Choć zarządzanie firmą w oparciu o dokładnie rozpisane i określone procesy nie jest jeszcze popularne w Polsce, to świadomość przedsiębiorców na temat takiego modelu rośnie. „Menadżerami zostają coraz częściej osoby z nowoczesnym podejściem do zarządzania” – twierdzi w wywiadzie dla portalu Organizacjahoryzontalna.pl Anna Andraszek, dyrektor ds. jakości i rozwoju kadr w Macrologic SA. Jej zdaniem procesy są „naturalnie wpisane
w DNA” organizacji”. Wystarczy je tylko dobrze poukładać.
Procesowość usprawnia funkcjonowanie całego przedsiębiorstwa, sprawiając, że działa ono szybciej i efektywniej. Warto więc zrozumieć, czym tak naprawdę jest i na czym polega sposób działania organizacji horyzontalnej. Wyjaśnia to ekspert Macrologic SA, polskiego dostawcy systemów ERP w rozmowie z portalem Organizacjahoryzontalna.pl: „Organizacja horyzontalna to odejście od standardowych struktur zarządczych — tych tradycyjnych pionowych silosów i zależności służbowych między zarządem a kierownictwem średniego szczebla. Bo taka sztywna struktura, choć czasem rzeczywiście pomaga — bo organizuje
w pewien sposób życie firmy — to często też sporo utrudnia” – mówi Anna Andraszek.
Zarządzanie horyzontalne nie oznacza rezygnacji z tradycyjnej struktury firmy
Wbrew powszechnym przekonaniom zarządzanie horyzontalne nie oznacza rezygnacji
z tradycyjnej struktury oraz działów. Jak zauważa ekspert Macrologic SA, za pomocą ułożonych procesów realizowanych w przedsiębiorstwie mamy możliwość poruszania się na linii poziomej, adresując różne działania dziejące się na osi czasu. Są one kierowane do tej komórki, tego zespołu, do którego w danym momencie procesu powinno to być przypisane. Taki sposób pozwala więc likwidować wąskie gardła, a co za tym idzie – przyczynia się do usprawnienia funkcjonowania całego przedsiębiorstwa.
Anna Andraszek podkreśla również, że w procesowym modelu zarządzania firmą ważne jest to, aby osoba zarządzająca była bardziej elastyczna i nie zamykała się tylko w swoim dziale. W przeciwnym razie „taki szef staje się wąskim gardłem”. „A to organizacji horyzontalnej szkodzi, ponieważ procesy, które się dzieją horyzontalnie, zwalniają” – mówi ekspert Macrologic SA. Nikt rozsądny, budując procesy, nie dopuściłby do takiej sytuacji, w której z niewiadomych przyczyn każda informacja musiałaby przechodzić przez kierownictwo konkretnego działu. Bo przecież głównym celem procesowości jest ułożenie procesów w taki sposób, aby uwolnić informację oraz przyśpieszać jej przekazywanie.
Zwiększa się świadomość polskich przedsiębiorców na temat zarządzania procesowego
Anna Andraszek przyznaje, że choć taki sposób zarządzania nie jest jeszcze popularny w Polsce, to dobra wiadomość jest taka, że świadomość polskich przedsiębiorców na temat organizacji horyzontalnej rośnie. Jednak w przypadku wielu przedsiębiorstw strach lub ignorancja jest główną barierą przed podjęciem decyzji o uporządkowaniu procesów w firmie za pomocą nowoczesnego systemu IT.
Tymczasem — jak zauważa ekspert — procesy są naturalnie wpisane w DNA każdej organizacji. A co chyba najważniejsze, dzieją się one niezależnie od tego, czy firma chce powiedzieć, że je ma — czy je zidentyfikuje i spisze — czy też nie. „Osobom zarządzającym może się wydawać, że wejście w procesy skomplikuje im życie. W sytuacji, w której wszyscy pracują na zysk, optymalizację biznesu i sprzedaż, nie każdy ma czas, by usiąść i zastanowić się, jak wyglądają procesy w jego firmie. Bo najpierw trzeba je zidentyfikować, opisać, aby potem je zamodelować czy zmienić” – podsumowuje Anna Andraszek.
Więcej na ten temat zarządzania procesami w biznesie można przeczytać na portalu www.ogranizacjahoryzontalna.pl.
Źródło: Macrologic