Specjaliści ds. IT: więcej merytoryki, mniej splendoru w komunikacji

Kameralne spotkania branżowe, artykuły przekrojowe oraz informacje na forach internetowych to czynniki mające wpływ na opinie i decyzje zakupowe specjalistów ds. IT w polskich firmach – to wyniki badania „Efektywność narzędzi i kanałów komunikacyjnych w branży IT”, zrealizowanego przez agencję ITBC Communication i firmę badawczą KB Pretendent (opublikowanego 8 kwietnia 2013 r.)

Badanie przeprowadzono od 14 stycznia do 22 lutego 2013 r. na próbie N = 200 specjalistów z branży IT. Brali w nim udział pracownicy działów IT w firmach o rocznym przychodzie powyżej 10 mln euro, których po analizie danych przyporządkowano do jednej z dwóch kategorii: specjalista techniczny (78% wszystkich respondentów) oraz przełożony lub osoba mająca wpływ na decyzje zakupowe w firmie (22%). Dodatkową grupę badawczą stanowili specjaliści ds. marketingu, będący pracownikami spółek z rynku IT, co pozwoliło na zestawienie opinii dwóch stron zaangażowanych w proces komunikacyjny i zakupowy na rynku informatycznym.

Z badania wynika, że kluczowym elementem w skutecznym dotarciu do specjalistów IT w przedsiębiorstwach jest jakość przekazu. W komunikacji z producentami rozwiązań informatycznych oczekują oni przede wszystkim konkretnych danych oraz użytecznych informacji, które będą miały realne przełożenie na codzienne funkcjonowanie i rozwój firmy.

Zdaniem większości respondentów to właśnie warstwa merytoryczna decyduje o ich obecności na wydarzeniach organizowanych przez dostawców. 50% specjalistów ds. IT uzależnia swój udział w spotkaniu od prezentowanych rozwiązań, 41% – od programu, a co trzecia osoba zwraca uwagę na prelegentów. Ponadto specjaliści IT nie przepadają za dużymi konferencjami. Aż 48% preferuje kameralne spotkania – do 30 osób.

– Według respondentów warunkiem udanego spotkania branżowego jest dostęp do praktycznych i użytecznych informacji, które dają możliwość poszerzenia wiedzy. Jednak – jak pokazuje nasze badanie – często to właśnie oprawa i atrakcje znajdują się w centrum uwagi specjalistów od marketingu. W porównaniu ze specjalistami IT osoby odpowiedzialne za marketing aż trzykrotnie częściej wskazywały tę odpowiedź – tłumaczy Beata Lewandowska, dyrektor Zespołu Nowych Technologii ITBC Communication.

Respondenci uważają za równie istotny sposób zaproszenia na wydarzenie. Przedstawiciele firm preferują zaproszenie w formie bezpośrednich e-maili (71%). Nie sprawdzają się natomiast bezimienne wiadomości zbiorcze, jak newslettery firmowe (6%) czy e-mailingi realizowane przez podmioty zewnętrzne (4%).

– Personalizacja dokumentów to aktualnie proces zaniedbywany przez specjalistów ds. marketingu. Chociaż platformy i aplikacje e-mailingowe znacznie podnoszą wydajność i tempo pracy, to negatywnie odbijają się na jakości. Wyniki badania dowodzą, że nie zawsze masowe działanie jest wartościowe – mówi Michał Kamiński, specjalista ds. badań ilościowych z KB Pretendent.

Z raportu wynika również, że najczęstszym źródłem, po które sięgają specjaliści w celu zdobycia interesujących danych, jest Internet – 99% badanych poszukuje informacji branżowych w sieci, a większość wykorzystuje do tego wyszukiwarkę Google.

– Przewaga Internetu nad prasą tkwi w łatwym i szybkim dostępie oraz komforcie użytkowania. Specjaliści korzystają z sieci przede wszystkim wtedy, gdy poszukują branżowych informacji oraz odpowiedzi na konkretne pytania – stwierdza Michał Kamiński.

Do grona najczęściej czytanych w Internecie materiałów zaliczyć można artykuły przekrojowe/specjalistyczne (53%), fora dyskusyjne (46%) oraz informacje o nowościach (33%). Chociaż większość respondentów preferuje Internet, to prasa w ich opinii jest bardziej wiarygodnym źródłem informacji – 79% uznaje treści prezentowane na łamach tradycyjnych mediów za godne zaufania.