawie specyfikacji klienta trzeba wycenić koszty nowego przedsięwzięcia, uwzględniając możliwości zaopatrzeniowe, produkcyjne, konieczne inwestycje oraz oczekiwany poziom rentowności.

 


  

Marek Dutkowski

wiceprezes Asseco Business Solutions

 

Przedsiębiorstwa z branży elektronicznej i elektrotechnicznej oczekują od systemów IT kompleksowego wsparcia szeroko pojętej bieżącej działalności biznesowej z uwzględnieniem specyfiki swojego sektora. Nasze doświadczenie we wspomaganiu tego typu firm to wdrożenia systemów, które ujednolicają oraz usprawniają procesy dystrybucji, zaopatrzenia i produkcji. Dzięki temu możliwe jest m.in. jednoznaczne i precyzyjne określanie kosztów działalności. Zrealizowane przez nas projekty wspomagały również zarządzanie w takich obszarach, jak finanse, HR, sprzedaż, zaopatrzenie i magazyn.

 

Spółki zajmujące się elektroniką i elektrotechniką często wybierają także oprogramowanie do obsługi zamówień internetowych, zapewniające automatyzację procesów składania zamówień przez odbiorców za pośrednictwem interfejsu internetowego. Firmy te cenią sobie też aplikacje automatyzujące pracę przedstawicieli handlowych w terenie.

 


 

Józef Koczor

kierownik marketingu i OPS IGE+XAO

 

Polscy elektrycy zaczęli używać komputerów w celach projektowych we wczesnych latach 80. Jakość i szybkość projektowania to najważniejsze potrzeby inżynierów realizujących inwestycje przemysłowe. Nowe tendencje w projektowaniu obejmują wymianę danych projektowych pomiędzy systemami wspomagania projektowania mechaniki, technologii, budownictwa i elektryki, aby w wyniku uzyskać spójne dane ekonomiczne związane z daną inwestycją.

 


  

Robert Kowalski

kierownik projektu, Hogart

 

Ze względu na specyfikę branży elektronicznej i elektrotechnicznej od systemu ERP wymaga się przede wszystkim złożonych mechanizmów kontroli jakości. Wyroby gotowe w tej branży z reguły składają się z dużej ilości zaawansowanych technologicznie komponentów – jakość każdego z nich z osobna decyduje o jakości produktu finalnego. Nie mniej ważną cechą systemu ERP dla branży elektronicznej jest możliwość identyfikacji każdej sztuki wyrobu i komponentu przez zastosowanie numerów seryjnych. Pozwala to na wykorzystanie pełnego traceability, czyli możliwości identyfikacji partii w całym łańcuchu dostaw.

 

System ERP w branży elektronicznej musi także zapewniać ciągłość produkcji poprzez zapewnienie na czas dostaw poszczególnych komponentów – brak choćby jednego elementu z reguły uniemożliwia zakończenie produkcji. Z kolei zastosowanie zintegrowanego CRM i modułu serwisowego do obsługi gwarancyjnej i pogwarancyjnej ma kolosalny wpływ na jakość obsługi klienta i wizerunek firmy.

 


 

Sławomir Kuźniak dyrektor ds. konsultingu i promocji BPSC

 

Branża elektroniczna i elektrotechnicznej mają swoją specyfikę. Szczególnie ważne w tych przedsiębiorstwach jest zarządzanie jakością poszczególnych elementów (półfabrykatów, wyrobów gotowych). Wymagający klienci żądają bowiem produktów cechujących się najwyższą jakością.

 

Istnieją dwie drogi kontroli. Pierwszą jest kontrola bieżąca, przez którą rozumiemy badanie parametrów jakościowych konkretnych elementów/detali. Drugą jest zastosowanie unikatowego systemu zarządzania kontrolą jakości, który umożliwi zbudowanie procedur kontrolnych oraz administrowanie i zapamiętywanie przez system wyników pomiarów. Dla bardzo wielu odbiorców wyrobów finalnych otrzymanie takich certyfikatów jest standardowym wymaganiem. Innym ważnym aspektem jest określenie kosztów produkcji konkretnej grupy wyrobów.

 


 

Krzysztof Rosiński

Project Manager Soldis

 

Branże elektroniczna i elektrotechniczna są niezwykle konkurencyjne i wymagają ciągłego udoskonalania produktu przy jednoczesnym zachowaniu niskiej ceny, zmuszają do nieustannego wprowadzania innowacji oraz ścisłego planowania i kontrolowania kosztów. Podstawowe wymagania w stosunku do systemu ERP to m.in. skrócenie czasu od konstrukcji do produkcji przez integrację z systemami konstruktorskimi (CAD/CAM/PDM), dokładna kontrola produktu (partii materiałów, numerów seryjnych podzespołów, numerów rysunków, wersji oprogramowania sterującego), śledzenie zmian kolejnych wersji, konieczność uaktualniania dokumentacji produkcyjnej – elektronicznie a nie przez dokumenty papierowe oraz dokładna kalkulacja produktu (łącznie z działaniami konstrukcyjnymi), a następnie ścisłe kontrolowanie wydatków na każdym etapie życia produktu – od konstrukcji przez produkcję i serwis aż do recyklingu włącznie.

