QlikView dla Vistula Group

Platforma QlikView Business Discovery, dostarczająca samoobsługowe rozwiązania BI, została wdrożona w Vistula Group, aby użytkownicy w całej firmie mogli lepiej zrozumieć sytuację biznesową i podejmować korzystniejsze decyzje. Dzięki QlikView czas przygotowania szczegółowych analiz mierzony jest w godzinach a nie dniach.

Vistula Group SA jest spółką notowaną na GPW w Warszawie. Specjalizuje się w projektowaniu oraz sprzedaży klasycznej odzieży męskiej i damskiej oraz luksusowej biżuterii i zegarków. Rozbudowana sieć sprzedaży detalicznej liczy obecnie 269 sklepów w całym kraju. Do marek zarządzanych przez firmę należą: Vistula, Wólczanka, W. Kruk, Deni Cler Milano.

Dzięki QlikView integracja danych z rozproszonych źródeł umożliwia lepszy wgląd nie tylko w procesy sprzedażowe, ale także w całościowe ujęcie sytuacji poszczególnych marek na rynku. Najważniejszy obszar wykorzystania aplikacji QlikView w Vistula Group to sprzedaż detaliczna. Dział analiz na bieżąco przetwarza w różnych ujęciach uzyskane informacje. Ważna jest nie tylko tzw. geografia sprzedaży, czyli regiony, miasta i kategorie sklepów, lecz także statystyki sprzedaży, marż, rabatów oraz spojrzenie z perspektywy pracowników, którzy są najbliżej klientów. Właściwe decyzje podejmowane odgórnie w dużej mierze powinny zależeć od pracowników niższego szczebla, na co zwrócono uwagę podczas projektowania aplikacji. Informacje o zainteresowaniu akcjami promocyjnymi czy programami rabatowymi przyczyniły się do podjęcia przez zarząd odpowiednich decyzji strategicznych, co bezpośrednio przełożyło się na wyniki finansowe spółki.

Branża mody nie znosi nudy, a kolekcje muszą być przygotowane z dużym wyprzedzeniem, zgodnie z oczekiwaniami rynku. Dzięki QlikView analiza sprzedażowa dostarcza informacje, jakie wzory czy kolory cieszą się największym zainteresowaniem, a nawet do jakich typów sylwetek dociera aktualna oferta salonów. Na podstawie tych danych można przewidywać, co będzie królowało na ulicach – nie tylko według wizji projektanta, lecz również dzięki konkretnym danym liczbowym, przekładającym się na potencjalne zyski. Jest to pomocne zwłaszcza w momencie wprowadzania promocji oraz zniżek dla klientów.

– Przed wdrożeniem QlikView dział analiz musiał poświęcić ok. 2 dni na przygotowanie ogólnej analizy zachowań naszych lojalnych klientów. Teraz wystarczą 2 godziny, aby przeprowadzić o wiele bardziej szczegółową, wykorzystującą dowolne kryteria analizę i przygotować prezentację wyników – mówi Robert Jagucki, dyrektor IT, Vistula Group. – Informacje uzyskiwane dzięki QlikView są nową jakością dla użytkowników, o której dotychczas nawet nie marzyli. Duża elastyczność aplikacji pozwala na spojrzenie na dane z zupełnie innego punktu widzenia. Pokazywanie wskaźników w różnych przekrojach i przede wszystkim łatwość dostępu do takich ilości danych do tej pory wiązały się z ogromnymi, potencjalnymi nakładami czasu i pracy, a także wysokimi kosztami.

Dane gromadzone są z serwera SQL, plików Excel, Access oraz innych repozytoriów danych. Wraz z zapotrzebowaniem na kolejne funkcje zmienia się także sposób prezentacji danych. Informacje są przedstawiane w sposób estetyczny, czytelny i barwny, przy użyciu różnych form graficznych oferowanych przez QlikView.

– Vistula Group to kolejna firma korzystająca z dobrodziejstw platformy QlikView Business Discovery – powiedział Marcin Mazur, dyrektor regionalny na obszar Europy Wschodniej, Grecji i Izraela w QlikTech. – Elastyczność QlikView, bardzo szybki okres zwrotu inwestycji, intuicyjność naszej platformy Business Discovery – to cechy, które są jednymi z częściej wymienianych przez naszych klientów. Firmy korzystające z QlikView Business Discovery potwierdzają, że szczególnie w trudnych ekonomicznie czasach ważne jest inwestowanie w obszary, które mogą przynieść w krótkim terminie bardzo konkretne korzyści biznesowe.

Podstawa aplikacji zaprojektowanej dla Vistula Group powstała we współpracy z konsultantami z firmy Hogart Business Intelligence w ramach programu Seeing is Beliving, a jej dopracowanie zajęło niecałe dwa miesiące. Pod koniec pierwszego kwartału 2012 r. aplikacja była gotowa do użytkowania. Rozwiązanie wykorzystywane jest przez dział analiz, dział sprzedaży oraz zarząd.