Duże korporacje znowu wydadzą więcej na IT

Rynek informatyki, oglądany przez pryzmat największych kontraktów sektora przedsiębiorstw, świadczy o potrzebach gospodarki. Przeprowadzona przez biuro badawcze DiS analiza 400 największych kontraktów IT zawartych w latach 2009-2010 wykazuje, że ich wartość wzrosła w minionym roku.

Według DiS przedsiębiorstwa dysponują największą swobodą w prowadzeniu polityki zakupowej. Stać je na wydatki niemal w każdej skali. A ta ograniczona jest tylko poziomem udokumentowanych potrzeb. Obecnie towary i usługi IT bardzo staniały i stały się dobrem masowym. W takiej sytuacji świadomość praw rządzących tymi wydatkami okazuje się wiedzą nieodzowną do właściwego planowania.

DiS poddaje analizie 400 kontraktów informatycznych zawartych w Polsce w sektorze przedsiębiorstw w latach 2009-2010. Duża liczba dobrze znanych i opisywanych kontraktów sektora przedsiębiorstw staje się swoistym wzorcem (benchmarkiem) funkcjonowania zakupów na tym rynku. Ujednolicona wiedza o nich prowadzi do lepszej standaryzacji wydatków typowych i powtarzalnych, a takich jest obecnie w informatyce coraz więcej.

Suma wartości 200 największych kontraktów informatycznych w sektorze przedsiębiorstw w 2009 r. wyniosła 628,4 mln zł. Po pominięciu trzech umów nietypowych wartość pozostałych 197 kontraktów roku 2010, zbliżonych charakterem do 200 zrealizowanych rok wcześniej, wyniosła 722,4 mln zł. Oznaczało to nominalny wzrost roczny na poziomie 14,8%.

Rodzaje kontraktów

Proporcje między wartościami kontraktów w poszczególnych obszarach specjalizacji układały się mniej więcej tak samo jak proporcje pomiędzy ich liczbą. Badane duże kontrakty IT na rynku przedsiębiorstw w latach 2009-2010 dotyczyły w pierwszej kolejności infrastruktury: sprzętowej, oprogramowania oraz mieszanej, czyli łącznych zamówień na sprzęt i oprogramowanie bez wyraźnej przewagi któregokolwiek z tych czynników.

Poza wydatkami na infrastrukturę, dość dużą grupę umów zawarto na wdrożenia i utrzymanie aplikacji branżowych, wspomagających zarządzanie specyficznymi procesami biznesowymi. Dopiero na kolejnym miejscu znalazły się kontrakty dotyczące realizacji wdrożeń systemów ERP lub uboższych od nich funkcjonalnie tzw. zintegrowanych systemów zarządzania ZSZ.

Szczególnie duży był w latach 2009/2010 wzrost wartości wdrożeń systemów wspomagających zarządzanie ERP/ZSZ/CRM. Wartość kontraktów na infrastrukturę sprzętową nieco spadła, natomiast na infrastrukturę oprogramowania wzrosła aż o 70%. Infrastruktura mieszana utrzymywała się w obu latach na podobnym poziomie wydatków – około 100 mln zł. Aplikacje branżowe wdrażano jednak chętniej w 2009 r. Okazuje się zatem, że przestoje w gospodarce sprzyjają wdrażaniu w przedsiębiorstwach aplikacji branżowych, ponieważ zapewniają zrewidowanie stylu zarządzania i restrukturyzację jego form.

W roku 2010 szybko wzrastała natomiast wartość kontraktów na outsourcing procesów biznesowych (BPO), które w okresie dekoniunktury na rynku umożliwiają przedsiębiorstwom dopasowanie rodzaju i charakteru kupowanych usług do poziomu ich rzeczywistych potrzeb.