Dostawcy Internetu w Polsce cz. 1.
Dostawcy Internetu w Polsce cz. 2.
Internet wciąż intensywnie się rozwija. Dostawcy Internetu starają się poprawić bezpieczeństwo, zwiększyć wydajność, a także mobilność sieci. Trwają intensywne prace nad sposobami większego wykorzystania struktur telefonii komórkowej. Jak wygląda sytuacja w sektorze przemysłowym?
W naszym miniraporcie ograniczyliśmy się do firm, które mają ofertę dla przedsiębiorstw, nie tylko dla użytkowników indywidualnych, i działają w skali całej Polski. Nie braliśmy pod uwagę lokalnych dostawców dostępu do Internetu, których jest mnóstwo. Chcieliśmy jedynie zasygnalizować czytelnikom, jak ważny to rynek, jakie niesie korzyści, jakie czyhają na nim niebezpieczeństwa.
Większość przedsiębiorstw korzysta z intranetu i ekstranetu. Czołowi dostawcy Internetu w Polsce skupiają się na razie na użytkownikach indywidualnych. W przedsiębiorstwach poza barierą strachu przed niepowołanym dostępem do ważnych danych panuje również obawa przed niewłaściwą eksploatacją Internetu: czy pracownicy nie będą wykorzystywać komunikatorów i poczty e-mail do celów prywatnych oraz surfować po stronach WWW, na czym może ucierpieć praca?
Crowley Data Poland, operator telekomunikacyjny i dostawca technologii bezprzewodowego dostępu do Internetu i transmisji danych w Polsce, zawarł umowę z Tiscali International Network B.V. na dostęp do międzynarodowej sieci IP TiNet. Dzięki podpisanej umowie firma Crowley od listopada 2006 r. dysponuje bezpośrednimi łączami do 5 międzynarodowych sieci IP (VSNL International, T-Systems, Global Crossing, Level 3, Tiscali International).
Tiscali jest trzecim co do wielkości europejskim operatorem sieci rozległej, w oparciu o którą świadczy usługi dla operatorów Internetu. Na koniec czwartego kwartału 2005 r. firma Tiscali obsługiwała 4,8 miliona aktywnych użytkowników. Aktualnie sieć udostępnia punkty styku w następujących krajach: USA, Hiszpania, Francja, Wielka Brytania, Włochy, Grecja, Szwajcaria, Austria, Niemcy, Czechy, Słowacja, Belgia, Holandia, Szwecja, Norwegia. |
Definicje
Z Wikipedii: Internet (dosł. międzysieć, od ang. inter – między i net – sieć) – to sieć komputerowa o światowym zasięgu, łącząca sieci lokalne, sieci rozległe i wszystkie komputery do nich podłączone. Rodzaje przyłączenia komputera do Internetu:
-
połączenie kablem z dostawcą Internetu – linia dzierżawiona; połączenie za pomocą routera, umożliwia szybki transfer danych w postaci sygnałów cyfrowych;
-
analogowe połączenie telefoniczne – zwykła linia telefoniczna; połączenie za pomocą modemu przyłączonego do linii, transmisja sygnałów w postaci ciągłej fali elektrycznej;
-
cyfrowe połączenie telefoniczne – linia telefonii cyfrowej ISDN; połączenie za pomocą routera lub modemu, umożliwia szybki transfer danych w postaci sygnałów cyfrowych;
-
cyfrowe połączenie – Stały Dostęp do Internetu (dawniej: Szybki); połączenie za pomocą routera lub modemu, umożliwia szybki transfer danych w postaci sygnałów cyfrowych;
-
połączenie radiowe; z zastosowaniem karty radiowej połączonej z anteną nadawczo- odbiorczą , sygnał przekazywany jako fala radiowa;
-
połączenie kablem telewizji kablowej; połączenie przez telefonię komórkową.
