Życzenia użytkowników ERP: większa elastyczność i lepsza obsługa klienta

Jak wynika z raportu opracowanego przez firmę Research Plus Ltd na zlecenie IFS, za najważniejsze obszary do ulepszenia w wykorzystywanych przez nie systemach ERP uznaje się w Wielkiej Brytanii elastyczność (35% odpowiedzi) oraz standard obsługi klienta (29% wskazań).

Z kolei poprawy jakości szkoleń życzy sobie 18%, a większej użyteczności systemu 9% ankietowanych. Zwiększony zwrot z inwestycji to priorytet jedynie dla 4%, pomimo istniejącej w biznesie presji na zapewnianie efektywności kosztowej.

Ponadto 15% dyrektorów z branży IT nie ma pewności, czy aktualnie używane przez nich systemy ERP dysponują wystarczającą elastycznością do wydajnej współpracy z aplikacjami zewnętrznymi. Tylko 5% ankietowanych nie zmieniłoby żadnych elementów w swoich obecnych pakietach ERP.

– Duże znaczenie ma to, że większość firm oczekuje większej elastyczności systemów ERP oraz wyższego poziomu obsługi klienta ze strony dostawcy bardziej niż takich czynników, jak wyraźniejszy pomiar ROI – mówi Alastair Sorbie, prezes zarządu firmy IFS.

– Jeżeli chodzi o wdrożenia systemów ERP, coraz większego znaczenia nabiera efektywność, a nie koszty – potwierdza Sille Gavnholt Jygert, konsultant i kierownik programów w firmie analitycznej Frost & Sullivan – teraz chodzi bardziej o wykonywanie właściwych działań we właściwy sposób. Często oznacza to potrzebę większej elastyczności we wdrożeniu i wykorzystaniu systemu ERP. Uważamy, że istnieją trzy główne obszary, w których użytkownicy mogą odnieść korzyści ze zwiększenia elastyczności systemów ERP:

  • większa koncentracja na procesach i zmianach, które system ERP ma wspierać,
  • nowe modele usług wdrożeniowych i wsparcia: coraz częściej dostawcy będą musieli zapewniać wsparcie dla konkretnych problemów biznesowych, a nie dla określonych technologii, aby móc działać w coraz szybciej zmieniającym się środowisku,
  • obsługa klientów: pojawią się nowe modele pozwalające realizować proces biznesowy i silniej angażować użytkowników, pomagając im przez to efektywniej wykorzystywać system w rozwiązywaniu problemów biznesowych.

Badanie zostało oparte na internetowej ankiecie przeprowadzonej przez firmę Research Plus Ltd na zlecenie firmy IFS. Ankieta trwała od 2 do 9 lipca 2010 r. Wzięło w niej udział 368 kierowników średniego i wysokiego szczebla odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji w obszarze IT z Wielkiej Brytanii.

– Portsmouth Aviation nie stałaby się odnoszącą sukcesy firmą, jaką jest dziś, bez elastycznej struktury ERP podpartej najwyższej klasy intuicyjną obsługą techniczną – wyjaśnia James Greaves, dyrektor ds. IT w firmie projektowej Portsmouth Aviation. – Standardowe funkcje IFS Applications umożliwiły nam zoptymalizowanie kontroli nad takimi elementami, jak raportowanie, zabezpieczenia i interfejsy, co spotkało się z pozytywnymi reakcjami pracowników na wszystkich poziomach, od zespołu administracyjnego po zarząd.