Nowe technologie? Poczekamy, zobaczymy

Dział Motorola Solutions firmy Motorola, Inc. zaprezentował wyniki badań nad przyszłością technik komunikacyjnych w regionie EMEA. Z badania wynika, że „choć firmy z entuzjazmem odnoszą się do nowych technologii, które obiecują wzrost produktywności, to nie spieszą się z ich wdrażaniem i wolą zaczekać, aż rozwiązania te będą szerzej stosowane”.

Badanie na zlecenie Motoroli przeprowadziła firma IDC, a jego wyniki zostały opublikowane w raporcie „Future Use of Communication Technologies in EMEA” („Zastosowanie w przyszłości technik komunikacyjnych w rejonie EMEA”) z sierpnia 2010 r. Sondażem objęto 267 przedsiębiorstw z krajów regionu EMEA: Francji, Niemiec, Włoch, Holandii, Norwegii, Rosji, Arabii Saudyjskiej, Republiki Południowej Afryki, Hiszpanii, Szwecji i Wielkiej Brytanii.

Zgodnie z wynikami badań zaledwie 19% firm uważa się za „innowatorów”, którzy jako pierwsi w swoich sektorach wdrażają technologie. Najwięcej firm zalicza siebie do grona „wczesnych nabywców” (22%) lub „wczesnej większości” (30%). Zaledwie 7% uznaje siebie za „opieszałych” we wdrożeniach.

W podziale branżowym to sektor mediów i komunikacji jest postrzegany jako najbardziej innowacyjny (37%), kolejne miejsca zajmują sektor wytwórczy (28%) oraz transport i logistyka (23%).

Wyniki badań świadczą wprawdzie o rezerwie, z jaką przedsiębiorstwa podchodzą do inwestowania w nowe technologie, zawierają jednak kilka interesujących statystyk.

Na przykład większość przedsiębiorstw w regionie EMEA wykorzystuje sieci WLAN (84%), komputery mobilne (81%) oraz technologię VoIP (69%). Ponad połowa ankietowanych firm (52%) korzysta z bezprzewodowego dostępu do Internetu na zewnątrz budynków. Z kolei urządzenia RFID są używane w niemal jednej czwartej firm objętych sondażem (23%).

Nowe technologie cieszą się dużą popularnością, np. 49% respondentów używa technologii komunikacji zunifikowanej, 47% korzysta z modelu cloud computing, a 40% – z wideo wysokiej jakości. W dodatku 40% firm używa korporacyjnych sieci społecznościowych, a 27% – urządzeń sterowanych głosem.

Z grona firm, które nie wdrażają wymienionych rozwiązań, 33% nie jest zainteresowanych korzystaniem z modelu cloud computing w ciągu następnych pięciu lat, a 22% nie zamierza wdrażać komunikacji zunifikowanej. To przykład trendu: „poczekamy, zobaczymy”.

W Arabii Saudyjskiej niemal połowa respondentów wskazuje wyższą produktywność biznesową jako największą korzyść z bycia innowacyjnym. W przypadku duńskich firm kluczowe znaczenie ma większa efektywność środowiskowa.

Autorzy raportu wskazują różnice regionalne w podejściu do nowych technologii. Zgodnie z wynikami badań wyższy stopień wykorzystania komunikacji zunifikowanej jest we Włoszech (63%), Arabii Saudyjskiej (64%) i Hiszpanii (61%). Rozwiązanie jest mniej popularne w Holandii (26%) i we Francji (35%).

– Wyniki badań sugerują, że dostawcy technologii muszą skupić się na biznesowym uzasadnieniu nowych wdrożeń, zamiast po prostu podkreślać cechy i korzyści. W bieżącym klimacie ekonomicznym widać zrozumiałą ostrożność inwestorów, która bez wątpienia zniechęca do wypróbowywania nowych rozwiązań. Postępy w mobilnym przetwarzaniu danych, sieciach bezprzewodowych, VoIP i cloud computing mogą zapewnić znaczne natychmiastowe korzyści klientom, którzy mają odwagę w nie zainwestować. Trzeba jednak przekonać ich, że decyzja ta przyniesie pokaźny zwrot z inwestycji – powiedział Marco Landi, wiceprezes ds. dystrybucji w regionie EMEA, Motorola Solutions.