Comarch ERP XL w branży zoologicznej

Firma Tropical od ponad 35 lat działa w branży zoologicznej. Produkty Tropical dostępne są w kilkudziesięciu krajach świata, na czterech kontynentach: w Europie, Azji, Afryce oraz Ameryce Południowej. Nowoczesne i w pełni zautomatyzowane linie technologiczne Tropical umożliwiają wytwarzanie wysokiej jakości produktów. Stale rozwijana oferta liczy obecnie ok. 700 pozycji.

W najnowszym zakładzie produkcyjnym firmy Tropical powstają pokarmy płatkowane i granulowane dla ryb akwariowych i stawowych, gadów, gryzoni oraz ptaków, a także preparaty i testy akwarystyczne.

Dzięki ciągłemu wprowadzaniu udoskonaleń i innowacyjnych rozwiązań Tropical stał się jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie przedsiębiorstw w branży. Innowacyjne podejście do biznesu objęło także obszar informatyki. Nowoczesna produkcja wymaga bowiem zaawansowanego systemu IT, który zapewni wydajność i efektywność wszystkich procesów biznesowych.

Do 2011 r. Tropical korzystał z niezależnych aplikacji obsługujących różne obszary działalności firmy, które nie nadążały za jej dynamicznym rozwojem. W związku z tym Tropical rozpoczął poszukiwania systemu, który zapewni obsługę wszystkich kluczowych procesów biznesowych zachodzących w przedsiębiorstwie. Ważnym kryterium wyboru było zapewnienie integracji i spójności danych dla działów sprzedaży, produkcji, magazynu oraz finansowo-księgowego.

Kluczowym elementem wdrożenia było zapewnienie obsługi produkcji rozlokowanej w dwóch zakładach oraz obsługi procesów handlowych realizowanych przez pracowników działu handlowego, a także przedstawicieli handlowych zarówno w siedzibie firmy, jak i u klientów oraz na giełdach towarowych. Ważną cechą poszukiwanego systemu było zapewnienie odpowiedniego poziomu obsługi gospodarki magazynowej z zastosowaniem funkcji magazynu wysokiego składowania oraz urządzeń mobilnych.

Wybór padł na system Comarch ERP XL, w którym wprowadzono niezbędne modyfikacje.

  • W celu spełnienia wszystkich norm związanych z produkcją pokarmu w ramach wdrożenia modułu Produkcja wprowadzono dodatkowe cechy rejestrowane zarówno przy zakupie surowca, jak również przyjęciu produkcji. Towary uczestniczące w obrocie magazynowym oprócz cechy oznaczane są datą ważności oraz kodem EAN.
  • W celu zapewnienia odpowiedniego poziomu obsługi klienta, a także jej usprawnienia wdrożona została platforma internetowa B2B Comarch ERP Pulpit Kontrahenta, wzbogacona o możliwość importu zamówień z pliku XLS, co znacznie przyspieszyło i ułatwiło rejestrację zamówień w systemie. Dodatkowo platforma Comarch EDI zapewniła elektroniczną wymianę dokumentów ze stałymi odbiorcami i klientami.
  • W ramach poprawy jakości obsługi klienta oraz pracy przedstawicieli handlowych wdrożono aplikację Comarch ERP Mobile Sprzedaż, która usprawniła planowanie wizyt handlowych, rejestrację potencjalnych klientów, zapewniała również bezpośrednie rejestrowanie ofert oraz zamówień w trakcie wizyty u klienta, a także możliwość zarejestrowania scenariusza planu wizyty, realizowanego przez danego przedstawiciela handlowego.
  • Aby zapewnić obsługę sprzedaży prowadzonej na giełdach towarowych oraz targach branżowych (częste problemy ze stabilnym połączeniem sieciowym, rozwiązania online bardzo zawodne), wdrożono funkcję Comarch ERP Optima Offline, która zapewnia obsługę gospodarki magazynowej oraz sprzedaży, a także nadzór nad towarami.
  • Dzięki wprowadzeniu dedykowanej aplikacji Comarch ERP Mobile Magazyn usprawniono organizację pracy magazynu dzięki możliwości realizacji zamówień przez urządzenia mobilne, skróceniu czasu kompletacji zamówienia oraz wyeliminowaniu pomyłek w wysyłce towaru.

Wdrożenie systemu Comarch ERP XL uporządkowało przepływ informacji pomiędzy poszczególnymi działami, zapewniło integrację wszystkich oddziałów firmy oraz umożliwiło bieżące monitorowanie realizacji zamówień z planowaniem produkcji. Dzięki wdrożeniu dodatkowych funkcji ok. 40% zamówień rejestrowanych jest bezpośrednio przez klientów firmy. Zaawansowane narzędzia zapewniają na bieżąco analizowanie kluczowych danych przedsiębiorstwa i podejmowanie właściwych decyzji biznesowych.

Implementację systemu przeprowadził partner firmy ComarchCentrum Technologii Informatycznej z Gliwic.

Tekst zawiera fragmenty materiałów prasowych www.tropical.pl.