Badanie: materiały eksploatacyjne do drukarek

W czerwcu 2008 roku firma ARC Rynek i Opinia przeprowadziła dla HP Polska badanie, którego celem było uzyskanie informacji dotyczących obecnej sytuacji polskiego rynku drukarek oraz zwyczajów Polaków. Próba 512 osób, składająca się z posiadaczy zarówno drukarek HP (50%), jak i konkurencji (50%), została przebadana z zastosowaniem Wywiadów Telefonicznych Wspomaganych Komputerowo (CATI).

Produkty HP wybrało 56% posiadaczy drukarek atramentowych. Przy zakupie nowej drukarki ankietowani za najistotniejsze (w skali 1-7) uznali: niezawodność (6,24), jakość wydruku (6,20), koszt materiałów eksploatacyjnych (5,70), cena urządzenia znalazła się dopiero na czwartej pozycji. Najmniej istotne są: prestiż (4,28), rekomendacja sprzedawcy (4,00), wygląd urządzenia (3,87) i reklama (3,17).

Nieodzownym elementem drukarek są wkłady, które Polacy wymieniają z następującymi częstotliwościami: 37,4% badanych – raz na 3 miesiące, 28,6% – raz na pół roku, 15,9% – raz na miesiąc, 14,7% – raz na rok oraz 3,4% – częściej niż raz w miesiącu. Przy zakupie wkładów najważniejsze czynniki (w skali 1-7) to: wydajność (6,29), jakość (6.11) oraz cena (5,90), czynniki takie jak: opinia innych (4,73), rekomendacja sprzedawcy (4,15) oraz prestiż (4,13) w mniejszym stopniu wpływają na zakup. Zgodnie z wynikami badania większość Polaków kupuje tylko wkłady oryginalne (72%), wkłady kompatybilne regularnie kupuje 17,1%, natomiast wkłady regenerowane – 5,1%.

Znajomość produktów HP jest wysoka – prawie 60% ankietowanych zna wkłady tej marki, oryginalne wkłady HP ostatnio kupiło 43,3% ankietowanych. W oryginalnych wkładach ankietowani cenią: wydajność, jakość i bezpieczeństwo użytkowania. Do zakupu oryginałów zniechęca ich wysoka cena, aż 82% ankietowanych wskazuje ją jako jedyny czynnik zniechęcający do kupna oryginałów. Gdyby jednak wkłady oryginalne potaniały, zdecydowaliby się na ich zakup.