Bezpieczna przystań

Emerson oraz Lucent Technologies wprowadzają nowatorskie rozwiązania oraz współpracują z partnerami za pomocą PLM

Sercem większości projektów związanych z opracowaniem nowych produktów jest cyfrowy model produktu w systemie CAD. Wokół tego najważniejszego modelu znajduje się jednak mnóstwo innych elementów – począwszy od specyfikacji produkcyjnych i jakościowych, do literatury marketingowej, a wszystkimi dokumentami trzeba zarządzać.

– Dział zaworów Fisher Valve firmy Emerson Process Management potrzebował lepszego zarządzania oraz udostępniania danych projektowych i innych informacji podczas wprowadzania na rynek nowego zaworu sterującego – mówi Mark Heindselman, menedżer do spraw sieci i usług informatycznych. Innym celem działu znajdującego się w Marshalltown, stan Iowa, było udostępnianie niektórych danych związanych z produktem dostawcom poszczególnych komponentów.

– Oparty na sieci system zarządzania zawartością – tłumaczy Heindselman – to podstawa do zrealizowania obu celów. – System przechowuje dane dotyczące produktów i replikuje wybraną zawartość do bezpiecznej, wydzielonej części sieci, w której mogą ją przeglądać partnerzy produkujący elementy do zaworów. – Serwer, na którym znajduje się zawartość, to w pewnym sensie bezpieczna przystań, która zapewnia, że wszyscy – i ci, którzy pracują wewnątrz firmy, i znajdujący się poza nią – są na bieżąco z naszym procesem.

Dając dostawcom dostęp do informacji w trybie online, Emerson Process Management wprowadziła w życie to, co określa się mianem zarządzania cyklem życia produktu (product life-cycle management – PLM). Eksperci uważają PLM za strategiczne rozwiązanie biznesowe, a nie tylko wąsko zdefiniowany zestaw programów użytkowych. Według tej definicji PLM może być obsługiwany przez różne pakiety programowe.

– Niektóre aplikacje PLM porządkują procesy wewnętrzne, takie jak zarządzanie procesami technologicznymi związanymi z półproduktami. Stale rośnie także wykorzystanie programów PLM w procesach zewnętrznych – mówi Ed Miller, prezes firmy analitycznej CIMdata z Ann Arbor, w stanie Michigan, zajmującej się monitorowaniem trendów w dziedzinie PLM. – Prace wewnętrzne to pierwszy obszar. Jednak coraz więcej firm wdraża PLM, dochodząc do wniosku, że wyprostowanie wszystkich wewnętrznych problemów nie jest konieczne przed przystąpieniem do współpracy z dostawcami.

Funkcje zewnętrzne obejmują m.in. wizualizację projektu oraz współpracę nad tworzeniem wykazów materiałowych dotyczących produktu. – To nie polega na tym, że wszyscy wykorzystują jedną funkcję. Używane są całe zestawy funkcji, dzięki którym ludzie lepiej ze sobą współpracują, bardziej jednolicie w zbiorowiskach różnych firm – mówi Miller.

Firmy takie jak Emerson oraz Lucent Technologies otwierają swoje systemy PLM i udostępniają je użytkownikom zewnętrznym. W niektórych przypadkach korzyści wynikają z uproszczenia dostępu do danych oraz wyeliminowania problemów z nadzorowaniem kolejnych wersji. W innych przypadkach, jak w firmie Lucent, celem jest zapewnienie wglądu w ceny zawarte w kontraktach z dostawcami.

Jednakże z rozwiązaniami PLM wiążą się pewne wyzwania. – Obejmują one – jak mówi Miller – skonstruowanie takiego systemu, który będzie wspierał strategię firmy. Większość użytkowników wybierze “płaszczyznę” do wspólnego zarządzania definicjami produktów. Patrząc jednak z szerszej perspektywy, jeśli chce się uwzględnić narzędzia do tworzenia projektów oraz inne obszary – wtedy PLM rzadko sprowadza się do wybrania jednego dostawcy czy jednego pakietu oprogramowania. Nie ma sposobu, by jeden dostawca mógł zaoferować Państwu wszystko, czego potrzebujecie. Obecne oferty mogą być bogatsze od poprzednich, ale w dalszym ciągu nie zaspokoją wszystkich potrzeb związanych z hasłem “PLM”.