ISP (Internet Service Provider, czyli dostawca usług internetowych) – to firma, która (przeważnie odpłatnie) oferuje dostęp do Internetu, czyli: przeglądanie stron internetowych – WWW, transfer plików – FTP, pocztę elektroniczną – e-mail, dyskusje internetowe (w ramach grup dyskusyjnych Usenetu, e-mailowych list dyskusyjnych oraz forów dyskusyjnych na stronach WWW), rozmowy w czasie rzeczywistym (IRC oraz różne komunikatory internetowe, takie jak ICQ, Jabber, Gadu-Gadu czy Tlen), usługi multimedialne (radio internetowe i telewizja internetowa), telekonferencje, faksowanie, sklepy internetowe, aukcje internetowe, giełda internetowa, bankowość elektroniczna, telefonia internetowa VoIP (np. Skype).
Publiczny punkt dostępu do Internetu to potocznie kafejka internetowa.
Rynek dostawców dostępu do Internetu rośnie w tempie chyba nawet szybszym niż rynek użytkowników. Według katalogu zamieszczonego na stronie Onet.pl w Polsce hosting oferuje ponad 700 firm, reklamą i marketingiem w Internecie zajmuje się ponad 200 firm, tworzeniem stron WWW – ponad 3700, w samej Warszawie hosting oferuje 67 firm, a tworzeniem stron WWW zajmuje się 420. Katalog Onet.pl zawiera ponad trzysta tysięcy adresów serwisów. A przecież Internet ma 15 lat.
15 urodziny Internetu
17 sierpnia 1991 r. Rafał Pietrak, fizyk z Uniwersytetu Warszawskiego, po raz pierwszy w Polsce nawiązał łączność internetową z Janem Sorensenem z uniwersytetu w Kopenhadze, wykorzystując protokół IP. Dzień ten został uznany za symboliczną datę narodzin polskiego Internetu. Wszystko zaczęło się jednak wcześniej. Początki Internetu wiążą się z ARPANET i sięgają końca lat 60.
Znaczącą rolę w nawiązaniu pierwszego kontaktu internetowego w Polsce odegrało powołanie do życia wiosną 1991 r. NASK (Zespołu Koordynacyjnego Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej) przy Uniwersytecie Warszawskim. Zadaniem zespołu było zorganizowanie łączności komputerowej dla polskiego środowiska naukowego i akademickiego. Doszło do niej w wyniku kilkumiesięcznej współpracy dwóch ludzi – Rafała Pietraka i Krzysztofa Hellera, fizyka z Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Początkowo rozwój polskiego Internetu związany był z zaspokajaniem potrzeb środowiska naukowo-akademickiego. Naukowcy najpierw mieli do dyspozycji usługę poczty elektronicznej, system FTP do transferu plików, z czasem system GOPHER umożliwiający przeszukiwanie zasobów sieciowych (pierwowzór przeglądarek WWW), a później system LAN WORK PLACE – wykonywanie połączeń między komputerami (praca online na oddalonych komputerach). Pierwsze kontakty nawiązywane były najczęściej z naukowcami z USA i polegały na wymianie plików i komunikacji za pomocą poczty elektronicznej. W październiku 1995 r. liczba użytkowników Internetu w Polsce osiągnęła pół miliona. A dziś?
Według najnowszych badań NetTrack, przeprowadzonych między lipcem a wrześniem 2006 r. przez SMG/KRC, z Internetu korzysta 37,8% Polaków powyżej 15. roku życia (przed rokiem wskaźnik ten wynosił 28,3%). Polacy najczęściej korzystają z Internetu w domu (75,6%), w pracy (29,8%) oraz na uczelni lub w szkole (12,8%). Z domu łączą się z Internetem głównie za pomocą stałego łącza (67,1%), jedynie 6,2% korzysta z modemu (dane wg PAP).
Rosnącej liczbie użytkowników nie towarzyszy niestety wzrost świadomości zagrożeń płynących z Internetu. Tymczasem według najnowszych badań firmy Symantec Polska zajmuje 5. miejsce w rejonie EMEA pod względem liczby zainfekowanych komputerów, a 10. miejsce wśród krajów, z których pochodzi najwięcej spamu.
Nie wiadomo, w jakim kierunku rozwinie się Internet. Ale na pewno bez niego nie będzie mogło działać żadne przedsiębiorstwo. Bez portalu WWW, będącego jego wizytówką, bez dostępu do informacji o najnowszych światowych osiągnięciach w dziedzinie, którą się zajmuje. Z czasem coraz bardziej popularna stanie się telepraca. Wprawdzie zakłady produkcyjne zawsze pozostaną realne, ale pozostałe działy przedsiębiorstwa mogą się przenieść się w wirtualną rzeczywistość. Cały świat znajdzie się w zasięgu komputera.
