O nowym urządzeniu CA50 – skanerze bezprzewodowym z obsługą VoIP – opowiada David Barnes, EMEA Product Manager, Automatic Data Capture Devices w firmie Motorola
Premiera skanera przenośnego CA50 planowana jest na I kwartał 2008 r. Jakich wyników sprzedaży Motorola spodziewa się w Polsce?
– Model CA50 został zaprezentowany 14 stycznia 2008 r. na pokazie National Retail Federation w Nowym Jorku. Urządzenie będzie dostępne w sprzedaży od kwietnia. To nasz najnowszy produkt i jak dotąd nie ma konkurencji w nowym segmencie pod względem liczby funkcji i gwarantowanych korzyści. Zbliżone produkty innych firm zapewniają tylko niektóre funkcje, np. przesyłanie głosu lub sczytywanie danych.
David Barnes, EMEA Product Manager, Automatic Data Capture Devices w firmie Motorola
Polskie firmy zmagają się z takimi samymi trudnościami jak firmy zachodnie, chcąc zapewnić optymalną wydajność pracowników i optymalną komunikację w celu usprawnienia obsługi klienta. Dzięki funkcji VoIP pracownicy mogą się wzajemnie porozumiewać, a wbudowany w CA50 czytnik kodów paskowych umożliwia im m.in. sprawdzanie cen oraz stanów magazynowych czy wykonywanie innych prostych czynności, np. w branży handlowej.
Jak zarekomendowałby pan zakup CA50 menedżerom polskich firm?
– Urządzenie CA50 może pomóc w rozwiązaniu wielu problemów dotyczących obsługi klientów i komunikacji. Zostało zaprojektowane tak, aby mógł z niego korzystać każdy pracownik. W wielu placówkach handlowych do sprawdzania cen lub stanów magazynowych stosuje się zaawansowane komputery mobilne MC3000 czy MC9000 – zarządy nie decydują się jednak na to, by zaopatrzyć w te urządzenia każdego pracownika.
Czasami przedsiębiorstwa wyposażają swój personel w urządzenia walkie-talkie lub wykorzystują głośne komunikaty nadawane przez głośniki. CA50 zapewnia zintegrowaną komunikację typu jeden-do-wielu (walkie-talkie) oraz jeden-do-jednego – dzięki niemu wszyscy pracownicy mają ze sobą stały kontakt. CA50 oferuje podstawowe funkcje komputerów mobilnych, m.in. sprawdzanie cen i stanów magazynowych.
Urządzenie umożliwia także wysyłanie informacji o zleconych zadaniach w formie wiadomości tekstowych. Na przykład po porannym zalogowaniu się do urządzenia pracownik może otrzymać od kierownika komunikat, że powinien zgłosić się do działu kadrowego czy wykonać określone zadanie w magazynie.
Czy CA50 przeznaczony jest wyłącznie dla sektora sprzedaży detalicznej?
– Detaliści są postrzegani jako największa grupa potencjalnych użytkowników tego rozwiązania ze względu na oferowane przez nie korzyści w obsłudze klienta i wzrost wydajności personelu.
Urządzenie może być także używane np. przez pracowników szpitali i hoteli.
Czy skanery CA50 mogą być stosowane w zakładach użyteczności publicznej?
– Funkcja VoIP działa wyłącznie na obszarze obejmowanym przez wykorzystującą serwer sieć Wi-fiIEEE 802.11 a/b/g. CA50 nie jest telefonem komórkowym czy satelitarnym, urządzenie z założenia przeznaczone jest do pracy w zamkniętych przestrzeniach.
W przestrzeniach otwartych o wiele lepiej sprawdzają się inne produkty Motoroli. Na przykład pracownikowi dokonującemu pomiarów stanów liczników energii elektrycznej w domach bardziej przyda się zaopatrzony w wygodniejszą klawiaturę model MC70 wykorzystujący technologię WAN.
A w warunkach przemysłowych?
– Urządzenie CA50 charakteryzuje się stopniem ochrony IP40. Nie jest więc przeznaczone do pracy w środowiskach o dużej wilgotności czy bardzo dużym zapyleniu, za to doskonale sprawdza się w codziennej pracy w normalnych warunkach.
Nie zaszkodzi mu również upadek na beton z wysokości 1,2 m, ale nie jest w takim stopniu odporne na wstrząsy, jak modele MC9000 czy MC70.
CA50 z wyglądu i sposobu obsługi przypomina zwykły telefon komórkowy. Czy to celowe zamierzenie?
– Rzeczywiście, dużo wysiłku włożono w zaprojektowanie możliwie najbardziej intuicyjnej obsługi oraz uwzględnienie wszelkich zasad ergonomii. Urządzenie CA50 jest przeznaczone do codziennego użytku przez dużą liczbę pracowników. Musi więc być na tyle lekkie i wygodne, by można było nosić je na szyi lub przy pasku od spodni. Gdyby było zbyt ciężkie lub nieporęczne, pracownicy częściej by się z nim w ciągu dnia rozstawali.
W dodatku ważna jest wygoda rozmawiania w trybie VoIP. Gdyby CA50 nie przypominało telefonu komórkowego, ludzie niechętnie używaliby go do rozmów. Dlatego zadbano m.in. o minimalne rozmiary i krótki czas ładowania akumulatora.
Czy Motorola zamierza wzbogacić kolejną wersję CA50 o funkcję odczytu znaczników RFID?
