Cudze chwalicie…

Całkowicie polski system Impuls BPSC w firmie odzieżowej Reporter

Reporter, producent i dystrybutor odzieży, to firma dynamicznie rozwijająca się na polskim rynku. Jej sportowo-weekendowe ubrania można kupić w sieci ponad 200 sklepów i stoisk firmowych zlokalizowanych na terenie całej Polski. Reporter od 11 lat zajmuje się projektowaniem, produkcją i dystrybucją odzieży, ale dynamiczny rozwój notuje od 2002 r.

Nowa strategia

Sukces rzadko bywa dziełem przypadku. Zazwyczaj, nawet w bardzo sprzyjających okolicznościach, jest efektem dobrej koncepcji, konsekwentnej jej realizacji i wielu lat pracy. Ale prawie zawsze zacząć trzeba od doboru odpowiednich narzędzi, bo to ich efektywność najczęściej decyduje o sukcesie bądź porażce. Opracowując strategiczną koncepcję szybkiego rozwoju firmy, czyli od roku 2002 osiągnąć zakładany 80% wzrost obrotów rocznie, zarząd Reportera zdecydował, że niezbędne jest wdrożenie zintegrowanego systemu wspomagającego zarządzanie. Należało przede wszystkim uzyskać znacznie większą kontrolę nad finansami i usprawnić zarządzanie gospodarką magazynową.

Wśród priorytetów był też dalszy wzrost poziomu obsługi szybko rosnącej grupy klientów. Kolejny krok, który miał zapewnić firmie sukces – to partnerskie zasady współpracy z właścicielami sklepów. Niezbędna była zatem wymiana informacji między sklepami a centralą, szybki dostęp do kompleksowej informacji sprzedażowej i marketingowej.

BPSC należy do czołówki dostawców ERP na polskim rynku (patrz: Raport MSI o systemach ERP na www.msipolska.pl). Oferuje całkowicie polskie oprogramowanie do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa klasy MRPII/ERP. Specjalizuje się w aplikacjach dla średnich i dużych przedsiębiorstw o profilu produkcyjnym, handlowym i usługowym. Rozwiązania BPSC są systematycznie rozwijane w zależności od indywidualnych wymagań klientów. Od 1994 r. BPSC współpracuje z korporacją Oracle. Sztandarowy produkt firmy, pakiet Impuls BPSC oparty jest na bazie Oracle. Według rankingu Technology Fast50, przygotowanego przez firmę audytorską Deloitte, BPSC jest jedną z najszybciej rozwijających się firm w Europie Środkowej. W tegorocznej edycji Konkursu Promocyjnego Lider Rynku – Euro Leader, Impuls BPSC zdobył tytuł najlepszego polskiego systemu klasy ERP. Firma BPSC została też laureatem czternastej edycji konkursu Business Centre Club – Lider Polskiego Biznesu oraz wyróżniona Medalem Europejskim, Cezarem Śląskiego Biznesu i Godłem Firmy Przyjaznej Klientowi.

www.bpsc.pl

Wybór narzędzi

Reporter odniósł sukces dzięki realizacji nowej strategii rozwoju i reorganizacji, której jednym z kluczowych elementów było wprowadzenie nowego zintegrowanego systemu informatycznego ERP. Wybrano system Impuls stworzony przez chorzowską spółkę BPSC, przeznaczony dla branży odzieżowej. System wspomaga procesy zarządzania, zapewniając dostęp do pełnej, aktualnej informacji na temat funkcjonowania firmy.

Producent systemu miał doświadczenie we współpracy z firmami odzieżowymi i dobrze znał ich potrzeby. Do klientów BPSC należały m.in. takie firmy, jak Atlantic, Big Star i Kama. Producent ma w ofercie także oprogramowanie do obsługi sieci sklepów detalicznych zintegrowane z systemem Impuls BPSC.

Co się zmieniło

Na początku Impuls BPSC wdrożono w centrali spółki w Chorzowie i w magazynie w Bytomiu. Podczas implementacji i częściowo w jej efekcie rozpoczął funkcjonowanie nowy magazyn w Chorzowie.