Elżbieta Jaworska, MSI Polska
Jaki typ dostępu do Internetu i jakie usługi internetowe staną się najbardziej popularne w najbliższych latach?
Odpowiedzi udzielone redakcji MSI przez przedstawicieli ankietowanych firm
Crowley Data Poland
Profesjonalny mobilny dostęp do Internetu z wykorzystaniem WiMAX oraz dostęp stacjonarny przez DSL.
Exatel
Naszym zdaniem w najbliższych latach coraz większą popularność będzie zdobywał dostęp szerokopasmowy, na bazie którego operatorzy będą dostarczali usługi związane z treścią typu: tv on demand, video on demand, serwisy informacyjne, wideomonitoring, wideokonferencje itp.
NASK
Dostęp:
WiMAX (802.16e) może stać się alternatywą dla dostępu mobilnego via GSM/UMTS. Usługi internetowe: trudno przewidywać ich rozwój. Wydaje się, że coraz bardziej popularne będą usługi multimedialne: IPTV, VoD, wideokonferencje.
SuperMedia
W najbliższych latach spodziewamy się upowszechnienia łączy w technologii xDSL w przypadku odbiorców indywidualnych oraz firm sektora SOHO w związku ze zmianami w strukturze samego Internetu (łącza dial-up przestaną wystarczać do wykorzystywania jego możliwości), a także w wyniku wykorzystania przez dostawców oferty na uwolnienie pętli abonenckiej oferowanej przez operatorów dominujących.
W sektorze przemysłowym spodziewamy się rozwoju łączy radiowych w związku z coraz lepszymi technikami tego rodzaju transferu danych oraz wysokiej mobilności i wielozadaniowości tego typu rozwiązań.
Telekomunikacja Kolejowa
Głównym czynnikiem wzrostu rynku w Polsce będzie rozwój szerokopasmowego dostępu do Internetu. Bardzo popularny będzie również dostęp do Internetu oferowany przez operatorów telewizji kablowych. Generalnie oferta dostawców będzie się koncentrowała na oferowaniu kompleksowych rozwiązań – pakietów. Obecnie mamy do czynienia z ofertami triple-play (głos-Internet-telewizja). W przyszłości dojdzie również do pakietyzacji z telefonią mobilną. |
Skuteczne techniki zabezpieczeń wymagają natychmiastowego uaktualniania
Polska plasuje się w czołówce krajów Europy narażonych na spam, phishing itd. Za ile lat ta sytuacja może się zmienić? Jak ją uzdrowić?
– Po pierwsze ze zjawiskami spam i phising trzeba i można walczyć. Ze względu na duże zyski z rozsyłania spamu oraz potencjalne zyski z phishingu obserwujemy dużą kreatywność wielu osób/organizacji atakujących w ten sposób użytkowników sieci i poczty. Na rynku występuje dużo rozwiązań, które mniej lub bardziej skutecznie radzą sobie z tymi problemami, należy pamiętać jednak, że nie istnieje stuprocentowo pewne ich rozwiązanie.
Piotr Nogaś
Principal Presales Consultant,
Symantec Poland
Postrzeganie spamu i phishingu jako dokuczliwego problemu najczęściej wynika z braku podstawowych zabezpieczeń użytkowników końcowych. Ten stan rzeczy jest spowodowany faktem, że wiele firm przerzuca odpowiedzialność za radzenie sobie z tą formą ataku na użytkownika końcowego.
Oczekuję, że po upublicznieniu kilku spektakularnych przypadków skutecznych ataków oraz przeliczeniu kosztów „ręcznej” walki ze spamem przedsiębiorstwa podejmą decyzje o zakupie rozwiązań zabezpieczających przed phishingiem oraz spamem. Pragnę zwrócić uwagę, że zabezpieczenie zabezpieczeniu nierówne. W związku ze specyfiką ataków obu typów jedyne skuteczne techniki wymagają między innymi natychmiastowego uaktualniania sygnatur, list sieci/adresów IP, z których wychodzą ataki itp. Firmy pragnące uzyskać realną ochronę użytkowników przed spamem oraz phishingiem powinny więc oprócz porównania funkcji zawrzeć w kryteriach doboru rozwiązania częstotliwość dostarczania poprawek, jakość i możliwość definiowania własnych słowników oraz skuteczność oferowanych zabezpieczeń, której wyznacznikiem są badania niezależnych firm. np. www.virusbtn.com.