– Technika RFID znajduje się ciągle w fazie rozwoju i w tym momencie nie jest raczej używana w odniesieniu do poszczególnych produktów w branży handlowej. Technologia ta stosowana jest głównie na poziomie palet w magazynach i centrach dystrybucyjnych.
Czy w przyszłości techniki kodów paskowych i znaczników RFID będą funkcjonować niezależnie od siebie, czy może się uzupełniać?
– Kody paskowe są wszędzie. Można je znaleźć na wszelkich produktach: na puszce coca-coli, na laptopie czy warzywach i owocach – są bardzo wygodne do stosowania na pojedynczych opakowaniach.
Obie techniki mogą się doskonale uzupełniać na różnych poziomach łańcucha dostaw, ponieważ RFID doskonale sprawdza się w takich zastosowaniach, jak śledzenie podzespołów czy dużych i drogich transportów.
Z jakiego oprogramowania korzysta CA50?
– Urządzenia CA50 zostały zaprojektowane do działania w sieci Wi-fiw oparciu o aplikację serwerową działającą na Windows Server 2003. Kiedy pracownik używający CA50 loguje się po rozpoczęciu pracy do systemu, serwer przesyła do jego urządzenia odpowiedni profil, a następnie odpowiednie dane.
Dzięki takiemu rozwiązaniu kierownicy mogą przydzielać poszczególnym pracownikom wyłącznie aplikacje i kontakty potrzebne w ich codziennej pracy. Na przykład ze swojego CA50 pracownik działu odzieży męskiej może komunikować się tylko z innymi pracownikami tego działu. Podobnie jest z zakresem kontaktów pracownika działu odzieży damskiej. Natomiast profil kierownika zapewnia mu kontaktowanie się ze wszystkimi pracownikami.
Jaka jest przyszłość bezprzewodowych skanerów kodów paskowych?
– Skanowanie za pomocą urządzeń bezprzewodowych to coraz bardziej popularna i poszukiwana propozycja. Motorola oferuje modele przenośne pracujące w technice Bluetooth – ostatnie badania rynku wskazują na rosnący popyt na bezprzewodowe skanery kodów paskowych.
Użytkownicy chętnie pozbywają się okablowania, które ogranicza elastyczność zastosowań skanerów. Kable mogą być powodem spadku wydajności pracowników. Należy również pamiętać, że są stale narażone na uszkodzenia mechaniczne. Technikę Bluetooth wykorzystuje na przykład oferowany przez Motorolę skaner LS4278.
Czy przedsiębiorstwa posiadające na swoim terenie infrastrukturę bezprzewodową mogą kupić CA50 bez dodatkowej infrastruktury?
– CA50 musi być w wdrożony w ramach sieci bezprzewodowej 802.11 a/b/g, do której podłączony jest serwer, na którym znajduje się aplikacja serwerowa CA50.
Urządzenie może działać w ramach wielu różnych sieci bezprzewodowych. Samo urządzenie i oprogramowanie serwerowe zapewniają komunikację głosową, ale do czynności takich jak sprawdzanie cen i towarów oraz zarządzanie zadaniami potrzebne są dodatkowe aplikacje.
Czy Motorola planuje prowadzić w Polsce kampanię reklamową CA50?
– Obecnie jesteśmy w trakcie opracowywania planu działań marketingowych dla CA50 – jest za wcześnie, by mówić o konkretnych działaniach marketingowych dla polskiego rynku.
Jakich korzyści z zastosowania CA50 mogą się spodziewać pracownicy i kierownicy sklepów, a także ich klienci?
– Postawmy się w roli szeregowego pracownika sklepu, który dostaje do ręki jedno urządzenie pełniące funkcję skanera i urządzenia komunikacyjnego. Dzięki niemu w dowolnej chwili może nie tylko kontaktować się z innymi pracownikami i korzystać z ich pomocy, ale także uzyskiwać dane z systemu sklepowego w czasie rzeczywistym. Dotąd, aby znaleźć w systemie jakąś informację, pracownik musiał dotrzeć do stacjonarnego komputera lub w najlepszym przypadku nosić przy sobie większy komputer przenośny.
Z kolei kierownik sklepu zarządzający pracą 50 osób może za pośrednictwem CA50 przydzielić każdemu pracownikowi (który jest zalogowany do sieci) określone zadania.
Z punktu widzenia klienta personel posługujący się komputerami przenośnymi CA50 zapewnia błyskawiczną obsługę. Jeśli chcemy się dowiedzieć, ile kosztuje dany produkt, pracownik sklepu skanuje jego etykietę i natychmiast daje odpowiedź. Jeśli nie odpowiada nam np. rozmiar, pytamy pracownika o inny, a ten skanuje etykietę produktu i po chwili informuje nas, że w magazynie znajduje się dany produkt w żądanym rozmiarze, w następujących kolorach… Jeśli chcemy zobaczyć wybrany produkt przechowywany w magazynie, pracownik naciśnięciem jednego klawisza zleca przysłanie go. Tak profesjonalna obsługa bardzo nam odpowiada, postanawiamy więc częściej robić zakupy w tym sklepie. Efekt: wzrost lojalności klientów.
To tylko przykład z branży sprzedaży detalicznej. Korzyści w innych sektorach (służba zdrowia, turystyka) mogą być jeszcze bardziej obiecujące.
Autor: Elżbieta Jaworska, MSI Polska