Podstawą jest serwer zawartości

Emerson Process Management posługuje się systemem zarządzania zawartością (firmy Stellent) do monitorowania produktów. Pakiet zawiera narzędzia do zarządzania: dokumentacją, informacjami udostępnianymi przez Internet oraz możliwościami współpracy.

Jesteśmy w stanie skutecznie zarządzać informacjami w obrębie dużego zespołu, pracującego w skali globalnej”

Mark Heindselman, menedżer ds. sieci i usług informatycznych w firmie Emerson Process Management, w oddziale Fisher zajmującym się zaworami

– Zespół inżynierów Emerson przechowuje pliki CAD oraz zarządza nimi poprzez narzędzie o nazwie HP WorkManager – mówi Heindselman. Ale kiedy modele CAD zostają wprowadzone do obiegu, ich kopia w neutralnym formacie, takim jak TIFF, jest importowana na serwer zawartości Stellent. Kopie modeli CAD oraz wszystkich innych danych związanych z produktem są zapisywane tutaj, ale można je przesyłać innym grupom użytkowników poprzez replikację do otwartych dla partnerów sieci typu Extranet lub, jeśli jest to właściwe rozwiązanie – nadające się na przykład do literatury dotyczącej produktu, do publicznej strony internetowej firmy Emerson.

– Zasadę tę – twierdzi Heindselman – wykorzystano do opracowania nowego zaworu Design GX, który został wprowadzony na rynek jako produkt firmy Fisher, należącej do Emersona. Niektórzy inżynierowie oraz recenzenci tego produktu pracują w Marshalltown, ale zespół projektowy obejmuje inżynierów w Azji oraz Europie. Oprócz tego konieczna była współpraca z kolejnymi 20 osobami reprezentującymi różne działy firmy. Na koniec w systemie logowali się jeszcze pracownicy dwóch dostawców, którzy mieli zapewniony bezpieczny dostęp do specyfikacji oraz rysunków.

Zasady regulujące przepływ pracy, na których częściowo opiera się serwer zawartości, umożliwiły ustawianie systemu, by uruchamiał działania takie jak przeglądanie specyfikacji marketingowych czy jakościowych. Jednak według Heindselmana największą zaletą systemu jest to, że zawartość można tworzyć za pomocą różnych narzędzi, ale jest ona przechowywana i zarządzana centralnie.

Serwer zawartości obejmuje różnorodne informacje, począwszy od głównych rekordów projektowych i inżynieryjnych (będących odpowiednikiem list materiałowych firmy), po zawartość peryferyjną stanowiącą swoiste informacje wprowadzające, takie jak prezentacje wspomagające sprzedaż. – Wszystkimi informacjami zarządza się w obrębie jednego środowiska projektowego; kiedy ludzie przychodzą i odchodzą z zespołu albo jeśli dane informacje muszą zostać skojarzone z dodatkowymi odnośnikami, cała zawartość znajduje się w jednym miejscu – mówi Heindselman.

Z DOŚWIADCZENIA warto zapamiętać

  • Konieczne jest zarządzanie i udostępnianie znacznej ilości danych dotyczących produktu, które wychodzą poza model CAD.
  • Ze względu na trendy związane z podzlecaniem (outsourcing) zwiększa się konieczność udostępniania danych partnerom.
  • Programy narzędziowe do zarządzania zawartością są stosowane przez wiodących producentów.

Dzięki systemowi udało się wyeliminować problem nadzorowania kolejnych wersji, co jest plagą procesów realizowanych na papierze lub w sposób fragmentaryczny. Heindselman ostrzega jednak, że system zarządzania zawartością musi być łatwy w użyciu. Opcje takie jak struktura metadanych oraz narzędzia do publikowania zawartości w Internecie w aplikacjach Stellent uprościły wdrożenie. Metadane – to informacje, które ułatwiają filtrowanie oraz przekazywanie zawartości użytkownikom. Opcja o nazwie Wydawca Zawartości (Content Publisher) upraszcza z kolei tworzenie sieci typu Extranet.

