Rynek outsourcingu IT w roku 2011

Mimo że rok 2011 upłynął pod znakiem kryzysu gospodarczego na świecie, w Polsce pogorszenie sytuacji ekonomicznej nie było aż tak odczuwalne. Krajowe przedsiębiorstwa chętnie korzystały z pomocy zewnętrznych firm. Prezentujemy podsumowanie roku 2011 w obszarze outsourcingu zarządzania dokumentami i obsługi procesów back-office oraz w outsourcingu wsparcia sprzedaży i marketingu – w opinii ekspertów z Grupy OEX.

Zarządzanie dokumentami i procesy back-office

Według ekspertów firmy ArchiDoc z Grupy OEX do najczęściej zlecanych obszarów BPO (Business Process Outsourcing) należały niezmiennie procesy back-office – szczególnie w firmach ubezpieczeniowych oraz w branży telekomunikacyjnej i bankowej. Korzyści płynące z zastosowania outsourcingu zaczynają dostrzegać także nowe branże, np. energetyczna, dystrybucyjna, usługowa i leasingowa.

– Światowy kryzys gospodarczy nie wpłynął negatywnie na kondycję branży BPO w Polsce. Na przekór panującym tendencjom rodzimy rynek outsourcingu nadal dynamicznie się rozwija – uważa Konrad Rochalski, prezes zarządu ArchiDoc. – Rok 2012 zapowiada się równie obiecująco jak 2011. Z pomocy zewnętrznego partnera korzystają już nie tylko międzynarodowe korporacje, ale także małe i średnie przedsiębiorstwa. Dla wielu instytucji zlecenie części procesów stało się bowiem ważnym elementem strategii zarządzania i doskonałym rozwiązaniem biznesowym. Współpraca z outsourcerem przynosi nie tylko znaczne oszczędności, ale także pozwala efektywniej realizować kluczowe zadania firmy i tym samym bezpośrednio wpływa na budowanie przewagi konkurencyjnej.

Sprzedaż i marketing

Grupa Outsourcing Experts szacuje wartość rynku outsourcingu wsparcia sprzedaży i marketingu (segmentów B2B, B2C oraz logistyki) w Polsce na około 950 mln zł rocznie. Według ekspertów firmy Cursor z Grupy OEX sektor ten będzie systematycznie rósł. Paradoksalnie bowiem kryzys gospodarczy przyczynia się do wzrostu liczby projektów zlecanych outsourcerom.

Z outsourcingu wsparcia sprzedaży i marketingu niezmiennie od wielu lat korzysta branża FMCG. Stale wzrasta też zainteresowanie firm z sektora przemysłowego i branży usługowej. Wśród przedsiębiorstw rośnie świadomość, że współpraca z partnerem zewnętrznym to – oprócz elastycznej oferty i gwarancji zmniejszenia kosztów – zaawansowane know-how i przekazanie pełnej odpowiedzialności za sukces wsparcia sprzedaży.

Ogromną szansą dla sektora outsourcingu wsparcia sprzedaży i marketingu jest dynamiczny proces przenoszenia się handlu do Internetu. Wirtualizacja sprzedaży z pewnością przyczyni się do rozwoju działów zajmujących się obsługą sieci i logistyką.

Porównując polski rynek outsourcingu wsparcia sprzedaży i marketingu do zachodnich standardów, można stwierdzić, że Polska jest rynkiem dojrzałym. Projekty realizowane przez polskie firmy są równie zaawansowane pod względem skali i wykorzystywanej technologii co projekty z Zachodu. Nie można zatem spodziewać się skokowych wzrostów branży, raczej stabilizacji i stałego rozwoju.

– W 2011 roku widoczną tendencją na rynku było zmniejszanie wydatków przez firmy i oddawanie części swoich procesów outsourcerowi. Trend ten utrzyma się także w 2012 r. – uważa Artur Wojtaszek, prezes zarządu Cursor. – W sytuacji kryzysowej elastyczność oraz obniżenie kosztów, jakie oferuje partner zewnętrzny, pozwala odpowiednio reagować na dynamicznie zmieniające się warunki rynkowe.