Mix Electronics z Microsoft Dynamics AX

Columbus IT zakończył wdrożenie zintegrowanego systemu Microsoft Dynamics AX w Mix Electronics, jednej z największych polskich sieci z ofertą RTV, AGD i GSM. Nowe rozwiązanie wspiera zarządzanie zapasami i rentownością, pomogło też usprawnić inne procesy biznesowe, m.in. w obszarze finansów, środków trwałych, zakupów czy kontroli należności.

Wcześniej trudno było uzyskać pełny podgląd tego, co dzieje się w firmie. Wprawdzie kluczowi menedżerowie korzystali z rozwiązań wspomagających zarządzanie sprzedażą detaliczną i hurtową, e-commerce czy WMS, ale programy te były w mniejszym stopniu zintegrowane, co utrudniało i wydłużało uzyskanie dostępu do dużej części danych.

Po wdrożeniu i zintegrowaniu Microsoft Dynamics AX z innymi programami udało się zautomatyzować wiele kluczowych procesów. Columbus IT zaprojektował ponadto dodatkowe funkcje w obszarze zarządzania limitami kredytowymi (weryfikacja zamówień składanych przez klientów hurtowych) oraz rejestrowania zapłat, realizowanych przez klientów detalicznych (ewidencja różnych metod zapłaty). Udało się także zautomatyzować współpracę ERP z systemami bankowymi.

– Do centrali firmy na bieżąco spływają dane o sprzedaży hurtowej i internetowej, a na koniec każdego dnia o sprzedaży detalicznej. Gromadzone w bazie sytemu informacje dokładnie obrazują m.in. dynamikę popytu, sprzedaż produktów, poziom zatowarowania czy ewentualne zwroty – mówi Witold Kruszewski, członek zarządu Mix Electronics.

Dysponując na bieżąco tak kompleksową wiedzą, menedżerowie Mix Electronics mogą równie dokładnie tworzyć, śledzić oraz planować zapotrzebowanie oraz obrót towarami na poziomie centralnym i każdego sklepu, a tym samym usprawniać zarządzanie relacją podaży i popytu oraz zwiększać rotację kapitału (zyski). Procesy księgowe odbywają się w tle i są kontrolowane przez Microsoft Dynamics AX.

Równie sprawnie Microsoft Dynamics AX wspomaga zarządzanie zobowiązaniami finansowymi klientów. – Po złożeniu zamówienia przez partnera biznesowego (hurtownię) system Microsoft Dynamics AX weryfikuje, czy klient zalega z płatnościami. Jeśli zaległości przekroczyły limit i nie są uregulowane, menedżer dostaje odpowiednią informację, a możliwość realizacji zamówienie zostaje zablokowana przez system – wyjaśnia Mikołaj Donimirski, project manager Columbus IT.

Pomocną funkcją jest także kolejkowanie zamówień (jeśli zamówienia zostaną wprowadzone w tej samej godzinie i minucie, kolejność będą determinować sekundy) oraz zarządzanie korektami zakupu. Ponadto Mix Electronics zarządza efektywnie należnościami, kontroluje przepływ środków pieniężnych i rejestruje wydanie towarów. (ej)