Pora wyzbyć się złudzeń, że zwykły firewall zapewni spokojny sen
Jaki typ zabezpieczeń systemów IT jest obecnie najbardziej popularny w Polsce? Jakie są prognozy na przyszłość?
– Wiedza administratorów o zagrożeniach dla infrastruktury IT nieustannie się zwiększa. Prosty firewall przestaje być wystarczający. Poszukują oni kompletnych rozwiązań adresujących nie tylko bezpieczeństwo sieci czy krytycznych zasobów, np. serwerów firmowych. Coraz popularniejsze stają się rozwiązania z grupy UTM (Unified Threat Management) oferujące kompleksowe podejście do wszystkich zagadnień bezpieczeństwa, takich jak: wykrywanie i zapobieganie atakom (IDP), anty-wirus, anty-spam, anty-adware czy filtrowanie zawartości stron webowych.
Wojciech Głażewski,
Country Manager,
Juniper Networks Polska
Osobny temat to zapewnienie bezpiecznego dostępu do zasobów firmy dla mobilnych pracowników oraz partnerów. Popularność zdobywają rozwiązania VPN SSL, pojawiają się także rozwiązania umożliwiające kontrolę dostępu do sieci w warstwie drugiej, jeszcze przed przyznaniem użytkownikowi adresu IP. Mogą one być rozbudowane o kontrolę dostępu aż do warstw aplikacyjnych, obejmującą np. sprawdzanie komputera użytkownika pod kątem zawartości rejestrów czy obecności wirusów.
Dość ciekawie zaczyna wyglądać pod tym względem również oferta operatorów telekomunikacyjnych. Zaczynają oni oferować swoim klientom (indywidualnym i biznesowym) nie tylko obsługę z zakresu łączy danych czy połączeń głosowych, ale i kompleksową obsługę infrastruktury teleinformatycznej uwzględniającą aspekty bezpieczeństwa sieci. Współpracując z nimi na tym polu, Juniper Networks wykorzystuje synergię między systemami bezpieczeństwa a rozwiązaniami sieciowymi.
Polska plasuje się w czołówce krajów Europy narażonych na spam, phishing itd. Za ile lat ta sytuacja może się zmienić? Jak ją uzdrowić?
– To trudne pytanie. Wszyscy pracujemy nad tym, aby ta sytuacja zmieniła się jak najszybciej. Realnie jednak oceniając, myślę, że może to zająć nawet 2, 3 lata. Wymaga to inwestycji oraz poszerzenia horyzontów administratorów sieci, którzy muszą się wyzbyć złudzeń, że zwykły firewall może im zapewnić spokojny sen. Staramy się edukować kadry w zakresie rozwiązań bezpieczeństwa sieci, przedstawiając strategie zabezpieczeń zamiast „pudełek“.
Wszyscy musimy zrozumieć, że skuteczna strategia bezpieczeństwa może być zupełnie różna dla różnych środowisk, w jakich ma być zaimplementowana. Nie ma rozwiązań uniwersalnych, natomiast są rozwiązania na tyle elastyczne, aby je dla danego środowiska zaadaptować – to właśnie oferuje Juniper Networks.
Jak pan ocenia świadomość sektora przemysłowego nt. zagrożeń płynących z Internetu?
– Użyję porównania: z bezpieczeństwem sieci jest jak z polisą na życie. Wszyscy słyszeli o jakichś zagrożeniach, ale tylko niewielka część chce się przed nimi zabezpieczyć. Panuje przekonanie: skoro mnie to nie spotkało, to czym mam się przejmować, po co inwestować. Oczywiście, to myślenie krótkowzroczne. Staramy się je zmieniać choćby poprzez organizowanie otwartych warsztatów. Rozumiem, że fi rmom z sektora przemysłowego trudno posiadać pełne kompetencje z zakresu bezpieczeństwa sieci, ale widzę tu miejsce dla firm takich jak Juniper Networks, czyli dostawca techniki, oraz dla integratorów systemów IT, aby pomóc zidentyfikować takie zagrożenia i przed nimi zabezpieczyć.