Na rozwijającym się rynku zarządzania cyklem życia produktu (PLM) narzędzia, które służą do współpracy w zarządzaniu definicjami produktów (collaborative product definition management – cPDm) rozwijają się szybciej niż narzędzia do tworzenia i programowania; źródło: CIMdata

Opcje dotyczące przepływu pracy umożliwiają tworzenie automatycznego procesu weryfikacji udoskonaleń produktów. Formularz Internetowy oraz proces przeglądu oparty na przepływie pracy będą wykorzystywane do zarządzania proponowanymi przeglądami udoskonaleń oraz decyzjami. Według Heindselmana proces ten rozpocznie się na początku roku 2005.

Szacuje się, że Extranet, czyli ta część, która informuje dostawców o specyfikacjach,zaoszczędzi firmie prawie 20 000 USD rocznie, poprzez wyeliminowanie znacznej części dokumentacji w formie papierowej, jaką wcześniej musiał przerabiać dział zakupów. Co najważniejsze projekt realizacji nowego zaworu został zakończony kilka miesięcy szybciej niż standardowe projekty tego typu, chociaż trudno przypisać wszystkie udoskonalenia samemu systemowi zarządzania zawartością. – Na poprawę cyklu projektowego składa się wiele czynników, jednak najważniejsze, abyśmy byli w stanie skutecznie zarządzać informacjami w zespole pracującym w skali globalnej- mówi Heindselman. – Zdarzało się, że ludzie, których uczestnictwo w projekcie było bardzo ważne, znajdowali się w różnych regionach. Dzięki systemowi udało się tak zorganizować pracę, jak nie było to możliwe wcześniej.

„Współpraca zewnętrzna w coraz większej części skupia się na liście materiałowej oraz strukturze produktu”

Ed Miller, prezes CIMdata

Być może najbardziej oczywistym procesem w obrębie PLM, który obejmuje uczestnictwo na płaszczyźnie całego przedsiębiorstwa, jest wizualizacja modeli CAD. Poprzez zastosowanie narzędzi do przeglądania plików opartych na Internecie, neutralnych formatów plików oraz bardziej rozbudowanych aplikacji do współpracy podczas realizacji projektów partnerzy mogą oglądać lub manipulować modelami, bez potrzeby posiadania wielu licencji pakietów CAD.

Włączenie poszukiwania zasobów

Dostawcy oprogramowania PLM oferują także aplikacje, które wspierają procesy takie jak zmiana zamówień czy poszukiwanie komponentów. Procesy te mogą objąć również dostawców, bazując jednak na głównych zapisach. Na przykład reprezentujący CIMdata Miller mówi: – Dostawcy PLM oferują funkcję, która przekazuje dane o liście materiałowej od OEM do dostawcy. – Dostawcy oferują rozwiązania umożliwiające wyodrębnienie listy materiałowej oraz struktury produktu tak, by partner mógł samodzielnie wprowadzić ją do systemu w prosty sposób, podobny do automatycznego rozpakowywania skompresowanych plików typu *.zip.

– Taka współpraca – dodaje Miller – dotyczy dostępu do informacji o produkcie w całym łańcuchu wartości. – Współpraca zewnętrzna w znacznej części skupia się na liście materiałowej oraz strukturze produktu i możliwości wyodrębniania informacji oraz ponownego umieszczania ich w jednym, spójnym procesie.

– W przypadku Lucent Technologies, dostawcy sprzętu, systemów i usług z siedzibą w Hill, NJ, aplikacje PLM obsługiwały ewolucję od “pionowego” do “wirtualnego” modelu produkcyjnego – mówi Marc Benowitz, dyrektor do spraw infrastruktury technicznej i niezawodności w firmie Lucent. W przeszłości Lucent wykonywał znaczną cześć produkcji oraz poszukiwanie środków we własnym zakresie, ale procesy i systemy były rozrzucone po 11 oddziałach firmy.

W ramach reorganizacji kilka lat temu firma zaczęła podzlecać wykonanie większości produkcji oraz części poszukiwania zasobów firmom zewnętrznym. – Obecnie – mówi Benowitz – kilku dużych dostawców usług z zakresu produkcji urządzeń elektronicznych (electronics manufacturing services – EMS) wykonuje większą część produkcji dla Lucenta oraz znaczną cześć poszukiwania zasobów niezbędnych do realizacji produkcji, podczas gdy pozostała część wydatków materiałowych jest negocjowana i zarządzana bezpośrednio przez Lucenta.

