Mniej podróży służbowych to większa produktywność przedsiębiorstw

Badanie 400 menedżerów w Europie wykazuje rosnące zapotrzebowanie na wirtualne spotkania za pomocą wideo w celu poprawy produktywności, redukcji kosztów podróży i większej równowagi między życiem zawodowym a osobistym. Badanie dowodzi jednak, że zaskakująco dużo firm (aż 4 na 10) do tej nie wprowadziło u siebie praktyki spotkań wideo.

W styczniu i lutym 2011 r. Coleman Parkes Research na zlecenie firmy Polycom przeprowadziła badania dotyczące opinii wyższej kadry kierowniczej w Europie na temat podróży służbowych. Ankietowano po 100 menedżerów wyższego szczebla w Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech i Rosji. Łącznie przeprowadzono 400 wywiadów.

W badanej grupie członków kadry zarządzającej europejskich przedsiębiorstw zatrudniających ponad 1100 pracowników znaleźli się dyrektorzy marketingu, dyrektorzy finansowi, starsi konsultanci, dyrektorzy ds. sprzedaży i operacji oraz menedżerowie IT, którzy dużo podróżują służbowo.

Najnowsze badania rzucają nowe światło na wpływ podróży służbowych na efektywność działań w biznesie. Największym zaskoczeniem jest rozbieżność między spadkiem wartości podróży biznesowych a rosnącym ich wykorzystaniem w Europie. Z jednej strony jedna czwarta ankietowanych menedżerów planuje zwiększenie liczby wyjazdów służbowych w 2011 r., z drugiej zaś jedna trzecia kwestionuje ich wartość i korzyści dla firmy.

Najważniejsze wyniki badania

  • Przedstawiciele kadry kierowniczej w Niemczech odbywają średnio 9,7 lotów krajowych w roku, a 4,4 w Wielkiej Brytanii.
  • 30% europejskich biznesmenów (we Francji 50%) poświęciło w roku 2010 trzy tygodnie na podróże służbowe.
  • 40% menedżerów z powodu opóźnień samolotów nie zdążyło na 2,5 ważne biznesowe spotkania, a co piąty w ogóle nie dotarł na nie.
  • Jedna czwarta kadry kierowniczej uważa, że służbowe loty są stresujące, ponieważ ich życie rodzinne cierpi z tego powodu.
  • 33% wszystkich menedżerów (aż 49% w Rosji) przyznaje, że nie są przekonani, czy firma odnosi znaczące korzyści z ich podróży.
  • Jedna trzecia badanych (33%) uważa, że wiele spotkań mogłoby odbyć się w formie wideokonferencji.
  • Prawie połowa (45%) jest przekonanych, że ich firma może zaoszczędzić pieniądze poprzez wykorzystanie wideokonferencji w miejsce podróży służbowych
  • 23% badanych biznesmenów (31% we Francji, 14% w Niemczech) wierzy, że będzie podróżować więcej w 2011 r.

Badania wykazują również zmianę nastawienia do podróży służbowych. Jeszcze dziesięć lat temu podróże takie były postrzegane jako symbol wysokiego statusu danej osoby w hierarchii firmy. Kiedy bilety lotnicze staniały, coraz więcej menedżerów średniego szczebla, a nawet młodszych pracowników wysyłano w świat w celach biznesowych, a podróże służbowe zaczęły tracić swój blask.

Wykazany w badaniu kontrast między obniżającymi się korzyściami służbowych wojaży oraz narastającym niezadowoleniem kadry kierowniczej z częstego podróżowania, wpisanego w aktualny model prowadzenia działalności biznesowej, pokazuje potrzebę zmiany sposobu myślenia i funkcjonowania przedsiębiorstw. Dostępne powszechnie rozwiązania wideokonferencyjne mogą pomóc w rozwoju modelu biznesu, w którym przedsiębiorstwa są w stanie radykalnie ograniczyć koszty, zarówno finansowe, jak i osobiste, podróży służbowych.