Sektor przemysłowy jest wymagającym klientem
Jakim klientem usług ISP jest sektor przemysłowy? Czy chętnie korzysta ze wszelkich udogodnień, jakie niesie Internet?
– Sektor przemysłowy jest wymagającym klientem dla ISP. Z jednej strony – z powodu wysokich wymagań związanych z parametrami świadczonych usług, takich jak: niezawodność, szybkość usuwania ewentualnych awarii czy parametry transmisyjne. Z drugiej strony fizyczne lokalizacje siedzib klientów często znajdują się na terenach o ubogiej infrastrukturze telekomunikacyjnej, co powoduje, że dostarczenie tam usługi nie jest dla ISP prostym zadaniem.
Michał Małyszko, kierownik
Zespołu Menedżerów Produktów w NASK
Specyfiką sektora przemysłowego jest to, że klienci wykorzystują dostęp do Internetu nie tylko w przypadku standardowych czynności typu wymiana poczty elektronicznej czy szukanie informacji udostępnianych w serwisach WWW. Bardzo często dostęp do Internetu służy do świadczenia lub korzystania z zaawansowanych usług opartych na zamkniętych elektronicznych platformach. Mam tu na myśli bezpieczne extranety dla dostawców i odbiorców produktów oraz usług – systemy składania zamówień, sprawdzania stanów magazynowych itp.
Które z oferowanych na rynku ISP rozwiązań mogą się szczególnie przydać w sektorze przemysłowym?
– W ofercie ISP skierowanej do sektora przemysłowego na szczególną uwagę zasługują moim zdaniem dwie grupy usług: sieci korporacyjne VPN oraz usługi bezpieczeństwa sieciowego.
Wydzielone zabezpieczone sieci korporacyjne VPN umożliwiają korzystanie ze wspólnych systemów informatycznych (systemy ERP, bazy danych, intranet) w wielu lokalizacjach. Dostęp do nich mogą mieć także użytkownicy mobilni, co nabiera coraz większego znaczenia. W sieciach VPN możliwe jest także uruchomienie systemu telefonii IP, zapewniającego realizowanie bardzo tanich lub wręcz bezpłatnych połączeń wewnątrzfirmowych.
Jak będzie wyglądał rynek ISP za kilka lat? Jakie nowe technologie pojawią się na nim, jakich usług może żądać użytkownik?
– Rynek ISP obecnie znacznie się zmienia. Obserwujemy konsolidację dużych operatorów, szukających możliwości konkurowania z największymi graczami. Działania regulatora rynku (UKE) otwierają ekonomicznie opłacalny dostęp do infrastruktury TP, co spowoduje zaostrzenie konkurencji o klienta, a co za tym idzie – spadek cen. Jednocześnie dynamiczny rozwój technologii bezprzewodowych w postaci sieci WiMAX czy ewolucji sieci GSM/UMTS powoduje, że oferta mobilnego dostępu do Internetu staje się coraz bardziej dostępna.
Z kolei wprowadzana obecnie przez operatorów GSM technologia HSDA, zapewniająca znacznie szybszą transmisję danych (do 1,8 Mbps) niż klasyczny UMTS, to pierwsza oznaka obrony przed nadchodzącym mobilnym standardem WiMAX (802.16e), który ma szansę zrewolucjonizować rynek. Wydaje się, że w najbliższych latach możemy się spodziewać pojawienia się na rynku ofert taniego, ciągłego (always online), bezprzewodowego dostępu do Internetu w komórkach, notebookach czy dowolnych innych urządzeniach przenośnych, które zdobędą wystarczającą popularność.
