Zespół konstruktorów Lotus F1 Team i firma EMC Corporation nawiązały współpracę w zakresie zbudowania infrastruktury informatycznej niezbędnej do realizacji celu, jakim jest zdobycie w 2015 r. mistrzostwa świata Formuły 1.
Ze względu na zmiany stwarzane przez nowe przepisy Formuły 1, które wejdą w życie w 2014 r., Lotus F1 Team musi zoptymalizować swoje zasoby informatyczne. Zmiany, o których mowa, to najbardziej radykalna modernizacja konstrukcji od czasu wprowadzenia nadwozi samonośnych z materiałów kompozytowych.
Od przyszłego roku konstruktorzy Formuły 1 będą zobowiązani przejść z wolno ssących silników V8 na hybrydowe jednostki napędowe V6 nowej generacji, z turbodoładowaniem, o większej mocy i sprawności, a także wprowadzić nową technologię odzyskiwania energii ERS (Energy Recovery System). Zmiany te będą miały istotny wpływ na konstrukcję samochodu oraz moc silnika i aerodynamikę, a zwłaszcza na zużycie paliwa.
Zespół Lotus F1 Team ustalił, że aby sprostać tym wyzwaniom, konieczna będzie całkowita modernizacja jego infrastruktury informatycznej, zarówno przy torze wyścigowym, jak i w centrali w Enstone, w Wielkiej Brytanii. Pozwoli to jednocześnie wykreować nowe źródła przewagi nad konkurencją.
Współpraca z EMC ma na celu realizację programu opracowania samochodu na rok 2014. Lotus F1 Team wdroży technologie oparte na chmurze prywatnej, co usprawni przechowywanie i ochronę informacji oraz zarządzanie nimi, a także zmniejszy koszty.
Modernizacja przewidziana na rok 2014 to największe jak dotąd zmiany w najnowszej historii wyścigów Formuły 1. Oprócz zmian w konstrukcji w samochodzie zostanie zainstalowana złożona sieć ponad 200 czujników, które mogą w ciągu jednego okrążenia toru wygenerować przeszło 15 MB danych. W sporcie, w którym o zwycięstwie decydują nieraz setne części sekundy, możliwość zbierania i udostępniania z wykorzystaniem chmury tak wielkiej ilości danych oraz szybkiego ich analizowania ma kluczowe znaczenie w walce o przewagę nad konkurencją.
Lotus F1 Team wdroży w swoim centrum przetwarzania danych w Enstone system VCE Vblock, który integruje najlepsze technologie obliczeniowe, sieciowe i pamięci masowej firm Cisco, EMC i VMware. Dzięki temu zespół będzie mógł lepiej wykorzystywać program projektowania wspieranego komputerowo (Computer-Aided Design – CAD) i rozwiązanie Microsoft Dynamics ERP (Enterprise Resource Planning).
Planowane wdrożenia rozwiązań EMC:
- EMC Atmos – obiektowa platforma pamięci masowej oparta na przetwarzaniu w chmurze, która umożliwi przechowywanie i archiwizację dużej ilości danych nieusystematyzowanych zespołu Lotus F1 Team z łatwym dostępem do nich,
- systemy pamięci masowej z deduplikacją EMC Data Domain, które umożliwią szybkie wykonywanie kopii zapasowych i odtwarzanie zasobów informacji,
- Cloud Tiering Appliance – urządzenie, które zapewni bezpieczne i sprawne tworzenie warstw plików CAD zespołu przed ich przeniesieniem do chmury (ułatwia to odzyskiwanie cennej przestrzeni w pamięci głównej, obniża koszty operacyjne i zmniejsza wymagania dotyczące kopii zapasowych),
- EMC Syncplicity – rozwiązanie do synchronizacji i udostępniania plików, aby ułatwić bezpieczne udostępnianie plików CAD i współpracę między zespołem i jego partnerami,
- technologia Documentum Information Rights Management (IRM), która śledzi i chroni dokumenty, wiadomości i załączniki w trakcie ich przesyłania, w spoczynku i po dostarczeniu.
Przy torze wyścigowym będzie wykorzystywany drugi system VCE Vblock, zawierający rozwiązanie EMC VNX, który będzie obsługiwał system Virtual Desktop Infrastructure drużyny i aplikacje używane na torze.
– W dzisiejszej Formule 1 o możliwości wyprodukowania wygrywającego samochodu decyduje technologia. Aby to zrobić w roku 2014 i dzięki temu sięgnąć po mistrzostwo świata, musimy mieć możliwie najlepsze zasoby informatyczne. Dlatego wybraliśmy partnerstwo z EMC – wyjaśnia Patrick Louis, dyrektor generalny Lotus F1 Team. – Jest to dla zespołu Lotus F1 Team kolejny krok naprzód, który zmienia sposób realizacji usług informatycznych zarówno w Enstone, jak i przy torach wyścigowych na całym świecie. Udostępniając infrastrukturę konwergentną i technologię chmury, EMC umożliwi nam szybszy marsz ku przetwarzaniu w chmurze – i sukcesom na torze.
W ramach czteroletniej umowy EMC uzyska nieograniczony dostęp do platformy GENII Business Exchange, elitarnej grupy partnerów Lotus F1 Team w dziedzinie informatyki i techniki, a także do globalnych usług hotelowych i pakietów motywacyjnych.
– W sezonie 2014 nastąpią ogromne zmiany w przepisach oraz sposobach projektowania i produkcji samochodów Formuły 1. Wymaganie lepszych własności aerodynamicznych i zmniejszenia o 35% zużycia paliwa stawia dyrektora ds. technicznych przed wyjątkowymi wyzwaniami – mówi Jeremy Burton, wiceprezes ds. rozwoju produktów i marketingu w firmie EMC Corporation. – Firma EMC jest bardzo zadowolona, że dołączyła do grona partnerów technicznych Lotus F1 Team. EMC będzie współpracować z zespołem, aby zapewnić bezpieczne i sprawne zarządzanie danymi z jego projektów i programów rozwojowych oraz aplikacjami używanymi na torze.