 

Dodatkowo wymagana jest rozszerzona struktura produktu, która – obok informacji używanych w procesach planowania produkcji (MRP) – zawiera także dane technologiczne, takie jak: pozycja, współrzędne, miejsce i rodzaj wbudowania, które zapewniają automatyzację procesu montażu.

 

Duża liczba elementów wymaga także specyficznego zarządzania powierzchnią magazynową z dokładną lokalizacją miejsca przechowywania określonych elementów oraz pełną integracją w zewnętrznym łańcuchu dostaw (SCM).

 


  

Artur Sawicki

menedżer rozwiązań E/I QAD Polska

 

Ostatnie lata były dla branży elektronicznej i elektrotechnicznej (High Technology) wyjątkowo udane. Okres prosperity trwa, ale w dobie ciągłych zmian na rynku firmy muszą stale zwiększać swój potencjał. Wzmożona konkurencja oznacza w praktyce konieczność poprawy wydajności produkcji i zmniejszenia kosztów. Klienci przedsiębiorstw z sektora E/I (Electronic/ Industial Products) oczekują dostarczania różnorodnych produktów w stosunkowo krótkim czasie. W dotychczasowych warunkach oznaczałoby to konieczność utrzymywania ogromnych powierzchni magazynowych. Firmy poszukują zatem rozwiązań, które zapewniają szybką produkcję wyrobów i terminową odpowiedź na potrzeby klientów. Dla przedsiębiorstw z branży EI bardzo istotne staje się obniżenie wartości zapasów i w ten sposób uwolnienia kapitału.

 

Drugim ważnym trendem jest skracanie serii produkcyjnych i odpowiadanie na zindywidualizowane potrzeby klientów. To oznacza większą konfigurację wyrobów i mniej standardowych rozwiązań. Jest to możliwe tylko dzięki dobremu rozwiązaniu ERP. Wygenerowanie oferty na produkt niestandardowy w rozsądnym czasie (szybszym niż konkurencja) wymaga dokładnego i szybkiego określenia kosztu projektowanego produktu i możliwego czasu jego realizacji (zakup potrzebnych części, podwykonawcy, własne moce produkcyjne). W ostatnich latach firmy z branży EI kładą nacisk na konkretną wartość dodaną. Najważniejszy stał się zwrot z inwestycji w zakresie systemów ERP.

 


 

Bogusław Tober

Project Manager w Asseco

Business Solutions

 

Branżę elektroniczną cechują ciągłe zmiany technologiczne, wprowadzanie coraz nowszych, bardziej zaawansowanych produktów. Dlatego zarówno dla producentów, jak i dystrybutorów bardzo istotny jest czas. A szczególnie ważne jest szybkie reagowanie na potrzeby rynku. Klienci oczekują nowoczesnych urządzeń, a nie sprzętu zmontowanego z przypadkowo dobranych części, które zalegają na magazynie. Stąd wynika kluczowa rola systemu informatycznego wspomagającego zarządzanie zarówno w procesie zakupów, jak produkcji i sprzedaży.

 

System IT umożliwia określenie zapotrzebowania rynku na dany produkt, płynny przepływ informacji w obszarach związanych z planowaniem i produkcją oraz sprawne zarządzanie magazynem. Jednym z najważniejszych celów wdrożenia oprogramowania w branży elektronicznej jest to, aby oferowana elektronika nie starzała się technicznie i nie przynosiła strat, kiedy traci na wartości, leżąc niepotrzebnie w magazynie.

 


  

Mirosław Zieliński System Engineer, Parasoft

 

W ostatnich latach nastąpił nienotowany wcześniej wzrost złożoności oprogramowania tworzonego dla systemów osadzonych. Bezpowrotnie minęły czasy, gdy kompletne systemy osadzone mogły być tworzone przy minimalnym udziale inżynierów oprogramowania. Dziś, aby wyprodukować urządzenie będące w stanie konkurować na rynku pod względem jakości i oferowanych walorów, producent musi zainwestować w wysoko wykwalifikowanych programistów i odpowiednią infrastrukturę. Szczególnie widoczne jest to w branży motoryzacyjnej i elektroniki konsumenckiej, ale również dotyczy branży medycznej czy energetycznej.

 

Nieodłączną częścią wspomnianej infrastruktury są systemy zapewniające jakość tworzonego oprogramowania. Stosowanie narzędzi do testowania tworzonego oprogramowania, takich jak analizatory statyczne czy osnowy do testów jednostkowych, zapewnia wymaganą jakość, ale także pomaga obniżyć koszty utrzymania i uczynić proces produkcyjny przewidywalnym.

 

 

Autor: Tomasz Kurzacz