Dostęp do Internetu w Polsce – przegląd oferty dla przedsiębiorstw
Crowley Data Poland
Operator telekomunikacyjny, dostawca usług transmisji danych, usług głosowych oraz dostępu do Internetu w Polsce. Sieć Crowley umożliwia integrację rozproszonych geogra- ficznie elementów infrastruktury informatycznej, dostarcza szerokopasmowy dostęp do Internetu. W ofercie m.in.: Wirtualne Sieci Prywatne (VPN), Łącza Transmisji Danych (DTL), Kanały Cyfrowe, Dostęp do Internetu, Dial-up oraz Rozwiązania Głosowe (TeleKontakt). Rozwiązania objęte są gwarancją jakości SLA (Service Level Agreement). Innowacyjne usługi optymalizujące koszty telekomunikacyjne świadczone są dla ponad 3500 klientów.
Exatel
Oferta produktowa – usługi telefonii cyfrowej ISDN oraz poprzez prefiks 1044,a także usługi o funkcjonalności 0-800 i 0-801. Usługi internetowe z zapewnieniem najwyższego standardu bezpieczeństwa. Szeroki zakres przepustowości umożliwia dostosowanie usługi do wymagań klientów oraz jej upgrade w miarę wzrostu potrzeb. Dopełnieniem oferty są usługi hostingu oraz kolokacji.
W transmisji danych największy potencjał rozwojowy mają wirtualne sieci prywatne IP VPN, tworzone na bazie infrastruktury IP MPLS. Ofertę uzupełniają usługi Frame Relay, ATM oraz dzierżawa łączy cyfrowych. Gwarancją jakości usług jest umowa SLA. Sprawną obsługę zapewniają doradcy (24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, 365 dni w roku).
NASK
Oferta dostępu do Internetu obejmuje dwie kategorie usług – Enterprise Internet Access (EIA) i Premium Internet Access (PIA), o jakości gwarantowanej umowami SLA. Usługi uzupełnia oferta audytów wykorzystania pasma, monitoringu i raportowania oraz zarządzania ruchem w sieci.
NASK oferuje również: usługi oparte na protokole BGP – tranzyty ruchu IP, skierowane do operatorów ISP oraz firm zarządzających własnym ruchem IP; dzierżawę kanałów cyfrowych; sieci korporacyjne IP VPN, Ethernet VPN; telefonię stacjonarną i telefonię IP dla przedsiębiorstw.
Netia
Z myślą o indywidualnych potrzebach firm Netia oferuje usługi stałego dostępu do Internetu: SuperNet24, BiznesNet24, BiznesNet – Komplex oraz TopNet.
SuperNet24 to stały, nielimitowany, szybki dostęp wykorzystujący technologię ADSL (Asymmetric Digital Subscriber Line), dla firm, dla których istotny jest dostęp do zasobów Internetu.
BiznesNet24 – dla małych i średnich firm potrzebujących stabilnego, niezawodnego połączenia z Internetem. Usługa dostępna jest za pośrednictwem modemu ADSL zarówno w ofercie usług podstawowych, jak i cyfrowych ISDN.
BiznesNet – Komplex – szybki dostęp dzięki wysokim przepływnościom i wykorzystaniu wysokiej klasy routera, dla firm, którym zależy na kompleksowej obsłudze przez dostawcę Internetu. Oferta dostępna w usługach podstawowych (POTS) za pośrednictwem modemu ADSL.
TopNet – dla firm o bardzo dużych wymaganiach telekomunikacyjnych.
SuperMedia
Usługi dla sieci osiedlowych (Internet, telefonia, instalacja telewizyjna); hosting WWW, utrzymywanie domen, płatnych serwisów oraz kont e-mail, kolokacja, serwery wirtualne danych i aplikacji; outsourcing korporacyjnej poczty elektronicznej; telefonia dla biznesu; kompleksowe rozwiązania sprzętowe; wykonywanie projektów stron WWW; projektowanie i wdrażanie systemów intranetowych, ekstranetowych oraz e-commerce.
Sklepy, aukcje, platformy handlowe, aplikacje i programy służące do prowadzenia działalność handlowej w sieci, bankowość elektroniczna i systemy umożliwiające płatności online. Kreacja, organizowanie i prowadzenie kampanii promocyjnych. Programy na zamówienie: pozycjonowanie stron oraz aktualizacja w wyszukiwarkach, tworzenie prezentacji multimedialnych, kursy dla webmasterów, szkolenia/uczelnie online, sprzęt (modemy, routery, huby, switche), bezpieczeństwo (programy antywirusowe, firewalle).