– Aplikacje pochodzące od dostawcy PLM, firmy Agile Software, obsługują ten wirtualny model produkcji – mówi Benowitz. – Informacje o produktach firmy, łącznie z listą materiałową, od początku aż do końca życia produktu są zarządzane poprzez system rejestrowania informacji o produkcie. Tutaj ważne jest, że wszystko jest podłączone do jednego, głównego źródła informacji, jakim jest lista materiałowa.

Aplikacja firmy Agile, o nazwie Agile Product Collaboration – wyjaśnia Benowitz – umieszcza partnerów EMS w podstawach i procesach dotyczących zawartości technicznych firmy Lucent. – Wszyscy zaangażowani w proces współpracują z nami bezpośrednio, w czasie rzeczywistym i uczestniczą w każdej zmianie listy materiałowej oraz każdej zmianie technologicznej. Pozwoliło nam to umieścić całą zawartość listy materiałowej w jednym miejscu.

Inna aplikacja Agile, służąca do zarządzania kosztami, o nazwie Agile Product Cost Management (PCM), umożliwia wgląd w kontraktowe ceny podwykonawców, co pomaga firmie Lucent analizować i zarządzać wydatkami na materiały przeznaczone dla konkretnych produktów. Prawie 200 dostawców, z którymi Lucent podpisał umowy, jest podłączonych do PCM przez przeglądarki internetowe.

Podstawowe funkcje zarządzania cyklem życia produktów (PLM), takie jak przepływ pracy, mogą objąć również partnerów uczestniczących w procesie; dotyczy to także podstawowych technik, takich jak wizualizacja

– Dostawcy ci wymieniają aktualne informacje o cenach z firmą Lucent, a Lucent informuje ich o wpływie zmian wprowadzanych do list materiałowych prawie w czasie rzeczywistym – tłumaczy Benowitz. – PMC firmy Agile pomogło nam rozwiązać duży problem; wcześniej nie mieliśmy dostępu do informacji o cenach kontraktowych, nie mieliśmy bezpośredniego łącza między listą materiałową a częściami, dla których wynegocjowane ceny figurowały w umowach. Siła aplikacji polega na tym, że uwzględnia ona zmiany wprowadzane w pojedynczych zapisach dotyczących produktów.

– Postrzegamy [te aplikacje] jako bardzo ważne dla współpracy inżynierów, pod kątem zarządzania zmianami oraz zdolności do zarządzania hierarchicznymi zapisami o produkcie na poziomach części i podzespołów – mówi Benowitz. – PCM firmy Agile zapewnia nam zdolność do zarządzania na wielu poziomach oraz do zarządzania w obrębie łańcucha zaopatrzenia, a wszystkie strony zaangażowane w proces mają dostęp do tych samych informacji.

Typowe zewnętrzne procesy PLM

1. Wizualizacja projektu. W zakres ten wchodzą proste narzędzia do przeglądania oraz bardziej rozbudowane rozwiązania do projektowania, wyposażone w opcję natychmiastowego przesyłania komunikatów oraz możliwość zarządzania spotkaniami organizowanymi przez Internet. Oprócz projektantów pracujących dla dostawców kluczowych komponentów inni partnerzy zewnętrzni, tacy jak dostawcy oprzyrządowania, również mogą logować się w aplikacji, by zapoznać się z zakresem projektu.

2. Zarządzanie zmianami technologicznymi. Wykorzystując kluczowe funkcje zarządzania danymi o produkcie oraz przepływem pracy, dostawcy PLM zbudowali aplikacje, które pozwalają partnerom zewnętrznym na uczestnictwo w procesach wprowadzania zmian technologicznych.

3. Strategiczne poszukiwanie materiałów i zasobów. Wykorzystując główne informacje o produkcie, niektórzy dostawcy PLM zbudowali strategiczne funkcje związane z poszukiwaniem zasobów, które uwzględniają opinie dostawców.

4. Cyfrowa produkcja, zwana również zarządzaniem procesem produkcyjnym. Aplikacje te symulują i analizują przyszłe procesy montażu i produkcji, które będą wykorzystywane do wykonania nowych produktów.

Źródło: CIMdata

Autor: Roberto Michel, MBT