Przed wdrożeniem Reporter prowadził ewidencję magazynową w okrojonym zakresie i sprawował ograniczoną kontrolę nad procesem sprzedaży. Stary magazyn miał 1000 m2. Klienci na miejscu wybierali towar, płacili i otrzymywali faktury. Trudno było prześledzić historię zakupów klienta, wielkość zrealizowanych przez niego obrotów czy terminowość spłaty należności. Firma nie znała dobrze swoich klientów, ich preferencji, na bieżąco nie mogła scharakteryzować rangi poszczególnych kontaktów. Utrudnieniem sprzedaży w branży odzieżowej jest również jej sezonowy charakter. Zdarzało się, że w tym samym czasie w magazynie pojawiało się jednocześnie 100 klientów, których trudno było odpowiednio obsłużyć. Obecnie dużym ułatwieniem jest opcja składania zamówień w formie elektronicznej.

Reporter miał także ograniczone możliwości określania bieżących stanów magazynowych. Kiedy liczba klientów zaczęła rosnąć niemal lawinowo, takie funkcjonowanie nie było już możliwe.

Otwarcie nowego, ponad czterokrotnie większego magazynu i wsparcie pracy systemem Impuls BPSC całkowicie zmieniło standardy funkcjonowania Reportera. Pracownik obsługujący klienta ma teraz bezpośredni dostęp do informacji na temat kupowanych przez niego towarów, wielkości obrotów, przysługujących upustów czy limitów zadłużenia. Wie także, jakie towary zostały zamówione przez klienta w czasie kontraktacji. System umożliwia automatyczne przepisanie danych z zamówienia na dokumenty magazynowe i fakturę oraz znacznie ułatwia skompletowanie wysyłki. Towar może dotrzeć do klienta już po 24 godzinach od momentu jego przyjęcia na magazyn. Firma ulepszyła obsługę klienta, obniżając jednocześnie koszty.

Dzięki wdrożeniu systemu poprawiła się także czytelność generowanych raportów, co miało bezpośredni wpływ na wzrost efektywności zarządzania zapasami. Firma na bieżąco dostosowuje swoją ofertę do najnowszych kanonów mody, produkuje krótkie serie, wprowadza nowości do kolejnych kolekcji, aby uzyskać indywidualny, niepowtarzalny styl ubrań. W magazynach znajduje się więc ogromna ilość odzieży o różnorodnych parametrach. To stwarza konieczność uwzględnienia w bazach (i analizach) wszelkich parametrów charakteryzujących sprzedawaną odzież (np. rozbicie na tabele rozmiarów). Obecnie Reporter jest w stanie określić poziom stanów magazynowych poszczególnych towarów z dokładnością do rozmiaru, koloru, kolekcji itp. Asortyment jest charakteryzowany według dowolnie sformułowanych kryteriów. Można na przykład sprawdzić aktualne stany odzieży dżinsowej, spodni o wybranej długości czy swetrów w danym kolorze.

Od momentu zakończenia wdrożenia systemu obsługi detalicznej w analizach są również uwzględniane zapasy towarów w sklepach firmowych, co pozwala na kontrolę sprzedaży w różnych aspektach.

Słodki smak sukcesów

Każdy wie, jak cierpkie są wiśnie w lipcu, na początku wakacji. Zupełnie inny smak mają w sierpniu, gdy są w pełni dojrzałe. Trochę podobnie jest z systemami IT. Impuls (patrz: ramka) jest jak takie naprawdę dojrzałe wiśnie… Mniej metaforycznie – wdrożenie zintegrowanego systemu informatycznego przyniosło Reporterowi wymierne, znaczące korzyści. Firma osiągnęła zakładany wzrost obrotów i efektywność zarządzania środkami finansowymi. Znacznie poprawiła poziom obsługi klientów. Dodatkowe możliwości daje wdrożenie sytemu sprzedaży detalicznej w sieci sklepów Reportera. Wymiana informacji między sklepami a centralą to bieżący dostęp do gromadzonych w sieci sklepów kompleksowych informacji o klientach, wielkości, wartości i strukturze sprzedaży, stanie zapasów. Można znacznie lepiej dostosować asortyment do potrzeb klientów i utrzymać ciągłość sprzedaży towarów cieszących się powodzeniem.

W ramach pakietu Impuls BPSC wykorzystywane są moduły: Finanse Księgowość Koszty, Kadry Płace, Środki Trwałe, Dystrybucja, Gospodarka Materiałowa i CRM. Z pakietu korzysta 91 użytkowników jednocześnie. Zaimplementowano także System Wspomagania Decyzji.

Cudze chwalicie… – mawiali od wieków co mądrzejsi Polacy. I rzeczywiście w wielu polskich przedsiębiorstwach, jak w firmie Reporter, najskuteczniejszy okazuje się polski system ERP.

Autor: Adam Majczak, MSI Polska