Badanie Oracle: własne centra przetwarzania danych

Z opublikowanego przez firmę Oracle raportu „Oracle Next Generation Data Centre Index Cycle III” (Wskaźnik Oracle Next Generation Data Centre Index ― cykl III) wynika, że po roku wzmożonego zainteresowania usługami krótkoterminowego wsparcia, świadczonymi przez usługodawców zewnętrznych, wiele przedsiębiorstw z regionu Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA) znów przenosi swoje dane do własnych centrów przetwarzania danych.

W październiku 2012 r. firma analityczna Quocirca przeprowadziła ankietę wśród 952 członków kierownictwa dużych przedsiębiorstw z 10 krajów/regionów: Beneluksu, Niemiec i Szwajcarii, Francji, Półwyspu Iberyjskiego (Hiszpania i Portugalia), Irlandii, Włoch, Bliskiego Wschodu, krajów skandynawskich, Rosji i Wielkiej Brytanii.

Pytania zostały tak sformułowane, aby każdą odpowiedź można było wyrazić w postaci liczby z przedziału od 0 do 10, co pozwoliło określić ogólną wartość wskaźnika Oracle Next Generation Data Centre Index. Oddzielne części ankiety poświęcono elastyczności, łatwości obsługi i zrównoważonemu rozwojowi, umożliwiając określenie wartości indeksów cząstkowych dla tych trzech ważnych obszarów.

Ankietę tę przeprowadzono trzeci raz z rzędu ― jest to tzw. cykl III badań. Poprzednie cykle miały miejsce w styczniu 2012 r. i w maju 2011 r.

Zmiana sposobu obsługi big data

Zgodnie z wynikami cyklu II badań, opublikowanymi w styczniu 2012 r., firmy zaskoczone lawinowym wzrostem liczby danych (big data) korzystały ze wsparcia zewnętrznych centrów przetwarzania danych.

W cyklu III odnotowano jednak tendencję odwrotną – przedsiębiorstwa ponownie przenoszą swoje dane do własnych centrów przetwarzania danych. Ta kolejna zmiana sposobu obsługi dużych zbiorów danych świadczy nie tylko o wzroście ważności danych i o większej koncentracji firm na ich wykorzystywaniu, ale dowodzi także, jak ważna dla przedsiębiorstw jest możliwość maksymalnie łatwego przenoszenia danych pomiędzy chmurą publiczną a prywatną.

Na pozór odnotowano niewielką ogólną poprawę wyników, ale głębsza analiza danych badawczych dowodzi, że istnieją znaczne różnice w regionie:

  • kraje ze strefy euro radzą sobie gorzej niż kraje spoza strefy jednolitej waluty,
  • wśród czynników kształtujących strategie rozwoju centrów przetwarzania danych nadal przoduje dążenie do zrównoważonego rozwoju,
  • podczas kształtowania strategii rozwoju centrów przetwarzania danych priorytety krótkofalowe dotyczące elastyczności wdrażania wydają się ważniejsze od potrzeb długofalowych, dotyczących wspierania działalności biznesowej (indeks elastyczności wzrósł, a indeks łatwości obsługi nieznacznie zmalał).

Niektóre przedsiębiorstwa wiele tracą, rezygnując z dostosowywania infrastruktury IT do potrzeb działalności biznesowej.

  • Odsetek respondentów korzystających jedynie z własnych zasobów przetwarzania danych wzrósł z 45% w cyklu II do 66% w cyklu III.
  • Odsetek przedsiębiorstw korzystających tylko z jednego, własnego centrum przetwarzania danych wzrósł z 26% w cyklu II badań do 41% w cyklu III.
  • Wzrósł również z 19% do 25% odsetek respondentów twierdzących, że korzystają z wielu własnych centrów przetwarzania danych.
  • Z kolei odsetek przedsiębiorstw korzystających zarówno z własnych, jak i zewnętrznych centrów spadł z 56% do 34%:
  • Odsetek respondentów korzystających z jednego własnego centrum przetwarzania danych i z pomocy zewnętrznej spadł z 26% do 18%.
  • Odsetek przedsiębiorstw korzystających z wielu własnych centrów przetwarzania danych oraz centrów zewnętrznych spadł z 30% do 16%.
  • Również odsetek przedsiębiorstw twierdzących, że w ciągu następnych 12 miesięcy będą potrzebować nowego centrum przetwarzania danych wzrósł z 22% do 26%, co sugeruje, że firmy nie przewidują zakończenia obecnego wzmożonego zainteresowania przetwarzaniem danych.
  • Zmalała również liczba przedsiębiorstw twierdzących, że w możliwej do przewidzenia przyszłości nie widzą potrzeby zbudowania nowego centrum przetwarzania danych. Liczba takich firm spadła w ciągu trzech cykli z 17% (cykl I) do 8% (cykl II) i ostatnio do 7% w cyklu III.

Strefa euro kontra pozostałe kraje

Niemal bez wyjątku kraje spoza strefy jednolitej waluty europejskiej poprawiły osiągane wyniki w większym stopniu niż kraje należące do tej strefy.

  • Wszystkie kraje skandynawskie, Wielka Brytania, kraje Bliskiego Wschodu i Rosja poprawiły swoje wyniki w umiarkowanym stopniu.
  • Niemcy i Szwajcaria oraz kraje Beneluksu i Półwyspu Iberyjskiego uzyskały słabsze wyniki (dwa ostatnie z ww. regionów odnotowały całkiem znaczny spadek), a Francja i Włochy odnotowały jedynie nieznaczny postęp.
  • Spośród krajów strefy euro tylko Irlandia osiągnęła znaczny postęp (wzrost ogólnego indeksu aż o 16,7%).

Inne różnice występujące w regionieW cyklu III badań przedsiębiorstwa korzystały z centrów przetwarzania danych w nieco bardziej zaawansowany sposób niż w cyklu II. Ogólna wartość indeksu w regionie wzrosła z 5,58 do 5,62 (zaledwie o 1%).

Do krajów, w których odnotowano najwyższy poziom zaawansowania inwestycji w zakresie centrów przetwarzania danych należą odpowiednio kraje skandynawskie, region Niemiec i Szwajcarii (Niemcy) oraz Wielka Brytania.

Nadal rośnie zainteresowanie zrównoważonym rozwojem ― na tym polu wartość indeksu uzyskiwana przez przedsiębiorstwa była najwyższa (5,79) w porównaniu z łatwością obsługi (5,62) i elastycznością (5,53).

Najbardziej zaawansowane na polu planowania zrównoważonego rozwoju są kraje skandynawskie, Wielka Brytania oraz region Niemiec i Szwajcarii, choć wyniki tego ostatniego regionu w minionym roku nieco się pogorszyły.