Mapa drogowa EPCglobal

Często roztaczana wizja globalnej infrastruktury, która umożliwiłaby prowadzenie handlu elektronicznego bez kłopotania się o integrację systemów czy tłumaczenie dokumentów, może stać się jeszcze bardziej realna po niedawnym opublikowaniu raportu, w którym zaproponowano strukturę architektury EPCglobal.

W raporcie określono zbiór norm odnoszących się do sprzętu, oprogramowania, formatów wymiany informacji, a także fundamentalnych usług, które zapewnią automatyczne rozpoznawanie obiektów w miarę ich przemieszczania się w łańcuchu dostaw. Obiekty będą identyfikowane za pomocą znaczników RFID (Radio Frequency Identification) z elektronicznymi kodami produktów albo EPC, czyli zestawu znaków, często nazywanego tablicą rejestracyjną, który jednoznacznie identyfikuje opakowania, palety lub inne obiekty wchodzące w skład łańcucha dostaw.

Połączenie EPC, techniki RFID i wspomagającego oprogramowania, oparte na normach proponowanych przez EPCglobal, znane jest pod nazwą Sieci EPCglobal.

Siecią zarządza EPCglobal – nienastawione na zyski konsorcjum o zasięgu światowym, z siedzibą w Brukseli. Jako uzupełnienie techniki RFID EPCglobal będzie wykorzystywała istniejące techniki internetowe do przenoszenia informacji o poszczególnych elementach przemieszczających się w czasie rzeczywistym w łańcuchu dostaw. Firmy będą w stanie precyzyjnie określić lokalizację wszystkich towarów w transporcie, nawet gdy trafią do ich partnerów handlowych.

Henri Barthel, główny specjalista ds. techniki w EPCglobal, twierdzi, że dysponując techniką zgodną ze strukturą architektury EPCglobal zarówno sprzedawcy, jak i użytkownicy osiągną wiele korzyści, poczynając od powiadamiania partnerów handlowych, które towary zostały do nich wysłane. Inne korzyści to możliwość ostrzeżenia partnerów handlowych (bez obawy, że wiadomość zaginie lub zostanie błędnie zinterpretowana) o problemach mogących zaistnieć podczas transportu produktu, jak awaria ciężarówki przewożącej towary czy spadek temperatury w samochodzie-chłodni poniżej akceptowalnego poziomu.

Obecnie producenci mają niewielki wybór; sami tworzą rozwiązania na swoje potrzeby lub używają systemów stanowiących własność innych firm, jak Wal-Mart Retail Link, używany w firmie Wal-Mart do kontaktowania się z dostawcami. W przyszłości możliwości wyboru będzie więcej. – Mamy nadzieję, że ten ramowy dokument będzie służyć w charakterze mapy drogowej zarówno użytkownikom końcowym, jak też dostawcom technik – mówi Chris Adcock, prezes EPCglobal.

Członkowie konsorcjum EPCglobal – łącznie z największymi wytwórcami i detalistami, takimi jak Procter & Gamble z Cincinnati, Northfield, Kraft Foods z Illinois, Cheshunt i brytyjski Tesco – wnieśli wkład do wstępnego naszkicowania tej struktury.

Mimo że opublikowanie ramowego dokumentu jest ważnym krokiem, według Barthela upłynie jeszcze dużo czasu, zanim sieć EPCglobal osiągnie pełną gotowość do działania. – Przed nami jeszcze wiele projektów pilotażowych, ale prawdziwe wdrożenie jest już w zasięgu wzroku.

Źródło: EPCglobal