Telefonia Dialog
Dla klientów biznesowych (przedsiębiorstw) oferta związana z usługami dostępu do Internetu zbudowana jest w oparciu o dwa rodzaje łączy szerokopasmowych: niesymetryczne i symetryczne. Dostęp szerokopasmowy – niesymetryczny (ADSL) pod nazwą Dialnet DSL, gdzie prędkość pobierania danych jest znacznie wyższa od prędkości wysyłania danych. Usługa Dialnet DSL skierowana jest przede wszystkim do przedsiębiorstw, które nie stawiają wysokich wymagań co do parametrów usługi, ale najistotniejszym elementem jest cena.
Dla przedsiębiorstw stawiających na jakość – dostęp symetryczny – Dialnet Biznes (jednakowa prędkość wysyłania i pobierania danych). W tym przypadku klienci mogą skorzystać z umowy SLA, gwarantującej czas usunięcia ewentualnych awarii i przerw w transmisji oraz dostępność usługi na określonym poziomie.
Telekomunikacja Kolejowa
Oferta dla klientów biznesowych jest skonstruowana z czterech głównych grup produktowych: usług głosowych (PSTN, ISDN), usług dostępu do Internetu, usług dzierżawy łączy i zasobów oraz usług transmisji danych.
W zakresie usług dostępu do Internetu:
TK Express – dla większych klientów, stały nielimitowany dostęp do Internetu o dowolnej przepływności z gwarancją pasma i usługami dodanymi; usługa dostarczana łączem zakończonym u klienta interfejsem Ethernet.
TDI – dla mniejszych klientów, stały dostęp do Internetu w technologii xDSL. Aktualnie dostępne są opcje o paśmie od 128 kb/s do 6 Mb/s.
TK Carrier – dla operatorów, usługa dostarczana z protokołem BGP 4 umożliwiającym stosowanie zasad inżynierii ruchu przez klienta.
Telekomunikacja Polska
Dostęp do Internetu DSL tp – bezpieczny, stały (asymetryczny), szerokopasmowy dostęp za pomocą zwykłej linii telefonicznej. Pracownicy mogą jednocześnie korzystać z Internetu, prowadzić rozmowy przez telefon i wysyłać faksy, korzystając z jednej linii telefonicznej bez obniżenia parametrów transmisji. Dostęp do Internetu DSL tp w 7 opcjach usługowych. Dostęp do Internetu Frame Relay tp, dostęp do Internetu w technologii ATM.
Wi-fi– neostrada tp, usługa szerokopasmowego dostępu do Internetu dla klientów indywidualnych, wykorzystywana też przez małe fi rmy, oferowana m.in. z bezprzewodowym modemem livebox, który umożliwia dodatkowo korzystanie z telefonii VoIP oraz z telewizji cyfrowej przez Internet.
Transmisja danych i Internet dla biznesu, w tym: transmisja danych w technologii Frame Relay/ATM, transmisja danych DSL tp, IP VPN tp, łącza dzierżawione tp, certyfikat jakości tp SLA, zarządzanie urządzeniami CPE, miejski ethernet tp. |
Dostawcy Internetu w Polsce
(uzupełnienie informacji z tabeli)
Exatel
Rok powstania firmy: w obecnej formie prawnej Exatel SA – 2004; firmy, które się połączyły: Telbank SA – 1992, Tel-Energo SA – 1993 r.
NASK
Rok powstania firmy: od 1993 w obecnej formie organizacyjnej. NASK jest pionierem – w grudniu 1991 r. został pierwszym operatorem Internetu i ISP w Polsce
Oferta: szerokopasmowy dostęp do Internetu oferuje od początku działalności. Definicja szerokiego pasma ewoluowała z Internetem i nowymi technikami dostępu (obecnie NASK ma klientów podłączonych łączami rzędu 300 Mbps)
NASK nie oferuje obecnie dostępu opartego na technologii WiMAX (standardy 802.16). Wybrany przez NASK system radiowy posiada funkcjonalność i cechy rozwiązań WiMAX, dając większe możliwości świadczenia zróżnicowanych usług i większy zasięg
System Cambridge Broadband VectaStar – oferowany przez NASK od 2005 roku – to system radiowego dostępu do sieci pracujący w koncesjonowanym paśmie radiowym 3,6-3,8 GHz. Anteny NASK działają już w Warszawie, Trójmieście, aglomeracji katowickiej, Krakowie i Poznaniu
Inne usługi: NASK jest operatorem telekomunikacyjnym świadczącym zintegrowane usługi dla przedsiębiorstw, instytucji i korporacji
Netia
Ceny dostępu: propozycja dla klientów indywidualnych, ewentualnie małych firm, ceny brutto (z uwzględnieniem rabatu): Net24 Komfort+ 320 kb/s – 49 zł; Net24 Optimum+ 640 kb/s – 59 zł; Net24 Premium+ 1,5 Mb/s – 99 zł; Net24 VIP+ 4 Mb/s – 119 zł
SuperMedia
Inne usługi: usługi dla sieci osiedlowych (Internet, telefonia, instalacja telewizyjna); hosting WWW; outsourcing korporacyjnej poczty elektronicznej; kolokacja serwerów i urządzeń sieciowych; telefonia dla biznesu; kompleksowe rozwiązania sprzętowe; wykonywanie projektów stron WWW; organizowanie kampanii reklamowych w Internecie; projektowanie i wdrażanie systemów intranetowych, ekstranetowych oraz e-commerce
Telefonia Dialog
Ceny netto: 512 kbps/128 kbps od 40,16 zł przy umowie 3-letniej do 99,00 zł przy umowie bezterminowej; 1 Mbps/256 kbps od 48,36 przy umowie 3-letniej do 149,00 zł przy umowie bezterminowej; 2 Mbps/512 kbps od 56,56 zł przy umowie 3-letniej do 249,00 zł przy umowie bezterminowej; 3 Mbps/512 kbps od 81,15 przy umowie 3-letniej do 299,0 zł przy umowie bezterminowej
Telekomunikacja Polska
Rok powstania firmy: jest kontynuatorką ponad 60 lat tradycji przedsiębiorstwa państwowego Polska Poczta, Telegraf i Telefon. W grudniu 1991 r. z przedsiębiorstwa wydzielono część telekomunikacyjną w postaci spółki akcyjnej Skarbu Państwa, która 1 stycznia 1992 r. rozpoczęła działalność pod nazwą Telekomunikacja Polska SA. W 1998 r. została sprywatyzowana.
Inne usługi: firma działa na rynku telefonii stacjonarnej i komórkowej. Oferuje także specjalistyczne usługi w zakresie radiokomunikacji, telefonii przywoławczej, radiotelefonii i łączności dyspozytorskiej
Crowley w Lublinie
Firma Crowley Data Poland, operator telekomunikacyjny, dostawca usług transmisji danych, usług głosowych oraz dostępu do Internetu w Polsce, uruchamia usługi dla biznesu w Lublinie, w tym profesjonalny dostęp do Internetu oparty na technologii WiMAX.
Oferta Crowley Data Poland skierowana na rynek lubelski obejmuje telefonię dla firm oraz profesjonalny dostęp do Internetu z zastosowaniem najnowocześniejszych rozwiązań zapewniających zwiększenie efektywności komunikacji i znaczne obniżenie jej kosztów. Dostęp do Internetu będzie realizowany z wykorzystaniem m.in. nowoczesnego sprzętu działającego w standardzie WiMAX.
Zastosowanie bardzo wysokiego masztu z nadajnikiem umieszczonym 80 m ponad poziomem ziemi zapewnia doskonałą jakość sygnału nie tylko w całym mieście, ale i okolicach. Firma oferuje także wysokiej jakości technologię VoIP, umożliwiającą radykalne obniżenie kosztów połączeń przy zachowaniu najwyższego poziomu bezpieczeństwa. W ramach platformy rozwiązań głosowych (VoIP) klient może prowadzić o wiele tańsze rozmowy za pośrednictwem zwykłego aparatu telefonicznego lub telefonu IP. |
Autor: Elżbieta Jaworska, MSI Polska